Geld & Recht alle pijlers

Taxatiekosten

24-06-2010 18:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de taxatiekosten voor mijn nieuwe huis meegefinanceerd bij de bank. Nu heb ik het taxatierapport en de daarbij behorende factuur ontvangen. Hoe zit dat nu dan. Factuur gewoon zelf betalen of door de bank omdat het meegefinanceerd is? Of heeft dat alleen met de aftrekbaarheid te maken?



Liefs een leek wat dit betreft
Alle reacties Link kopieren
of je hem nou zelf betaalt of via de notaris, hij is en blijft aftrekbaar. Gebruikelijk is om deze door de notaris te laten betalen uit de hypotheekgelden, zeker als hij in de berekening is meegenomen, succes
Alle reacties Link kopieren
Door de notaris? De bank bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
de bank maakt geld over en de notaris betaalt uit de gelden van de bank de nota. Notaris dus
Alle reacties Link kopieren
Aha. Nou, zo zie je maar weer dat ik er werkelijk geen verstand van heb haha. Thanx voor de info.
Alle reacties Link kopieren
you're welcome
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp heb je kosten van het taxatierapport mee gefinancieerd. (paar honderd euro). De kosten moet je zelf voorschieten en pas als de verkoopakte passeert bij de notaris zal jij dat geld op je rekening gestort krijgen.



De kosten van het taxatierapport zijn aftrekbaar in je aangifte maar als je het meefinanciert is dat een box 3 lening (dwz dat de rente die je gaat betalen niet aftrekbaar is)



Vraag anders je adviseur om meer opheldering als je het niet snapt daar is hij/zij voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ondertussen ook even bij de bank informatie ingewonnen. Zij regelen dat de factuur via de notaris wordt betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah2006 schreef op 24 juni 2010 @ 19:38:

Als ik het goed begrijp heb je kosten van het taxatierapport mee gefinancieerd. (paar honderd euro). De kosten moet je zelf voorschieten en pas als de verkoopakte passeert bij de notaris zal jij dat geld op je rekening gestort krijgen.9 van de 10 taxaties gaan via de notaris hoor, althans in de regio randstad wel



De kosten van het taxatierapport zijn aftrekbaar in je aangifte maar als je het meefinanciert is dat een box 3 lening (dwz dat de rente die je gaat betalen niet aftrekbaar is) kosten voor taxatie hebben te maken met de financiering van je eigen huis en dus aftrekbaar in box 1 net als je notariskosten voor de hypotheek.



Vraag anders je adviseur om meer opheldering als je het niet snapt daar is hij/zij voor.
Alle reacties Link kopieren
Taxatiekosten meegefinancierd ?????
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 24 juni 2010 @ 18:24:

of je hem nou zelf betaalt of via de notaris, hij is en blijft aftrekbaar. Gebruikelijk is om deze door de notaris te laten betalen uit de hypotheekgelden, zeker als hij in de berekening is meegenomen, succes



I second that.



Verder; taxties zijn éénmalig aftrekbaar.

De rente voor de lening die je aangaat voor je taxatie is weer niet aftrekbaar. TENZIJ je voor het eerst een woning koopt.



Gezien je leeftijd gok ik dat dit je eerste woning is.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad mijn eerste woning.
Alle reacties Link kopieren
Prinsesje, vaak worden de kosten wel meegefinancierd, maar met je de taxatiekosten wel eerst zelf voorschieten. Dit omdat de makelaar de rekening vaak betaald wil hebben terwijl jij misschien pas over maanden gaat passeren bij de notaris. Echter het kan best dat het bij jou bank wel via de notaris gebeurd. Beide is mogelijk, dus vraag na aan je adviseur wat de bedoeling is.



Voor de aftrekbaarheid maakt het niet uit of je het eerst zelf voorschiet en het daarna terugkrijgt via de leninggelden of dat het rechtstreeks via de bank betaalt wordt. In beide gevallen is het zo de taxatiekosten zelf belastingaftrekbaar zijn en dat wanneer je dit meefinanciert, de rente over de lening daarvoor ook belastingaftrekbaar is. Het maakt niet uit of dit je eerste eigen woning is. Dat was afgelopen jaren wel zo, maar dat onderscheid is dit jaar weer losgelaten. Wanneer je een taxatie moet laten maken voor het sluiten van een lening die bedoeld is voor aankoop of verbetering van de eigen woning, dan zijn zowel de kosten zelf als de rente erover als je het leent, aftrekbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atreides83 schreef op 25 juni 2010 @ 16:51:

[...]





I second that.



Verder; taxties zijn éénmalig aftrekbaar.

De rente voor de lening die je aangaat voor je taxatie is weer niet aftrekbaar. TENZIJ je voor het eerst een woning koopt.



Gezien je leeftijd gok ik dat dit je eerste woning is.Dat was vorig jaar zo, maar dat is dit jaar weer gewijzigd. Als je de financieringskosten (taxatie, afsluitprovisie etc) meefinanciert is de rente ook weer aftrekbaar. De financieringskosten moeten uiteraard wel betrekking hebben op de eigenwoningschuld. Maar het maakt niet meer uit of het je eerste woning is of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:DTJ schreef op 25 juni 2010 @ 21:43:

[...]





Dat was vorig jaar zo, maar dat is dit jaar weer gewijzigd. Als je de financieringskosten (taxatie, afsluitprovisie etc) meefinanciert is de rente ook weer aftrekbaar. De financieringskosten moeten uiteraard wel betrekking hebben op de eigenwoningschuld. Maar het maakt niet meer uit of het je eerste woning is of niet.Misschien lees ik heel slecht. Maar dat haal ik hier niet uit: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... pt-05.html



Kun je daar misschien wat meer over zeggen? Liefst met een bron? Thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:Atreides83 schreef op 25 juni 2010 @ 22:14:

[...]





Misschien lees ik heel slecht. Maar dat haal ik hier niet uit: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... pt-05.html



Kun je daar misschien wat meer over zeggen? Liefst met een bron? Thanks!De link waar jij naar verwijst gaat over de aangifte over het jaar 2009. En bij deze aangifte geldt dus nog de oude regel, aangezien de nieuwe pas ingegaan is op 1 januari 2010. Op de site van de belastingdienst kan ik de info helaas ook niet echt vinden. Ik heb er voor mijn werk mee te maken en dan krijg ik de info via andere bronnen (bv een intern kennisweb, waar niet-werknemers dus ook niet op kunnen), vandaar dat ik je niet zo even snel een bron kan geven. Ik heb even gezocht of ik het op internet ook kan vinden en het schema op de site van de VEH klopt wel:

http://www.eigenhuis.nl/N ... trekkosteneigenwoning.pdf



Verder kun je in onderstaande link nog lezen dat onlangs besloten is dat dit ook met terugwerkende kracht gaat werken. Dat dus mensen die voor 2010 de financieringskosten meegefinancierd hebben en waarvan dat deel van de lening dus in box 3 viel, dit deel van de lening nu ook kunnen verplaatsen naar box1.

http://www.minfin.nl/Actu ... elasting_Eigenwoningrente
sorry dat ik het topic wellicht vervuil maar de vraag is toch reeds beantwoord.

Ik heb een vraag aan dtj.

Allereerst ben ik blij met je link, ik heb dit jaar een woning gekocht en de volledige overwaarde in de nieuwe woning gestopt en dus blij dat de gehele schuld aangemerkt wordt als eigen woning schuld. Dit wist ik nog niet.

Nu een vraag waar ik bij de belastingtelefoon ook niet wijzer werd.

Ik heb zo'n 6 weken 2 woningen gehad, verhuizing enzo.

Mag ik de rente voor die paar weken van allebei de leningen opvoeren bij de volgende belastingaangifte?

En hoe doe ik dat dan met het eigenwoning forfait, is dat dan ook een paar weken dubbel? Ik zag een kopje eigenwoning forfait in bijzondere situaties (iets in die trant) moet daar dan straks ook iets ingevuld worden?

Bij voorbaat dank!
Alle reacties Link kopieren
quote:crazyjo schreef op 26 juni 2010 @ 22:36:

sorry dat ik het topic wellicht vervuil maar de vraag is toch reeds beantwoord.

Ik heb een vraag aan dtj.

Allereerst ben ik blij met je link, ik heb dit jaar een woning gekocht en de volledige overwaarde in de nieuwe woning gestopt en dus blij dat de gehele schuld aangemerkt wordt als eigen woning schuld. Dit wist ik nog niet.

Nu een vraag waar ik bij de belastingtelefoon ook niet wijzer werd.

Ik heb zo'n 6 weken 2 woningen gehad, verhuizing enzo.

Mag ik de rente voor die paar weken van allebei de leningen opvoeren bij de volgende belastingaangifte?

En hoe doe ik dat dan met het eigenwoning forfait, is dat dan ook een paar weken dubbel? Ik zag een kopje eigenwoning forfait in bijzondere situaties (iets in die trant) moet daar dan straks ook iets ingevuld worden?

Bij voorbaat dank!



Crazyjo, je mag idd als je tijdelijk 2 woningen hebt de rente van beide leningen opvoeren als aftrekpost. Wat betreft het eigenwoningforfait voer je niet dubbel op maar per woning voor de periode dat je er woonde.Kijk maar op onderstaande link, daarin wordt het redelijk helder uitgelegd.



http://www.belastingdiens ... gkoopt-29.html#P440_34609
Bedankt voor je snelle antwoord dtj!

Ik sla de link op voor volgend jaar :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven