Wandelvakantie begin november in Oostenrijk/Zwitserland

07-08-2010 17:45 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



Afgelopen mei ben ik samen met vriend gaan wandelen in de Rockies in Canada. Enorm mooi en indrukwekkend. Maar ondanks dat het mei/juni was hebben we veel sneeuw gehad en geen grote wandeltochten kunnen maken.



Nu willen we graag de eerste week van november gaan wandelen, en dan het liefst lange dag wandelingen.



Kan er dan nog gewandeld worden in Oostenrijk/Zwitserland en waar zouden we moeten zijn? Zijn er mooie wandeltochten die we zeker moeten doen?



Wandeluitrusting is in ieder geval geschikt voor koud/regenachtig weer!
Zou 'n ander seizoen uitzoeken of 'n ander land.
Alle reacties Link kopieren
Poeh ik denk dat dan de kans wel bestaat dat er op de bergtoppen sneeuw ligt. Wij zijn eens in Zwitserland geweest in hartje zomer en toen lag er op de toppen (wandelend bereikbaar) al sneeuw. Dus ik zou de gok niet wagen. Maar misschien zijn er mensen met echte ervaring hoe het in november is...
Alle reacties Link kopieren
In november ligt er vaak ook al sneeuw in Oostenrijk. Het ski-seizoen begint al eind oktober/begin november. Heb daar een keer in begin oktober al in de sneeuw gelopen.



Bovendien moet je niet vergeten dat het in november al vroeg donker wordt en het weer snel om kan slaan in de bergen.



Zou dus echt een ander seizoen pakken.
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat er al op veel plekken sneeuw ligt. Je kunt ook mazzel hebben dat het meevalt maar als je niet zo veel ervaring hebt met wandelen in de bergen, zou ik het er absoluut niet op gokken! Het weer kan zomaar omslaan en je kunt in gevaarlijke situaties terecht komen.



Ik was een paar jaar geleden in november in Oostenrijk en er lag een dik pak verse sneeuw waar zelfs met sneeuwschoenen nauwelijks doorheen te komen was.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, eerder gaan is helaas niet mogelijk vanwege mijn werk.



Ervaring met wandelen in de bergen en al wat daar bij komt kijken hebben we. Ook hebben we echt goede winteruitrustingen.



Afgelopen vakantie hebben we wel veel wandelingen niet kunnen doen omdat het te gevaarlijk was/te veel sneeuw lag. Het zou jammer zijn als we weer in zo'n situatie komen.



Zou Duitsland dan een betere optie zijn?
Alle reacties Link kopieren
We hebben trouwens wel in de sneeuw gelopen. Maar dat waren altijd stukken, niet de gehele wandeling.
Alle reacties Link kopieren
Eens met EN.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als je bereid bent je plannen aan te passen aan de omstandigheden kan de 12 maanden per jaar goed wandelen in de alpen. In november zit je echter wel in een tussenmaand waar je altijd flink zal moeten aanpassen. Eind oktober heb ik op hoogte gelopen in Zwitserland en toen troffen we op niet al te grote hoogte bijvoorbeeld ook flink wat modder. Aangezien modder doorgaans voorkomt in niet-extreem steil terrein was het niet direct gevaarlijk, maar wel onhandig en een vieze broek zat er zo in. Op grotere hoogte (~3000m) bestonden de paden uit een soort aangevroren bobsleebaan en was onze alpiene ervaring absoluut nodig.

Aangezien ik begrijp dat je niet veel ervaring hebt komt het erop neer dat je je wandelingen waarschijnlijk moet beperken tot de echt brede paden (doorgaande lijn op de kaart of de lange lijnstukken). Natuurlijk is het prima mogelijk dan ook hele leuke dingen te doen, maar reken er niet op topjes boven de 2000 meter te bereiken bijvoorbeeld,
Ga naar Nieuw Zeeland als je in november op reis kan. Daar is het dan eind lente/begin zomer en de meest fantastische natuur om te kunnen wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnen Europa wil blijven kan je natuurlijk ook nog een km of 500 verder naar het zuiden. Sierra Nevada, Etna, die bergen in het westen van Griekenland (Zagoria ofzo?), dat soort opties.



In de Alpen zou ik zelf denk ik kiezen voor Zwitsers Graubünden. Vanuit het Engadin zijn een grote selectie wandelingen te doen die lang zijn en redelijk hoog komen, maar in vrijwel alle omstandigheden te doen zijn.

Voorbeelden: Val Chamuera vanaf La Punt of het Val Chasauna er direct naast, Val Roseg vanaf Pontresina, val Bever vanaf Bever, val Susauna vanaf Susauna, Val Fex vanaf Sils-Maria. Allemaal dalwandelingen dus . Nog simpeler, maar ook mooi zijn wandelingen langs of om de grote meren in het hoofddal.
Alle reacties Link kopieren
Budget en tijd voor Nieuw Zeeland is er nu helaas even niet.

Het zal dus binnen Europa moeten blijven.



Ik denk dat het inderdaad wijzer is om uit te wijken naar een wat lager gelegen gebied.
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel veel en regelmatig in Nederland, de lange afstandspaden. In de maanden november t/m februari wandel ik niet om de doodeenvoudige reden dat je niet fatsoenlijk kunt rusten tussendoor als er geen horeca o.i.d. is. Als je bij lagere temperaturen een half uurtje hebt gezeten (op een bankje, muurtje, steen, boomstronk) om wat te eten en te drinken zijn je spieren verstijfd en loopt het gewoon niet lekker meer met kramp als gevolg.
Alle reacties Link kopieren
Wat afkoelen tijdens het rusten betreft is wat mij betreft de beste methode om zo te lopen dat je weinig pauzes nodig hebt. Dus niet snel gaan en dan bijkomen, maar gewoon tempo laag houden. Als je niet meer vrolijk kan kletsen tijdens het lopen ga je te hard.
Alle reacties Link kopieren
Tja, na een paar uur wandelen moet je toch echt wel een keer even zitten hoor .... Al is het maar om te eten en éven je schoenen uitdoen om met je tenen te wiebelen.

Kletsen tijdens het wandelen doen we zeker wel. Maar als je met warme, vermoeide billen op een koude boomstronk/steen zit, is dat niet echt bevorderlijk voor de spieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet helemaal geen pauzes natuurlijk. Maar een half uur vind ik zelf heel erg lang. Het is ook gewoon dat ik rusteloos ben en me dan ga vervelen :P. Na een kleine tien minuten heb ik het wel gezien vaak. Overigens kan je tegen de koude kont eventueel een zitlap of -kussentje meenemen. Of een luie campingstoel, maar dan is je tas gelijk zo vol :P.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben eigenlijk nooit last gehad van de kou. Hebben afgelopen jaar veel en lang gewandeld in de sneeuw in Nederland. We nemen altijd een plastic tas mee zodat we in ieder geval geen natte kont krijgen.



Enige pauzes die we nemen zijn pauzes om veters bij te stellen (maar dan doe ik geen schoen uit) en tussen de middag even een broodje eten (ongeveer 15 min). Ook is het is dat we liever in de kou lopen dan in de hitte. Tegen kou kan je je kleden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je kijken naar de Lycian Trail in het taurusgebergte van Turkije of de St Paul Trail. Heb je iig beter weer en het is ook super mooi.
Alle reacties Link kopieren
De provincie Steiermarkt in Oostenrijk is erg mooi met veel prachtige wandelpaden:



Alle reacties Link kopieren
Dat zijn geen novemberfoto's gok ik .
Alle reacties Link kopieren
YetiMan



In november zal het er vast heeel anders uitzien. Maar wel erg mooie foto's, erg idyllisch!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Oostenrijk. Het is inderdaad niet de ideale maand om te gaan wandelen in Oostenrijk, maar als je niks tegen kou en sneeuw hebt dan zou ik inderdaad ook eerder voor de Steiermark gaan. Dit omdat de bergen in Tirol gewoon te hoog zijn en vaak al in November erg veel sneeuw. Erg mooi in de Steiermark zijn bijvoorbeeld de Kalkalpen. Hier kun je prachtig wandelen maar het is niet zo hoog als Ötztal, Zillertal en dergelijke. Wat ook aan te raden is, is het Bregenzerwald in Vorarlberg. Prachtig, en in November ook nog wel te doen denk ik. En anders moet je naar Zuid Tirol, Italie dus. Dat is meestal iets zonniger als Oostenrijk. Maar als je Oktober kunt gaan, dan zou ik dat eerder doen.
Alle reacties Link kopieren
Kalkalpen





Bregenzerwald



Alle reacties Link kopieren
Ik ben een winterwandelaar. Wij gaan altijd in de januari naar Zwitserland en maken dagelijks flinke wandelingen. De paden zijn geprepareerd. Wij gebruiken geen speciale uitrusting en gaan tot ongeveer 2600 meter. Hoe de paden in november zijn durf ik niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat veel paden erg drassig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Super maedl voor je tips! Ik was inderdaad ook al aan het kijken naar Italie. Wat een mooie foto's heb je geplaatst.



Dahlia, goede tip om beneden de 2600 m te blijven.



Ben verder nog druk aan het kijken waar we nou precies naar toe willen. Zoveel keuze .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven