Geld & Recht alle pijlers

overlijden voor pensioen

04-07-2010 20:44 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is vlak voordat hij met pensioen ging overleden. Mijn vader was gescheiden. Wat gebeurt er nu met het geld van het pensioen wat hij opgebouwd had? Ik ben nu 29 jaar. Heb ik als kind zijnde ook nog ergens recht op? Of vervalt dit helemaal en gaat het geld voor een deel naar mijn moeder (zijn ex vrouw) en de rest naar de staat?



Weet iemand hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste; je moeder krijgt een deel van het pensioen en jij hebt geen recht erop. De rest blijft in het pensioenfonds; daar is de premie namelijk op gebaseerd; dat een percentage zijn pensioen nooit zal krijgen en een ander deel zal veel langer pensioen nodig hebben dan gemiddeld.

Het is dan ook een verzekering.
Verschillende pensioenfondsen hanteren nog wel eens verschillende regels en er zijn ook fondsen die een uitkering aan de kinderen doen. Alleen betwijfel ik of dat geldt voor meerderjarige kinderen en aangezien jij al 29 bent, denk ik dat alleen je moeder een deel krijgt.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ex(en) en geregistreerd partner hebben recht op pensioen. Kinderen niet...
Alle reacties Link kopieren
Kinderen onder de 21 wel of kan verlengd worden tot 27 als ze studerend zijn .
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Of je moeder iets kan krijgen is afhankelijk van de voorwaarden van het pensioen en de afspraken bij de scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt helemaal.. Ik spreek uit ervaring..

Vorig jaar is mijn exman overleden, op 38 jarige leeftijd... Ik heb toen zijn volledige pensioen uitbetaald gekregen, nou ja, zoveel procent ... 70 geloof ik... Hij was niet hertrouwd of op een andere manier wettelijk aan een vrouw gebonden.

En als je vader ambtenaar was, is er voor minderjarige kinderen ook een uitkering...



Jij krijgt (helaas) helemaal niets, tenzij je moeder je laat meedelen.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
Alle reacties Link kopieren
Pensioenpremies worden nu eenmaal berekend op gemiddelde leeftijd waarop mensen overlijden. Sommigen overlijden vroeg, anderen worden 102 en zijn dan een dure voor de pensioenverzekeraar.

Wezenpensioen is meestal tot 18-jarige leeftijd, je moeder kan wel recht hebben op (een deel van het) weduwenpensioen.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft je vader ergens tussen zijn papieren een overzicht van zijn pensioen liggen (krijg je geloof ik jaarlijks binnen) daar staat ook in beschreven wie recht heeft op partnerpensioen en hoeveel dat jaarlijks is.

Of je moeder partner pensioen krijgt hangt er ook vanaf of ze nog geregistreerd is als partner bij het pensioenfonds.

Gewoon even de papieren er bij pakken dus, een klus waar je waarschijnlijk niet veel trek in hebt zo vlak na een overlijden, maar je weet wel waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt niet hoor kusunum. Ze zijn getrouwd geweest en dus heeft ze recht op een deel pensioen. Ook na een scheiding kan dat niet uitgesloten worden. Als zou de partner in kwestie het helemaal niet willen, dan nog krijgt ze het. Al was de beste man hertrouwd, dan krijgt ex nog steeds een gedeelte...
Alle reacties Link kopieren
Jij krijgt waarschijnlijk niets. Je moeder krijgt het pensioen dat is opgebouwd in de tijd dat je ouders getrouwd waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pilous schreef op 04 juli 2010 @ 22:19:

Dat klopt niet hoor kusunum. Ze zijn getrouwd geweest en dus heeft ze recht op een deel pensioen. Ook na een scheiding kan dat niet uitgesloten worden. Als zou de partner in kwestie het helemaal niet willen, dan nog krijgt ze het. Al was de beste man hertrouwd, dan krijgt ex nog steeds een gedeelte...

weer wat geleerd,

kun je na gaan we (als in ik) weten gewoon te weinig van dat pensioen gedoe.

Heb van de week voor het eerst ook echt zo'n overzicht gelezen van mijn pensioen, voorheen verdween dat meteen in de la. Een ver van mijn bed show zeg maar.

Weet iemand ook of je moet aanmelden dat je een partner hebt? Of gaat dat automatisch? Mijn partner staat namelijk niet op dat overzicht, en ik niet op de zijne?
Alle reacties Link kopieren
Even melden bij personeelszaken en in sommige gevallen afschrift van samenlevingscontract of bewijs van huwelijk overleggen. Maar in de meeste gevallen is dit niet eens nodig
Alle reacties Link kopieren
Nou toen ik gescheiden ben hebben mijn ex en ik afstand gedaan van het recht op elkaars pensioen dus het is echt niet altijd waar dat je moeder automatisch haar deel krijgt. Ligt er maar net aan wat er is afgesproken in het scheidingsconvenant.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja...je partner moet je idd aanmelden.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn vader overleden was lag er ineens een brief op zijn adres gericht aan mijn moeder (ze zijn als sinds 1988 gescheiden). Dat was dus een brief over een (weduwe)pensioen. Het was geloof ik iets van 80 euro netto in de maand.
Alle reacties Link kopieren
Nee, jij krijgt niets. Je moeder krijgt een gedeelte, namelijk het recht als ex-partner voor de periode dat ze getrouwd waren en als er geen afstand is gedaan bij de scheiding of op een later moment. Als ze 30 jaar getrouwd zijn geweest, dan krijgt ze meer dan wanneer ze 5 jaar getrouwd zijn geweest.

Een deel van de pensioenfondsen stemmen af met de Gemeentelijke Basis Administratie. Daarin hoort ook te staan wie de ex-partner is. Die wordt door een deel dan ook automatisch aangeschreven.



Weet je waar je vader zijn pensioen had?
Alle reacties Link kopieren
quote:mormeltje08 schreef op 04 juli 2010 @ 22:40:

Nou toen ik gescheiden ben hebben mijn ex en ik afstand gedaan van het recht op elkaars pensioen dus het is echt niet altijd waar dat je moeder automatisch haar deel krijgt. Ligt er maar net aan wat er is afgesproken in het scheidingsconvenant.



Je kunt in een convenant alleen afzien van aanspraken op elkaars OUDERDOMSpensioen (hebben ex en ik ook gedaan); maar dat is iets anders dan NABESTAANDENpensioen, daar houd je wel recht op.



Als mijn ex 65 (of 67 tegen die tijd) wordt, heb ik geen recht op een deel van zijn pensioen, maar als hij morgen overlijdt heb ik wel recht op nabestaandenpensioen dat tijdens de huwelijkse periode is opgebouwd.



Waarschijnlijk krijgt moeder van TO dan ook wel iets; maar TO sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat dan als ik overlijd. Ik ben hertrouwd. Gaat er dan toch een deel naar mijn ex? En wat als hij overlijdt? Hij heeft wel een nieuwe relatie maar zonder samenlevingscontract of huwelijk of iets dergelijks. Hij heeft wel een kindje met zijn huidige partner maar samen hebben we ook 2 kinderen uit ons huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als jij overlijdt voor de pensioendatum krijgt jouw ex inderdaad een deel van het nabestaandenpensioen.

Als hij overlijdt geldt hetzelfde. Het doet niet ter zake of hij wel of niet getrouwd is / een geregistreerd partnerschap heeft.

Je krijgt alleen dat deel wat is opgebouwd tijdens jullie huwelijkse periode.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik had al zo'n idee dat het zo zat, maar nu weet ik het zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven