Entertainment
alle pijlers
Alles is liefde - ook op verliefd geworden?
vrijdag 19 oktober 2007 om 14:28
Ik heb gister 'Alles is liefde' gezien in de bios. En ik heb al de hele dag een verliefd gevoel in mijn buik en een glimlach op mijn mond. Wat een geweldige film zeg; natuurlijk is het love actually met een nederlandse tintje. Maar dat neemt niet weg dat ik smoorverliefd op de film ben geworden. Super gewoon; zeker die komische details.
Wie deelt dit gevoel en wie vooral niet?
Wie deelt dit gevoel en wie vooral niet?
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
dinsdag 23 oktober 2007 om 03:31
Ik vind het juist heel duidelijk. Zo had ik het nooit bekeken. Feit is dat er veel veranderd is de laatste 15 jaar, in nederlandse producties en dat heeft gek genoeg te maken met het soapacteren wat zoveel meer naturel is dan het declamerende acteren wat voorheen usance was.
Het is nu meer een kwestie van een 'echt mens' zijn en niet al te Shakesperariaans over te komen. De dialogen zijn natuurlijker geworden, je kunt jezelf beter herkennen in een hoofdpersoon. Ik ben wel gek op de films van voor die tijd. Je ziet het ernstige vakmanschap af aan de manier waarop er gespeeld wordt maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen zeggen dat ze film beter geworden vinden. Dat is niet alleen in nederlandse producties zo vind ik zelf, ook in amerikaanse films, die op de nederlandse markt veruit de meeste aftrek vinden en die al eerder begonnen met het 'natural acting' gebeuren, is dat het geval.
Als je nu kijkt naar een serie als - ik zag maar wat - Dynasty of Dallas, waar over het algemeen niet de allerbeste acteurs in speelden, dan komt dat enorm gekunsteld over. Dit in tegenstelling tot series als Grey's Anatomy, ER, Men in Trees en noem ze maar op. Series waarvan je weet, het bestaat niet maar waarmee je je makkelijk kunt identificeren.
In commercials hetzelfde laken een pak. Was het 20 jaar geleden normaal dat er enorm geaffecteerd en gekunsteld werd gespeeld door veel te gladde en sprookjesachtig aantrekkelijke mensen, nu moeten de acteurs zo 'gewoon' mogelijk zijn. Ik doe veel commercials de laatste jaren en ik heb een ernstig tekort aan 'gewoon' uitziende acteurs. Zoveel heb ik er nodig voor reclamespotjes.
Enniehoe, de manier van acteren en regisseren verandert dus en in mijn optiek heeft ook de nederlandse film daar ongelooflijk veel baat bij gehad. Als iemand nu zegt; ik vind 'de nederlandse film niks' gewoon, zonder mankeren, allemaal, dan kan ik me dat veel moeilijker voorstellen dan 20 jaar geleden.
dinsdag 23 oktober 2007 om 12:53
Ik ben zaterdag geweest en vond het een geweldige film! Erg gelachen!
Ik vind alleen Wendy van Dijk nooit zo geweldig acteren, maar ik stoorde me er niet aan of zo.
Ik heb ook een vriendin die per definietie niet van Nederlandse films houdt. Misschien komt dat omdat je veel acteurs ook als andere mensen kent? (Net als Wendy van Dijk als precentatrice.)
Ik vind alleen Wendy van Dijk nooit zo geweldig acteren, maar ik stoorde me er niet aan of zo.
Ik heb ook een vriendin die per definietie niet van Nederlandse films houdt. Misschien komt dat omdat je veel acteurs ook als andere mensen kent? (Net als Wendy van Dijk als precentatrice.)
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
dinsdag 23 oktober 2007 om 17:28
Wat een ontzettend leuke film! Echt een aanrader en inderdaad, Marc-Marie als pepernoot!! Kostelijk.
Ik heb een foutje ontdekt, tenminste dat denk ik. Normaal gesproken ontgaan dat soort dingen mij altijd dus ik ben stieken trots dat het me een keer opvalt. Daniel (Valerio) rijdt toch eerst een busje vol met pieten als stagiair? En is daarna opeens 16 jaar, oeps foutje. Of heb ik dat verkeerd gezien?
dinsdag 23 oktober 2007 om 17:59
ik denk ook gewoon een kwestie van smaak. Vaak vind ik juist dat door dit soort scenes te lang te laten duren, dat inzoomen op emoties, er een vorm van vals sentiment wordt gewekt. Kan een film ook langdradig maken.
De timing in deze film vond ik juist heel erg plezierig! Het houdt de film wat luchtiger en er blijft meer vaart in.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
dinsdag 23 oktober 2007 om 18:01
dinsdag 23 oktober 2007 om 19:02
dinsdag 23 oktober 2007 om 23:58
woensdag 24 oktober 2007 om 09:52
Hoi Poez,
Het is fijn dat jij het niet zo ervaren hebt. Ik bedoel trouwens ook niet dat ik graag bold en beautiful achtige close ups en minuten lange stiltes had gewild.
Timing is iets heel subtiels maar ik vraag me af in hoeverre het een kwestie van smaak is. Als ik een acteur
leuk vind is dat smaak. Maar als ik de timing ietsjes minder vind zit daar toch een breder idee achter dan alleen maar smaak.
woensdag 24 oktober 2007 om 10:04
Hoi Leo,
De manier van acteren is inderdaad enorm veranderd. Dat jij dat mede toeschrijft aan de opkomst van soap en de veranderde rol van commercials, zo had ik het nog nooit bekeken. Acteurs ontwikkelen zich mee met de tijdgeest, die spelen allemaal niet meer met die keurige dictie die in 'allemaal theater' schering en inslag was.
Toch vind ik soapacteren moeilijk om naar te kijken. Een op een, rood op rood, het doet pijn aan mijn glazuur. En het bepaald zo het beeld van mensen dat dat acteren is. Dat vind ik zo vreemd, hoe het besef van vakmanschap helemaal verdwenen is. Dat geldt natuurlijk ook voor idols, waar mensen die nog nooit een noot gezongen hadden hoopte ondekt te worden.
Dat high culture en low culture geen meer bastionnen zijn en door elkaar lopen, ook in alles is liefde', dat is deze tijd en als het goed gedaan is, prima. Maar, en dit is mijn persoonlijke mening, als ik mensen meeneem naar het theater en ze zijn ontzettend verbaasd hoe goed er geacteerd wordt omdat soaps ed hun referentiekader zijn, dan word ik daar wel een beetje treurig van.
woensdag 24 oktober 2007 om 10:15
Ik hoef niet nogmaals door de film te gaan om te weten wat je bedoelt hoor. Met je deskundig oog mag jij dat fouten vinden omdat jij het niet lekker vindt kijken, maar wellicht is dat helemaal niet zo en is het expres zo gedaan om een bepaald effect te krijgen. Een effect wat een deel van de kijkers wel plezierig vindt.
Een tijd terug was het helemaal hot om van die snel wisselende beelden te gebruiken in programma's. Kan je als deskundige hard roepen dat dat een bepaalde stijl is en haske professioneel, ik vind het 10 keer niks. Dat is gewoon smaak.
woensdag 24 oktober 2007 om 10:18
woensdag 24 oktober 2007 om 10:31
Dametje, zo bedoel ik het ook niet hoor.
Maar het is net als met kunstcritici. Die kunnen uren zeveren over een hoop roest en op zeer deskundige wijze vertellen waarom het geweldig is, maar als kijker vind je het mooi of je vindt het niet mooi. Het komt over of het komt niet over.
Dan kun je discussieren over of de mening van het publiek (en ik ben geen massaconsument, maar een kritische kijker!) niet net zo goed een deskundige mening is, als 'gebruiker' zijnde. En ik vind een snelle afbreuk van emotionele scenes wel plezierig kijken is een film als deze. En die halve seconde dat het beter zou kunnen, nee, die valt mij als leek niet op. Dus stoor ik me daar ook niet aan.
Snap je wat ik bedoel?
Maar het is net als met kunstcritici. Die kunnen uren zeveren over een hoop roest en op zeer deskundige wijze vertellen waarom het geweldig is, maar als kijker vind je het mooi of je vindt het niet mooi. Het komt over of het komt niet over.
Dan kun je discussieren over of de mening van het publiek (en ik ben geen massaconsument, maar een kritische kijker!) niet net zo goed een deskundige mening is, als 'gebruiker' zijnde. En ik vind een snelle afbreuk van emotionele scenes wel plezierig kijken is een film als deze. En die halve seconde dat het beter zou kunnen, nee, die valt mij als leek niet op. Dus stoor ik me daar ook niet aan.
Snap je wat ik bedoel?
woensdag 24 oktober 2007 om 11:33
Ik ben gisteren geweest en ben net als de TO helemaal in Love...... Geweldige film!!! Ik ben sowieso fan van Kim van Kooten (en haar vader!) en vond het echt hilarisch. Die teksten zijn zo goed geschreven!!! Zoals Carice en haar prins, die op de dam staan de wachten: nou ik sta eigenlijk op de ware te wachten :D:D:D
Maar over de teksten, ik vond de openingstekst ook zo prachtig, over dat we allemaal weer in Sinterklaas moeten geloven. Ik zou die zo graag nog eens teruglezen. Iemand enig idee waar ik dat vandaan kan halen???
Maar over de teksten, ik vond de openingstekst ook zo prachtig, over dat we allemaal weer in Sinterklaas moeten geloven. Ik zou die zo graag nog eens teruglezen. Iemand enig idee waar ik dat vandaan kan halen???
woensdag 24 oktober 2007 om 11:34
Hai Dametje,
Leuk om het er eens over te hebben!
Men acteert niet soapie in films, dat bedoelde ik niet te zeggen. Het 'au naturel' spelen met karakters die op het lijf van de acteur geschreven staan is oa ontstaan door het soapacteren. Niet gezegd hebbende dat soapacteren per se geweldig is, het is een bepaalde au naturel stijl die de laatste 15 jaar steeds meer doorgedrongen is tot de wereld van toneel, film en tv. Het moet nu allemaal zo 'echt' en 'gewoon' mogelijk zijn. Veel meer dan voorheen, toen juist het declameren, het timbre en intonatie belangrijk was.
Leuk om het er eens over te hebben!
Men acteert niet soapie in films, dat bedoelde ik niet te zeggen. Het 'au naturel' spelen met karakters die op het lijf van de acteur geschreven staan is oa ontstaan door het soapacteren. Niet gezegd hebbende dat soapacteren per se geweldig is, het is een bepaalde au naturel stijl die de laatste 15 jaar steeds meer doorgedrongen is tot de wereld van toneel, film en tv. Het moet nu allemaal zo 'echt' en 'gewoon' mogelijk zijn. Veel meer dan voorheen, toen juist het declameren, het timbre en intonatie belangrijk was.
woensdag 24 oktober 2007 om 11:38
Het snel afbreken van emotionele momenten is inderdaad een keuze. Waar die in de ene film breed uitgemeten en eindeloos gerekt worden, is in dit verhaal á, la Chrash bijvoorbeeld, gekozen om voor kort te gaan. Da's een stijl en smaakkeuze. Mij stoorde het maar één keer in de film (nah ja storen, het viel me op) voor de rest vond ik het niet vervelend. Dat blijft natuurlijk subjectief.
woensdag 24 oktober 2007 om 12:31
Hoi Leo!
Heb me net voorgenomen dit weekend een van mijn vriendjes mee te slepen naar de bios, ik ga lekker nog een keer. Ik zal naar je zwaaien.
Ik zal dr op letten Dametje, of het inderdaad 'te kort' is afgebroken.
Verder leuk om al die details die hier worden besproken eens met een tweede blik te gaan bekijken!
Heb me net voorgenomen dit weekend een van mijn vriendjes mee te slepen naar de bios, ik ga lekker nog een keer. Ik zal naar je zwaaien.
Ik zal dr op letten Dametje, of het inderdaad 'te kort' is afgebroken.
Verder leuk om al die details die hier worden besproken eens met een tweede blik te gaan bekijken!
woensdag 24 oktober 2007 om 12:51
Hoi Poez, gelukkig maar.
Natuurlijk is alles smaak, maar daarom kunnen we het er wel over hebben toch? Ik moest wel lachen om je verwijzing naar kunstkritici, ja, soms kan te veel deskundigheid je blik vertroebelen waardoor je niet meer 'ervaart' maar alleen dingen ziet die wel of niet in jouw ervaringskader passen. Ik kan als ontzettende leek genieten van klassieke muziek, ook als een 'deskundige' mij verteld wat er niet aan 'deugd'. Dat doet dan geen afbreuk aan mijn plezier. Soms, met de muziek erbij, kan iemand me wel overtuigen dat het ook anders kan.
Ik lees inmiddels dat Leo schrijft dat de snelle montage de bedoeling is. Wat was dat ene moment waarop het jou stoorde? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.