Balkan, Servie, Macedonie, Kroatie... tips?

20-06-2010 12:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn van plan om in augustus 2 weken naar de Balkan te gaan en daar rond te reizen.

We vliegen naar Belgrado en blijven daar 1 of 2 dagen bij een vriendin. Van haar krijgen we een auto mee om te gaan rondreizen.

Enkele dingen die we zeker willen zien zijn: Macedonie en het meer van Ohrid, Dubrovnik en Plitvice en wat van de Adriatische kust.

Maar ja er is nog zoveel meer te zien en te doen, dus wie heeft er suggesties?

Ik heb de indruk dat het allemaal redelijk veilig is, maar hoe wordt op een auto met Servisch kenteken gereageerd? Las onlangs dat dit in Kroatie wel eens problematisch is.

Mijn vriendin kennende zal ze proberen om ons in een dikke auto te zetten. (liefst in haar Porsche of Mercedes), maar iets zegt mij dat dit niet handig op het (arme) platteland en we beter in een " gewone" auto reizen.

Ik ben al wel enkele keren in Belgrado geweest en heb mij verbaasd over de gastvrijheid en belangstelling van mensen daar. Dit herinner ik mij ook wel van de vakanties in Slovenie een jaar of 15 geleden.

De taal spreek ik een heeeel klein beetje, dus dat wordt handen en voeten werk.

Verder zijn wij sportieve types en willen graag wat doen zoals wandelen, fietsen, kayakken, paardrijden, snorkelen. Een middagje strand gebeurt ook wel eens... Verder lekker eten en borrelen. En af en toe een kerk van binnen bekijken.

Iemand in Albanie geweest? Hoe is dat en is dat veilig, of kunnen we dat beter overslaan?

En Montenegro? Ik drink regelmatig de heerlijke Vranac wijn en ben alleen daardoor al benieuwd naar dit landje.

Kortom ik ben benieuwd naar de do's en don'ts van deze landen en julli ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
quote:toujourssourire schreef op 20 juni 2010 @ 12:22:

Wij zijn van plan om in augustus 2 weken naar de Balkan te gaan en daar rond te reizen.

We vliegen naar Belgrado en blijven daar 1 of 2 dagen bij een vriendin. Van haar krijgen we een auto mee om te gaan rondreizen.

Enkele dingen die we zeker willen zien zijn: Macedonie en het meer van Ohrid, Dubrovnik en Plitvice en wat van de Adriatische kust.

Maar ja er is nog zoveel meer te zien en te doen, dus wie heeft er suggesties?

Ik heb de indruk dat het allemaal redelijk veilig is, maar hoe wordt op een auto met Servisch kenteken gereageerd? Las onlangs dat dit in Kroatie wel eens problematisch is.

Mijn vriendin kennende zal ze proberen om ons in een dikke auto te zetten. (liefst in haar Porsche of Mercedes), maar iets zegt mij dat dit niet handig op het (arme) platteland en we beter in een " gewone" auto reizen.

Ik ben al wel enkele keren in Belgrado geweest en heb mij verbaasd over de gastvrijheid en belangstelling van mensen daar. Dit herinner ik mij ook wel van de vakanties in Slovenie een jaar of 15 geleden.

De taal spreek ik een heeeel klein beetje, dus dat wordt handen en voeten werk.

Verder zijn wij sportieve types en willen graag wat doen zoals wandelen, fietsen, kayakken, paardrijden, snorkelen. Een middagje strand gebeurt ook wel eens... Verder lekker eten en borrelen. En af en toe een kerk van binnen bekijken.

Iemand in Albanie geweest? Hoe is dat en is dat veilig, of kunnen we dat beter overslaan?

En Montenegro? Ik drink regelmatig de heerlijke Vranac wijn en ben alleen daardoor al benieuwd naar dit landje.

Kortom ik ben benieuwd naar de do's en don'ts van deze landen en julli ervaringen!



Dat van die kentekens is een incident, wat je tegenwoordig niet zult horen (een gek kun je altijd tegenkomen, dat staat er los van)



Dikke auto's hebben ze daar genoeg en JUIST op het platteland, dus je zult niet opvallen. En al val je wel op, om nu te denken dat ze je wat aandoen??



Ik vraag me af of het wel een goed idee is om te gaan als je zoveel onterecht angst hebt. Dan kun je toch ook niet genieten?



Vranac hoef je niet voor naar Montenegro, hoor.

In Albanie zou ik niet weten wat je te zoeken hebt.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ksenija,



Van angst geen sprake hoor!

Overal zijn gekken, daarvoor hoef je de grens niet eens over.

Ik zoek eigenlijk gewoon naar ervaringen van anderen in deze landen. En ja de indianenverhalen of incidenten neem ik het liefst met een korreltje zout, maar steek ook mijn kop niet in het zand.

Montenegro en Albanie overslaan met een speciale reden?
Alle reacties Link kopieren
Montenegro is wel leuk als je de zee wilt bezoeken, maar voor de wijn hoef je er niet heen (overal verkrijgbaar)

Albanie zou ik je niet aanraden, simpelweg omdat ik niet weten WAT je er zou doen. Het is de "ghetto" van de Balkan om het zo te zeggen. Ik zou niet weten wat je daar moet doen/zien. Klooster in Studenica is wel een bekend trekpleister.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er wel rekening mee dat je maar 2 weken hebt?



Met een Servisch kenteken zou ik misschien niet Kosovo inrijden maar verder zal dat niet voor problemen zorgen hoor!





Aangezien je niet zoveel tijd hebt zou ik kiezen of je óf de adriatische kust in Montenegro, óf in Kroatië wil zien. Beiden zijn erg mooi maar verschillen niet enorm veel van elkaar. Ik vond Kotor bijvoorbeeld een soort miniatuurversie van Dubrovnik, beiden erg mooi en de moeite waard maar als je maar beperkt de tijd hebt hoef je ze misschien niet allebei te zien. Hoewel, ze liggen natuurlijk niet zover van elkaar vandaan.



Wil je leuke steden/uitgaan? Of juist strand? Of juist actief in de natuur?



Als je a
Alle reacties Link kopieren
Hou je er wel rekening mee dat je maar 2 weken hebt?



Met een Servisch kenteken zou ik misschien niet Kosovo inrijden maar verder zal dat niet voor problemen zorgen hoor!





Aangezien je niet zoveel tijd hebt zou ik kiezen of je óf de adriatische kust in Montenegro, óf in Kroatië wil zien. Beiden zijn erg mooi maar verschillen niet enorm veel van elkaar. Ik vond Kotor bijvoorbeeld een soort miniatuurversie van Dubrovnik, beiden erg mooi en de moeite waard maar als je maar beperkt de tijd hebt hoef je ze misschien niet allebei te zien. Hoewel, ze liggen natuurlijk niet zover van elkaar vandaan.



Wil je leuke steden/uitgaan? Of juist strand? Of juist actief in de natuur?



Als je aan de Kroatische kust bent zou ik zeker de eilanden niet overslaan. Vond zelf Hvar erg mooi maar Vis schijnt de favoriet van de Kroaten zelf te zijn, maar daar ben ik nog nooit geweest.



Sarajevo zou ik zeker niet overslaan, erg leuke stad met een mooi historisch (Ottomaans) centrum. Je zou dan bijvoorbeeld Belgrado-Sarajevo-Mostar-Split +eilanden-Plitvice kunnen doen. Ohrid ligt dan wel erg uit de route. Macedonië ben ik m.u.v. Ohrid niet erg bekend maar er liggen daar wel een hoop mooie kloosters.

Als je van natuur houdt raad ik je zeker aan om in Montenegro het nationaal park Durmitor te bezoekers. 's Winters een groot skigebied maar 's zomers kun je er prachtig wandelen, naaldbossen en ijsblauwe meren waar je ook nog eens lekker in kunt zwemmen (ze zijn wel koud want bergwater). Dat ligt in Midden-noord Montenegro, niet al te ver bij de grens met Bosnië vandaan.



Albanië heeft een aantal hele mooie archeologische vindplaatsen zoals Butrinti in het uiterste zuiden. Tirana vind ik zelf ook een hele leuke stad maar dat is geloof ik meer uitzondering dan regel. Ook de stranden bij Dhermi in het zuiden zijn heel mooi. Het 'probleem' van Albanië is echter dat het niet echt goed bereisbaar is. Dat gaat beter met een eigen auto maar het verkeer is gekkenwerk en de wegen zijn niet al te best hoewel daar snel verbetering in komt. Wel hele vriendelijke, gastvrije mensen en spotgoedkoop maar daarvoor hoef je niet per sé naar Albanië. Als je wat meer 'off the beaten track' wil is het wel een goede optie.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Geen tips..maar wel topic opgeslagen als favoriet. Wij willn volgend jaar een paar weken met de auto weg richting deze kant en ben dus heel benieuwd naar tips.. Vooral leuke overnachtingsmogelijkheden.



Dus blijf meelezen en hoop dat je veel tips gaat krijgen!!
Alle reacties Link kopieren
Macedonie expert hier!

Ohrid is geweldig mooi. Je kunt er mooie wandeling maken of met een bootje het meer op.

Vele kloosters, lekker eten en heerlijk gast vrij.

De rest van het land heeft ook veel te bieden, prachtige natuur.

Het land is niet groot, maar de afstanden best lang door het slechte weg dek.



Montenegro is ook heel mooi.

Kotor is prachtig en mooie wandelingen zijn daar ook mogelijk.

Budva zou je een dagje strand kunnen doen.



Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over twee weken ook deze kant op, vandaar even een schop omhoog.



Wij vliegen naar Italie, nemen vanaf daar de boot naar Griekenland en gaan vervolgens omhoog, om via de Balkan weer terug naar NL te gaan. Hebben een interrailticket, dus willen zoveel mogelijk treinen hoewel ik begrepen heb dat treinverkeer niet echt goed is. Losse buskaartjes kopen zullen we dan wrs ook wel doen.



Wie heeft er tips? Bijv. voor mooie treinroutes, of plaatsen die we moeten zien? We zullen vooral de westkant van de Balkan bereizen, dus Albanie, Macedonie, Montenegro, Servie, Hongarije. Plannen kunnen ook nog tussentijds worden aangepast, wel staat vast dat ik Budapest wil zien.



Ik lees gemengde reacties over Kosovo, enerzijds wordt het reizen ontraden, anderzijds staat er in de Lonely Planet dat het wel kan.



Vind het erg spannend, want tot nu toe alleen in westerse landen geweest, dus alle ervaringen/tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, wil allen even zeggen dat ik stinkend jaloers ben



Dat is echt nog één van mijn droomreizen. Ik ga dit topic zeker lezen.



Heel fijne reis alvast.



Oja toch een tip: Plitvice in Kroatie. Een soort paradijs is dat. Mag je niet overslaan.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
De trein in Macedonie is super langzaam!!!!!!!

Bus gaat veel sneller.

Mijn tip is Matka, vlakbij Skopje. Zo prachtig mooi.

Het is een soort van kloof en je kunt er erg mooie wandelingen maken.





In de buurt van Strumica liggen een paar erg mooie watervallen.



En natuurlijk mag je Ohrid niet overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan in juli met de auto naar Servië en kust van Kroatië. Eerst Servië en via kust van Kroatië terug naar NL. We plannen niks, ook geen route of bezienswaardigheden, we zien vanzelf wel waar we uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de route die coffeepot voorstelt heel mooi! Idd sarajevo niet overslaan en mijn favoriete eilanden in kroatie zijn idd Hvar, Vis en ook Korcula.



Houd er ook rekening mee dat in bergachtige gebieden autorijden een stuk langer duurt dan in NL.100 km doe je zo 2 uur over met die leuke haarspeldbochten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 20 juni 2010 @ 20:01:

Montenegro is wel leuk als je de zee wilt bezoeken, maar voor de wijn hoef je er niet heen (overal verkrijgbaar)

Albanie zou ik je niet aanraden, simpelweg omdat ik niet weten WAT je er zou doen. Het is de "ghetto" van de Balkan om het zo te zeggen. Ik zou niet weten wat je daar moet doen/zien. Klooster in Studenica is wel een bekend trekpleister.Waar ben je in Albanië geweest dat je het de ghetto van de Balkan vond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven