Werk & Studie alle pijlers

Thuisstudie: taalcursus. Begeleiding nodig?

21-09-2010 14:30 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet het, er zijn al ontelbare topics over LOI, NHA, NTI en Studieplan, maar ik open er lekker nog een aangezien ik een specifieke vraag heb



Ik wil namelijk een taalcursus volgen en nou zit ik te twijfelen bij welke aanbieder. NTI heeft de taal die ik wil leren niet, dus die valt af. LOI vind ik voor een taalcursus die ik voor de lol volg te duur.



Blijft over: NHA of Studieplan.



Vraag: heeft iemand ervaring met een taalcursus bij een van deze twee aanbieders? En degenen die een taalcursus volgen, is de begeleiding die je daarbij krijgt echt noodzakelijk? Studieplan biedt volgens mij namelijk geen begeleiding aan en bij de NHA kan dat wel. Ik vraag me alleen af in hoeverre je daar gebruik van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan in hoeverre je de taal al beheerst. Als je helemaal vanaf 0 begint lijkt het me lastig om bijvoorbeeld de uitspraak goed te leren. Misschien kun je er een (goedkope) dvd-cursus in die taal bij kopen? Dan hoor je de uitspraak. En kun je extra oefenen.



Sowieso heb je hele goede dvd's met taalcursussen tegenwoordig. Alleen heb je er dan meestal geen boek bij en ben je dus verplicht met zo'n ding achter je pc/laptop te kruipen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin niet vanaf 0, ben redelijk bekend met de uitspraak. Bij die cursus van NHA zit sowieso een luister-cd dus wordt op die manier je uitspraak geoefend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de NHA wat gedaan. Je stuurt huiswerk in en krijgt daar feedback op. Ik vond dat zelf wel zinvol, ook een stok achter de deur. Er zat zowel een cd bij als dat je schriftelijk materiaal kon insturen naar de docent.
Alle reacties Link kopieren
En bij Studieplan krijg je dus ook een cd voor de uitspraak..



Die begeleiding kijkt je opdrachten na en stuurt ze terug met commentaar, maar meestal staan achterin een oefenboek de antwoord. Dan zou ik zelf ook na kunnen kijken. Vraag me af of ik iets aan het commentaar van de begeleider heb..
Alle reacties Link kopieren
Ok Veronique, jij vond het dus wel zinvol?



Dat wat je zegt over die stok achter de deur, dat is misschien ook wel handig voor mij
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het wel zinvol. Dan dacht ik: oh stik ik moet weer eens huiswerk insturen en ging dan aan de slag. Maar misschien heb jij meer zelfdiscipline? Ik vond het wel wat toevoegen.



Ik dacht trouwens voor ik de cursus deed, dat ik weinig zelfdiscipline had. Had ik dus onwijs! Radio uit, niet met vrienden afspreken, aan tafel zitten, knallen.



Welke taal wil je gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ok Veronique. En het commentaar zelf, was dat ook nog een beetje nuttig of meer in de categorie 'goh dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken'? En staan de antwoorden inderdaad achterin t opgaveboek?



Ik ga Pools doen, wat heb jij gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'perfect Nederlands lezen en schrijven' gedaan als overbrugging naar een hbo-studie, daarna heb ik nog Arabisch besteld. Daar ben ik echter amper aan toe gekomen, omdat ik ging studeren aan een hogeschool. Dat is nu afgerond, dus ik kan het Arabisch weer oppakken, moet alleen even moed verzamelen, moeilijk!.



Ik kreeg met Arabisch ook wel praktische tips, 'begin dit teken zus en zo, dan lijkt het meer op het voorbeeld', het meeste zijn echter verbeteringen zonder verder commentaar.



Wat is het prijsverschil tussen beide bedrijven?



Ik kan me niet meer herinneren of er antwoorden bijzaten. Indien wel, heb ik daar bewust niet naar gekeken, kan ik me zo voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Arabisch, lijkt me lastig zeg! Maar met Pools heb je dat probleem met vreemde tekens niet, dat scheelt.

NHA is 229 euro met en, ik dacht, 149 zonder begeleiding. Studieplan is 129 euro. Heb me ook wel eens laten vertellen dat studieplan hetzelfde materiaal is als loi, dus kwalitatief goed, maar dan zonder de begeleiding. Over de NHA lees ik wisselende meningen qua kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Tja, die ander ken ik niet, dus ik kan je niet helpen een keuze te maken. Wie weet meldt zich wel nog iemand met ervaring met een van de twee of zelfs beide.



In ieder geval goed dat je wat gaat leren, succes!
Volgens mij heeft Studieplan geen begeleiding. Daar krijg je volgens mij enkel de mappen en dan zou je net zo goed een gewoon boek kunnen kopenn. Zo ben ik met een taal begonnen via Living Language, wat je gewoon bij Bol.com kunt bestellen, en dat bevat ook een boek en CD's. Het bevat zelfs leuke extra'tjes zoals leuke info over het land, de cultuur en gewoontes enzo. Maar het is wel een echte taalcursus, gericht op beginners. Kost geloof ik rond de 45 euro.



Verder heb ik mindere ervaringen met de NHA. Het materiaal was niet te vergelijken met LOI vond ik en de begeleiding ging erg langzaam. Kreeg een tijd lang geen reaktie op ingestuurd huiswerk en tijden later een brief dat de docente gestopt was en alles naar een nieuwe moest. Van het werk wat weken daarvoor verzonden was heb ik niks meer gezien.



Van LOI eigenlijk alleen goede ervaringen met het als enige (wel grote) nadeel de prijs!
Alle reacties Link kopieren
Arabisch, lijkt me lastig zeg! Maar met Pools heb je dat probleem met vreemde tekens niet, dat scheelt.

NHA is 229 euro met en, ik dacht, 149 zonder begeleiding. Studieplan is 129 euro. Heb me ook wel eens laten vertellen dat studieplan hetzelfde materiaal is als loi, dus kwalitatief goed, maar dan zonder de begeleiding. Over de NHA lees ik wisselende meningen qua kwaliteit.
Kijk ook eens op het forum van 'How to learn any language' voor veel info en ervaringen met verschillende taalcursussen en studiemethodes. Is een internationale site dus weinig tot niets over de LOI enzo maar wel over Living Language, Michel Thomas en nog vele andere methodes. Heb wel vaak goede tips gekregen op dit forum. Ook verschillende studie/leertips en adviezen voor het leren van een taal.
Alle reacties Link kopieren
Hm Emmy, dat is inderdaad ook te overwegen. Daar had ik nog nier aan gedacht.



Bedankt voor de info Veronique, en succes met Arabisch!



Waarom staat mijn vorige bericht er nu weer twee keer met een tussenpoze van een paar minuten..? Stomme mobiel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven