Recept voor rouille

19-08-2010 18:46 25 berichten
Wie heeft er een toprecept voor rouille? Ik weet het, ze staan bij honderden op internet, maar ik heb er veel uitgeprobeerd en ze zijn het meestal net niet. Of anders heel erg niet. Het mag van mij onbehoorlijk pittig zijn.
Alle reacties Link kopieren
sri geen recept, voor je, maar ik kijk al de hele tijd of er al iemand is die een recept voor je heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sri,



Ik heb laatst een superrecept gemaakt tijdens een Miele workshop voor vis. We maakten hem bij een vissoep, maar hij smaakt zo ook heel erg lekker met een (bruin) stokbroodje.



Here it is:

Voor 4-6 pers



1 rode paprika

1 tl tomatenpuree

1 tl gemalen koriander (ketoembar)

1/2 rode chilipeper, grof gehakt en zaadjes verwijderd

1/4 tl cayennepeper

zeezout

25 gr witbrood, zonder korst

beetje visbouillon

2 teentjes knoflook, ontveld

1 eidooier

250 ml milde olijfolie



Halveer paprika en verwijder zaadlijsten, verwijder vel van paprika en pureer het vruchtvlees met tomatenpuree, koriander, chilipeper, cayennepeper en wat zout in de keukenmachine tot een gladde massa. Laat het goed afkoelen.



Leg het witbrood in de bouillon en laat het even weken. Knijp het brood uit boven de puree en pureer het in de keukenmachine samen met de puree, de knoflooktenen en de eidooier.



Laat de keukenmachine draaien en voeg de olijfolie druppelsgewijs toe tot er een mooie dikke rouille ontstaat.



Succes ermee!
Koreveen, hartstikke bedankt, dit lijkt me inderdaad een geweldig recept! Ik ga het morgen gelijk uitproberen, want ik heb alles ervoor in huis. Vooral het feit dat er én cayennepeper én chili gebruikt wordt stemt me vrolijk, want bij verreweg de meeste recepten is het of/of en wordt het alsnog een vrij laffe hap.



Vandaag maak ik Thaise mosselen, daar lijkt het me minder bij passen, maar voor morgen ben ik een soort hapjes-diner van plan, en daarmee kan ik alle kanten op. Wordt het eten aangepast aan de rouille.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sri, je kan er altijd meer inmikken zodat het lekker pittig wordt.

Laat je weten hoe het smaakte?
Zeker weten, Koreveen!
Jammer, werd geen hapjes-diner. Kreeg onverwacht vrienden op bezoek, we zijn dus maar een hapje buiten de deur gaan eten. Volgende week nog maar een keer proberen, samen met de lasagne van GB.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sri, ik blijf in spanning afwachten... Ga hem zelf volgende week ook maken (denk ik)
Keep you posted, Koreveen!
Alle reacties Link kopieren
Waar kan je Rouille allemaal voor gebruiken ??? Ik ken het namelijk niet.
Rouille hoort traditioneel bij de bouillabaisse, de Marseillaanse vissoep. Meestal op een stuk stokbrood dat je in de soep laat dobberen, of gewoon als een klets bovenop. Afhankelijk van het recept kan het een mayo-achtige structuur hebben. Maar ik gebruik het net zo vrolijk als dip voor soepstengels en bleekselderij en...en....

By the way, ik kreeg van een vriendin een potje rouille van de Sligro, en hoewel ik een aantal dingen van de Sligro heel aardig vindt (hoewel, eigenlijk alleen verse dingen), verdienen ze hier straf voor! Of ze een paar dagen een makreel in een pot mayo hebben gezet, en er toen tomatenpuree bij hebben gedaan. Makreel eruit, potje dicht, dekseltje erop: omzet! Blèègh.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heel ranzig, Sri.

Ivm veranderd weekend programma ga ik me er

nog niet aan wagen.
@sri: Ik lees in je reactie van de 23e "Lasagne van GB", ik neem dus aan dat je Belgische bent of althans de GB supermarkt bedoelt? Want die hebben wij hier niet, helaas.

En ik zou juist in het bourgondische België verwachten dat daar uitstekende rouille moet zijn te krijgen.

Ik krijg er zelf weer helemaal zin in, dus dit recept van Koreveen ga ik ook eens uitproberen. Koop af en toe wel eens een klein potje bij de visspeciaalzaak en eenmaal per jaar heeft de Aldi originele Franse vissoep waar een potje rouille en croutons zijn meeverpakt. Die rouille vind ik trouwens zeer goed te eten. Maar de lekkerste rouille heb ik in Frankrijk gegeten bij een originele bouillabaisse. Dat was in een visrestaurant/viswinkel combinatie. Deze zat in een galerij met aan de ene kant het restaurant en aan de andere kant de viswinkel en keuken. Alles werd vers dagelijks aangeleverd en klaargemaakt. Hmmm...
Ha Koreveen,

Nee, hier wordt het ook weer niks dit weekend. Maar we blijven het plannen...

Kevin, nee hoor, ik ben geen Belgische. GB is de afkorting voor GeorgieBrown, die hier ook regelmatig post en heel lekkere recepten heeft. Zo'n Frans restaurant met winkel, ik zie het voor me en wil meteen, nu, maintenant tout suit met vakantie!!!
@Sri: Bedankt voor de toelichting. Wist ik wat GB betekende.

Maar die GB heeft dus lekkere recepten waaronder Lasagne. Moet ik toch eens deze pijler een keertje doorspitten.

Zo ziet trouwens die vissoep eruit, die verpakking van de Aldi lijkt er heel erg op. Alleen zit er dan nog een potje rouille bovenop en een zakje croutons meeverpakt. Ze komen ook beide, uiteraard, uit dezelfde fabriek. In Frankrijk heb ik hem trouwens wel eens duurder gezien dan de 2,50euro wat ik er toen bij de Aldi voor betaalde.
Koreveen, ik heb vandaag je rouille gemaakt! Mjammieeeee!!! Bij gebrek aan chilipeper heb ik er twee rawits door gedaan, dus het was tamelijk mindblowing, maar lekkerrr! Het duurde wel lang voor ik de goeie saustextuur kreeg (kan aan mijn bijna museummodel foodprocessor liggen), maar toen ben ik ook gelijk gestopt met draaien en heb ik het alleen nog even omgeschept. Perfect! Ik denk dat het ook uitmaakt of je witte boterhammen zonder korst neemt of het kruim van wit stokbrood. In elk geval: hier doe ik het hele weekend mee: morgen lekker verder dippen met koude garnalen en rivierkreeftjes en overgebleven soepstengels bij de borrel.
Haha, open toevallig dit topic.



GB meldt zich.
Hee, GB, welkom!! Ben je er toch achtergekomen dat ik hier over je zat te roddelen . Ik ben nog steeds niet aan je lasagne toegekomen, maar hij staat op m'n desktop en grijnst me elke dag aanmoedigend toe.

Nu eerst maar eens koffie!
Haha sri, betrapt!



Dat rouille recept van Koreveen (hóóóóói ) klinkt trouwens interessant. Ga ik dus ook even opslaan.
Alle reacties Link kopieren
Sri, fijn om te horen dat hij zo goed gelukt is!!

Nou moet ik hem toch ook snel weer maken.



GB, haaaaaiii



Mochten jullie interesse hebben in de heerlijke vissoep die ik bij deze rouille heb leren maken, laat maar weten.
Jaaaa, graag Koreveen! Moet daarmee altijd wachten tot mijn man een paar dagen weg is, want hij háát vissoep en de lucht ervan, maar dan ga ik ook los!
Alle reacties Link kopieren
Sorry Sri, vergat het steeds. Maar hier is tie (het is wel een stoomovenrecept, maar daar waar stoomoven staat, kan je het natuurlijk ook in de pan laten zitten. Kooktijd is altijd hetzelfde)



Bisque van steurgarnalen met quenelles en rouille

4 pers



1 kilo steurgarnalen, in de schaal

2 el olijfolie

2 sjalotten, gesnipperd

1 kleine wortel, in stukjes gesneden

1 stengel bleekselderij, in schijfjes

50 gr. tomatenpuree

200 ml witte wijn

1,5 liter visbouillon (of zelf maken)

6-8 saffraandraadjes

1 tl verse tijm

1 laurierblad

zeezout



Dep de garnalen droog. Verhit olijfolie in grote pan en bak de garnalen 3 minuten op hoog vuur. Voeg sjalot, wortel en bleekselderij toe en bak dit 3 minuten mee. Daarna tomatenpuree erdoor roeren.

Blus af met de wijn en laat de wijn bijna volledig verdampen.

Doe het mengsel met saffraan, tijm en laurier in een dichte stoompan, schenk de visbouillon erbij en stoom 45 minuten op 95 graden.



Bereid ondertussen de quenelles (zie onder) en de rouille (zie pagina 1)



Neem de soep uit de stoomoven en pureer met de staafmixer (garnalen met schalen en al). Giet de gepureerde soep door een fijne bolzeef en roer de soep er stevig door met een soeplepel. Dan blijven de garnalenschalen achter in de zeef.



Verwarm de soep en breng op smaak met wat zout.

Je kan evt. nog wat kleine hel garnalen door de soep roeren.
Alle reacties Link kopieren
Quenelles



100 ml slagroom

2 el creme fraiche

1 el fijngehakte bieslook

1 el fijngehakte peterselie



Sla de koude room stijf. Spatel de creme fraiche er voorzichtig doorheen en daarna de kruiden. Laat het roommengsel een uur lang in de koelkast opstijven.



Serveer de soep in kommen. Leg erbovenop een lepel met daarop een quenelle (die je met 2 natgemaakte lepels hebt gevormd). Bij het eten kan men de quenelle door de soep roeren.



Serveer de rouille erbij met grof boerenbrood.



Enjoy!
Oh man, Koreveen, wat een superrecepten! Ik denk dat ik mijn echtgenoot binnenkort maar een weekendje motorrijden in de Ardennen cadeau doe, samen met mijn zwager, dan ga ik met mijn zus dit recept maken. Volgens mij kan je dit heel goed in een grote hoeveelheid maken en invriezen voordat je de laatste garnalen erbij doet. Die quenelles lijken me ook geweldig! In dit geval maak ik dan de rouille niet extra pittig, dat dondert over de garnalenbisque heen, da's zonde.

Hartstikke bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je zo enthousiast reageert, Sri!

Arme echtgenoot, dat hij dit niet lust! Hij weet niet wat hij mist!



Ik ga het binnenkort tijdens een etentje maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven