Rijstsoort voor in nasi

07-09-2010 10:55 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend heb ik een nieuw Indonesisch kookboek gekocht met daarin heerlijke recepten. Eentje ervan heb ik gisteren gemaakt, kip in pittige saus met nasi. Nasi heb ik wel eerder gemaakt maar meestal met boemboes en dart lukte altijd wel.

Deze was maar half-half gelukt. Ik moest koude gekookte pandanrijst gebruiken en die was een beetje plakkerig terwijl nasirijst droog moet zijn vind ik. Tijdens het opbakken van de rijst met de andere ingrediënten bleef het dus een beetje een plakkerige boel. Misschien heb ik eea te lang/kort gekookt maar zelf denk ik dat andere rijstsoorten beter geschikt zijn voor nasi. Welke gebruiken jullie meestal?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je echte indonesische rijst van een toko moet kopen.



Ik vind veel soorten rijst ook niet lekker dus aan mij heb je niets. Ik vind gele of rode rijst (afhankelijk van het recept) lekker. Maar als je het authentiek wilt houden zou ik naar een toko gaan en goed vragen hoe je het moet bereiden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
pandan rijst. Volgende keer wat korter koken.



Ik heb een elektrische rijstkoker, als ik de rijst nog moet opwarmen of bakken doe ik er iets minder water in.



klinkt lekker trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zilvervliesrijst het lekkerst in de nasi.
Alle reacties Link kopieren
Surinaamse rijst geeft een mooie droge korrel.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe net als AgentL zilvervliesrijst. Dat wordt ook niet plakkerig!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik gewone witte rijst, juist omdat ik die lekker kan meebakken in de nasi goreng (de naam zegt het al ).



Maar ik maak mijn nasi ook niet naar authentiek Indisch recept: ik gebruik een zakje gewelde nasikruiden, nasivlees en véél ketjap.
Rijst 1 minuut korter koken dan op de verpakking staat en niet afgieten, maar uitstorten in een vergiet en meteen kort afspoelen met koud water. Dan plakt ie niet
Ik heb nog nooit nasi gemaakt met 'nasikruiden'. Ik vind 'nasikruiden' ook echt niet lekker, dat smaakt helemaal niet naar nasi!
Alle reacties Link kopieren
Mijn 'nasikruiden' zijn gewoon wat ketjap en sambal, knoflook en kurkuma, djinten, djahé en ketoembar. Klaar is Kees Age.
Pandanrijst. Heb je wel koud afgespoeld na het koken TO?
Alle reacties Link kopieren
de basmatirijst van het goedkoopste merk van de grootste kruidenier(ik mag geloof ik niet ècht reclame maken) voldoet hier prima. Ik kook hem wel een minuutje korter dan op de verpakking wordt aanbevolen en giet hem af in een vergiet.

Nog een kwartiertje in de pan laten staan en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd gebroken rijst, dan is het altijd goed en de rijst blijft mooi droog. Wel even laten staan na het koken.
quote:AgentL schreef op 07 september 2010 @ 11:16:

Mijn 'nasikruiden' zijn gewoon wat ketjap en sambal, knoflook en kurkuma, djinten, djahé en ketoembar. Klaar is Kees Age.Knoflook, uien, sambal, trassi. Soms wat laos of ketoembar, maar meer niet. Geen ketjap iig.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak regelmatig indonesiche recepten, vaak nasi goreng daar gebruik ik droge witte korrel voor van lassi.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn nasi trouwens zo : 2 eieren los kloppen, ketoembar,laos,djahe,uitje er doorheen knoflook, flinke lepel sambal en een flinke lepel trassi.. Dit mengsel in de wok en de rijst erbij en dan ff paar keer om scheppen.. Vuur uit en dan ff een uurtje laten in "drogen" dan opnieuw verwarmen en klaar is je nasi (goreng)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd zilvervliesrijst of surinaamse rijst voor de Nasi Goreng.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ja, gewoon surinaamse rijst en zeker géén pandanrijst!!! (zei deze hollandse pinda )
Alle reacties Link kopieren
quote:dms08 schreef op 07 september 2010 @ 12:18:

Ik maak mijn nasi trouwens zo : 2 eieren los kloppen, ketoembar,laos,djahe,uitje er doorheen knoflook, flinke lepel sambal en een flinke lepel trassi.. Dit mengsel in de wok en de rijst erbij en dan ff paar keer om scheppen.. Vuur uit en dan ff een uurtje laten in "drogen" dan opnieuw verwarmen en klaar is je nasi (goreng)Dit ga ik eens proberen! Klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Rijst is het lekkerst en het luchtigst als je het stoomt.

Ik heb een stoommand bij m,n pannen en doe dat erg veel.

Je kookt de rijst eerst een minuut in het kokende water en dan doe je de rijst in de stoommand.

Lekker laten stomen en af en toe met een vork even doorroeren. en dan merk vanzelf wanneer die klaar is.

Dit is de Jamie Oliver manier.

Hier werkt dat altijd.
Alle reacties Link kopieren
De nasi goreng van mijn Indonesische oma was ook altijd wat plakkeriger (is dat goed Nederlands?) dan de meeste mensen in NL gewend zijn. Die losse korrel van de welbekende toverrijst werd door mijn Indonesische oma/familie altijd "Hollandse rijst" genoemd en nasi uit een pakje "Hollandse nasi". Is denk ik maar net wat je gewend bent.



Haar recept voor nasi goreng was vrij eenvoudig: stukje goed vlees kopen en zelf malen, bakken met ui, knoflook, Maggi runderbouillonblokje, trassi, 2 tomaten inclusief vel (die er door ons kleinkinderen altijd uitgevist werden, van die opgerolde rode velletjes, zo raar dat ik me dat nog herinner...) en niet al te veel ketjap manis.



Wel moest de rijst altijd minimaal een dag oud zijn (dag van te voren gekookt dus) anders kon je er volgens oma echt geen nasi goreng mee maken. Misschien dat het dan een stuk minder plakkerig is?



Stomen doe ik eigenlijk maar zelden, alleen met rijst waar bij het koken allerlei kruiden en zo aan zijn toegevoegd (nasi kuning bijvoorbeeld) want dan brandt een stuk sneller aan bij het koken.
Pandanrijst is niet geschikt voor nasi, omdat deze een volle kleverige korrel geeft. (ook geen turkse of sushi of risottorijst dus) Authenthieke nasi wordt gemaakt van een mooie langkorrelige surinaamse rijst. Basmati kan je ook gebruiken.



Lassi zooi is zonde van je nasi.
quote:monalisalove schreef op 07 september 2010 @ 14:10:

Pandanrijst is niet geschikt voor nasi, omdat deze een volle kleverige korrel geeft.Wat gek, mijn nasi van pandanrijst is nog nooit mislukt. Wel gebruik ik idd altijd rijst van de dag ervoor, dat gaat het lekkerst. En rijst in Indonesië is altijd wat plakkerig, anders kan je er geen balletjes van maken als je met je vingers eet. Moet je eens proberen met lassi, lachen man, maar een bende...!
Alle reacties Link kopieren
Basmatirijst is goed geschikt voor nasi.

Surinaamse rijst uit die grote zakken niet want is plakkerig en meer bestemd voor roti of kip kerrie.

Vooral als je met de handen eet en er kleine hoopjes van maakt met de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf ben een indo, en wij ( familie ) gebruiken voor alles pandan BEHALVE voor de nasi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven