kitten poept op bed

04-08-2010 04:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kitten (10 weken) nu 1/2 week en alles ging prima, tot gisteravond toen ik tot de ontdekking kwam dat hij op bed had gepoept en geplast.Kattenbak de dag daarvoor nog schoongemaakt en hij had er ook op gepoept, dus wat is de reden dat hij zo'n boodschap achterlaat op mijn bed?

Iemand ideeen?
Alle reacties Link kopieren
@Troeta Ik vind het overdreven om te zeggen dat een kitten met 10wk veel te jong is om bij de moeder weggehaald te worden. Idealiter blijft een kitten 12wk bij moederpoes meen ik, maar dan wel met 'n baasje dat goed voor de beesten zorgt. Anders is eerder soms beter.
Alle reacties Link kopieren
Het kan altijd gebeuren. Toen wij onze kat kregen (die was toen een week of 16 toen) heeft hij ook naast de kattenbak langs de verpakking wc rollen gepoept. Kan gebeuren. Als het nu vaker voorkwam dan zou ik zeggen: ok, daar moet een oplossing voor komen.



Het schijnt trouwens (niet uitgeprobeerd zelf, maar ooit gelezen) dat katten de geur van bleek fijn vinden. Je kunt daar de kattenbak eens mee schoon maken. Ik merk zelf dat de kat wel eens met zijn neus in de wc zit te ruiken als die pas gepoetst is.



Trouwens, kittens mogen vanaf 8 weken van de moeder weg. Maar: het is verstandig (niet bindend) ze daar te houden tot 13 weken.
quote:BarbaraAnn schreef op 04 augustus 2010 @ 10:35:



Het schijnt trouwens (niet uitgeprobeerd zelf, maar ooit gelezen) dat katten de geur van bleek fijn vinden. .Ja dat klopt wel. Vroeger dweilde ik de vloer met bleekmiddel en vervolgens gingen de katten er heerlijk in rollen. (Kon ik nog een keer)
quote:Sahara_desert schreef op 04 augustus 2010 @ 05:15:

Als het probleem blijft voortbestaan kun je hem beter tijdelijk opsluiten met een kattenbak dan hem een tik te geven of hem met zijn arme snuit door de poep heen en weer te dweilen.Beiden inderdaad niet doen hoor, katten begrijpen het niet en worden hier heel makkelijk schuw en bang van!
Ik las hier heel veel mogelijk oorzaken: bak vies, beetje eenzaam, niet op tijd bij de bak, bak niet kunnen vinden, gewoon een ongelukje omdat het een kitten is en daar wil ik nog een reden aan toevoegen:



veel katten en dus ook kittens zijn zachte plaatsen plassers/poepers en vinden het dus gewoon een fijn plekje. Dit is dus volstrekt normaal gedrag, maar pas op dat het geen hinderlijk en zeer hardnekkige gewoonte wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder72 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:29:

k heb wel ander kattengrind, misschien ligt het daaraan.







Als ik hier ander grit gebruik willen ze het ook er niet meer op doen. Vooral die ik zo graag gebruik, die van AH met die geurdingetjes erin. Maar de katten vinden het zo vies. En ik lekker (niet dat ik het op hun bak doe hoor).



Verder heb ik een verwend kereltje die wil dat elke dat de bak verschoont wordt, anders doet hij het elders.



Maar bij kittens had ik op meerdere plekken eerst een bak want soms zijn ze zo druk aan het spelen dat het te laat is om bij de bak te komen.

Slaapkamer had ik wel altijd dicht toen ze klein waren. Doordat ik altijd een krant onderin de bak heb, denken ze nog hier dat bij elke krant of post op de grond dat ze het erop mogen doen. Dat is een nare concequentie.



Maar als het 1 x was, ga er dan vanuit dat het een ongelukje was.

(er vanuit gaande dat je dekbed niet naar een kattenbak ruikt, ik heb mijn dekbed wel weg moeten doen toen ik per ongeluk een kat in de slaapkamer had opgesloten en die al zijn behoeftes op het dekbed had gedaan. Waarom niet naast het bed op het laminaat? Die geur kreeg ik er niet meer uit. )
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Dus dochter is weg,jij hebt geen tijd,ander grind...tja...das wel heel veel nieuw voor een jong katje he....

Katten zijn heel gevoelige diertjes.....
quote:Ann Liv schreef op 04 augustus 2010 @ 10:34:

@Troeta Ik vind het overdreven om te zeggen dat een kitten met 10wk veel te jong is om bij de moeder weggehaald te worden. Idealiter blijft een kitten 12wk bij moederpoes meen ik, maar dan wel met 'n baasje dat goed voor de beesten zorgt. Anders is eerder soms beter.Is niet overdreven, en daarbij ze heeft hem al bijna 2 weken en het beest zit al alleen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Troeta, het is niet véél te vroeg, want wettelijk gezien, mag het vanaf 8 weken. En in de OP staat dat ze hem pas 'n halve week heeft. Jij kunt het aan de vroege kant vinden, maar ze heeft het overlegd met de dierenarts, dus ik vind je opmerking wel degelijk overdreven. Overigens ben ik het er wel mee eens dat een jonge kitten veel aandacht moet krijgen en niet teveel alleen thuis moet zijn.
quote:Troeta schreef op 04 augustus 2010 @ 19:15:

[...]





Is niet overdreven, en daarbij ze heeft hem al bijna 2 weken en het beest zit al alleen thuis.TO schrijft dat ze hem 0,5 week heeft en dat ze gister de hele dag weg was, maar de andere dagen maar een halve dag. Dat is misschien wel iets te snel, maar toch niet zoals jij het schrijft.
o, sorry, maar las anderhalve week.

toch blijf ik het te vroeg vinden en ja het mag/kan wel, maar dan moet je niet gaan piepen over een drolletje ergens.
Alle reacties Link kopieren
@Troeta: het is enkel 'te jong' omdat zo'n kitten nog een paar weken bij de moeder kan blijven om wat meer te ontwikkelen op psychisch gebied. Een kitten van 8 weken is zindelijk, eet vast voer, kan water drinken en kan zich aanpassen (dat moet een kitten van 12 weken ook). Als een DA ook nog eens groen licht geeft vind ik het helemaal geen issue.



Over de post van Ann Liv over dat hij voor zo'n jong katje veel alleen is, daar kan ik me zeker in vinden. Vlinder moet er rekening mee houden dat een kat zich kán gaan vervelen en dat gaat uiten op het meubilair. Wellicht is een extra kitten een goed idee. Ze houden elkaar bezig én leren veel van elkaar (onze oudste kat laat onze eetkamerstoelen nu met rust nu hij van de jongste heeft overgenomen de krabpaal te gebruiken).
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder72 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:29:

k heb wel ander kattengrind, misschien ligt het daaraan.



Volgens de dierenarts is het geen probleem om een kitten van 10 weken mee naar huis te nemen hoor. Verder doet hij het heel goed en is het een schatje, HIj is slim en luistert goed. Vandaag maar weer ff wat meer spelen. HIj is ook net op de bak geweest en keek me maar maf aan toen ik hem prees. hahahaha



Ja, ander grind kan zeker de oorzaak zijn! Het beste is om dit geleidelijk te doen, dus eerst te mengen met het grind dat de kitten in het nest gewend was. En tien weken is zeker niet te vroeg uit het nest gehaald, dat mag al met acht weken. Dat was die van ons ook, en hoewel ik dat eigenlijk best zielig vond, was ze al na een dag op haar gemak én ze was al zindelijk. Ze heeft één keer die eerste week op zolder in een bakje geplast, maar de weg naar de kattenbak was dan ook lang. En een paar weken daarna een keer in de badkuip, maar toen bleek haar urine helemaal bruin te zijn en ze dus een infectie te hebben..



En ja, de extra tijd in het nest maakt het afscheid van mama en broertjes en zusjes echt niet makkelijker. Wel krijgen ze dan extra opvoeding. Ze leren bijvoorbeeld te jagen, ze leren de 'kattentaal' (als moeder die ten minste ook spreekt) etc.



Overigens ben je geen hele dagen van huis, maar halve, dus daar ligt het volgens mij niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven