Wonen/werken/leven in Japan?

17-09-2010 20:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben, vanwege een mooie kans (die wel heel lastig te verwezenlijken zal zijn, maar dat terzijde) in Japan, benieuwd naar ervaringen van mensen die in Japan/Tokyo zijn geweest?

Ik zal, als alles doorgaat (klein kansje, maar het is het hopen/proberen waard), een aantal maanden in Tokyo verblijven. Heeft iemand ervaringen hoe het daar wonen/werken/leven is voor iemand uit het Westen? Overigens, mijn werkgever zou dan wel een Nederlandse organisatie zijn.

Alvast bedankt!
Hoi Mirlo,

Ik ben slechts één keer een weekje in Tokio geweest en weet dus niks van wonen en werken daar. Behalve dan dat je als westerling nog best een bezienswaardigheid bent in die wereldstad (had ik niet verwacht).

Maar er is op het Viva-forum een meisje/vrouw die in Tokio woont. Ik heb even voor je gekeken maar zie dat ze al een paar maanden niet meer op het forum is geweest. Als ze zelf niet reageert kun je haar misschien een vriendschapsberichtje sturen. Haar nick is nichiran.
.
Wow, wat een buitenkans! Ik heb begrepen (want ook totaal geen ervaring) dat het niet makkelijk is om te settelen in Japan. Men schijnt nogal xenofoob te zijn en moeilijk buitenstaanders toe te laten in de Japanse samenleving. Maar toch... als het kan? Doen! Dit is iets dat je waarschijnlijk nooit meer tegenkomt!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik zou ook gaan hoor ! Zeker als het toch tijdelijk is en alles voor je geregeld wordt door je werkgever. Bij de NL organisatie zitten natuurlijk ook mensen die je wegwijs kunnen maken, Als toerist vond ik Tokio geweldig.
.
Mijn tante heeft er een tijdje gewoond en kon niet overweg met de bevolking. Mensen zijn heel aardig maar je hoort er niet bij, ook roddelen ze als een gek achter je rug om maar lachen in je gezicht. Spreek je de taal? Japanners spreken op zich wel aardig engels ( mijn ervaring na 8 jaar schiphol ) maar wat basis woorden zijn wel handig. Japans is niet moeiljik te leren vergeleken bij een taal als Chinees.

Maar het lijkt me wel leuk om er eens heen te gaan, het lijkt me een mooi land. Als het je leuk lijkt, zou ik het doen.

Lees je wel goed in over de bevolking en de gebruiken want ze zijn daar heel anders dan hier. Heel beleefd enzo.
mijn zwager heeft drie jaar in tokyo gewoont, hij vond het geweldig. Heeft niet echt contact gehad met Japanners, maar wel zijn vrouw vandaan gehaald (al is zij Zuid Afrikaans).

Hij heeft wel een zwarte band in karate en met een hoop dans??? dus op sportief vlak heeft hij wel veel aansluiting daar gehad.
Op het fok-forum zitten veel emigranten (subforum "Kaaskoppen in het buitenland"), en hier vindt je een topic over Japan. Denk dat je daar veel informatie op kunt doen.

Gaaf hoor, kan me voorstellen dat je zo'n kans niet zomaar voorbij laat gaan!!!
Doen..!

Ik heb zelf een aantal jaar in Japan gewoond. Niet in Tokyo, maar in een klein plaatsje in het zuiden van Japan.

Het is echt een heel bijzonder land om in te wonen. De mensen zijn fantastisch, de natuur onbeschrijfelijk, het eten overheerlijk, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben nu haast 7 jaar terug, en ik heb nog steeds heimwee. Dusse als jij niet wilt, mag ik dan?
Gaaf Lunaan,

Vertel eens wat meer, als je wilt ?!

Zelf ga ik niet, maar vind het altijd zo leuk om die verhalen te horen
Ik ben vorig jaar in Japan, en ook in Tokyo geweest. Ik vond het fantastisch, prachtig land. En Tokyo is echt geweldig. Druk, hip, snel en bizar.
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Zoals impala al zei, ik woon, werk en studeer al een paar jaar in de Kanto regio van Japan (woon niet in Tokyo maar er vlak bij en studeer/werk in Tokyo zelf).

Mijn eerste reactie? Doen! maar zorg wel dat je je zaakjes goed geregeld hebt. Ik weet niet wat je precies gaat doen, maar als het een baan is heb je niet alleen een visum nodig maar is het ook erg handig, vooral als je geen Japans spreekt, als je goede begeleiding hebt in het zoeken naar een woning en indien nodig huisraad, internet aansluiting opzetten, mobiele telefoon aanschaffen, je aanmelden bij de gemeent en ga zo nog maar even door. Mocht je nog geen Japans spreken zou ik ook kijken of je, eventueel na aankomst hier, een cursus Japans kunt volgen. De jongere generatie spreekt over het algemeen el een beetje Engels, maar de oudere toch echt vaak niet. Japanners die veel met buitenlanders te maken hebben zullen wel Engels met je kunnen spreken, maar in het dagelijks leven zou het toch erg handig zijn als je een beetje Japans zou kunnen spreken want hoewel Rogue zei dat de Japanners die zij tegenkomt/kwam redelijk Engels spreken valt dat toch echt vaak tegen.

Om je meer advies te kunnen geven zou het misschien handig zijn als je iets meer kunt vertellen over wat je gaat doen. Wat voor werk ga je doen? Is het een baan of meer een stage-idee? Is het via een diplomatiek/regerings orgaan of is het een bedrijf? Als het een bedrijf is (je gaf zelf aan aan dat het Nederlands is), ga je dan werken in hun branche in Tokyo of sta je meer op jezelf? Als het een vestiging is, zijn er meer mensen uit het Nederland op die vestiging? Worden bovengenoemde zaken als huisvesting ed voor je geregeld? Als je dit niet allemaal op het forum wilt zetten wegens herkenbaarheid oid kan je me misschien ook een vriendjes-verzoek sturen.

Oh ja, ik spreek zelf Japans en had al een paar jaar in het zuiden van Japan erop zitten voor ik hier naartoe verhuisde, maar er zijn nog steeds momenten dat ik me even best alleen voel in een land waar het overgrote deel van de bevolking en de hier op bezoek zijnde toeristen van aziatische afkomst zijn en je als europeaan echt als buitenstaander behandeld kan worden. Het is dus wel noodzakelijk dat je een beetje stevig in je schoene staat.
Jeetje, wat een reacties nog.

@Lunaan: het is meer een kwestie van "hoe kom ik door de strenge selectie heen", maar als dat me niet lukt, dan mag jij van mij best gaan hoor.

@Nichiran, ik ga proberen uit te zoeken hoe ik een persoonlijk berichtje kan sturen via het forum, want je vraagt wel erg gedetailleerde informatie. Ik kan in ieder geval zeggen dat het een stage is. En dat ik geholpen zou worden bij de huisvesting.
Maak dan een hotmailadres aan, mirloathotmaildotcom.

Ofzo. Dan kan ze je bereiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven