Gezondheid alle pijlers

Ketoconazol shampoo bij seborrhoïsch eczeem, ervaring?

22-07-2010 22:58 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik van mijn dermatoloog ketoconazol shampoo gekregen tegen de korreltjes, schilfertjes en jeuk op mijn hoofdhuid. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe lang duurde het voordat het begon te werken en hoe lang voordat je er helemaal vanaf was? En had je last van bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mainecoon, ik gebruik toevallig ook de producten van Dermolin voor gezicht en haar! Bij mijn ketoconazolshampoo staat er trouwens niet bij dat je je haar handdoekdroog moet maken, wel dat een theelepeltje genoeg is en als ik dat los op mn hoofd doe lukt het nooit om het goed te verdelen (heb lang haar)... Bij mij lijkt de haaruitval ook samen te hangen met de eczeem. Als ik zo'n korreltje of schilfertje op mn hoofd loskrab zit er altijd wel een haar aan en aan de losse haren in mn borstel zitten ook vaak korreltjes.
Alle reacties Link kopieren
handdoekdroog maken hoeft inderdaad niet. Ik verdeel het eerst over mijn handen, dan lukt het wel om het over mijn hoofd te verdelen. Ik heb lang haar maar wel vrij fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik trouwens ook de nieuwe antitranspirant deoroller van Dermolin en die bevalt erg goed.



Toen ik jaren geleden begon met die shampoo moest je wel eerst je haar handdoek droog maken, maar dat is dan wellicht veranderd. Ik heb kort haar (afgeknipt toen ik die locoid ging gebruiken) maar ik probeer het wel zo min mogelijk in mijn haar en vooral op mijn hoofdhuid te smeren omdat mijn haar er erg droog van word.



Ik moet me echt inhouden als ik er last van heb om niet uren te gaan zitten pulken hihihi. Daarmee word het alleen maar erger bij mij, maar het is zo bevredigend om zo'n korst los te pulken
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie trouwens nog steeds de shampoo op recept van de dokter of de vrij verkrijgbare variant (Rooscure)?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik die op dokters recept. Weet ook niet of er in die rooscure wel evenveel werkzame stof zit als in die van de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Rooscure heeft 1% en die van de dokter 2% maar ze schijnen wel even effectief te zijn. Merkte jij toen je begon met ketoconazol, dat je haaruitval eerst toenam voordat het beter ging?
Alle reacties Link kopieren
Hmz dat zou best kunnen ja. Ik probeerde er zo min mogelijk aandacht aan te besteden en er vooral niet op te letten hihi. Dat is bij kort haar wel wat makkelijker dan bij lang haar. Misschien moet ik maar eens naar die rooscure kijken. Heeft dat dan ook minder bijwerkingen zoals haaruitval en drooghaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat in Rooscure ook een cremespoeling zit dus dat zou de droogheid tegen kunnen gaan. Kwam bij jou die haaruitval niet doordat alle haren die al 'aangetast' waren door de eczeem tegelijk loskwamen? De haaruitval stopte toch wel naarmate je de shampoo langer gebruikte mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook regelmatig ketoconazol en ben er erg tevreden over. Mijn seb. eczeem is redelijk onder controle alhoewel het in de zomer altijd weer toeneemt. Volgens mijn dermatoloog kom je er nooit vanaf, ben je vaak ook gevoelig voor bijv. voetschimmel en maakt het niet uit of je je haar dagelijks wast of 2x per week. (Dus ik was het -noodgedwongen- iedere dag.)



Ik heb het nu 10 jaar en had voorheen heel mooi lang en dik haar, totdat het door het eczeem ging uitvallen (door de 'plakaten' werden mijn haarzakjes afgesloten en viel mijn haar uit). Echt hele prullebakken heb ik toen weggegooid en mijn haar klitte als de pest.

Nu ik korter haar (oorlengte/bob) heb, is het beter te handelen. Verder kleur ik mijn haar met een spoeling (2 a 3x per jaar) en meteen erna dan heb ik wel last van een rode hoofdhuid, maar daarna is de roos/berg wel voor langere tijd weg.



Ik heb het overigens ook achter en (soms) in mijn oren.



Overigens voor de duidelijkheid: ketoco is om te schilfers/plakaten tegen te gaan/weg te halen en de teershampoo is om de huid tot rust te brengen.



En toen het bij mij in het begin zo erg was heb ik twee keer een zalf moeten gebruiken (gemaakt door de apotheek) die ik moest laten zitten en daarna moest uitspoelen. Het is een paardemiddel (zonder bijwerkingen) en heeft mij toen erg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 26 juli 2010 @ 11:29:

Ik heb het nu 10 jaar en had voorheen heel mooi lang en dik haar, totdat het door het eczeem ging uitvallen (door de 'plakaten' werden mijn haarzakjes afgesloten en viel mijn haar uit). Echt hele prullebakken heb ik toen weggegooid en mijn haar klitte als de pest.Is het wel weer teruggekomen, je haar, toen de eczeem weg was? Of is het dun gebleven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 26 juli 2010 @ 12:13:

[...]



Is het wel weer teruggekomen, je haar, toen de eczeem weg was? Of is het dun gebleven?Het is dun gebleven (op sommige ben ik zo goed als kaal), maar een hormoonkuur heeft toen wel veel geholpen. Anders was het nu nog erger geweest.
Alle reacties Link kopieren
He wat naar Ik mag toch hopen dat het bij mij wel goed komt... Hoe zit dat bij de rest van de meiden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 26 juli 2010 @ 13:52:

He wat naar Ik mag toch hopen dat het bij mij wel goed komt... Hoe zit dat bij de rest van de meiden?Zover als ik weet, gaat het eczeem niet over, maar je kunt het best in toom houden. Het is vaak even 'zoeken' naar een balans, maar uiteindelijk lukt het -bij mij iig- aardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel haaruitval gehad, maar al mijn haar is teruggekomen hoor, ik heb geen dunne plekken gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Oke gelukkig Smormel. Ik hoop dat mijn haar ook weer wat dikker wordt...
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 27 juli 2010 @ 17:59:

Oke gelukkig Smormel. Ik hoop dat mijn haar ook weer wat dikker wordt...



Wat ik zal zei: bij mij is het toen erg uit de hand gelopen doordat de huisarts niet op tijd heeft ingegrepen. Als ik jou was, zou ik het gewoon even aankijken. Wordt het meer (de haaruitval), komt je haar terug? En anders kun je misschien ook ermee naar de dermatoloog gaan. Hij/zij kan je misschien ook een hormoonkuur (of iets anders) voorschrijven zodat je haar terugkomt.



Mijn dermatoloog (een ervaren rot in zijn vak) schrok toen ie toentertijd mijn hoofdhuid zag (had dit nog nooit eerder meegemaakt, zei ie), dus ga er maar vanuit dat het bij jou gewoon meevalt.
Ik gebruik het ook af en toe, als mijn roos uit de hand loopt. Met roos bedoel ik dan ook harde schilfers, jeuk en haren met klompjes roos en haarzakjes eraan.



In eerste instantie heb elke wasbeurt (2-3 keer per week) gebruikt want toen was het vrij erg. Nu doe ik het misschien eens per 3 maanden een of twee keer mee wassen, daarna ben ik er direct vanaf en komt het ook niet snel terug. Gewoon onverdund op nat haar ging bij mij trouwens prima, je kunt prima je hoofdhuid insmeren zonder de rest van je lange haar mee te nemen is mijn ervaring.



Haaruitval, dat monitor ik nooit zo. Ik geloof dat ik vrij veel haaruitval heb, getuige mijn borstel en de bank die al snel onder mijn haren zit. Maar ik heb lang dik haar en het is jaren zo aan het verharen en nog steeds is mijn staart erg dik en heb ik geen kale plekken. Loopt wel los.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 28 juli 2010 @ 11:42:

[...]





Wat ik zal zei: bij mij is het toen erg uit de hand gelopen doordat de huisarts niet op tijd heeft ingegrepen. Als ik jou was, zou ik het gewoon even aankijken. Wordt het meer (de haaruitval), komt je haar terug? En anders kun je misschien ook ermee naar de dermatoloog gaan. Hij/zij kan je misschien ook een hormoonkuur (of iets anders) voorschrijven zodat je haar terugkomt.



Mijn dermatoloog (een ervaren rot in zijn vak) schrok toen ie toentertijd mijn hoofdhuid zag (had dit nog nooit eerder meegemaakt, zei ie), dus ga er maar vanuit dat het bij jou gewoon meevalt.Bij mij is de shampoo inderdaad door de dermatoloog voorgeschreven. Zo erg als bij jou zou het inderdaad niet zijn. Wat voor hormoonkuur heb jij gehad dan, hormoonzalf of bedoel je hormonen slikken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 28 juli 2010 @ 11:57:

[...]



Bij mij is de shampoo inderdaad door de dermatoloog voorgeschreven. Zo erg als bij jou zou het inderdaad niet zijn. Wat voor hormoonkuur heb jij gehad dan, hormoonzalf of bedoel je hormonen slikken?Ik moest pillen slikken, dus geen zalf.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij mij veel losse haren bij de korsten e.d. maar geen kale plekken. Heb veel en dik haar en daar doet het eczeem niets aan! Dat heb ik gelukkig dan weer mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyphen schreef op 28 juli 2010 @ 19:54:

Ook bij mij veel losse haren bij de korsten e.d. maar geen kale plekken. Heb veel en dik haar en daar doet het eczeem niets aan! Dat heb ik gelukkig dan weer mee.Totdat ik eczeem had, had ik ook een hele dikke bos haar (ze moesten mijn haar altijd uitdunnen, zo dik was het). Helaas heb ik de pech gehad dat het uit de hand gelopen is. Maar het kan dus ook gebeuren wanneer je een dikke bos haar hebt...
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies is ook eens de producten van Zarqa te gebruiken (te koop bij reformhuizen en /of meeste apotheken).



Ik had het voornamelijk in mijn gezicht en jeuk op mijn hoofd en moest van de dermatoloog een zalf Elidel gebruiken: TROEP!! Het werd alleen nog maar veeeeeel erger zodra ik stopte met het gebruiken na een aantal dagen. Bovendien mag je er absoluut niet mee in de zon. Ik ging op aanraden van een kennis van mn moeder de Zarqa producten gebruiken, zit geen kunstmatige zooi in en met vitaminen en mineralen uit de Dode Zee, al anderhalf jaar geen last. Soms bij verminderde weerstand gaat mn huid wel wat jeuken, maar that's all.



Succes, weet hoe vervelend het is..
Alle reacties Link kopieren
Had jij ook last van schilfers en korreltjes op je hoofdhuid Vanille? Gebruik je de dandruff shampoo van Zarqa?
Alle reacties Link kopieren
up!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goede ervaringen met Ketoconazol. Ik heb het een aantal weken gebruikt volgens de bijsluiter... Ik ben in november 2009 gestopt en tot op heden is mijn hoofdhuid schoon (geen jeuk en vieze schilfers meer). Ik gebruik nu verschillende soorten shampoo's en heb een reserveflesje voor het geval dat...
What you give is what you will get in return...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven