Hoe krijg ik mijn was goed schoon.

10-08-2010 16:44 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben het nu zat en geef mijn makke toe: ik kan niet wassen. En het enige wat ik in feite hoef te doen is de vuile was in de trommel, zeep en wasverzachter er in, knopje aan en that's it..

Maar t komt er niet schoon uit



Heb 2 kids en die knoeien wel eens wat, zoals yoki, chocopasta, macaroni ed. En in bed hebben ze wel eens snottebellen. Vriend heeft van die heren zakdoeken.

Heb ook nog wat oppaskindjes die nog slabbers dragen tijdens het eten.

Lijken mij geen hardnekkige vlekken (op de macaroni na)...



De vlekken blijven zitten, voornamelijk in de witte/ lichte was. Nou kan ik niet alles zomaar op 90 graden wassen, maar waarom krijg ik het er bij 40 nou niet gewoon uit...



We hebben vorig jaar een nieuwe wasmachine gekocht, maar werd er niet beter van. Ik gebruik Robijn, want in het verleden kreeg ik uitslag op mijn ellebogen van ander wasmiddel. Heb het vermoeden dat ik over moet stappen naar een ander wasmiddel, maar welke dan? Vanish white al geprobeerd en Robijn stralend wit, maar merk weinig verschil..



Iemand tips om alles gewoon wit en vlekvrij te houden? Ook dat spul wat maar op 30 of 40 graden mag?
Alle reacties Link kopieren
Vlekken voorbehandelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yep ander wasmiddel. Mijn moeder gebruikte een wasmiddel van Lidl, heel tevreden over en ik vond het lekker ruiken. Dus ik ook dat spul gekocht, maar het zelfde verhaal als jij; krijg er de was niet mee schoon (ook vrij nieuwe machine destijds). Ben nu op Ariel en nog een ander merk, die wissel ik af en daarmee wordt het wél schoon. Kwestie van uitproberen (al kan je waarschijnlijk niet alles verdragen gezien je eerdere uitslag?)
Alle reacties Link kopieren
Heel ouderwets maar werkt fantastisch: vieze dingen een nachtje in de biotex voorweek zetten voor je het wast.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 augustus 2010 @ 16:46:

Vlekken voorbehandelen.Is niet altijd afdoende (was het bij mij althans niet).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind voor witte was het vloeirbare wasmiddel van de Lidl echt het beste. Zelfs de duurste merken vind ik lang niet zo goed.

Ik heb altijd stralend witte was, was die wel op 60 graden.

Lichte spullen was ik met een fijnwasmiddel op 30 graden.

Donkere spullen ook op 30 of 40 graden, met colour wasmiddel - alles vloeibaar.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ligt het nog meer aan je machine dan aan je wasmiddel.



Te veel in je machine wast ook niet goed schoon.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En maakt het uit of je de trommel helemaal volpropt?

Bij mij namelijk wel. Ik heb het idee dat de was dan minder vrij kan bewegen en het wasmiddel niet overal bij kan.
Alle reacties Link kopieren
Vlekken voorbehandelen met shout/vanish/ossegal. En niet dagen de vlek erin laten zitten voordat je het wast. Als het eenmaal ingedroogd is krijg ik het er stukken moeilijker uit.



De echt erge vlekken (macaroni/poep/rode vruchten) gaan hier dezelfde avond de wasmachine in en dan het liefst ook op 60 graden.



Beddengoed gaat hier trouwens standaard op 60 of 90 graden (bij bedplassen), net als zakdoeken, washandjes e.d. Slabbers/spuugdoeken accepteer ik dat ze niet helemaal schoon meer worden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 augustus 2010 @ 16:49:

Volgens mij ligt het nog meer aan je machine dan aan je wasmiddel.



Te veel in je machine wast ook niet goed schoon.Mwoah, heb wel zo'n beetje alles uitgeprobeerd en het enige dat hielp was overstappen op ander wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
De witte was? Eerst een nachtje in de biotex, dan inde wasmachine met een wasmiddel in peodervorm. Beter voor de machine, beter voor de was. Zelf gebruik ik witte Reus, bevalt prima. Ipv wasverzachter, azijn. Daarna buiten hangen in de zon, om de laatste vlekken uit te bleken.



Op 60 graden wordt het meestal schoner dan op 40 graden, dus als het kan toch warmer wassen. Katoen kan daar tegen.



Wat ook goed werkt is ossengal, even voorbehandelen en dan hup in de wasmachine.
Ik was zoveel mogelijk op 60 graden en gebruik wasmiddel van de Aldi (is dit jaar de beste koop volgens de consumentenbond). Voor hardnekkige vlekken van fruit bijv. heb ik nu Ariel vlekverwijderaar. En dat werkt best goed, beter dan Vanish bijv.
Alle reacties Link kopieren
Toch gek, ik was op 40 graden met Neutral en krijg zo goed als alle vlekken eruit zonder vlekkenmiddel. Dan zou je toch haast denken dat het ergens anders aan ligt.
Hahaha grappig. Ik heb altijd schone was en ik was op dezelfde wijze, merendeel op 30 graden. (behalve handdoeken ed) Ik gebruik wat in de aanbieding is van aldi tot robijn.



Mijn ex heeft ook altijd vlekken op kleding van de kinderen. Kan het aan de machine liggen?
Mss helpt het om kleding eerder in de was te doen
Als ik ergens vlekken op heb dan spuit ik het in met een beetje Dasty van de wibra. Je kan het qua vlekken zo gek niet bedenken, het gaat er gewoon uit.

Voor je witte was kan je in de voorwas soda doen en als de machine dan gevuld is met water en hij heeft een paar keer gedraaid , zodat je hele was goed nat is met soda, de machine een uurtje uitzetten zodat de soda goed in kan weken. Deden de oude huisvrouwen vroeger en werkt als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
Mijn was word altijd gewoon schoon hoor.

Ik was op 30 graden en gebruik robijn color.

Ook wel een een ander wasmiddel, maar vond dit flesje zo schattig roze.
Jippie, ik ben blij met dit topic, ik zat me vandaag nog af te vragen waarom mijn was nooit schoon is..

Ik kijk mee!
Alle reacties Link kopieren
oja...en vlekken uiteraard zo snel mogelijk verwijderen.



Zelfs rode wijn gaat er met gemakt uit, puur met heet water als je het direct doet.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 16:57:

Mss helpt het om kleding eerder in de was te doen Ik was dagelijks, dus daar ligt het bij mij niet aan....
Alle reacties Link kopieren
Ik was alles op 30 graden. Heb AH wasmiddel voor gekleurde was en Ariel vlekkenverwijderaar (gel). En ik ben echt een vlekkenkampioen (vet, chocolade, tomaat): soms 2x wassen, maar alles gaat er uit.
Ik denk echt dat het wel eens aan een wasmachine kan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor machine heb je Hermes? En hoeveel doe je er in?

En was je het direct?
Alle reacties Link kopieren
Wasmiddel van de lidl gebruiken. Leuke bijkomstigheid, het kost geen drol! ¤2,- voor een flesje. Hardnekkige vlekken voorbewerken met ossegal. Laatst vertelde een forumster hier dat hier ook werkelijk gal in zit van een os wat heel goed vet oplost.



Ik heb laatst rode bietjes op 40 graden uit een shirt van m'n vriend gekregen met alleen wasmiddel van de lidl. Ik ben fan van deze wasmiddel!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu tijdelijk in een huurhuis met een andere wasmachine (Bosch), maar daarmee heb ik hetzelfde resultaat als mijn eigen machine (Siemens): niet schoon genoeg.



Vooral vetvlekken in kinderkleding op de meest vreemde plaatsten (linksachter op je rug bijv.)

Ik zou het wel sneller kunnen wassen, het proberen waard natuurlijk.



(Volgens mij komen Bosch en Siemens ook uit dezelfde fabriek, verklaart het nu wel waarom het nog steeds niet schoon is)



En ik heb Ariel en Witte Reus, Omo, AH-merken geprobeerd.
anoniem_30283 wijzigde dit bericht op 10-08-2010 17:20
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven