Mijn kind durft niet

14-11-2007 19:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 4 vind het helemaal niks als ik hem naar een knutselclubje breng. Ook iets anders zoals dansles vind hij niks en zit alleen naast me en wilt niet meedoen.

Ik baal ervan. Wiens kind heeft het ook? Of wat moet ik ermee?
Hij is nog best wel piep. Is het een idee om hem eerst te laten wennen aan school, en dan een jaar later eens te kijken of hij nog op het één of andere clubje wil?

Gaat 'ie al naar peuterspeelzaal, is'ie al gewend om zonder jou ergens te zijn?

Misschien dat het allemaal reuze meevalt met dat niet meedoen als jij niet meer in dezelfde ruimte bent.

Mijn bijna vijfjarige praat wel over afspreken met vriendjes, maar piekert er nog niet over om daadwerkelijk een afspraak te maken. Veel te eng, mama en school -en zwemles- is genoeg voor hem. Ik denk dat 'ie er pas in groep 2, of laat in het tweede jaar van groep 1, aan toe is om eens een afspraakje te maken. Clubje zonder broers is nog helemaal geen sprake van.
Ik was zo als kind en achteraf vind ik het jammer dat ik door mijn verlegenheid zoveel leuke dingen heb gemist. Maar ik zou het ook zeker niet gaan afdwingen. Een zetje kan goed zijn, maar kijk uit dat je niet gaat pushen. Dat is ook weer niet goed. En 4 jaar is ook nog wel heel jong. Hij heeft waarschijnlijk ook een lange aanlooptijd nodig voordat hij zich echt op zijn gemak voelt. Eerst maar uitvinden wat ie echt leuk vind en dan minstens 4 of meer lessen naast hem blijven zitten, dan halve lessen blijven en dan eens een keer niet. Het is ook best eng hoor (vond ik, zenuwen had ik er van!).
Had je hier laatst niet al een topic over geopend?

Vraag eens aan de juf op school hoe hij daar is.
Ik zou trouwens eerst eens aan mezelf gaan werken als ik zo de topics zie die je opent. En een beetje meer info kan ook geen kwaad als je tips wilt krijgen, want met openingsposts van 1 zin kunnen mensen maar weinig.
Star schreef op 14 november 2007 @ 20:00:

Ik zou trouwens eerst eens aan mezelf gaan werken als ik zo de topics zie die je opent. En een beetje meer info kan ook geen kwaad als je tips wilt krijgen, want met openingsposts van 1 zin kunnen mensen maar weinig.

Wat eem rotopmerking zeg!!! Ik heb voldoende info gezet en zou niet weten wat ik er nog meer bij moet zetten.

Dit gaat om een serieus probleem en als het je niet aanstaat kom dan niet met je rotcommentaar!!
Accepteren. Je kind is nog geen 4, wat verwacht je nou in vredesnaam van hem??
Was vroeger ook een extreem verlegen kind. Bij mij hielp het als er een bekende mee ging; is er niet een vriendje/buurjongetje etc. die mee wil?
Rustig aan Camillia. Ook ik heb andere topics van je gelezen en denk dat jij door je onrust dit waarschijnlijk op je zoontje reflecteert. Dus wat Star noemt, vind ik niet een rotopmerking.

Het is maar hoe je het bekijkt: is jouw onrust de oorzaak van het feit dat je zoontje het niet naar zijn zin heeft.

Groetjes, Kokos.
Rotcommentaar? Spring niet zo uit je vel zeg, het was helemaal geen rotcommentaar en als het jou niet aanstaat, is dat jouw probleem.

En inderdaad Kokos lijkt het mij dat onrust op zoon geprojecteerd wordt.
Hoi,

Ik zou er me er niet druk om maken. Mijn kinderen zijn eigenlijk heel makkelijk in gezelschap, niet verlegen, erg gesteld op andere mensen, maar die hadden het op die leeftijd ook nog niet zo op clubjes en feestjes enzo hoor. Hij is gewoon nog wat te jong, heb geduld, het komt uiteindelijk echt vanzelf. Bijna 4 jaar is vaak echt nog te jong hoor, om dat soort dingen gelijk leuk te vinden.
Mijn god, dat kind is vier. Los van het feit dat ie knutselen en dansen misschien gewoon stom vindt, dat kind is vier!!!

Ik vind het doodzielig dat ie door zn moeder meegesleept wordt en het dan bovendien nog leuk moet vinden óók.

Arm arm kind....
Oh, en wat je er mee moet, ik zou er helemaal niks mee doen. En als hij het niet leuk vindt, zou ik hem verder ook niet meer meenemen naar clubjes. Er komt vanzelf een tijd dat hij zelf vraagt of hij op bepaalde clubjes mag, en dat je gaat terugverlangen naar de tijd dat je hem niet overal naar toe hoefde te brengen...
Kleine toevoeging:

Weet je Camilla, sommige kinderen (en ja, ook sommige volwassenen), die houden helemaal niet van clubjes, die kunnen zichzelf prima vermaken, die hebben het niet nodig om constant vermaakt te wórden. Heerlijk, dat soort mensen. Misschien ben jij niet zo, maar probeer je kind niet zo te maken dat het alleen maar leuk kan hebben als ie iets 'doet'.

Echt, mijn hart breekt als ik je openingspost lees (ok, da's overdreven, maar ik vind het wel doodzielig).
Daar hoef je toch niet van te balen?

Jouw kind is zichzelf, en dat is goed. Niet ieder kind kan een sociaal feestbeest zijn. En dat hij nu een einzelgänger is, wil niet zeggen dat dit zo blijft.

Laat hem lekker veilig in zijn eigen wereldje, hij is nog geeneens vier. Het sociale patroon waar hij binnekort op school mee te maken krijgt, is al heftig genoeg. Een hele verandering op dat vlak hoor; van peuter naar kleuter. Peuters mogen nog lekker egocentrisch zijn, maar eenmaal in groep 1 wordt er toch iets anders van je verwacht. Best indrukwekkend voor een kind.

Kijk naar wat bij hem past; en accepteer dat.

Sorry, maar om hier van te balen vind ik echt onzinnig!
Wat wilde ik nou toch typen?
Ik zat ook niet op clubjes op die leeftijd (die bestonden toen volgens mij nog niet ;-)). Speelde buiten en vaker nog gewoon alleen binnen.
Beste Camillia,

Ik vind 4 jaar ook nog wel erg jong! Ik was vroeger ook best verlegen en had zoiets zeker niet gedurfd. Langzaam maar zeker ging het steeds beter. Door samen met een vriendinnetje dingen te ondernemen werd ik steeds "dapperder". Maar toen was ik al een stuk ouder.

Ik hoop ook dat je jouw zoon niet laat merken dat je er van baalt! Dat zou ik echt heel zielig vinden. En werkt alleen maar averechts volgens mij. Bied hem de mogelijkheid om mee te doen. Wil hij niet: prima. Wil hij (soms) wel: ook prima.

groetjes Liez
Eensch.

Denk eerder dat jij je verwachtingen bij moet stellen, Camillia. Het klinkt alsof jouw zoon moet doen wat jij graag wilt dat ie doet. Hij is pas 3. En al is hij 13 en nog steeds niet van de clubjes: so what?
Ga zelf lekker dansen en knutselen.

Sorry hoor, als ik bot ben, maar sommige mensen postings halen echt het slechtste in me boven.
Wil je zelf misschien op clubjes maar durf je niet?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Maar dat is dus het hele probleem Fleur. TO schreef zelf al dat ze zelf heel erg verlegen is en waarschijnlijk wil ze gewoon dat haar zoon het naar zijn zin heeft en niet zo verlegen is/blijft/wordt als zijn moeder, maar dan moet je geen dingen af gaan dwingen.
Ik wist niet eens dat dergelijke clubjes bestaan voor peuters. Mijn zoon is ook bijna vier en heeft het nu al druk genoeg met het doen van zijn ding (spelen). Ik zou hem trouwens niet blij maken met een knutselclubje, hij is niet zo knutselminded. Wellicht jouw zoon ook niet?

Als ik jou was zou ik het laten voor wat het was. Als hij naar de basisschool gaat, leert hij snel genoeg knutselen, dansen en sociale vaardigheden.

Laat 'm maar lekker z'n ding doen, thuis of op de peuterschool/kdv.
fleurtje schreef op 14 november 2007 @ 21:08:

Ga zelf lekker dansen en knutselen.

.
Of naaien. Hoef je ook niet zo onder de mensen.
Star schreef op 14 november 2007 @ 21:14:

Maar dat is dus het hele probleem Fleur. TO schreef zelf al dat ze zelf heel erg verlegen is en waarschijnlijk wil ze gewoon dat haar zoon het naar zijn zin heeft en niet zo verlegen is/blijft/wordt als zijn moeder, maar dan moet je geen dingen af gaan dwingen.
Kan me best voorstellen dat je alles doet om te voorkomen dat je kind zó wordt, maar volgens mij kweek je hier een mensenhater mee.
Star schreef op 14 november 2007 @ 21:16:

[...]

Of naaien. Hoef je ook niet zo onder de mensen.
Mn thee zit nu zo ongeveer tegen mn beeldscherm aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven