speurtocht ideeen

13-11-2007 12:51 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje wordt volgende maand 5 jaar en wil op zijn verjaardagfeestje een speurtocht door de buurt houden. Hartstikke leuk natuurlijk en ik heb ook al wat ideetjes, maar.... misschien hebben jullie er ook wel wat......Oh ja, hij mag 5 kinderen uitnodigen en het feestje duurt ongeveer 2 uur, had ik zo bedacht! :gift: :cheer2: :blob
Alle reacties Link kopieren
hoi, kijk eens op google. Tik iets in van speurtocht of kinderfeestje.

Krijg je sites genoeg met ideeen misschien zit er iets tussen.

Veel plezier alvast.



Oh en ik zou het in een thema doen, wat aanlsuit bij de interesses van je zoontje. En dan met behulp van plaatjes enzo, omdat ze natuurlijk nog niet kunnen lezen.

Maak spelletjes die bij het thema passen (of pas bestaande spelltjes aan), vraag of je bij sommige mensen bijv. oder een karpoort een spelletje mag doen, evt met begeleiding van hun. Of ga lekker naar de bossen, altijd ideaal voor de kids.
Alle reacties Link kopieren
Fachat, leuk om te horen dat je zoontje vraagt naar zoiets simpels als een speurtocht! Volgens mij is het tegenwoordig de trend om elkaar (ouders dus)

maar af te troeven met de grootste, leukste duurste verjaardag. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon lekker makkelijk voor de ouders om maar gewoon zo'n hele verjaardag uit te besteden. Complimenten dat je er zelf werk van maakt en iets leuks van probeert te maken!



Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn ouders maakten ook vaak een speurtocht voor mijn verjaardag en daar denk ik met goede herinneringen aan terug.

- Sowieso moet de speurtocht achteraf naar een soort van "schat" leiden. In ons geval was dat meestal een doos met kleine zakjes chips. Voor iedereen een natuurlijk!

- Onderweg hingen enveloppen en moesten we opdrachten doen als:

lantaarnpalen tellen,

ergens een ei vandaan halen (aanbellen bij buren dus),

over een (eventueel denkbeeldige) sloot springen (altijd leuk en spannend!),

een zo hoog mogelijke menselijke toren maken

- het is ook leuk om er een soort verhaal bij te maken in een thema. Piraten, kabouters ofzo zullen het vast wel goed doen bij vijf-jarigen! Eerst een verhaal vertellen over een piraten ofzo en dat ze dan op de verdwenen schat terug moeten vinden ofzo. Eventueel kun je de route uitzetten met van brooddeeg en geverniste botjes (vond ik heel realistisch en eng toen ik vijf was!), of voor de schat wat stenen goud spuiten/ verven. Ziet er ook al snel kostbaar uit!
Alle reacties Link kopieren
Even gegoocheld:



Flessenpost

Schrijf met inkt op een velletje (perkament)papier een noodkreet, rol hem op en stop hem in een lege glazen of plastic fles (zonder etiket). Zodra alle kinderen binnen zijn op het piratenfeest en overgaan tot het uitpakken van de cadeautjes, dumpt u de fles—onopvallend—in de wc. Kleine kinderen moeten om de haverklap plassen, dus lang zal het niet duren voordat hij wordt ontdekt. En wat staat er in de brief? Kapitein Haak door zeerovers beroofd van zijn kistje met juwelen en goudstukken. Hij vraagt de andere piraten—de feestgangers—om hulp. Kunnen jullie zijn kostbaarheden opsporen? Dan moet je wel een aantal opdrachten vervullen…
Alle reacties Link kopieren
duploo schreef op 13 november 2007 @ 13:29:

Even gegoogeld:



Flessenpost

Schrijf met inkt op een velletje (perkament)papier een noodkreet, rol hem op en stop hem in een lege glazen of plastic fles (zonder etiket). Zodra alle kinderen binnen zijn op het piratenfeest en overgaan tot het uitpakken van de cadeautjes, dumpt u de fles—onopvallend—in de wc. Kleine kinderen moeten om de haverklap plassen, dus lang zal het niet duren voordat hij wordt ontdekt. En wat staat er in de brief? Kapitein Haak door zeerovers beroofd van zijn kistje met juwelen en goudstukken. Hij vraagt de andere piraten—de feestgangers—om hulp. Kunnen jullie zijn kostbaarheden opsporen? Dan moet je wel een aantal opdrachten vervullen…
Alle reacties Link kopieren
www.speurtochten.nl?



Ik heb ooit 1 zo'n pakket gehad en dat was erg leuk!

Heb net even gekeken op de site en er zijn 2 pakketten voor de leeftijd van je zoontje.
Alle reacties Link kopieren
Piratenspeurtocht



Met een beetje googlen moet het wel lukken! Ben benieuwd wat je gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een hoop speurtochten voor je als je wil!

Ik werk namelijk in de vakanties altijd op verschillende campings als recreatie-medewerkster en dan moeten we de hele dag de kinderen bezig houden (knutselen, theater spelen, spelletjes doen, enz,). We hebben op internet een heel archief met allemaal activiteiten staan, maar dat is alleen voor medewerkers, dus helaas kan ik je mijn wachtwoord niet geven haha ;-)

Maar ik kan je wel het een en ander mailen als je wil?

Ik wil het hier ook wel neerzetten hoor, als je dat makkelijker vindt...

Roept u maar :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit zelf een piratenspeurtocht verzonnen.

Om te beginnen bestonden de uitnodigingen uit een stukje van een (natuurlijk) deels verbrandde schatkaart. Die stukjes moest elk kind dus meenemen om als een puzzel aan elkaar te plakken. Dat was opdracht 1. De 2e opdracht was elkaar voorzien van een piratenuiterlijk met behulp van schminck, ooglapjes en rood geverfde katoenen luiers (je had de reactie van de kraamhulp op die luiers moeten zien drie jaar later ;-) )



Nadat we op piratenwijze hadden gegeten (taart, hompen brood, chips en groenvoer met dipsaus zonder bord op tafel en met de handen eten) en hadden geoefend met piratenboeren (véél kindercola) deelde ik ze op in twee teams.



Ze liepen samen de route van de kaart, met spelletjes onderweg. Bij elk gewonnen spel kregen ze een aanwijzing die zou helpen bij het vinden van de schat (hij ligt niet bij de boom met de blauwe ballon etc.). Ik had allemaal krachtmetingen en stoere spelletjes verzonnen. Touwtrekken bijvoorbeeld, vindt de diamant (met warm/koud aanwijzingen) en het appels zoeken waar ze het na vijf jaar nog over hebben omdat ze het stuk voor stuk geloofden. Terwijl zij onder begeleiding aan kwamen lopen, kwam ik ze opgewonden tegemoet en vertelde dat de politie nèt weg was met een gevangen appeldief. Of wij wilden helpen om de laatste 15 appels te vinden (het groepje dat de meeste vond kreeg een aanwijzingskaartje). Heel spannend allemaal.



Uiteindelijk kwamen we in het bos en moesten ze alle aanwijzingen combineren om de begraven kist vol chocolademunten, kapitein koek repen, snoepkettingen en schatkistjes te vinden.



Het is trouwens slim om de tocht vantevoren te lopen. Wij kwamen uiteindelijk tien minuten te laat terug omdat we halverwege even naar huis moesten om te plassen -van al die kindercola natuurlijk- en dat had ik niet gepland.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoontje onlangs vier werd, heb ik een heel eenvoudig speurtochtje gedaan door de buurt.

Blauwe pijlen met stoepkrijt op de stoep en soms een muur, en hier en daar een lintje aan een boom of schutting. Bij zo'n lintje moest dan een opdrachtje gedaan worden. Elke opdracht had ik zó gemaakt dat er voor elke leeftijdcategorie iets gedaan werd. Een klein dansje voor de kindjes t/m 2 jaar, een rekenvraag voor het kind dat al goed kan rekenen, een muziekvraag voor het kind met die interesse etc.

Het idee was dat 'de verjaardagskip' een schat verstopt had en dat de speurtocht en de opdrachtjes daar naartoe leidden. Onze 'schat' was een doos met verrassingseieren.

De kinderen (vooral de mijne, haha) vonden het geweldig. Zo simpel, zoveel plezier.



Vorige week heb ik voor alleen mijn twee zoontjes een speurtocht uitgezet op de camping. Met een soort kaart, ze kijken graag naar Dora en mijn oudste vindt vooral dat volgen van een routekaart zo leuk.

Ter ondersteuning had ik ook weer pijlen op de weg gezet, die kan de jongste dan zoeken (hij is twee).

Op het eind moesten ze een kruis op de grond zoeken en daar graven. Ik had daar een blik in de vorm van een stoombootje begraven en daarin zaten dan ook weer twee verrassingseieren, van Dora.

Groot succes.



Het geheim van een geslaagde speurtocht is denk ik dat je het niveau van de kinderen goed in de gaten houdt. Zijn ze van verschillende leeftijden, zorg dan dat het voor allemaal toch leuk is en dat ze allemaal mee kunnen speuren.

Zijn ze van dezelfde leeftijd, is dat handig. Zet ze flink aan het werk, opdrachten op een bepaalde plek maar ook opdrachten die ze onderweg continu moeten doen, zoals inderdaad lantaarnpalen tellen bijvoorbeeld. Zo kun je ook elk van de kinderen een aparte taak geven.



Haha, ik ben echt een speurtocht-fan. Ben nu al aan het nadenken over de volgende die ik voor mijn kereltjes ga uitzetten.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor jullie leuke ideeen!

Ik had zelf iets bedacht met codes die ze in de buurt vinden, die ze dan met een walkie talkie moeten doorgeven aan de thuisbasis, waar ze dan een nieuwe opdracht krijgen.

Echt iets begraven is een goed idee! Een routekaart a la Dora ook (zoontje vindt Dora ook erg leuk!).

Flessenpost vind ik ook een goeie!

Stenen goud verven ook en ook de choco-muntjes (wel de goede tijd gelukkig!) voor in de schatkist ook leuk! Die appeldief is ook erg leuk! Iets met de uitnodiging doen is ook een goed idee.

Over het thema moet ik nog even nadenken en met mijn zoontje bespreken, piraten is leuk, maar mijn zoontje heeft er niet zoveel mee. Meer met superhelden en geheime missies... ik denk dat ik dat als thema ga nemen... dus als jullie daar ideeen bij hebben..graag!

Die website zal ik ook eens bekijken, maar eigenlijk wil ik niets bestellen maar het gewoon zelf doen!

Alle kindjes zijn 5/6 jaar, dus ik kan de speurtocht echt op die leeftijd afstemmen.



prulletje,ik hoor graag meer van je ideeen, ik zal vanavond even een mail adres aanmaken, want om nou mijn eigen mailadres te plaatsen zie ik niet zitten, maar dan: graag!
Alle reacties Link kopieren
@prulletje: mijn e-mail: fachatviva@hotmail.com

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tip waar je denk ik wel veel aan hebt: je kunt een leuke schatkaart maken door een paar A-4-tjes te verkreukelen en in flink zwarte thee te leggen, een nacht of twee nachten. De kreuken worden dan wat donkerder en het wordt dus een echt ' oude' kaart. de rand er af fikken en klaar ben je!



Veel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je gemaild, maar eerlijk gezegd viel het me toch een beetje tegen wat er in het archief stond, want er zijn hier ook al een hoop leuke dingen genoemd :)

Maar wie weet heb je er toch wat aan :)
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Prulletje, er stonden erg leuke dingen in, zal het eens goed gaan doorlezen allemaal!

Iemand nog ideeen bij het superhelden thema?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Prulletje zou je mij ook kunnen e-mailen??
Alle reacties Link kopieren
Hallo Prulletje, zou je mij ook wat leuke speurtocht tips kunnen mailen? Ik hoor het hoop ik wel van je.

Groetjes van mij
Alle reacties Link kopieren
@prulletje ik ben vanuit de buurtvereniging bezig om een speurtocht te maken voor kids tussen 5 en 10 jr ik zoek leuke opdrachte kun jij me verder helpen?
Alle reacties Link kopieren
@ Prulletje: ik ben sinds vandaag actief op Viva forum..



En zag dat jij verstand hebt van het uitzetten van speurtochten. Zou je mij misschien ook tips kunnen geven?!



Ik moet op een bso van kinderen van 4 t/m 10 jaar een speurtocht uitzetten voor ongeveer een half uur/45 min. Dus maar kort. na de speurtocht hebben we een disco.



Hoop dat je me wilt helpen!



Groetjes Angelique
Alle reacties Link kopieren
wij hadden vorig jaar een piratenfeest, maar de mannen wilde wel iets lekkers, maar cakjesversieren is voor meisjes.

Dus had ik blauwe kleurstof door de cakemix gedaan en was het niet gewoon cake maar 'piratenbrood' de jongens hebben gebulderd van het lachen. 's Avonds wel de ouders ingelicht want ze plassen dan twee dagen blauw, hahahaha niet schadeijk hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven