Zoon blieft geen melk, ideeen voor calciumbehoefte?

22-10-2007 09:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna drie blieft geen melk, ook geen yoghidrink of chocolademelk.

Tot voor kort at hij dagelijks een portie kwark en hele lappen kaas gingen erin, dus maakte ik me er niet zo druk om. Maar de laatste tijd wil hij geen kaas en kwark meer, savonds krijg ik er alleen nog 2 kleine danoontjes in.

Smeerkaas wil meneer niet meer hebben, enige wat hij gemiddeld zo'n twee keer per week wil is zo'n smeerkaas-met-stokjes-dip van la vache quirit.

Ik geef hem sinds kort dus vitamines van Davitamon, want hij krijgt volgens mij veel te weinig calcium binnen. (in die kauwtabletten zit 30 mg )

Iemand slimme en makkelijke ideeen hoe je ongemerkt zijn calcium naar binnen kan werken?
Er zit ook calcium in spruitjes, spinazie, broccoli en koolsoorten, 100-200 mg/100 mg. Melk, 125 mg/100 g. Yoghurt en kaas 175 tot 920 mg/100 g. Een kind heeft ongeveer 1000 mg/dag nodig
Heel China groeit op zonder zuivel. Dus het zal vast wel goed komen.

Aan de andere kant, Chinezen worden niet erg groot. (flauw grapje)

Maar goed, wat vlinder zegt, in groente zit heel veel calcium. En ook in vlees zit veel calcium. Als hij gewoon groente en vlees eet komt het allemaal wel goed.

Dat je persé zuivel moet drinken/eten is ons ook maar aangepraat door de zuivellobby.
Ah oke. Dus 2x per weel broccoli en spinazie en dan gewoon vlees (dat gaat erg goed, kleine carnivoor van me eet als ik m laat gaan rustig 2 ons gehakt op en eet eigenlijk alleen nog maar vleeswaren op zn brood sinds de kaas geskipt is)dus dan komt t wel goed. Ik schrok van de hoeveelheden die hij binnen moet krijgen en nu dus niet meer binnenkrijgt nu hij geen kwark en kaas meer wil hebben. Vandaar mijn vraag.

Als er mensen zijn met nog meer tips om calcium binnen te krijgen, ik houd me aanbevolen!

(Einstein zoon is ruim een meter met zn nog net geen drie, dus hij kan wel wat lijden ;-) )
Ik zou me inderdaad totaal geen zorgen maken. Mijn kinderen drinken, vanaf dat ze van de borst af zijn (zoon heeft trouwens wel 1,5 jaar gedronken en dochter drinkt ook nog steeds bij me), verder ook geen melk. Doen wij zelf ook niet. Yoghurt en kaas eten ze wanneer ze er zin in hebben, anders ook niet.

Zoals hiervoor al gezegd werd: Het idee dat zuivel voor kinderen na de zuigelingenleeftijd nog nodig zou zijn is pure onzin die is ontstaan door een sponsoringsactie na een zuiveloverschot hier in Nederland in, geloof ik, de jaren 70. Krijg je er niet zo makkelijk meer uit. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat calcium vanuit zuivelproducten maar matigjes worden opgenomen, veel minder goed dan calcium uit bijvoorbeeld groene groenten.

Gewoon goed gevarieerd laten eten met voldoende (groene) groenten, dan komt het allemaal best wel goed, ook zonder al die zuivelproducten.
Vlinder, een kind heeft in NL 500 mg calcium per dag nodig. (in belgie is de norm 800 mg).

2 kleine danoontjes is al heel wat aan calcium, da's 130 mg. Broccoli heeft 130 gram calcium per 100 gram, maar da's veel, 100 gr broccoli voor een peuter. 1 beker sinaasappelsap is 20 mg calcium, maar 1 boterham met philadelphia is alweer 120 mg. 1 eetlepel geraspte kaas is 80 mg, 100 gram tomaten uit blik is 20 mg.

De kruidvat kindermultiviataminen hebben 80 mg calcium per stuk.

MK kan niet tegen melk, en daar moet ik dus ook schipperen. Boterhammen met philadelphia gaan erin als ik er ook appelstroop op smeer. Als ze haar brood op heeft, mag ze een viatminesnoepje. Ze is dol op geraspte kaas, en dat schiet toch ook leuk op.

Misschien een idee: lust ie soyamelk of soyapudding? Daar zit ook behoorlijk wat in!
Oh, en in vlees zit helemaal niet zoveel calcium. In 80 grambiefstuk zit 3 mg calcium, dat schiet dus niet echt op.
O, oke, had de info uit een boekje dat toevallig in de buurt van de pc lag. Dus als iemand nog wat wilt weten, roep maar, het boekje ligt er nog steeds. Al moet je dus kennelijk wel vraagtekens stellen bij de info...
absoluteEinstein schreef op 22 oktober 2007 @ 09:31:

Heel China groeit op zonder zuivel. Dus het zal vast wel goed komen.

Aan de andere kant, Chinezen worden niet erg groot. (flauw grapje)

Maar goed, wat vlinder zegt, in groente zit heel veel calcium. En ook in vlees zit veel calcium. Als hij gewoon groente en vlees eet komt het allemaal wel goed.

Dat je persé zuivel moet drinken/eten is ons ook maar aangepraat door de zuivellobby.

Vergis je niet, china groeit dan op zonder melk, ze eten wel eieren en heel erg veel meer groenten dan wij. En meer soja producten. In groenten zit niet zo heel veel calcium, in ieder geval niet genoeg om het met 2 x in de week broccoli te redden.

Volwassenen hebben geen melk nodig: kinderen wèl.

Geloof me, ik dacht ook dat het allemaal wel te doen was met groente en fruit, maar het is heel secuur werken. Ik zit er momenteel middenin, vanwege bullshit met Kind & Onzin en MK, die te weinig calcium binnenkrijgt.

Sunlight: in eidooier zit ook calcium!
Helleborus schreef op 22 oktober 2007 @ 09:42:

Zoals hiervoor al gezegd werd: Het idee dat zuivel voor kinderen na de zuigelingenleeftijd nog nodig zou zijn is pure onzin

De zuigelingenleeftijd duurt tot 4 jaar.

Ik heb zelfs wel eens gelezen dat calcium vanuit zuivelproducten maar matigjes worden opgenomen, veel minder goed dan calcium uit bijvoorbeeld groene groenten.

Da's andersom: calcium uit groenten wordt minder goed opgenomen vanwege de vezels in groenten.

Gewoon goed gevarieerd laten eten met voldoende (groene) groenten, dan komt het allemaal best wel goed, ook zonder al die zuivelproducten.

Moeten ze eerst ouder zijn dan een jaar of 4, en dat is het zoontje van Sunlight nog niet.
In pannenkoeken zit melk. Op pizza's zit kaas. Tosti? Roomijsje? Milkshake? (banaan, bolletje ijs en een hoop melk in de blender: lekker!)

In sardientjes zit ook veel calcium: lust ie vis?
Kijk anders een sop deze sites: http://www.voedingswaardetabel.nl en http://kinderen.dieetinzicht.nl
kruidvat tabletten dus, die hebben toch dan al 80 mg, dat scheelt al weer. Die zijn waarschijnlijk ook goedkoper dan die bloeddure davitamontabletten(geloof dat ik 8 of 9 euro voor een potje kwijt was!)

Eierdooier dus ook...maar daar mogen ze nietteveel van binnenkrijgen toch? 1 ei per week?

OKe, dus 2 danoontjes, kruidvattabletten dan zit ik al op 210, das al bijna de helft, dan broccoli of spinazie savonds, of ik kan er bij veel eten misschien wel wat geraspte kaas doormengen....en ik zal even kijken of hij de sojapudding lust.

Pudding lust ie sowieso wel, maar die gaat dan eigenlijk savonds als toetje erin in plaats van danoontje. Ik kan m natuurlijk ook gewoon na de lunch de danoontjes geven....

ik zal eens op de etiketten kijken of er nog verschil zit in de verschillende merken kinderkwark...misschien dat dat nog wat oplevert..

Bedankt!
En dan zijn er ook nog kalktabletten, ik mocht vroeger geen zuivel eten ivm allergieen, dus kreeg ik iedere dag een kalktablet. Als je er een spelletje van maakt vindt je zoon het vast niet erg om er een te nemen...
tilalia2 schreef op 22 oktober 2007 @ 09:54:

In pannenkoeken zit melk. Op pizza's zit kaas. Tosti? Roomijsje? Milkshake? (banaan, bolletje ijs en een hoop melk in de blender: lekker!)

In sardientjes zit ook veel calcium: lust ie vis?

Pizza gaat erin als koek, pannenkoeken ook, poffertjes ook. MIlkshake is een goed plan met banaan of aardbei, hier kan ik wel mee uit de voeten!!!goed idee!

Vis lust ie ook, eigenlijk lust ie alles, hij is erg makkelijk met eten, laat nooit iets liggen behalve dus de laatste tijd kaas en kwark.
mogen ze al kalktabletten op die leeftijd dan???
oh, en in adez (drankje) zit ook veel calcium!
ik bedenk me net dat ik gisteren wentelteefjes voor m heb gemaakt, met ei en melk, dus dat kan ik dan ook wel wat vaker doen, stom heleemaal niet aan gedacht!
ga ik ook halen, adez.

Nou zo kom ik volgens mij wel op de 500 mg iig! bedankt!!
Tilalia,

Ik heb het eens nagekeken, want ik heb deze zelfde vraag een keer voorgelegd op een bijvoedingsforum. Daar kreeg ik de volgende reacties (en ik neem aan dat het niet zo erg is dat ik het citeer):

Van een lactatiekundige: [i]“Zuigelingen hebben melk nodig. De eerste 6 maanden als enige, de tweede 6 maanden als belangrijkste voeding. Daarna neemt het belang van melk in de voeding langzaam af. I principe gaat het natuurlijk om moedermelk; koemelk is altijd een vervanging voor moedermelk, ook in het tweede, derde, ... levensjaar. Mensen hebben geen koemelk nodig, het belang ervan wordt zwaar overschat en is vooral in gang gezet door de lobby van de EEG (voorloper van de EU) om van het grote overschot aan zwaar gesubsidieerde koemelk af te komen.

Kinderen in en leeftijd dat ze volgens het bouwplan eigenlijk nog moedermelk zouden moeten krijgen, kunnen in plaats daarvan dierenmelk drinken, maar na het eerste jaar kunnen zij ook hun eiwitten en calcium ergens anders uit opnemen, afhankelijk van hoe makkelijk ze eten. Groene groenten, noten, zaden en pitten vormen een prima bron van calcium en over eiwitten hoeven we ons al helemaal geen zorgen te maken in ons voedingspatroon.”[/
i]

Van Stefan Kleintjes: Je zoon eet af en toe een plak kaas en kaas zit bomvol calcium, maar zuivel is in principe niet echt nodig. Krijgt je lichaam matig calcium, dan is de opname hoog en ontstaat er een zuinige calciumstofwisseling. Dus: krijg je weinig, dan ga je er tien keer zorgvuldiger mee om.

Geef je je zoon verder regelmatig verschillende soorten peulvruchten, verschillende soorten granen [zoals rijst, haver enzo], ruime porties groenten, noten en zaden en alles volkoren en vol, dan is er niets aan de hand.

Hele volksstammen all over the world leven hun leven zonder enige zuivel na dat ze van de moederborst af zijn.

Informeer je verder 's op deze site of verantwoord vegetarisch eten:

http://www.vegetarisme.be/

Ter informatie: Mijn zoon was toen anderhalf (ongeveer) en kreeg slechts af en toe wat zuivel binnen, zoals een plak kaas of een paar happen yoghurt in een week. Vandaar dat ik deze vraag dus ook stelde, ik zat met dezelfde zorgen.

Maar jij bent het daar dus niet mee eens? Het is af en toe lastig om alle informatie te beoordelen op wat wijsheid is en wat onzin. Maar tot nu toe nam ik deze bronnen altijd vrij serieus...
Helleborus, ik heb over de calciuminname van mijn dochter ook met Stefan Kleintjes gemaild, omdat Kind &Onzin behoorlijk in mijn nek zat. Je kan inderdaad zonder zuivel voldoende calcium opnemen, maar als je eens naar de voedingswaarden kijkt, is dat echt heel erg lastig met een peuter. 500 mg calcium is heel veel, als je het alleen uit groente en fruit moet halen. En als je dan ook nog eens een peuter bent en niet zo heel veel eet (hoeveel peuters zie jij 3 keer per dag volle borden verantwoord eten wegschuiven en ook nog eens twee verantwoorde tussendoortjes? ) dan wordt het wel heel erg lastig. Dan mag je ook niks meer aan snoep geven, omdat suiker de calciuminname tegengaat.

Theoretisch klopt het, dat weet ik. In de praktijk valt het alleen niet mee.
Noten!

Die was ik helemaal vergeten. Zit een hoop calcium in.

Lust je zoon die? Bij de natuurvoedingswinkel kun je allerlei notenpasta's voor op brood kopen.

Geen idee hoeveel calcium er in Nutella zit, maar de meeste kinderen vinden het erg lekker.

Ik wilde als kind ook geen melk. Kreeg melk in de thee. Dat vond ik dan weer wel erg lekker.

Heb je al eens franse kaas bij je kind geprobeerd? Veel kleine kinderen vinden "volwassen" smaken als olijven en blauwschimmelkazen juist lekker. Misschien wil hij wel camenbert, schimmelkaas of geitenkaas. Houdt hij alleen niet meer zo van die hollandse plak geel op zijn brood.

Nog een idee, een plak jonge kaas op m'n brood vind ik vies. Een tosti lust ik dan weer wel. Misschien jouw zoon ook.
brie enzo eet hij inderdaad graag...en van die vreselijke franse stinkkaas ook...misschien dat ik dat eens moet halen.

noten is ook een goed plan, hij eet wel vaak een schaaltje cashewnootjes, die vindt hij erg lekker, ik zal eens kijken waar de meeste calcium inzit qua noten...
Het is heel jammer dat men in Nederland (zuivelland) nog steeds ervan overtuigd is dat je niet zonder zuivel kan....

Er zijn genoeg landen waar men alleen moedermelk/flessemelk krijgt en daarna nooit meer melk of produkten, hooguit wat kaas. Veel van de "buitenlanders" vinden ons ook giga vies naar melk ruiken zelfs. (zoals wij dus vaak de knoflook of andere kruiden kunnen ruiken)

Zoveel calcium is écht niet nodig om goed te groeien!!! (en gezond te blijven)
Tilalia, daar heb je een punt natuurlijk. Ik heb de mazzel dat mijn kinderen verzot zijn op peulvruchten en volkorenbrood, om maar wat te noemen, en inderdaad zeer goed (regelmatig nog meer dan ikzelf) eten. En suiker krijgen ze amper, dus ik maak me geen zorgen.

Bij een peuter die wat lastiger is met eten is het inderdaad moeilijker. Al moet ik zeggen dat ik hier een heel aantal zeer goede tips vind staan, dus dat moet goedkomen.

Al moet ik wel zeggen dat mijn kinders natuurlijk ook zo hun fases hebben in eten en de ene keer meer en beter verantwoord eten dan de andere periode, maar eigenlijk maak ik me er sowieso niet zo druk om. Ik ga er vanuit dat het uiteindelijk in totaal wel aardig goed komt en dat ze periodes met wat minder van een bepaald soort voeding wel kunnen overbruggen. Misschien wat naïef, maar het werkt hier prima en inderdaad komen ze uiteindelijk altijd weer terug bij een redelijk volledig en gevarieerd voedingspatroon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven