Kleurenschema buitenkant huis

29-08-2010 11:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger, toen ik nog een stuk jonger was, had ik wilde fantasieën over mijn toekomstig eigen huis. Als ik een eigen huis zou hebben zou ik niet zo'n saai huis hebben. Het zou geen traditionele kleuren hebben maar gewaagde kleuren. Mijn voordeur zou turquoise worden of paars, hell misschien zelfs wel goud. Als met maar niet dat traditionele groen etcetera zou hebben.

Inmiddels ben ik 3 jaar in het bezit van een eigen huis. Helaas is mijn huis helemaal niet spannend geworden, het staat in een doodnormale straat, in een doodnormaal rijtje. Evengoed ben ik dolblij met ons huisje, daar niet van, maar het is nu niet bepaald onder architectuur gebouwd zeg maar. Ons huis heeft ook geen spannende kleuren. Nee, het is nu in traditioneel groen-wit geschilderd. Toen ik er net kwam wonen had ik al snel besloten dat er iig een spannender kleurstelling zou komen. Binnenklussen zorgden ervoor dat mijn plannen even in de ijskast belandden. Maar nu is het eindelijk tijd. Dit huis wordt geschilderd. Maar....in welke kleuren??



Inmiddels ben ik wel wat ouder en wijzer dus zit ik niet zo te wachten op een goud-paarse voordeur, ik wil mijn buren ook niet voor de kop stoten en niet al te erg detoneren dus ik heb mijn wensen voor kleuruitspatting naar beneden toe bijgesteld.

Nu heb ik zitten schetsen en kom toch met vrij traditionele kleurenschema's op de proppen.



Ik zit nu te denken aan: wit, antraciet en rood. Of kobaltblauw met wit en aqua.

Maar tegelijkertijd wil ik iets heel anders. Misschien juist terra-achtig. Of Mondriaan achtig. Of misschien toch -subtiel- paars.



Wie heeft er ideeën? Kleurenschema's Tips? Voorbeelden?

Het huis heeft veel glas en ook houten panelen. Qua gevelindeling is het denk ik het beste om voor twee of drie kleuren te kiezen.

Misschien zelfs vier, of is dat teveel?

Pff, ik dacht dat dit leuk zou worden maar zit nu te tobben...ik hoop op een superidee. Wie denkt er even met me mee?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je je huis niet verven in alle mogelijke kleuren. Daar heeft de welstandscommissie wat over te zeggen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
wat nouschi zegt dus.
anoniem_99612 wijzigde dit bericht op 29-08-2010 11:31
Reden: s vergeten
% gewijzigd
Dat ligt er aan, in sommige steden/dorpen/wijken mag je wel zelf kiezen. Wat ik altijd mooi vind is een heel rustig kleurschema maar dan wel met een hele mooie knallende voordeur in een felle maar wel donkere kleur (kobalt blauw, brandweer rood, enz).
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan waar je woont. Hier mag je alle kleuren schilderen. Wij hebben creme met bordeaux rood. De buren kobalt met creme en de andere muren creme met donkergroen. Iets verderop in de straat creme met grijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een knalkleur juist helemaal niet mooi aan de buitenkant van een huis. Hier in de buurt heeft iemand de voordeur okergeel geschilderd, afschuwelijk (nu hou ik toch al niet van geel eigenlijk).



Als je iets aparts zou willen zou je mss kunnen kiezen voor licht aubergine met lichtgrijs o.i.d. Toch gewaagd maar ook niet te opvallend...
@Scarlet

For the record, okergeel zou ik ook verschrikkelijk vinden! :-)
quote:nummerzoveel schreef op 29 augustus 2010 @ 11:36:

Dat ligt er aan, in sommige steden/dorpen/wijken mag je wel zelf kiezen. Wat ik altijd mooi vind is een heel rustig kleurschema maar dan wel met een hele mooie knallende voordeur in een felle maar wel donkere kleur (kobalt blauw, brandweer rood, enz).Hebben wij gedaan. Kleurenschema is zwart, wit, grijs en een soort taupe. Voordeur wordt dan warmpaars, of van dat warme hardroze. Rustig maar ook chique uitstraling en niks aanstootgevends.
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste koophuis hadden wij overigens koningsblauw met ivoorwit geschilderd. Vind ik nog steeds een mooie combinatie eigenlijk.

Verderop in dezelfde straat staat een huis met lichtgrijs en ivoorwit houtwerk. Heel mooi en oogt ook heel rustig...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben roomwitte kozijnen met daarin wijnrode bewegende delen en een eikenkleurige voordeur. We hebben kunststof kozijnen dus kunnen het niet zomaar overschilderen maar vind het wel een mooie kleurencombi. Hier in de stad is het zo dat veel mag, zolang het niet te opvallend is. Dus geen roze gevel met een felgele deur bij wijze van.
Wij hebben rood met oranje. Op zich staat het wel hoor, maar zou niet mijn eerste keuze zijn. Onze buren willen echter niet mee met het schilderen in een andere kleur dus dan houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 29 augustus 2010 @ 11:29:

Volgens mij mag je je huis niet verven in alle mogelijke kleuren. Daar heeft de welstandscommissie wat over te zeggen.



Hier mag van de welstandcommissie vrij veel.

Al gezien in deze stad: paars, zwart, geel en roze. Geen van die huizen vind ik een aanbeveling trouwens...

Vriend wil trouwens nog rigoureuzer dan ik. Hij wil er het liefst een echt Mondriaan / Rietveld huis van maken. Ik denk zelf dat dat niet past bij ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Veel van mijn buren hebben bordeauxrood met gebroken wit aangehouden, zoals het vanuit de bouw is. Ik heb inmiddels bordeaux vervangen door donkerblauw net als de andere buren in de straat.



Maar ik zou er niet blij mee zijn als de hele straat wat anders zou hebben hoor. Wordt het zo rommelig van!



Ik had het het liefst gewoon bordeaux gehouden voor de rust, maar mijn buren aan weerszijden pakten een soort oranjerood wat ik zo lelijk vond, dat dat bordeaux er bij zou vloeken.
Zo hadden wij in ons vorige huis een prachtig kleurenschema vanuit de bouw. De stenen waren ook in kleur, dus de kleur van het schilderwerk was daar helemaal op afgestemd. Bij de oplevering was ook vastgelegd dat dit niet verandert mocht worden. Toch waren er buren die op een gegeven moment wel afweken, zij wijzigden de kleuren en vervingen voordeuren e.d. En dat was echt zo jammer, want echt niets was mooier dan de kleuren die de architect bedacht had. Ik snap best dat mensen een eigen stempel op hun huis willen zetten, maar koop dan een neutrale woning die daar geschikt voor is.
Alle reacties Link kopieren
Over het afwijken t.o.v. de buren: deze huizen zijn al behoorlijk oud. Er zijn in de hele straat geen twee huizen te vinden die dezelfde kleur hebben dus daar hoef ik me -niet meer- al te druk over te maken. Wat ik overigens wel een beetje storen vind hier is alle verschillende soorten uitbouwen. Verschillende soorten dakkapellen, erkers etc, maar ook buren die het ineens nodig vinden om knalblauwe kunststof kozijnen te laten plaatsen, het zier er soms niet uit.

Maar goed. Genoeg over die buren. Wat is nou een echt mooi kleurenschema?
Alle reacties Link kopieren
Kleurenschema ligt heel erg aan je huis. Welke stenen heb je, welke bestrating ligt er voor. Welke kleur dakpannen...
Eens met Vinyl, wat bij het ene huis prachtig staat, is bij het andere huis geen gezicht.
Kun je anders geen plaatje plakken van een huis wat op he jouwe lijkt qua bouwstijl, kleur stenen, dakpannen e.d.?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lopen zoeken naar een plaatje van een huis dat een beetje op het mijne lijkt. Moeilijk!

Maar goed, het lijkt een beetje op het onderstaande. Alleen die houten delen zijn bij mij iets kleiner zeg maar, meer raam daarvoor in de plaats. Er zit trouwens ook veel meer groen rondom mijn huis, veel bomen en heesters en de voorkant ligt op het oosten. Geen idee of dat relevant is, maar goed.

Lijkt dus een beetje hierop:



Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik dat je graag heldere kleuren wil zoals de eerste afbeelding (30 kleuren van architect Norman Foster). en niet de traditionele kleuren zoals afbeelding twee (best verkochte kleuren sikkens)?









[
Ik zou denk ik de eerste 3 uit het tweede kleurenschema van borderwalk kiezen en dan met 1 extra kleur voor de voordeur (korenblauw bijv?).
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je een boek halen over kleuren van verschillende architecten om inspiratie op te doen?

Ik kwam op zoek naar kleurenpaletten bijvoorbeeld dit boektegen:

Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 29 augustus 2010 @ 13:25:

Begrijp ik dat je graag heldere kleuren wil zoals de eerste afbeelding (30 kleuren van architect Norman Foster). en niet de traditionele kleuren zoals afbeelding twee (best verkochte kleuren sikkens)?





Ja! Inderdaad, niet de 10 best verkochte kleuren van Sikkens maar echte kleuren. En dan liefst nog in een mooie combi zonder dat het hysterisch wordt.

Nu hoorde ik alleen weer van een schilder dat niet alle kleuren geschikt zijn voor buitenverf. Met name mengkleuren en pastellen zijn door pigmenten niet geschikt ivm uv-stralen ofzo. Zal dat echt waar zijn?
Dat lijkt me sterk. In bijv het Caraibisch gebied gebruiken ze elke pastelkleur die je kunt verzinnen en als er ergens veel UV is...
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 29 augustus 2010 @ 13:51:

Dat lijkt me sterk. In bijv het Caraibisch gebied gebruiken ze elke pastelkleur die je kunt verzinnen en als er ergens veel UV is...

goed punt. Ok, dat argument gaat dus het raam uit. Raam met nog steeds een donkergroen-kozijn om precies te zijn.



Zal ik anders maar -baanbrekend in deze straat- hetzelfde als de buren doen? Bordeauxrood met crème wit.



Hoe anders mag een huis zijn? Zou jij een huis kopen met een turquoise voordeur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven