Gezondheid alle pijlers

Ketoconazol shampoo bij seborrhoïsch eczeem, ervaring?

22-07-2010 22:58 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik van mijn dermatoloog ketoconazol shampoo gekregen tegen de korreltjes, schilfertjes en jeuk op mijn hoofdhuid. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe lang duurde het voordat het begon te werken en hoe lang voordat je er helemaal vanaf was? En had je last van bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje gebruikt en het hielp ook wel, maar zodra ik er mee stopte kwam het direct weer terug.

Ben er nog steeds niet helemaal vanaf, maar heb er altijd minder last van als m'n haar geknipt (en dus minder zwaar) is. Toen het nog tot op m'n billen was, was het echt ramp!



Maar goed, niet zo'n hoge pet op van ketoconazol dus!

(Die flesjes zijn klein, is lastig om goed over je hoofdhuid te verdelen zonder je haren er helemaal mee in te smeren en gaat veel te snel op.) (Maar dat kan ook aan mij liggen.)
Alle reacties Link kopieren
Geen bijwerkingen overigens, en het duurde wel een paar wasbeurten voor het echt werkte. (Maar goed, ik was ook niet heel consequent in het gebruiken, geen zin in 5 min. intrekken enzo).
Alle reacties Link kopieren
Ja het helpt. Maar je moet er wel consequent mee zijn, dus wél 5 min intrekken en het ook blijven gebruiken.



Het is een schimmeldodend middel dus het is slim om ook je kammen en borstels regelmatig goed schoon te maken, en je sloop geregeld te verwisselen.



Als je veel last hebt van jeuk en schilfers kun je er vooral in het begin een corticosteroid naast gebruiken, bv locoid lotion, dan verdwijnen de verschijnselen wat sneller.



Ik gebruik al jaren ketoconazol, het is jammer dat je het wel blijvend moet gebruiken. Maar intussen heb ik een hele routine om die 5 min door te komen, allerlei scheer-onderhoud en zo
Alle reacties Link kopieren
Oh en trouwens, het helpt ook als je haar niet te lang nat blijft. Niet met een handdoek om je natte haar blijven rondlopen, droog het liever snel met een niet te hete föhn. En niet nat in een staart doen of opsteken.

Als je haar korter is droogt het ook sneller en dan heb je er minder last van.



Ik heb trouwens geen last van bijwerkingen.Alleen wordt je haar iets droger van de shampoo, je kunt evt een verzorgend product in je haar smeren maar daar ben ik dan weer te lui voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat mijn haar meer uitvalt als ik met deze shampoo was. Misschien de haren die loskomen welke anders nog iets langer waren blijven hangen aan de klevende korreltjes (sorry klinkt heel vies)? Hadden jullie dit ook? En gaat dit op een gegeven moment over? Geen verbetering nog op het gebied van jeuk/korrels/schilfers helaas, gebruik het nu 1,5 week.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik geloof dat mijn haar in het begin ook wat uitviel, nou je het zegt. Weet het niet zeker meer.

Hoe vaak gebruik je de shampoo?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het om de twee dagen. Trouwens een tip voor de mensen die de shampoo moeilijk over hun hoofdhuid kunnen verdelen: ik doe altijd een klein beetje shampoo in een leeg flesje (zo'n leeg reisflesje dat je bij de drogist kunt kopen) met wat warm water, schudden en over je haar verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het inmiddels dus 5 keer gebruikt maar nog helemaal geen verbetering wat betreft korrels/schilfers (en elke keer weer zoveel haaruitval). Hoe gebruik jij het precies Snormel? Twee keer per week en de overige dagen een gewone shampoo? Hoe lang duurde het ongeveer voordat je verbetering merkte? Omdat ik nogal een gevoelige huid heb laat ik het 3 min. intrekken, zou dat dan te kort zijn?
Alle reacties Link kopieren
Weelassie, ik zou het gewoon bij elke keer haarwassen gebruiken (en dat dus alleen om de 2 of 3 dagen doen).

Haaruitval had ik sowieso meer als m'n hoofdhuid weer lekker onder zat, dus of het door de ketoconazol erger werd..?
Alle reacties Link kopieren
Bijwerkingen

Stekend of branderig gevoel, jeuk, irritatie, erytheem, contactdermatitis, vet of droog en broos haar. Verkleuring van het haar is gemeld (m.n. bij chronisch beschadigd of grijs haar) evenals haaruitval.





Dosering

Tweemaal per week, gewoonlijk gedurende 4 weken, na wassen van het haar met een normale shampoo een kleine hoeveelheid ketoconazol gel of shampoo over het nog natte haar verdelen en voorzichtig inmasseren; 3–5 min. laten inwerken en vervolgens het haar met warm water goed uitspoelen en drogen. Tijdens de behandeling het haar niet tussentijds wassen. Gebeurt dit toch dan ook ketoconazol toepassen na elke wasbeurt. De behandeling niet onderbreken tot de symptomen zijn verdwenen.



Van het farmacotherapeutisch kompas
Alle reacties Link kopieren
Ik was het twee keer per week, en dan altijd met de ketaconazol er achteraan.



Ik weet niet meer hoe lang het precies duurde voor ik effect merkte, kan best een paar weken zijn geweest. Maar dat is al zo lang geleden....

En denk ook aan m'n overige tips, die maken ook echt verschil heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is dat ik mn haar elke dag was, anders wordt het snel vet en zit het voor geen meter. En elke dag met die ketoconazol lijkt me een beetje te veel van het goede (irriterend). Jullie hebben dus ook haaruitval tijdens seb. eczeem? Hebben jullie ook last van talgbolletjes die aan de haartjes geplakt zitten? En werden de haaruitval en talgbolletjes uiteindelijk minder door het gebruik van ketoconazol?
Alle reacties Link kopieren
Haaruitval is wel minder geworden ja, heb het nu met periodes - maar dat heeft iedereen toch?



Ik denk toch dat het beter is om je haar minder te wassen, sowieso krijgt je hoofdhuid dan wat meer rust. En op den duur wordt het dan ook minder snel vet. Je kan ook eerst op dagen dat je gewoon thuis bent niet wassen als je het ect vervelend vindt.

En wat snormel zegt idd ook. Je haar en hoofdhuid lekker luchten, dus niet te veel in een staart/ knot en vooral ook niet nat afdekken (met nat haar slapen is ook niet handig).

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je moet echt minder vaak je haar gaan wassen. Dat met die talgbolletjes heb ik ook gehad, en ook zulk vet haar dat ik het elke dag moest wassen. Maar dat kun je ontwennen. Kost een paar weken (op vakantie doen of zo), geleidelijk aan wat minder wassen. Is écht beter voor je hoofdhuid.
Alle reacties Link kopieren
Op zich wil ik mn haar ook wel minder gaan wassen maar sinds ik met de pil ben gestopt is het zó snel vet... Ik werk fulltime en met vet haar naar mn werk vind ik ook zowat...



Zaten die korreltjes bij jou ook vast aan de uitgevallen haren Smormel? En had jij ook haaruitval door het seb. eczeem?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Weelassie, ik heb in een grijs verleden deze shampoo gebruikt maar bij mij deed ie helemaal niets. Ik heb heel veel jaren chronisch eczeem op mijn hoofdhuid en tot nu toe helpt niets echt. locoid lotion helpt een klein beetje, teershampoo ook een beetje en dode zee produkten ook een beetje. Maar er vanaf kom ik niet. Wassen doe ik mijn haar maar 2/3 keer per week dus daar ligt het niet aan. Ook niet verven heb ik wel een een tijd geprobeerd en daar werd het ook wat minder van, maar verdwijnen deed het niet. Alleen toen ik een keer via via aan topicorte kwam (heftige hormonen) was het ff helemaal weg maar dat wil mijn eigen huisarts helaas niet aan me voorschrijven (en echt goed is dat ook niet).

Kortom, succes ermee en ik hoop dat jij wel een wondermiddel ontdekt dat helpt, ketoconazol werkt in ieder geval niet bij iedereen...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hyphen, is het bij jou wel seborrhoïsch eczeem (oftewel roos) of gewoon eczeem?
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 23 juli 2010 @ 18:14:

Op zich wil ik mn haar ook wel minder gaan wassen maar sinds ik met de pil ben gestopt is het zó snel vet... Ik werk fulltime en met vet haar naar mn werk vind ik ook zowat...



Na verloop van tijd wordt het dus ook minder snel vet hoor, als je het minder vaak wast. Maar daar gaat wel wat tijd overheen



Zaten die korreltjes bij jou ook vast aan de uitgevallen haren Smormel? En had jij ook haaruitval door het seb. eczeem?



Ja. Ook haaruitval, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen waar het van kwam, heb nl ook een tijdje andere kwalen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het ook is, ik durf het ook niet echt minder vaak te wassen. Ik ben bang dat, omdat het zo vet is, de eczeem ook toeneemt omdat de gist zich daar prettig in voelt. Daarnaast heb je dan de haaruitval van een paar dagen in een wasbeurt en ik ben bang voor de hoeveelheid daarvan. Als ik mijn haar nu met die ketoconazol was ben ik daarna helemaal trillerig en misselijk van de schrik en angst vanwege het aantal haren dat uitvalt
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook heel akelig, kan me voorstellen dat je daar naar van bent.

Wat ook nog kán helpen, is je voeding aanpassen. Toen ik een tijdlang Atkins deed, verbeterde mijn huid enorm. Volgens sommige theorieen voedt de gist zich met de suikers (koolhydraten) die je eet, en als je Atkins doet eet je vrijwel geen koolhydraten. Op termijn is dat geen oplossing omdat het zo'n streng dieet is, maar misschien kan het helpen even de zaak tot rust te brengen. Dat betekent dus een paar weken: geen suiker, geen meel, geen brood, geen aardappels, geen pasta, geen rijst.

Ik durf alleen niet zomaar te zeggen dat het bij iedereen zal helpen, en het is een omstreden methode. Maar als mijn huid weer zo heftig zou zijn, zou ik dat weer een tijdje doen. Punt is:als je huid eenmaal rustig is, en je onderhoudt het dan met medicijnen, kun je met veel lagere doses toe.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is alleen dat ik momenteel ook bezig ben om aan te komen, na het stoppen met de pil ben ik 10 kilo afgevallen waardoor ik ondergewicht heb. Ik denk dat als ik geen koolhydraten meer eet, ik nog meer ga afvallen...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Weelassie, het heeft alle symptomen van seborrhoïsch eczeem maar ik twijfel er wel aan of het misschien niet toch psoriasis is of zo. Maar ik heb het echt alleen op de hoofdhuid en soms de oorschelp boven of de haargrens en wenkbrauwen. Dus ik kan me haast niet voorstellen dat het geen seborrhoïsch eczeem is... Misschien moet ik me toch eens laten door verwijzen naar een dermatoloog maar ik heb eigenlijk geen tijd voor die dingen.

Overigens ben ik al ruim twee maanden aan het dokter Franken (een variant op Atkins) en daar wordt mijn hoofdhuid niet rustiger van zoals bij Snormel. Ik val er goed van af dus als jij ondergewicht hebt, zou ik dat zeker niet gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
Iemand anders nog ervaring met deze shampoo? Vanavond moet ik er weer mee wassen, zie er nu al tegenop
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de ketoconazol shampoo staan hier en heb ook een periode de locoid scalplotion gehad. Wat bij mij een wereld van verschil maakt is dat ik alleen nog maar producten van Dermolin gebruik (shampoo, douche gel, gezichtcreme) en ik gebruik geen styling producten meer. Heb nog de gel van neutral geprobeerd maar daar reageer ik ook op na een korte tijd.



Die shampoo verdunnen met water voor het opbrengen lijkt me toch niet zo handig. Lijkt me dat je dan de werkzaamheid verminderd, je moet immers eerst je haar ook handdoek droog maken voor je het opbrengt. En echt de minimale inwerktijd aanhouden want het heeft even nodig voor het gaat werken. Ik heb het nu redelijk onder controle alleen af en toe nog een "aanval". Dan gebruik ik 1 of 2 keer die shampoo en dat is al voldoende. Haar uitval heb ik ook last van, bij mij komt dat door de eczeem zelf. Zo nu ook, heb schilfers en haaruitval dus het word weer tijd voor de shampoo. Maar zo erg als het vroeger was is het gelukkig echt niet meer.



Iemand had het nog over haarverven. Ik ben daarmee gestopt had een droge trekkerige hoofdhuid daarna en ik heb eens gelezen dat dat zich tot een allergische reactie zou kunnen ontwikkelen. Geen idee of dat echt zo is maar ik waag het er maar niet, heb zoal genoeg problemen met mijn huid gehad hi hi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven