hoeveel procent kans op SOA?

13-11-2007 03:15 77 berichten
...
...
Alle reacties Link kopieren
Waarom dacht je eigenlijk dat je wel veilig zou gaan sexen nadat je je getest had? Blijkbaar is dat toch geen goeie stok achter de deur geweest. Helpen de verhalen hier je nu wel? Of heb je nog steeds het idee dat het een ver-van-jouw-bed-show is? Misschien kun je eens in je vriendenkring het onderwep SOA's aansnijden misschien dat daar iemand rondloopt (of gelopen heeft) met een SOA, misschien dat dit je dichter tot de realiteit brengt?

Ik bedoel (en niet lullig hoor) je hebt je 3 maanden terug laten testen in de hoop een stok achter de deur te hebben en in die 3 maanden heb je al 2 keer onveilige sex gehad...
Jij kan in ieder geval bij de eerste nog zeggen dat hij van jou niets kan hebben opgelopen.

Ik zou als ik jou was me over 3 maanden weer laten testen en tot die tijd (en weer daarna) vooral veilig vrijen.

Het klopt inderdaad dat je vaak tegenstrijdige berichten krijgt. Soms kunnen verchillende adviesen je een bevestiging geven. In andere gevallen ligt het eraan of je je graag gerust laat stellen of liever aan de meest veilige adviezen houd. Maar door goed je te laten adviseren en je te laten testen neem je in ieder geval je verantwoording.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ik denk dat ze dacht in ieder geval zelf niets te kunnen doorgeven. Maar het is dan wel zonde als je er juist daarna weer risico mee neemt.

het kan ook zijn dat ze dacht dat het dus wel meeviel omdat ze geen soa had dus blijkbaar had haar verleden met mogelijke onveilige sex geen concequenties gehad. Dat is dan een opluchting maar nog geen garantie dat je dus niets kan oplopen.

Je hoeft maar 1 keer pech te hebben als is de kans maar 1 op 1000. Als je net die 1 op 1000 bent heb je niets aan kansberekening dan is het gewoon zuur. Maar die kans is helaas wel wat groter.
Precies doddie, daarom ben ik ook zo benieuwd of haar denken nu anders zou zijn vanwege een paar antwoorden op een forum?

Oja en Rary, nog als antwoord op je vraag, ik sex wel veilig als ik wisselende contacten heb. Alhoewel, ook niet helemaal, pijpen doe ik soms wel zonder condoom en dat is natuurlijk ook niet veilig, dus eigenlijk ook erg stom!
Ik blijf het vreemd vinden. Dat iemand een keer in het heetst van de strijd wat vergeet, dat kan ik me nog voorstellen. Maar zelfs na de (denk ik?) spanning van een test?

Ik weet niet hoor, maar als je een kans (uberhaupt een kans) op wat voor een SOA dan ook al niet genoeg vindt??

Wat maakt het nou uit of je 1% kans hebt of 80% kans? De kans is er, die wil je toch niet riskeren?
Pijpen zonder condoom is in ieder geval safe voor hiv mits je voorkomt dat er sperma in je mond komt en niet deep troat. Als je je daarbij laat inenten tegen hepatitus B dan ben je in ieder geval wel save voor de ernstige soa´s. En we zeiden het al, de andere soa´s kun je niet helemaal voorkomen en moet je zien als infecties ziektes die je ook dagelijks kunt oplopen alleen dan niet door sex. Maar geloof me dat aangehoest worden door iemand met open tbc toch echt ook geen pretje is en we lopen ook niet met handschoenen en mondkapjes op straat.

Uiteraard kun je het ook nog veiliger doen maar dan moet je je bijna helemaal in plastic en rubber inpakken en of sex dan nog leuk is.....
sorry mijn toetsenbord doet raar en sommige tekens blijken ineens elders te staan vandaar die rare tekens.
Haha, nou ja sommige mensen schijnen plastic en rubber wel opwindend te vinden!

Maar je hebt gelijk hoor, 100 % safe lukt niet, maar goed we proberen het dan voor zoveel mogelijk wél te doen.
inderdaad zoveel mogelijk waarbij het dan nog wel leuk moet blijven en we er plezier in kunnen houden.
doddie schreef op 13 november 2007 @ 22:55:

sorry mijn toetsenbord doet raar en sommige tekens blijken ineens elders te staan vandaar die rare tekens.
op mijn nieuwe pc heb ik dat ook steeds ; rechts onderin staat bij bij " NL " ( of " EN " ) ........daarop moet ik aanvinken wat ik wil ; nl of engelstalig /amerikaans toetsenbord ......... EN dus . Anders krijg je dus wat jij nu hebt :)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
...
rary, mag ik vragen hoe oud je bent ?

* neemt zich voor kinderen gewoon van tijd tot tijd op de stoep bij de GGD te dumpen ................. kennelijk helpt voorlichting niks *
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
...
...
Sorry het kan best zijn dat de jongens er niet over beginnen, maar als je als vrouw het dan ook nog laat ben je natuurlijk net zo laks.

Ik kan me dus niet voorstellen dat geen van beide daar mee bezig is. Maar het is juist juist dan toch zo belangrijk dat jij er wel aan denkt! Als er maar 1 is geweest die er over begon dan weet je toch dat er veel onveilig vrijen en zie je dat toch ook bij je vriendinnen! Je weet dan toch ook dat je juist bij deze mensen beter zelf eraan kan denken, Want wat ze met jou makkelijk doen doen ze ook met anderen makkelijk en vroeg of laat lopen ze tegen een verkeerde aan. (of zijn ze dat al gelopen)
doddie schreef op 14 november 2007 @ 07:01:

Sorry het kan best zijn dat de jongens er niet over beginnen, maar als je als vrouw het dan ook nog laat ben je natuurlijk net zo laks.

Ik kan me dus niet voorstellen dat geen van beide daar mee bezig is. Maar het is juist juist dan toch zo belangrijk dat jij er wel aan denkt! Als er maar 1 is geweest die er over begon dan weet je toch dat er veel onveilig vrijen en zie je dat toch ook bij je vriendinnen! Je weet dan toch ook dat je juist bij deze mensen beter zelf eraan kan denken, Want wat ze met jou makkelijk doen doen ze ook met anderen makkelijk en vroeg of laat lopen ze tegen een verkeerde aan. (of zijn ze dat al gelopen)

Maar ik denk dat daar nou juist het probleem zit. Je wilt niet denken aan wat ze met anderen doen. Je wilt graag denken dat je exclusief bent voor elkaar. In elk geval voor dat moment.....En daar past een actie die juist aangeeft dat het tegendeel het geval is niet bij. Noem het maar kop in 't zand steken.

Dat het onder swingers veel gebruikelijker is, komt omdat je van elkaar weet en accepteert dat je niet exclusief bent.

Ik hoorde overigens ook van een GGD-arts dat hij het eigenlijk raar vond dat swingers de gratis HepB-vaccinatie kregen als risicogroep zijnde, want dat zijn ervaringen met SOA's juist was dat de groep jongeren een veeeeel groter risico vormde. Niet omdat ze zoveel meer wisselende contacten hebben, maar omdat ze het zo ontzettend vaak onveilig doen.

Goed idee BGB, die van mijn zijn er nog wat te jong voor, maar hopelijk zijn tegen die tijd de testen gewoon in groothandelsverpakking bij de drogist te krijgen ;-)
...
Ik heb zelf ook regelmatig ONSen en ik herken het zeker dat mannen er heel laks mee zijn. Ik heb ook zelden meegemaakt dat een man er uit zichzelf over begon!!!

Ik heb altijd een paar condooms in mijn tas zitten, een paar bij mijn bed ligen, etc. Ik vind het juist een soort spel om de macht te hebben. Het zit namelijk zo: in the heat of the moment sta ik opeens op en zeg ik heel fijntjes: "Even wat pakken...." Mannen zijn door die aanpak vaak te verbaasd om iets te reageren en ze verwachten dit dan ook vaak niet. Dan kom ik met het condoom aan, open het en geef het aan hem of doe het zelf om.

De meeste mannen vinden deze aanpak zo overdonderend ("ik duld geen tegenspraak") dat ze er een opmerking over maken, maar in de trant van dat het ze juist opwindt.... ;-)

De enkeling die dan nog probeert tegen te sputteren houdt vaak na een dominante blik verdere "tegenspraak" ook wel voor zich. Ze voelen wel dat er niet over te discussieren valt en dat het dat is of niets... rara wat ze dan liever hebben....

Verder ben ik in het spel niet alleen maar dominant hoor X-D
Nou, Rary, laten we dan inderdaad maar hopen dat je het vanaf nu veilig gaat doen! Ik snap wel dat je met drank wat makkelijker kan zijn, maar helaas is dat ook geen excuus en dat weet je zelf gelukkig ook.

Ik snap alleen niet juist als je zo goed voorgelicht bent dat je er niet aan denkt. Ik heb op school ook de nodige info erover gehad en van huis uit altijd meegekregen dat ik condooms moest gebruiken. De eerste keer alleen op vakantie kreeg ik van mijn ouders condooms mee. Ik met het schaamrood op mijn kaken omdat ik het nog nooit had gedaan, maar mijn ouders zeiden; wat niet is kan nog komen!

Maar zelfs voordat ik een SOA had opgelopen gebruikte ik ook altijd condooms, juist om het te voorkomen. Maar het is wel zorgelijk dat er zoveel mensen (nu vooral de jongeren) het vaak zonder doen!
...
Als het een x misgaat kun je jezelf wel voor de kop slaan dat je geen condoom hebt gebruikt. Je had het kunne verkomen, hoe stom had je kunnen zijn stom stom. Denk er maar eens bij na hoe verschrikkelijk rot je je voelt, en hoe erg je wel niet baalt van jezelf als het een x mis gaat. het is misschien minder prettig, maar altijd beter dan een soa of een dodelijke ziekte. Jij bepaalt zelf of je een soavrije toekomst tegemoet gaat of niet. hak de knoop door.

En als je het je toch niet lukt, vraag jezelf af, waar gaat het fout. heb je gedronken.... dat je een meisje tegen komt bij het stappen....probeer de volgende x dan wat minder te drinken.... probeer in te zien waar het fout gaat, en dan de volgende x te veranderen/verbeteren.
...
.
Hey Rary!

Goed van je dat je het weer mét condoom hebt gedaan! Fijn om te horen dat je er nu anders over denkt en het in je 'systeem' hebt gekregen!

Blijven doen he!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven