wat geven jullie je kind mee naar school?

14-11-2007 21:35 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje simpele vraag lijkt het, maar ik vind het nog best lastig elke dag, om iets verantwoords te bedenken als tienuurtje. Mijn zoon gaat sinds een week naar school, en ik stop dan een mandarijntje of twee in zijn trommeltje. Vandaag had ie een mini-krentenbolletje. Of ik schil een appeltje en doe dat in 4 partjes. Plus een beker diksap. En voor tussen de middag krijgt hij dan nog een beker (melk of yoghurt met melk en diksap) mee en 2 boterhammen.

En jullie kinderen? Wat krijgen die?
Mijn kind krijgt voor zijn tienuurtje fruit mee. Geschilde appel, sinaasappel of druiven in een tupperwarebakje of een banaan. Daar drinkt hij dan schoolmelk bij. Verder krijgt hij voor de lunch 2 boterhammen mee (géén zoet beleg) en meestal ook nog een kapiteinskoekje of een liga o.i.d. in zijn trommeltje. Plus nog een pakje vruchtensap.
Een appel en een pakje appelsap. Overblijven op school kan helaas niet.
Die van mij weigert "vers" fruit (koud en nat) en krijgt vaak gedroogd fruit mee. Dat schep ik bij de Marokkaanse winkel, aardbeien, abrikozen, papaya, ananas (feestfruit noemen we het). Hij mag het zelf aanwijzen.

Verder broodjes (hij gaat ook naar de overblijf), een beker kruidenthee en een pakje drinken voor de overblijf. Helaas is er geen houdbare karnemelk in mini-pakjes te koop, dus wordt het SpongeBob-Roosvicee.
ik geef een pakje of beker met vruchtensap of melk mee.

En om te eten soms een boterham als ze smorgens niet goed eet of een koekje oid.fruit eet ze smiddags na school.
Voor 's ochtends: fruit (appel of banaan of mandarijn) en een beker drinken. Voor bij de overblijf: 2 boterhammen en drinken.
Meisje-Klein gaat in Belgie naar school, waar alle kindjes op school blijven om te eten. Je kan dan kiezen voor een warme maaltijd, of soep bij de meegebrachte boterhammetjes.

'sochtends krijgen ze bij het tienuurtje sap of melk van school.

In haar trommeltje gaat:

fruit voor het tienuurtje (geschilde appel, peer, mandarijn, druifjes, of een banaan met haar naam erin, vind ze rete-cool, heel soms rozijntjes, etc. Seizoensfruit, dus), en soms een fruitzakje (knijpfruitje, hoe noem je het, appelmoesprut in een tubeachtig zakjeding-met-dopje)

voor de lunch 2 boterhammen (zonder korst) met smeerkaas en appelstroop. Ze krijgt dan soep van school.

voor het 'halfdrietje' krijgt ze koekjes mee. Ik heb van die heel kleine plastic bakjes, die precies goed zijn voor een snackje. Daar passen 2 speculaasjes in, of 1 dubbelekoek-met-cremevulling, of een handje letterkoekjes, anderhalve sultanakoek, dat werk. Redelijk suffe koekjes dus, ik doe niet mee aan prince-koeken en dat soort fratsen, al is dat in Belgie heel normaal.

En een flesje water.

Nou is ze nog maar 3, en eet ze misschien niet zoveel als jullie 4-of-oudere kindjes.
Ik zit me net te bedenken dat ik me niet kan herinneren dat wij een tienuurtje danwel halfdrietje aten op school. Schoolmelk weet ik nog, boterhammen mee voor het overblijven, maar s middags ook nog eten? Pas weer als je thuis was....
Het lijkt me trouwens een normale hoeveelheid, Koeky. Hij ontbijt thuis immers. Dan om 10 uur fruit. Tussen de middag 2 boterhammen. Na schooltijd krijgt hij ook wel iets, neem ik aan. Een koekje bij de thee/ranja of wat dan ook. Hier willen ze vaak een cracker met jam om kaas, prima. Dan 's avonds warm eten. Wellicht 's middags thuis nog een stuk fruit (dat willen meis en oudste altijd wel graag na het theedrinken: nog even een appeltje ofzo en 2 stuks fruit wordt immers aanbevolen).
Nippo, is overblijven op school bij jou helemaal geen optie???

Hoe gaat dat dan met de kinderen waarvan de ouders werken???

Ik ben zelf (bijna) juf en ik zie vanalles voorbij komen bij het tien uurtje.

Het grootste deel van de kinderen heeft fruit, stukjes tomaat, komkommer, plakje koek of een liga oid mee.

Sommige kinderen krijgen een heel pakje sultana's mee. Dat is voor de meeste kinderen (kleuters in dit geval) vaak nog veel te veel. Ik laat de kinderen dan iig één koekje op eten en doe de rest terug in het trommeltje/tasje, als hint aan de ouders.
Wij wel fruit 's ochtends, Tilalia, dat weet ik nog: dan wilde je spelen op het plein, tikkertje of wat dan ook, en dan zat je met die st*mme appel die je moest opeten. :smile:
Wij kregen 's ochtends niets hoor. Zal het nog eens aan mijn moeder vragen. Bij Koekenjongetje op school blijven alle kinderen over, ook die van de ouders die niet werken. De lunchpauze is daarom ook korter en dan zijn ze om kwart voor drie al uit. Wat ik wel typisch vind is dat mijn kind één van de weinigen is die 2 bekers meeneemt naar school. Maar ik vind 1 beker erg weinig voor de hele dag.
Remma, dat hadden wij met schoolmelk.Meestal was het wel okee, maar in de winter werd die melk nog wel eens heel vroeg afgeleverd en was het halfbevroren, en dan werd zo'n doos met schoiolmelk beij de verwaring gezet, en was het dus lauwwarmig als je het te drinken kreeg. Gatverdegatver!
Koeky, als het aan MK ligt, zou ze helemaal niks drinken. Zij overleeft een hele schooldag (van 845 tot 1545) op een door-de-juf-naar-binnen-gecommandeerd sapje van 150 cc, een halve kom soep en 2 slokjes water.

Snapperniksvan. Ze heeft zulke natnekken van ouders!
Mijn dochter van 10 jaar krijgt 1 stuk fruit en 1 liga mee, of een sultana maar geen heel pakje.

Plus vruchtensap.

Tussen de middag 2 boterhammen en yoghurtdrank.

Volgens mij doe je het prima Koeky!
voor de ochtend een stukje fruit (en als ik zin heb dan schil ik een aantal dingetjes (banaan, mandarijn, appel) en mik dat voor de helft met elkaar in een bakje. De andere helft eet ik zelf op in mijn pauze :)

Daarnaast nog een beker drinken, variërend van ijsthee tot chocolademelk of taksi.

Tussen de middag 2 boterhammen en nog een beker drinken (die meestal weer net zo vol terug komt *zucht*

Op de bso eten ze met alle kindjes dan nog fruit met wat sap erbij te drinken.

Snoep en koek in zijn trommel doe ik niet aan, dat gaat hij vast nog wel doen als hij op de middelbare school zit ;-)

Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom kindjes altijd zoveel koek en snoep mee nemen naar school. Kindjes in mijn klas mogen dat altijd pas opeten van me als ze naar huis gaan, zeker als hun ouders nogal kritisch zijn op het leegeten van het trommeltje 8-P , overigens blijven bij mij op school alle kinderen over
Helemaal geen mogelijkheid tot overblijven inderdaad. De meeste moeders werken niet. Ik wel, en ik heb nu via een gastouderburo een gastouder voor die uren. Dat kost me zo'n 10 euro per dag, dus dat tikt lekker aan.
10 euro per dag? amai :-|
Bij mijn zoontje in de klas (6 jaar, groep 3) krijgen een heleboel kinderen koek mee voor de eerste pauze (dat is al zo vanaf groep 1 :-( )

Ik heb met hem afgesproken dat hij maandag tot en met donderdag fruit mee krijg, een appel, banaan of mandarijn en vrijdag mag hij een koekje mee, maar niet een heel pakje.

Dit met een beker drinken of een pakje, dat verschilt.

Dit werkt voor hem heel goed, hij krijgt zijn fruit binnen en de vrijdag is dan altijd een feestje :cheer2: .

Voor de overblijf krijgt hij 2 boterhammen mee met hartig beleg en weer drinken.
Als zoonlief (4,5 jaar) een korte dag heeft krijgt hij een beker ranja mee en een bakje met geschild fruit. Soms ipv ranja iets anders, bijv. yoghurtdrank, chocolademelk of sap.

Op lange dagen krijgt hij dat ook mee, en nog een extra beker met melk en een broodtrommeltje met 2 boterhammen, 1 hartig en 1 zoet belegd. Verder heel af en toe een koekje (taaitaai in deze tijd v/h jaar) of plakje ontbijtkoek. Hij vraagt er bijna elke dag om, maar krijgt het misschien 1 x per 2 weken.
Appel of mandarijn op alle dagen en op woensdag jaja een rolletje price minikoekjes. Ice tea in een beker want pakjes zijn verboden op school.

Tussen de middag een liga yo break en twee mandarijntjes en weer een beker ice tea.
nippo schreef op 14 november 2007 @ 22:09:

Helemaal geen mogelijkheid tot overblijven inderdaad. De meeste moeders werken niet. Ik wel, en ik heb nu via een gastouderburo een gastouder voor die uren. Dat kost me zo'n 10 euro per dag, dus dat tikt lekker aan.

Da's dan een dure boterham.

En nog eens heel wat anders dan die 1,16 die ik per kind betaal.
Hier krijgt mijn zoontje (4 jaar)een stuk fruit (appel in stukjes, banaan, mandarijn, druiven, etc.) en een koekje (liga, smoeltje, kapitein koek of i.d.) en een beker met limonade of chocomel. Als hij moet overblijven krijgt hij 2 boterhammen mee, 1 hartig (kaas of vleeswaren) en 1 zoet. Drinken krijgt hij bij de overblijf. 's middags krijgen ze in de klas ook nog een glaasje limo.

Overblijven kost hier trouwens 3(!) euro per dag!

Vind het trouwens erg raar dat ze bij jullie niet kunnen overblijven op school nippo. De school isdat sinds kort nl wettelijk verplicht om aan te bieden:

Volgens de Wet op primair onderwijs (artikel 45) moeten scholen leerlingen in de gelegenheid stellen ‘onder toezicht de middagpauze in het schoolgebouw en op het terrein van de school door te brengen. Per 1 augustus 2006 is in het kader van het overblijven de inhoud van een drietal wetsartikelen aangescherpt.

• Artikel 45 van de Wet op het primair onderwijs (WPO) beschrijft nu dat schoolbesturen vanaf heden formeel verantwoordelijk zijn voor het overblijven. Ook stelt dit artikel dat het bestuur ervoor moet zorg dragen dat er een aansprakelijkheidsverzekering is afgesloten voor overblijfkrachten.

• Artikel 9 van de Wet medezeggenschap onderwijs (WMO) regelt nu de positie van ouders bij het overblijven. De oudergeleding van de medezeggenschapsraad krijgt instemmingsrecht over de wijze waarop het schoolbestuur de tussenschoolse opvang regelt.

• In artikel 13 van de Wet op het primair onderwijs (WPO) wordt vastgelegd dat in de schoolgids ook informatie over de tussenschoolse opvang moet worden opgenomen.
Dochter krijgt mee in haar broodtrommel:

10 uurtje: geschilde appel/plakje ontbijtkoek, krentenbol, druifjes

overblijf: 2 boterhammen + verschillend: kaasje, komkommer partjes, paprika reepjes, worteltjes en heel soms verwen momentej met J&J fruitstukjes appel of aardbei.

Wij zijn niet heel verantwoord, maar dochter is dol op groente en fruit.
maze schreef op 14 november 2007 @ 23:22:

Appel of mandarijn op alle dagen en op woensdag jaja een rolletje price minikoekjes. Ice tea in een beker want pakjes zijn verboden op school.

Tussen de middag een liga yo break en twee mandarijntjes en weer een beker ice tea.

Is dit dan de lunch/

Mijn kinderen krijgen fruit of een "gezonde " koek mee(liga, sultana, mueslireep of ontbijtkoek) of fruit. In praktijk denk ik 2 keer in de week een koek de andere dagen fruit. Daarbij een beker siroop of water (dochter is niet zo van de limo). Als ze overblijven eet zoon 3 boterhammen en dochter 2, waarvan 1 zoet. Daarbij een beker melk.

Waar ik dan weer benieuwd naar ben is hoe jullie het doen na school? Veel kinderen hier krijgen fruit mee (in tegenstelling tot wat ik zie bij mijn kinderen op school) en krijgen ze dan na school een snoepje of koekje of niet? Mijn kinderen krijgen na school een beker siroop en een snoepje, behalve wanneer ze nog geen fruit ophebben, dan wordt het fruit. Vaak hebben ze dan rond 17 uur trek en dat vind ik tekort voor het eten voor een appel oid. Dan vaak iets van rauwkost of een soepstengel. Als ze naar de bso gaan, krijgen ze siroop met fruit, soms later nog een snoepje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven