Kilometerheffing

15-11-2007 19:55 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu Groen Links, namens alles wat 'Groen' is, de barricaden bestijgt over mogelijk uitstel van de 'kilometerheffing', wil ik graag nog eens weten hoe de gebruikers van dit forum denken over het volgende alternatief:



Nationaliseer het 'openbaar vervoer', en maak het gratis. Dek de lasten uit de algemene middelen, en verwijs gelijktijdig de 'kilometerheffing' naar de vuilnisbak.



Toelichting:



Hoewel het niet 'politiek correct' is om voor nationalisatie te zijn, moeten kapitalistische principes hier wijken voor het algemeen belang.

Door het openbaar vervoer gratis te maken, wordt het goedkoper per kilometer, al was het alleen maar omdat de 'overhead' van de verkoop en controle van plaatsbewijzen komt te vervallen. Tevens komen de ingewikkelde contracten en eindeloze vergaderingen tussen 'prorail' en de NS te vervallen, wat weer managers, persvoorlichters en lobbyisten uitspaart en het mogelijk maakt dat de vraag perfect wordt afgestemd op het aanbod.

Door het schrappen van de 'kilometerheffing' komt een complete geldverslindende organisatie te vervallen die per saldo toch door de écht werkenden moet worden gefinancierd, omdat de meerwaarde van het product van deze organisatie ruimschoots 'min nul' is in economische termen.



Probleem is uiteraard dat de mogelijkheid bestaat dat meteen wordt aangetoond dat het totaal onmogelijk is om méér mensen met het openbaar vervoer te laten reizen, waarmee de bodem wordt weggeslagen onder al die hypocriete plannen van 'Groen'. Maar juist omdat dáár het idee leeft dat het realistisch is, en 'Groen' de wind mee heeft in Nederland, moeten we het proberen, lijkt mij.



Zolang we blijven rommelen in de marge, en beiden steeds maar weer duurder maken, tonen we nooit iets aan.
Eens, ik vind het een sympathiek idee. Echter, volgens mij is dit:
jaap schreef op 15 november 2007 @ 19:55:

Probleem is uiteraard dat de mogelijkheid bestaat dat meteen wordt aangetoond dat het totaal onmogelijk is om méér mensen met het openbaar vervoer te laten reizen, waarmee de bodem wordt weggeslagen onder al die hypocriete plannen van 'Groen'. .
al aangetoond.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik denk dat het niet kan, meer mensen laten reizen met het openbaar vervoer zonder dramatische uitbreiding van de infrastructuur en een gigantische toename van de inefficiëntie. Nu al rijden bussen en treinen (bijna) leeg van A naar Beter, behalve in de spits. En voor het milieu is zo'n (bijna) lege bus of trein geen opsteker!

Maar zoals de kaarten er nu voor liggen profiteert niemand, behalve een selecte groep werkzaam in het openbaar vervoer op management-niveau, bouwfirma's en uiteenlopende 'bedrijfsadviseurs', juristen en carrière-jagers bij de diverse 'non-profit' instellingen. En de politici, in de zin van 'bezigheidstherapie'.

Voor milieu en economie zou het beter zijn als deze mensen iets nuttigs gingen doen, of gewoon thuisbleven.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen is in staat de keuze te maken tussen openbaar vervoer of eigen auto.

Mijn partner werkt in de metaal, zijn werkplek is vaak niet bereikbaar met openbaar vervoer verder heb je nou eenmaal niet je overall, veiligheidsschoenen, helm enz. op als je de deur uitgaat.. Lijkt me niet zo fijn om met zo'n plunjebaal om 05.00 uur op de fiets te zitten door regen en wind om naar je karwei 40 km verderop te gaan.

De auto is dus het enigste vervoermiddel en waarom moet je daar straks heel veel voor gaan betalen omdat je nou eenmaal in de spits moet gaan rijden.

Auto als melkkoe en forse straf omdat je werkt....
Alle reacties Link kopieren
Die visie ('de auto als melkkoe') wint aan populariteit onder 'Groene' activisten, omdat ze de subsidiepot graag tot de rand toe gevuld houden om al die 'non-profit' organisaties, symposia, stichtingen en voorlichtingsacties uit te kunnen betalen. Met het milieu heeft het allemaal niet veel te maken, en voor het milieu zou het beter zijn als de energie die hier in ging zitten op een andere manier zou worden aangewend. Misschien hoeven dan niet allemaal langer door te werken, bijvoorbeeld.



Maar het probleem is dat die hele Groene golf een steeds religieuzer karakter krijgt. Maatregelen worden al enige tijd niet meer 'gewogen' op hun effect, maar aangenomen of verworpen op hun potentie om de indruk te wekken dat er iets wordt gedaan. Het is daarmee meer een 'goed-gevoel-show' aan het worden dan iets anders. Waarbij het mij mateloos stoort dat allerlei 'handige jongens en meisjes' daar dan weer grof geld aan verdienen, aan die verkoop van gebakken lucht.



Concreet wil ik dus horen waarom het gratis maken van het openbaar vervoer, als alternatief voor al die bureaucratische rim-ram niet een veel beter idee zou zijn. Beter voor het milieu, en per saldo ook nog eens WAANZINNIG veel goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven