Geld & Recht alle pijlers

Betaald via dippen, maar geld niet afgeschreven

17-07-2010 13:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik heb iets geks. Ik heb net boodschappen gedaan bij de supermarkt. Ik begon met pinnen, maar er stond in het schermpje 'even wachten' , dus ik zei na enige tijd tegen de cassiere: " je moet nog een toetsje indrukken, het staat nog steeds op even wachten". Zegt zij "nee, je moet even via de nieuwe manier van betalen betalen, het gaat niet zo." Nu heb ik dat wel vaker want ik heb een nieuwe pas. Dus moest ik betalen middels 'dippen', prima.



Kom ik thuis, ga ik zonet internetbankieren, zie ik dat het bedrag helemaal niet afgeschreven is. Is dit een mazzeltje of komt dit nog? Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt, maar ik kijk meestal ook niet zo snel na boodschappen doen, dat was toeval.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, heb echt nog nooit van dippen gehoord. Zou het wel in de gaten houden, maar dat zal je zelf ook wel op zijn gekomen.
dippen? Dat doe ik alleen met mijn chips.
Alle reacties Link kopieren
Dippen of chippen?
Alle reacties Link kopieren
Nee dippen, het nieuw pinnen/chippen. Echt, ik verzin het woord niet. Je steekt een kaart boven in het pinapparaat, dus je haalt hem niet met de magneetstrip erlangs, eigenlijk net zoals je met chippen doet, alleen steek je die er van onderen in. En dan toets je je pincode in. Ik had overigens de pincode al ingetoetst toen ik eerst gewoon probeerde te pinnen, maar het bedrag stond er nog niet toen de cassiere het afbrak. Dus ik dacht nog, nou gaat het er niet 2x af he, maar zal wel niet, want er stond nog geen bedrag (had zij nog niet ingevoerd denk ik), maar het is er dus helemaal niet afgeschreven.
Whatever, I do what I want
Dippen is het 'nieuwe pinnen.

Het geld wordt maandag afgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Had er echt nog nooit van gehoord, dippen.. Zie het mezelf ook niet zo snel zeggen bij de supermarkt, "ik wil graag dippen"

Wel raar dat het later wordt afgeschreven dan bij pinnen.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus dat is normaal bij dippen? Ok, dat wist ik niet.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dat volgens mij niet altijd zo toch? of komt dat omdat het weekend is?
Whatever, I do what I want
Of dat normaal is bij dippen weet ik niet. Maar ik heb het wel al vaker gehad. Oa altijd ben de benzinepomp.

Het geld is wel al 'gereserveerd' op je rekening, dus je kunt het niet meerdere keren uitgeven.
Komt omdat het wknd is.

Volgens de nieuwe europese betalingsverkeerregels moeten de boekdatum en valutadatum gelijk zijn. Omdat er in het wknd geen transacties verrekend worden, gebeurd dat dus op de eerstvolgende werkdag.
Wat is het nut van dippen eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Het zou veiliger zijn, er kan minder gemakkelijk geskimd worden. Volgens de banken tenminste, want de meningen hierover zijn verdeeld.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan er bij mijn supermarkt vanaf januari alleen nog maar worden gedipt. En dat kan dus niet met 'oude' bankpassen.
Whatever, I do what I want
De wijzigingen hebben te maken met het feit dat er in Europa hard gewerkt wordt aan één betalingsverkeersysteem (SEPA). Nu hebben de verschillende landen nog hun eigen systeem en regels, maar dat wordt allemaal gelijk. We krijgen allemaal dezelfde lengte rekeningnummers (IBAN, heel lang nummer), we dippen/pinnen op dezelfde manier en het maakt niet meer uit of je geld overmaakt in NL of naar een andere land in Europa.
Ah, bedankt voor de uitleg. Ik heb wel net een nieuwe pas, maar heb daarbij geen info gehad over deze manier van betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Soleil_ schreef op 17 juli 2010 @ 14:18:

Ah, bedankt voor de uitleg. Ik heb wel net een nieuwe pas, maar heb daarbij geen info gehad over deze manier van betalen.Had ik ook niet gekregen, maar ben door ervaring bij pompstations wijzer geworden
Whatever, I do what I want
Ah, dus dat is dippen wat ik met mijn creditcard doe. Daar vragen ze vaak niet meer je handtekening, maar je 'dip'.
Alle reacties Link kopieren
Dippen is hier in België heel normaal, wij betalen alleen maar op die manier. Schuiven met de magneetstrip is voor ons meer Visa/Mastercard (vroeger dan toch)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven