Gezondheid alle pijlers

tibia plateau fractuur

01-06-2010 15:50 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden heb ik een misstap gedaan met een klein opstap krukje toen ik op een paard wou stappen.

ben nog met het paard een 500 m.ggesrompeld naar de stal en toen naar de ehbo geweest,ze konden eerst niks vinden maar na een ctscan kwam eruit dat er een breuk in het tibiaplateau (scheenbeenkop)zit.

Ik heb eerst een week gipsspalk gehad daarna kunstofgips van mijn tenen tot mijn lies en daar zit ik nu 20 dagen in. ik moet nog 25 dagen voor ik op controle kom.

Wie heeft ervaring met deze breuk en heeft ook geen operatie gehad? hoe was het herstel,kreeg je eerst nog een brace of meteen niks erom heen.

Ik heb al last van slechte kniëen,ben bang dat ik nooit meer goed kan lopen en pijn eraan over houd.
geen ervaring maar lijkt me pijnlijk! Sterke ermee, ik hoop dat je niet onder het mes hoeft!
dank je,

en verder niemand die dit heeft gehad of iemand in haar omgeving?
Ik voel met je mee! Heb mijn scheen en kuitbeen gebroken, onhandig gevallen vorige week. Meteen geopereerd, met pennen en schroeven zit nu de boel weer op de goede plaats. Ik heb eerst drukverband gehad, nu een steunkous tot aan mijn lies. Geen gips dus. Mijn onderbeen is nog steeds bont en blauw, en dik. Ik krijg fysiotherapie aan huis. Mag wel kleine stukjes lopen met krukken, verder heb ik een rolstoel waarin ik op zn tijd "ontvoerd" word.

Maar wel een pijnlijke aangelegenheid...

Sterkte!!!

Groetjes Mayan
Oh zie net dat jij juist geen operatie gehad hebt, is bij mij dus anders. Maar toch een beetje lotgenoot.
Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat je je breuk hebt opgelopen, maar hier een bericht van een lotgenoot: een tibia plateau fractuur, die zonder operatie moet herstellen.

Tijdens mijn skivakantie heb ik de breuk opgelopen, begin februari van dit jaar. Om antwoord te geven op je vragen, ik heb twee weken in een gefixeerde brace rondgelopen en daarna zes weken in een flexibele brace. Mijn breuk werd pas na een week ontdekt, vandaar dat ik het herstel met gips niet heb hoeven ervaren. Na ongeveer drie maanden liep ik zonder krukken, het lopen gaat redelijk, maar na vijf maanden nog steeds niet vlekkeloos. Lange stukken wandelen zijn helemaal uit de boze. Helaas is mijn herstel de laatste maand nogal gestagneerd, maar dat is vooral een kwestie van de juiste revalidatie vinden, dus hopelijk heb je meer geluk. Wees kritisch naar het zoeken van een goede fysiotherapeut zou ik zeggen. En dan je vraag over de pijn - deze is me in het geheel enorm tegenvallen. Ik heb slechte dagen en goede dagen, maar al met al valt het mee. Volgens de artsen moet je na een dergelijke breuk echt weer gewoon kunnen lopen, dus ik hoop dat dit er ook voor jou inzit.

Ik hoop dat je inmiddels goed herstelt, ben reuze benieuwd hoe het met je gaat! De meeste berichten op internet gaan over mensen die geopereerd zijn dus altijd goed om te horen van een lotgenoot!
Hai,

inmiddels is sinds 3 weken het gips eraf.

heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen,trombosebeen en 2x ernstige longembolieén gehad.

Heb het 2x maar net overleefd,was erg kritiek.

wat je al niet van een fractuur kan krijgen zeg.

Ik ben nog erg moe en benauwd wat mijn revalidatie mbt. knie niet ten goede komt.

De fysio is 3x thuis geweest met wat oefeningetjes om de knie los te krijgen en weer te kunnen buigen,dat gaat redelijk,wel erg pijn in knie met buigen.

Ik loop op krukken waarbij ik 5kg.mag belasten,dat is dus bijna niks aangezien ik zwaar ben.

30juli moet ik terug op controle en ben benieuwd hoeveel ik mag gaan belasten.

waar heb je pijn met lopen? ik heb van de breuk niet echt last alleen met omdraaien in bed voel ik hem.

Me knie is nog erg dik van het vocht,mijn trombose heb ik niet echt last van,geen dikke kuit,wel mijn voet dik van vocht.denk dat er geen vocht in kuit zit omdat het stolsel snel weg was doordat het naar mijn longen is geschoten in kleine stukjes.

wat krijg je voor oefeningen bij de fysio? ik ben niet tevreden over deze fysio,hij kletst een kwartiertje over van alles en nog wat en zegt dan ga maar door met de oefeningen die je al gehad hebt.

heb je met de flexibele brace gebogen met je knie?

groetjes en sterkte en hoop van je te "horen".
Wow - ben erg onder de indruk van je verhaal. Heel veel sterkte! En rust enorm goed en veel uit. Mijn herstel is redelijk goed verlopen en zelf heb ik enorm onderschat wat het met me heeft gedaan. Dus vandaar mijn rust goed uit reactie.

De 5kg belasting klinkt heel herkenbaar, daar ben ik ook mee begonnen. Heel voorzichtig je voet bijzetten als je loopt en niet al te veel druk geven. Bij de fysiotherapeut kreeg ik oefeningen om mijn knie door te buigen: liggen, been gestrekt, en je kuit aanspannen en je knieholte naar beneden duwen. Op de tafel zitten en heel voorzichtig je been gestrekt naar boven brengen. En met een band om mijn voet, mijn tenen naar me toe trekken. Ik had namelijk ook erg veel last van mijn achillespees en mijn kuit.

Als je fysio niet goed voelt, gelijk overstappen. Bij voorkeur naar iemand die veel in het ziekenhuis heeft gewerkt en sportfysiotherapie.

Overigens je opmerking over de pijn is herkenbaar. Echt last kreeg ik pas van mijn knie toen ik weer mocht gaan bewegen. Tijdens het slapen heb ik overigens nog steeds wel een kussen tussen mijn benen. Last heb ik vooral van de zijkant van mijn knie (mijn banden) en mijn knieschijf. Het is lang geleden dat deze weer wat mochten doen en het feit dat mijn spieren in mijn bovenbenen verzwakt zijn, helpt ook niet. Veel trainen dus om deze weer op niveau te krijgen.

Het vocht? Herkenbaar - duurt echt heel lang. Mijn breuk is ruim vier maanden geleden, mijn knie is nog steeds niet helemaal naar de juiste proporties. En het heeft maanden geduurd voordat ik normale schoenen aan kon, omdat mijn voet zo ongelooflijk dik was. Het zakt tenslotte allemaal naar beneden.

En je laatste vraag, ja met mijn flexibele brace mocht ik mijn knie helemaal buigen. Niet dat dat ging overigens hoor. Ook nu kan ik mijn knie nog steeds niet volledig doorbuigen en doorstrekken.

Zo dat waren weer een hoop antwoorden. Mocht je nog vragen hebben, blijf ze overigens gerust stellen. Ik weet hoe lastig is om lotgenoten te vinden met deze specifieke breuk. En tja het herstel is tranentrekkend. Ik blijf maar denken: had ik maar 10 cm lager gebroken, maar goed daar kan ik natuurlijk helemaal niets mee. Doe rustig aan, hoe moeilijk dit ook is!
Zelf even op vakantie geweest, maar ben reuze benieuwd hoe je controle afspraak af is gelopen. Een klein beetje goed nieuws gekregen en mag je al meer belasten? Ik hoop zo voor je dat het beter met je gaat ...
Hai,

Fijne vakantie gehad?

Is inmiddels alweer meer dan 1 maand geleden dat je hebt gereageerd maar hier toch nog een reaktie van mij mocht je dit nog lezen.

Het lopen gaat inmiddels stukken beter,is nu 4 maanden na het ongeval en 3 maanden na de longembolie en trombose.

Ik loop in huis vrij goed,buiten gebruik ik nog een wandelstok omdat na 10 minuten me beenspieren erg moe zijn en ik ga waggelen. de spieren zijn nog steeds slap vergeleken met me andere been. knie heb ik geen pijn meer aan,knarst alleen heel hard met flink buigen.

heb daarvoor in de plaats flink pijnlijke enkels,dat moet minder worden in loop van de tijd.

ik ben bij een andere fysio en deze is zeer goed.

van de trombose en longembolie heb ik nog wel last,maar word steeds minder.

Hoe gaat het nu met jou lopen? gaat het inmiddels helemaal weer goed?

groetjes
Tibia Plateau Breuk, na een simpele val in mijn tuin op 8 juli 2010.

Nu nog steeds niet goed. Vandaag is het gips eraf gegaan (dat er pas 2 weken omzat). Hiervoor alleen maar fysiotherapie, oefeningen en rust gehad. Nu zit mijn knie weer in een lange brace. Schiet lekker op allemaal.

Iemand ook zoiets meegemaakt? heb weinig vertrouwen dat het nog goedkomt...
Hallo,

Ik heb ook een tibia plateau breuk opgelopen in mei 2010. Ik heb daarbij nog verdere complicaties gehad. mijn bot in mijn onderbeen was verbrijzeld, en ingescheurd tot ong. 15 cm diep, kruisband kappot, meniscus kappot, kraakbeen voor het grootste gedeelte weg. Er werd me zelfs verteld dat ik nooit meer zou kunnen lopen.

Ik ben natuurlijk hieraan geopereerd. Hierbij heb ik heel veel ijzerwerk en schroeven/klemmen in mijn knie gekregen. En ik ben mijn arts HEEEL dankbaar. Gelukkig gaat het de goede kant op !! Op internet lees ik toch veel negatieve dingen, helaas. Ik durfde toen ik net geopereerd was niet meer eens dingen te lezen op internet. Ik werd er zwaar depressief van !

Nu ik nog een lange weg te gaan heb bij de fysio ben ik alles wat gaan relativeren. Daarom ben ik vandaag een blog begonnen en wil deze gaan updaten en proberen het negatieve beeld ervan weg te halen. Hier ben ik van plan om mijn revalidatieproces te gaan vertellen. (Hij is pas vandaag aangemaakt dus verwacht er nog niet veel van !! Ik ga hem elke week meerdere malen updaten met mijn ervaringen.)

Ik ben nog 3 mensen tegen gekomen met een tibia plateau en ik moet zeggen dat er HELAAS 1 persoon pech heeft met revalidatie. Maar dit komt nog ALLEMAAL op mijn blog te staan

Als er vragen zijn van mensen hoor ik ze GRAAG

mijn blog is http://tibia-plateau.blogspot.com/
Hallo Allemaal,

Ik heb nu dik een jaar geleden een tibia plateau fractuur opgelopen door een val met een motor. Was vrij ernstig gebroken, meerdere stukken en dus geopereerd en platen en schroeven gekregen om het samen te houden, een mooi kunstwerkje als je de foto's zag . Ik heb het daarna 6 weken niet mogen belasten maar mocht wel direct trainen met een buig-strek apparaat en deed dat ook 6 uur per dag. Daardoor bleven mn spieren en pezen redelijk en kon ik daarna weer opbouwen met belasten. Al met al een aardige weg geweest om weer helemaal op de been te komen. Een maand of 3 geleden is al het metaalwerk verwijderd. Nu kan ik dus weer op eigen lijfkracht gaan werken en voelen wat nu echt nog pijn doet en wat aan het metaal heeft gelegen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: een positieve houding doet veel in je herstel. Daarbij is de begeleiding vanuit het ziekenhuis en fysiotherapeuten ook ontzettend belangrijk. Maar probeer vooral de stapjes de goede kant op te waarderen. Zelf heb ik veel meer waardering gekregen voor wat mijn lijf allemaal (weer) heeft kunnen leren doen en vooral de energie die het ervoor kan opbrengen!
@midzomernacht,

Hey, gelukkig een positief verhaal :D ! Het is inderdaad van groot belang dat je de positieve kanten blijft zien. Vooral de kleine stapjes die je maakt zijn goede punten om je aan vast te knopen. Goed om te horen dat je snel hersteld. Ik had alleen een vraag aan je over je herstel. Je vertelde me dat je al na 6 weken mocht gaan belasten !! Dat is snel ! Je vertelde over oefeningen. Welke mocht jij uitvoeren ??

Ik zelf mocht pas na 3 maanden 100% belasten omdat mijn bot nog niet was genezen. Te veel 'brokstukken in mijn been' haha. Mijn ijzerwerk (plaat, 5 schroeven en wat klemmen) blijven er in zitten. Waarom hebben ze die bij jou er uitgehaald ?? kon jij je buigingen anders niet goed maken ?
Hallo Devil,

Ik ben behandeld door een chriurg die het vooral belangrijk vond om de spieren in goede conditie te houden. omdat ik, in tegestelling tot jou, geen gescheurde spieren oid had, kon ik ook al kort na de operatie op een apparaat mijn been buigen en strekken. Dat was eigenlijk alles wat ik deed in die tijd, 6 uur per dag daarop en dan langzaam de buiging en strekking opbouwen. Heeft enorm geholpen. Daarbuitenom had ik een brace om die niet kon buigen. Na 6 weken was het bot in zoverre hersteld dat ik weer mocht gaan belasten, en omdat ik mijn spieren in beweging heb gehouden ging dat best snel de goede kant op. Opbouwperiode heeft vervolgens 6 weken geduurd, en daarna steeds meer trainen. Al met al klopt het dus aardig met jouw 3 maanden voor complete belasting. Het metaal is verwijderd omdat ik daar last van had, het zorgde voor irritatie in mijn been, onder de pezen enzo. Voelt eerlijk gezegd ook veel beter zonder. Van de chirurg hoefde het er ook niet uit, dat wilde ik zelf liever. Mag jouw metaal er niet uit vanwege medische redenen? Buigen etc gaat overigens best goed, maar ik heb ook van zowel chirurg als fysio gehoord dat ik verbazingwekkend snel en goed herstelde. Nou moet ik ook zeggen dat ik me daar zo ontzettend op heb gefocust dat het bijna een verslaving was: ik wilde terug naar de 'oude' ik. Maar ja, anders wordt het altijd he .

Ik hoop dat jouw herstel ook voorspoedig zal verlopen, wens je alle sterkte toe. En niet vergeten dat elke tegenslag tijdelijk is, ook deze.
dank je voor de reacties.

Ik ben een tijdje niet op internet geweest en ben nu weer eens gaan kijken. Ik heb me meer laten informeren over de tibia plateau. Op dit moment ben ik ook inderdaad bezig met fysio. Mijn metaal blijft in mijn been. Spieren moeten sterker worden en dit gaat erg goed. Mijn knie is weer redelijk stabiel. Ik kan weer redelijk lopen op dit moment. Het gaat nog niet vloeiend maar goed. Dit is beter dan het nieuws dat ik kreeg in het ziekenhuis. Dat was namelijk dat ik nooit meer zou kunnen lopen.

Mijn buiging verloopt niet super. Ik zit nog maar op 90 graden actief.

Ik heb maar mijn blog omgegooid gisteren (http://tibia-plateau.blogspot.com). Hier staat nu basis informatie op. Dit is voor veel mensen belangrijk voordat ze verder kijken. Het herstel van de tibia plateau probeer ik nog te omschrijven, maar omdat er zoveel verschillende manieren/methodes zijn doordat de breuk bij iedereen uniek is, wordt dit moeilijk .

Iedereen succes met revalideren.
Hallo,

Ik kom maar weer eens een kijkje nemen hierzo, helaas geen nieuwe reacties/verhalen. Ik zelf ben nog steeds druk bezig met de fysio. Ik zit nu op het moment nog maar op 95 tot 100 graden buiging :(. Hier zal misschien TOCH nog een extra ingreepje voor nodig zijn aangezien ik nog jong ben. Vanaf 120 graden kan je weer de dagelijkse dingen doen zoals fietsen, trap lopen etc.

Ik heb ondertussen meerdere mensen gesproken met een tibia plateau'tje en heb me blogje maar even geupdate.

http://tibia-plateau.blogspot.com

Ik zal tussendoor blijven updaten. ik heb ook te druk om dit dagelijks/wekelijks te doen. Zijn er misschien nog tips of dingen van jullie die ik mis.

Ik ben nog van plan om revalidatie proces helemaal te omschrijven inclusief oefeningen van de fysio.

@midzomernacht

Het klopte idd dat het van groot belang is zo snel mogelijk je knie weer in beweging te krijgen en je spieren in conditie te houden. Ik heb het hier uitgebreid over gehad met mijn fysio, en als je de mogelijkheid hebt meteen doen !!! Ik zit met het probleem dat ik mijn spieren weer van voor af aan moet opbouwen. Hoe is het trouwen met je herstel ??

greets

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven