Hoe regelen jullie de financiën bij het samenwonen?

04-05-2007 09:30 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Gisteren hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Super gaaf dus en we zijn erg blij!! Op dit moment woont hij nog bij zijn ouders (en heefteen leuk spaarpotje) en woon ik opmezelf in een huurflatje. We wonen dus nog niet samen maar omdat het om een nieuwbouwhuis gaat gaat de hypotheek over ongeveer een maand al wel voor een gedeelte in. Oftewel, er komen dus kosten.

We gaan natuurlijk ook naar de notaris voor een samenlevingscontract.

Nu is mijn vraag, wat is de beste manier om de kosten te verdelen? Mijn voorkeur gaat uit naar beide salarissen op 1 rekening, daar de vaste lasten uit te betalen en dan beide bijvoorbeeld 100 euro op een eigen rekening voor de eigen kosten zoals nieuwe kleding etc. Maar mijn vriend verdient meer en is dit dan wel eerlijk?



Hoe doen jullie dit en wat zijn nog meer goede en redelijke oplossingen?



Alvast bedankt!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Er lopen al een paar precies dezelfde topics als deze, volgens mij ook bij werk en studie of relaties. Ik denk dat je daar veel tips uit kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Wil niet onaardig zijn, maar snap niet zo goed dat jullie eerst samen een huis kopen en pas daarna na gaan denken hoe de financien samen te regelen.......



Ik zou ieder zijn eigen salaris op eigen rekening laten storten en dan daarnaast een gezamenlijke rekening openen waar ieder een evenredig deel van salaris maandelijks op stort, waar je vaste lasten van kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ben het wel eens met bovenstaande reactie, ga je daar nu pas over nadenken??



Wij wonen ook samen in een koopwoning en doen het als volgt:



allebei een eigen rekening

1 gezamenlijke rekening

1 gezamenlijke spaarrekening



Salaris op eigen rekening. per maand een X bedrag (vast bedrag) naar de gezamenlijke rekening (kan je gewoon een periode overboekening van maken) en hier gaan alle gezamenlijke vaste lasten vanaf (hypotheek, verzekeringen, boodschappen, Essent, internet, TV, etc)



We houden beiden geld over op onze eigen rekening. Hiervan betalen we onze "eigen"dingen: stappen (gaan vaak apart op stap), kleren, mobiele telefoon, benzine (hebben beide een eigen auto) eigen zorgverzekering etc.



En oh ja, we storten ook beide een X bedrag (vast bedrag, ook periodieke overboeking) naar de spaarrekening. Ik iets meer dan hij, want ik verdien meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij storten beide een bedrag op een rekening voor de vaste lasten. Ik 2/3 van dat bedrag, mijn man 1/3 omdat ik een stuk meer verdien dan hij. Dat is mijn 'aanbod' destijds geweest. Ik verdien namelijk ook aanzienlijk meer dan hij (ongeveer 2/3 van ons gezamenlijk inkomen, hij 1/3, vandaar die verdeling).



In ons geval is ons appartement in de stad van mij, ik ben de eigenaar en de hypotheek staat op mijn naam. Daarnaast heb ik nog een huis op het platteland en hoef ik voor het geld eigenlijk niet eens meer te gaan werken (wat ik overigens wel doe). Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden staan dat al mijn bezittingen volledig van mij blijven en al zijn bezittingen volledig van hem. Dat geldt ook voor ons inkomen en andere waardevolle zaken die we tijdens ons huwelijk verkrijgen. En al helemaal voor mijn 'vermogen' dat door goed te beleggen alleen maar groeit :D.



In het verleden heb ik met veel vriendjes/mannen gedonder gehad over geld. Daarom heb ik bij mijn man vanaf het begin af aan duidelijk verteld wat ik heb, letterlijk voorgerekend, verteld dat ik hem daarvan best wil laten mee profiteren, dat ik best meer wil bijdragen aan onze gezamenlijke vaste lasten maar dat alleen IK bepaal wat ik verder met mijn geld doe. Dat klinkt misschien bot maar als je niet in het begin duidelijk bent dan krijg je later gezeur. Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt. Een vriend (waarmee ik toen een lat-relatie had) vond dat ik hem wel 'even' 20.000 duizend euro kon lenen zodat hij daar een auto van kon kopen die hij zich, qua salaris, niet kon veroorloven. Sorry, ik rijd zelf in een gewone middenklasser en als dat voor mij goed genoeg is dan moet het dat voor hem ook maar zijn.



Beetje lang verhaal maar wat ik wil benadrukken is dat je vooral duidelijke afspraken met elkaar hierover rmoet maken. En dat je geen concessies doet waar je je niet goed bij voelt. Zorg ook dat jullie elkaar begrijpen, vertel elkaar wat je denkt dat de ander bedoelt zodat die ander kan controleren dat jullie het beide op dezelfde manier begrepen hebben. Het is zo ontzettend dood zonde om iemand van wie je houdt kwijt te raken door ruzie over geld!



Succes ermee!
Even dit topic weer omhoog halen...

Ik ga binnenkort samenwonen. Ik heb eerder samengewoond en toen hadden mijn ex en ik een gezamenlijke rekening en elk een eigen rekening. De gezamenlijke rekening was voor de vaste lasten en eigen rekening kon je je eigen dingen van doen. Boodschappen en uitjes gaven we ongeveer evenveel aan uit.



Nu deed mijn huidige vriend het voorstel om alles op een hoop te gooien. Oftewel het volledige salaris op 1 gezamenlijke rekening. Ik vind het een mooie gedachte, maar ook een beetje ouderwets. Bovendien is onze beider inkomen ongelijk en onzeker. Ik neig zelf naar een vast bedrag naar ratio op de gezamenlijke rekening storten en daar de vaste lasten van betalen. Dit keer ook incl. boodschappen en gezamenlijke uitjes. Maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Ik sta er nl. wel voor open.



Liefs Piekje
Alle reacties Link kopieren
Het is naar rato, niet naar ratio.

En verder: heb je hier al gekeken? Daar staan al diverse topics over dit onderwerp!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, bij Relaties zijn veel van dit soort topics. En als je ze daar niet vindt, mag je er eentje openen.



Deze wordt gesloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven