Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
quote:Supersmollie1 schreef op 13 juli 2010 @ 13:34:

Ik ben het zo eens met alle tegenargumenten om te fietsen met Dennis in de doek op mijn buik en Mini achterop. Maar de praktijk is echt weerbarstiger. Een tweede auto? Laat er eerst maar een eerste komen. Maar aangezien ik al niet de 1200 euro kan ophoesten voor een gazelle cabby (echt, ik vind hem zo cool, ik zou hem zo graag willen!) zit een auto er al helemaal niet in. Een babymee achterop en Mini voorop in het zitje, dat lijkt me pas echt eng. Mini is dik 12 kg en ik heb met haar in het zitje voorop gefietst tot ze een ruime 10 kg was. Dat was het al niet, laat staat met 2 kg erbij.

Wij hebben ook geen auto Smollie, en dochter van 13 kilo zit in het voorzitje sinds haar broertje mee gaat op de fiets in de babymee . Het is een gewone fiets, wel een stevige, en ik vind het helemaal niet eng. Grappig wel, ik vind die draagdoek doodeng, en jij dit.

Lika, de eerste maanden heb ik idd gelopen met zoon in draagdoek en dochter in wagen. De enige optie als je geen auto hebt en baby nog te klein is voor de babymee. Wat betreft comfort ben ik het niet met je eens trouwens. Zoon valt altijd heerlijk in slaap in de babymee, dus hij vindt het in ieder geval comfortabel genoeg .
Overigens heb ik me ooit laten vertellen dat je wettelijk verplicht bent om je kind veilig te vervoeren op de fiets. Je zou dus in theorie een boete kunnen krijgen voor vervoer in draagdoek.
quote:magica schreef op 13 juli 2010 @ 13:38:

[...]

Wij hebben ook geen auto Smollie, en dochter van 13 kilo zit in het voorzitje sinds haar broertje mee gaat op de fiets in de babymee . Het is een gewone fiets, wel een stevige, en ik vind het helemaal niet eng. Grappig wel, ik vind die draagdoek doodeng, en jij dit.

Lika, de eerste maanden heb ik idd gelopen met zoon in draagdoek en dochter in wagen. De enige optie als je geen auto hebt en baby nog te klein is voor de babymee. Wat betreft comfort ben ik het niet met je eens trouwens. Zoon valt altijd heerlijk in slaap in de babymee, dus hij vindt het in ieder geval comfortabel genoeg .

Idd grappig.

Ik loop ook zo veel mogelijk met Dennis in de doek en Mini in een buggy. Zo heb ik de fietstochtjes nog zeer beperkt kunnen houden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:magica schreef op 13 juli 2010 @ 13:40:

Overigens heb ik me ooit laten vertellen dat je wettelijk verplicht bent om je kind veilig te vervoeren op de fiets. Je zou dus in theorie een boete kunnen krijgen voor vervoer in draagdoek.Ik meen dat niet gedefinieerd is hoe je dat precies doet, je kind veilig vervoeren op de fiets. Want in het voorzitje zit je kind ook niet veilig. In het achterzitje wat meer, maar ook niet 100%. Ook vraag ik me af hoe veilig het is in een bakfiets.
Je bent verplicht een goedgekeurde zitplaats voor kinderen op je fiets te hebben. Of je je baby er ook in moet vervoeren, staat er niet, maar in de praktijk schijnen agenten daar niet moeilijk over te doen: niet in het zitje = een boete.
Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar als je je kinderen niet veilig kunt vervoeren omdat daarvoor geen geld is had je je mss van te voren moeten afvragen of het wel zo verstandig was een 2e te nemen.

Maar goed, een goede fietskar kost nu ook weer geen fortuin, zeker als je er een via MP zou kopen.
Da's wel een beetje kort door de bocht vind ik GW. Bij de overweging wel of geen tweede zullen de meeste mensen niet de mogelijkheid om een bakfiets te kopen mee laten wegen in hun beslissing, en dan kun je later toch ineens ervoor komen te staan dat die krengen best duur zijn.

En laten we eerlijk zijn, in zo'n fietsstoeltje of plastic fietskar , of op zo'n Babymee vervoer je je kind ook niet echt veilig, één auto die niet uitkijkt en het is gewoon gebeurd. Daarmee is een draagdoek nog niet veilig, maar het is ook weer niet zo dat andere, kostbaarder vervoermiddelen zo vreselijk veel veiliger zijn.
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik na rondvragen op dit topic een Calin Blue doek aangeschaft.

Mijn dochter is inmiddels ruim 8 weken en vind het er heerlijk in. Als ze op geen enkele manier kan ontspannen is ze in de doek zo vertrokken, super!

Zeker nu ze misschien (we weten dit niet zeker) last heeft van een verborgen reflux is de doek ideaal.

Omdat ik hem nu best vaak gebruik wil ik er graag een Ergonomische drager/SSC naast. Ik twijfel alleen tussen de bondolino of beco butterfly. Die twijfel hangt voornamelijk samen met de prijs. Want ik ben helemaal verliefd op de printjes van de beco. Maar de bondolino is een stuk betaalbaarder.

Wat zijn andere voor- of nadelen als je deze twee doeken met elkaar vergelijkt? Misschien dat ik dan een keuze kan maken.

Groetjes billybob
Ik twijfelde nog of ik wel zou reageren, ik voel me alsof ik me moet verdedigen en daar heb ik helemaal geen zin in.
Mooi verwoord, Wen, dank.

Weet je GW, jij hebt blijkbaar dramatische dingen gezien. Ik niet. Ik vond het totaal onverantwoord als ik dragende mensen op de fiets zag, maar zo in de stad is het misschien niet anders. Een fietskar lijkt me dood- en doodeng, om de reden die Wen al aangeeft. Daarbij woon ik in een buurt waar je niets veilig buiten kunt laten staan. Een fietskar wordt gewoon gejat of gesloopt. Idem voor een bakfiets. Dan kan ik mijn kind alsnog niet veilig vervoeren. Het verkeer is nooit veilig en zo zijn er nog 100 andere onveilige situaties te bedenken. Ik ben in mijn zwangerschap met Mini op mijn arm van de trap gevallen. Dat had ook heel naar af kunnen lopen. En dat was gewoon thuis.
Ik snap ook wel dat je met een kind niet ieder risico uit de weg kunt gaan, want zelf al zou je je thuis op sluit dan kun je idd nog van de trap af lazeren.

Maar goed, ik zou mijn kind ookniet zonder helm laten fietsen. En dat doen hele volkstammen in Nederland ook gewoon. Blijft voor mij gewoon dat ik niet mezelf later een verwijt wil maken mocht het toch mis gaan.... En ja, ook vervoer in een auto is niet 100% veilig. Maar wel voor ons op dit moment het veiligste.
Billybob, voor een kind van 8 weken is de Bondolino beter denk ik. De Beco is eigenlijk pas goed te gebruiken vanaf een maand of 4/5. Voordelen van de Bondolino: mooie houding van je kind, lijkt het meest op een doek qua draagcomfort, makkelijk te verstellen (of eigenlijk: hoeft niet versteld te worden), van draagdoekenstof, makkelijk weer te verkopen als je na een paar maanden toch liever een Beco hebt . Nadelen: is iets warmer dan de Beco denk ik, voor hele smalle mensen zijn de schouderbanden wat te breed.

Voordelen van de Beco: makkelijk rugdragen door de inzet, de mooie printjes inderdaad, heel smal af te stellen, ook makkelijk weer te verkopen. Nadelen: niet zo'n mooie houding, nu nog te weinig steun.

Kun je daar wat mee?
quote:germanwings schreef op 13 juli 2010 @ 14:21:

Ik snap ook wel dat je met een kind niet ieder risico uit de weg kunt gaan, want zelf al zou je je thuis op sluit dan kun je idd nog van de trap af lazeren.

Maar goed, ik zou mijn kind ookniet zonder helm laten fietsen. En dat doen hele volkstammen in Nederland ook gewoon. Blijft voor mij gewoon dat ik niet mezelf later een verwijt wil maken mocht het toch mis gaan.... En ja, ook vervoer in een auto is niet 100% veilig. Maar wel voor ons op dit moment het veiligste.

Vanaf wanneer zou je dan zonder helm laten fietsen?

Overigens heb ik familie in Oostenrijk. Ik herinner me nog van vroeger dat ik gewoon op de fiets van het ene naar het andere familielid wilde fietsen maar dat kon helemaal niet. Ik herinner me dat je vanaf je 12e zonder helm mocht fietsen maar dat je dan eerst een soort examen moest doen.
Oh jongens, kijk nou toch:

Vanochtend zonder problemen in de doek geknoopt (na een succesvolle FCC van drie kwartier gisteren), en vanmiddag bij het ophalen wéér zonder problemen in de doek geknoopt. Met dit als resultaat
Oh, Wen, wat een zaligheid!
quote:Supersmollie1 schreef op 13 juli 2010 @ 14:55:

[...]

Vanaf wanneer zou je dan zonder helm laten fietsen?

Overigens heb ik familie in Oostenrijk. Ik herinner me nog van vroeger dat ik gewoon op de fiets van het ene naar het andere familielid wilde fietsen maar dat kon helemaal niet. Ik herinner me dat je vanaf je 12e zonder helm mocht fietsen maar dat je dan eerst een soort examen moest doen.Als ze 18 zijn mogen ze dat zelf beslissen, anders tot die tijd met helm. Zo lang we hier blijven wonen is dat geen probleem want iedereen fietst met helm, terug in NL wordt dat mss wel wat moeillijker..... daar vind iedereen een helm toch voor gekken heb ik de indruk.
Hey meiden,

Ik heb een kleine vraag. Ik draag mijn zoontje of in een doek of een mei tai. Die laatste heeft momenteel de voorkeur, ik vind het makkelijk en lekker dragen op mijn rug.

Nu had mijn buurvrouw een baby bjorn gekregen en daar was ze niet zo heel gelukkig mee. Ik heb haar mijn mei-tai laten proberen, een doek wil ze niet, maar ik vind het lastig voor doen. Het is zo'n verschil een dreumes van 16 maanden of een klein prutsje van 3 maanden .

Hebben jullie tips hoe hoog ze moet zitten? en is de mei-tai wel zo geschikt voor een baby van 3 maanden?

Alvast bedankt!
Laten we de veiligheidsdiscussie afsluiten met een relativerende foto uit India. Toen ik daar wegging was net de helm verplicht op de motor en alleen voor mannen.

mimpje een mei tai is niet zo geschikt voor zo een kleintje.

althans er zijn mei tais verkrijgbaar die te verstellen zijn waardoor ze ook geschikt zijn voor drie maanden oude kindjes

zoals de hop tye geloof ik ...
hmm oke, ik vind het dan wel vreemd dat op de site waar ik hem gekocht staat :"te gebruiken vanaf geboorte tot..."

Dat is toch raar? Of zijn dat gewoon verkooppraatjes?
Wen wat fijn!! Einde draagstaking???

Ik heb vandaag een Vatanai gekregen (nou ja, gekregen... )

En ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind. Vatanai zou heeeeel dun zijn en heeeeel zacht, maar hij is niet dunner dan Agave en zeker niet zachter dan mijn girasol.

Hij ziet er wel leuk uit!! Met blauwe walvissen, haha.
Wen wat een super foto en helemaal top als de draagstaking over is he?
quote:VIVAfeelfree schreef op 13 juli 2010 @ 19:53:

Wen wat fijn!! Einde draagstaking???

Ik heb vandaag een Vatanai gekregen (nou ja, gekregen... )

En ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind. Vatanai zou heeeeel dun zijn en heeeeel zacht, maar hij is niet dunner dan Agave en zeker niet zachter dan mijn girasol.

Hij ziet er wel leuk uit!! Met blauwe walvissen, haha.

Hij wordt door het dragen wel heel zacht hoor. Ik vond hem wel fijn dun maar het is ook m'n enige geweven doek dus weinig vergelijkingsmateriaal. Ik gebruik hem bijna iedere dag ook met deze warmte, nog steeds erg blij mee.

@Smollie: volgens mij woon jij te . ik woon ook in. (ik haal dit straks weer weg)
anoniem_27463 wijzigde dit bericht op 13-07-2010 21:13
Reden: ff wat info weggehaald
% gewijzigd
Jesje, gezien, haal maar weer weg (van mij ook...). Leuk, stadsgenootje

Fab, geweldige foto ter relativering! En mooie toepasselijke kleuren ook, gezien huldiging vandaag.
Valt dit ook onder dragers;

ik twijfel om een hangmatje te kopen voor in de box. Is dat ergonomisch verantwoord enzo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven