Geld & Recht alle pijlers

Zijn wij de enige met zoveel vaste lasten?

19-09-2010 10:27 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames en heren natuurlijk...



Mijn man is een tijdje zijn baan kwijt geweest en toen hebben we erg op ons geld moeten letten aangezien ikzelf parttime werk.

Nu heeft hij weer een baan maar we willen het financiele gat dat we hebben opgelopen graag weer dichten. We hebben net 3000 euro aan inkomsten momenteel maar toch zijn onze vaste lasten erg ruim vind ik en het probleem is.....ik weet niet wat ik kan weglaten of waar we nog op kunnen bezuinigen, heeft iemand van jullie tips of adviezen? Ik zal hieronder een overzicht zetten van de kosten, we zijn een gezin met 2 kleine kinderen (o en 3 jaar).



vaste lasten

levensverzekering 123 ¤

zorgverzekering 252 ¤

waterschap 49 ¤

uitvaartverzekering 19 ¤

huis 870 ¤

energie-gas 156 ¤

televisie-telefoon 65 ¤

auto belasting 52 ¤

sport man en ik 55 ¤

verzekeringen 87 ¤

aflossen lening 200 ¤

KDV 78 ¤

totaal 2006 ¤



Met de boodschappen en tanken en 'sparen' spelen we dus vaak net quitte, vooral ook omdat er elke maand wel onvoorziene kosten bijkomen zoals de tandarts of waterschapsbelasting.



Misschien klinkt het verwend maar ik had gehoopt toch ooit eens iets meer uit te kunnen geven voor leuke kleding of iets dergelijks....
Wij hebben bewust gekozen voor alleen een levensverzekering en geen begrafenisverzekering. Als de een overlijdt kan de ander de uitvaart uit een levensverzekering betalen. Het is dan wel van belang dat je levensverzekering een bedrag in eens uitkeert wat vrij te besteden is en niet een bedrag wat direct naar de bank gaat als aflossing op het eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rosalie1980 schreef op 19 september 2010 @ 10:38:

De auto vaker later staan?.En dan lopend naar je werk?
Ik vraag mij vooral af , hoeveel je aan boodschappe uitgeeft.

1000 euro lijkt mij zeer goed te doen!



100 euro in de week aan boodschappen lijkt me een prima bedrag.

dan heb je nog 600 over.

200 voor kleren, kapper, kadootjes.



Hou je 400 over.



Weet niet hoeveel je moet tanken maar hoop dat dat geen 400 euro is.



Ik zou eerlijk gezegt niet eesn weten hoe ik 1000 in de maand op zou krijgen.

ja wel als ik er over na denk natuurlijk. maar gewoon , nee echt niet!!



*is nu best weer ff blij met uitkering, kan prima rondkomen*
Alle reacties Link kopieren
Dit waren ook ongeveer onze lasten toen wij nog in een vrijstaand huis woonden. Nu ben ik voor de woonlasten (hypotheek en gas/licht) al 1500 euro kwijt. Ja, dan moet je maar niet in een niet geisoleerde boererij wonen haha.

Autokosten zijn bij ons ook hoog, want auto's is hobby van man en we hebben er 3 op de weg (de overigen zijn gelukkig geschorst).
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ben je kwijt aan tanken per maand? En hoeveel aan boodschappen? Misschien dat je hierop zou kunnen besparen, en evt het sportabonnement opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je eens een mannetje van de verzekering moet laten langskomen,want vind het absurde bedragen die jullie betalen(kom op 481 euro voor alle verzekeringen?????)



Heb vorig jaar ook mijn agent langs laten komen,en een totaal pakket gemaakt,scheelt me 480 euro per jaar!! das toch een heel bedrag vind ik....



En snap echt niet dat je van 1000 euro per maand niets overhoudt aan boodschappen?Ik heb 2 kids,2 honden 3 katten en voor500 euro per maand ben ik klaar hoor...heb dan nog 100 euro over voor benzine........

Misschien goedkopere winkel zoeken?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_46027 wijzigde dit bericht op 29-10-2010 14:01
Reden: privacy
% gewijzigd
Levensverzekering oversluiten naar goedkoopste aanbieder
Ongeveer dezelfde vaste lasten (anders verdeeld, maar het bedrag ligt rond de 2000 euro) en hier ongeveer 2600 euro inkomsten. Gaat prima en ik heb eigenlijk nooit het gevoel zoveel te moeten besparen, ja natuurlijk leven we zuinig (boodschappen 250-300 euro per maand) en moeten we goed rekenen voor we iets doen. Maar we sparen een klein bedrag, hebben alles wat we nodig hebben, gaan elk jaar op vakantie, enz.. doe mij die 400 euro per maand extra en ik ga alke maand op shoppingspree geloof ik.
jullie hebben ongeveer dezelfde lasten en inkomsten als wij.

wij hebben ook een moment gehad dat het water ons aan de lippen stond.

tegenvallende verbouwing, ik raakte mijn baan kwijt, had wel direct ander werk, maar daar waren ze niet zo van betalen...

(rechtszaak loopt nog steeds, na anderhalf jaar)



wat wij hebben gedaan, is naar de hypotheker gaan.

daar kun je ook gratis financieel advies krijgen namelijk.

bij ons ging het vooral over die persoonlijke lening, aflossing 200,- per maand.

deze is omgezet in een woz-krediet en nu betalen we 90,- aflossing.

dat scheelt nogal.
Alle reacties Link kopieren
Is die 870 aan het huis inclusief of exclusief belastingteruggaaf, of is het huur?
Alle reacties Link kopieren
uitvaartverzekering kan er wel af. als je morgen overlijd heb je toch te weinig opgebouwt zodat je nabestaanden je zorgeloos onder de grond kunnen stoppen. als je al 60 jaar een uitvaartverzekering hebt is het een ander verhaal maar mij is laatst met een rekenvoorbeeld voorgelegd dat het onzin is om hem af te sluiten. mede omdat ik ook een overlijdensrisico hebt. bijv: stel ik overlijd morgen word er 50.000 afgelost op hypotheek van 130.000. huis gaat naar erfgenamen, bij mij ouders. die verkopen het huis voor 115.000. daarvan moet de bank dus nog 80.000 hebben en blijft er 35.000 over. daarvan kan ik begraven worden (weet ikveel) en misschien dat er dan nog iets naar de belastingdienst moet. dus voor mij kan een uitvaartverzekering niet uit. pure onzin. en omdat jullie een levensverzekering hebben zou ik dan maar dat uitzoeken. het is maar 19 euro per maand maar tja dat is nou net dat ene leuke dvdtje die je dan wel kan kopen
Alle reacties Link kopieren
Sorry, vraag was al gesteld.
@87_slagroomsoes

Je haalt 2 dingen door elkaaar. Een uitvaartverzekering dekt de uitvaart en een levensverzekering dekt de hypotheek (of keert een bedrag ineens uit). Uit jouw post maak ik op dat jij alleen woont en je ouders nabestaanden zijn. Ouders betalen meer belasting over een nalatenschap dan een partner/kinderen zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje vreemd dat mensen hier zeggen dat je beter je schuld af kunt lossen dan dat je spaart. Je moet toch altijd wat geld achter de hand hebben? Dat je iets minder spaart en meer aflost ok... Maar helemaal niet sparen lijkt me echt niet verstandig!
Alle reacties Link kopieren
Laat je verzekeringen nakijken. 123 euro voor een levensverzekering is aan de hoge kant, zit daar een stukje sparen (kapitaalverzekering) in? Als het een overlijdensrisicoverzekering is, dan is de premie hoog en zou je (in overeg met je hypotheekverstrekker) kunnen kijken naar oversluiten. Je premies zorgverzekering zijn aan de hoge kant, maak je veel gebruik van die (aanvullende) verzekering? Anders zou je per januari kunnen oversluiten. Op gas zou je ook wel wat kunnen besparen, genoeg tips daarover zijn te vinden op internet. Leningen inderdaad aflossen voor je gaat sparen ivm rente die je betaald.



Gemeentelijke belastingen en mobiele telefoon ontbreken in je overzicht?



Verder doe je het zo gek nog niet. Op Nibud.nl staat een budgetmeter waarmee je kunt kijken wat gebruikelijk is in jouw situatie. En lees het vrekkentopic eens voor tips!
Alle reacties Link kopieren
Ziektekostenverzekering kan veel goedkoper. Even zoeken via independer op de goedkoopste. Per 1/1 kan je overstappen. Ik betaal sinds januari dit jaar ongeveer 90 euro, basis + aanvullend. Voor mij was dat 20 euro per maand minder dan de collectieve verzekering via mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je steeds onvoorziene uitgaven hebt.

Wat valt daar dan allemaal onder in jou ogen??

Bij gaat er niet elke maand iets van een tv of koelkast of wasmachine kapot ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ehm, je zou wat meer kunnen gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Turkooiss schreef op 19 september 2010 @ 11:48:

Ehm, je zou wat meer kunnen gaan werken?Dan zullen de kosten van kinderopvang ook weer hoger worden.
Alle reacties Link kopieren
Je houdt allicht meer over, dan je meer gaat betalen voor opvang.



Wat mij vooral opvalt is het levensverzekering bedrag: echt absurd hoog!! Dat moet echt veel en veel goedkoper kunnen.

Heb het hier al vaker geschreven: koppel je LV NOOIT aan je hypotheek, maar sluit 'm los af.

Kijk eens op independer.nl, leeftijden invullen en bedrag en je weet binnen een minuut de premies van verschillende aanbieders.

Daar moet je echt heel veel op kunnen besparen.
Alle reacties Link kopieren
@TO:

Ik vind dat je nog weinig vaste lasten hebt. Als ik jou lijstje zo zie denk ik niet dat je een goed overzicht hebt.

Ik mis de gemeentelijke belastingen zoals riool en OZB (als je een koophuis hebt). Uitwaterende sluizen, internetabonnement, APK kosten bij oudere auto, bankkosten (zoals pasjes afschriften), als je in Noord Holland woont heb je ook nog Noord Hollands kwartier (overige delen van het land zal het wel anders heten).



De levensverzekering kan omlaag, stoppen met sporten, ipv sparen als een idioot die lening aflossen, minder telefoneren en een goedkoper tv abonnement nemen, de verzekeringen zijn ook behoorlijk hoog dus of overstappen en natuurlijk die veel te dure auto eruit (52 euro wegenbelasting!!). Had ik al gezegd dat je die lening af moet lossen?

Als je dit niet wilt en toch fijn door wilt leven kan je altijd nog fulltime gaan werken.
anoniem_65596 wijzigde dit bericht op 19-09-2010 12:18
Reden: zondagochtend..
% gewijzigd
Zie QR
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, zoals al gezegd, levensverzekering oversluiten. Ik neem aan dat het niet alleen een levensverzekering is maar dat er ook een spaargedeelte in zit (zo'n soort van woekerpolis). Heb toevallig net vorige week mijn/onze levensverzekering overgesloten. Was 49 euro per maand. Gaat nu 18 euro kosten en dan heb ik een bedrag van ¤ 170.000,- verzekerd dus ik zou maar eens goed kijken wat je voor die 123 euro precies krijgt.

Sporten kan ook lager en inderdaad alle verzekeringen checken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 september 2010 @ 10:41:

levensverzekering en overlijdensverzekering eruit gooien



zaten jullie al in de schulden toen je kinderen nam? in elk geval zorgen dat je op dat front geen ongelukjes meer kan krijgenDuidelijk dat Nien single is, dan heb je die dingen niet nodig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En zoals kaasfondue hierboven ook zegt, je mist een aantal vaste lasten waardoor het lijkt dat je per maand 1000 euro te besteden hebt terwijl je dat dus niet hebt. Waterschapslasten, gemeentelijke lasten, onderhoudscontract van je verwarmingsketel (ik noem maar wat) zijn allemaal gewoon vaste lasten die misschien maar één keer per jaar komen maar wel verwerkt moeten worden in je vaste lasten lijstje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven