Kitten wil niet eten

21-09-2010 10:49 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
drinkt kitten wel?
Alle reacties Link kopieren
Het is nu dinsdag en heeft hij sinds jullie hem hebben afgehaald niet gegeten? Ik zou me zorgen maken (maar maak me al snel druk als het om mijn huisdieren gaat) en als ik jou was zou ik wat lekkere dingen koken: kip, koolvis en dat mengen met wat kittenvoer, kijken of hij dat wil eten.



Zo'n eerste en tweede dag in een nieuw huisje moet een kat natuurlijk nog erg wennen en dan kan het zijn dat hij niet eet, maar nu zou hij toch wel iets moeten gaan eten.



Wij hebben zelf ook eens een (ras)kitten gehad en dat wilde ook niet eten. Uiteindelijk hebben we hem na twee weken terug moeten brengen naar de fokker omdat hij steeds magerder werd. Hij kon hier gewoon niet wennen.



Kortom, probeer eens verschillende lekkere dingetjes voor hem neer te zetten en als hij morgen nog niet wil eten of blijft spugen, toch langs de dierenarts gaan. Heel veel succes en ik hoop dat het goed komt!
Alle reacties Link kopieren
O ja, als hij drinkt kun je het wel iets langer aankijken, maar hij zou deze week toch echt wel moeten gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Weet je welk voer hij kreeg in het asiel? En geef je dat nu ook? Je kunt namelijk niet zo maar ander voer geven, daar moet je hem rustig aan laten wennen.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij drinkt is in ieder geval een goed teken, maar ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Maar ik denk toch dat het de stress van een nieuw huis is. Hoe oud is het kitten eigenlijk?

Maar zoals ik al zei, kook eens wat lekkere dingetjes voor hem, dat wil meestal wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
En wanneer je even geen brokjes geeft maar bambix ?



Toen mijn hond nog pup was en net bij de fokker vandaan kwam had ie wel geleerd om brok te eten. Maar bij mij thuis vertikte hij dat de 1e week.

IK heb hem toen bambix gegeven (mag met melk maar ook met water) En toen ie dat wel op at steeds een paar brokjes er in laten zacht worden en toen ie dat at , steeds meer brokjes toegevoegd , later alleen nog water met brokjes en weer een week later vrat ie gewoon brok.

Met een kitten/kat kan dat volgens mij ook
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Als een kitten echt niet eet, dan gaat hij snel dood (heel plat gezegd maar zo is het). Wij hebben het ook gehad met een van onze katten toen hij klein was en toen moest hij met speod naar de DA en moesten we hem dwangvoeden. Maar hij werd dan ook na een dag echt niet eten slapjes en ging in een paar uur hard achteruit, dus vandaar dat ik de iets wat nonchelante reactie van de DA wel kan voorstellen.



Als je je echt zorgen maakt, zou je bij de DA of dierenspeciaalzaak een blikje AD kunnen halen: dat is extra smakelijk voor met extra bouwstoffen. Als hij dat ruikt, gaat hij echt wel eten. In uiterste nood kan je ook dwangvoeding toepassen (AD verdunnen met suikerwater en dat met een spuit achter in de keel). Succes (met onze kitten is het helemaal goed gekomen al was het destijds kantje boord).
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 21 september 2010 @ 11:13:

En wanneer je even geen brokjes geeft maar bambix ?



Toen mijn hond nog pup was en net bij de fokker vandaan kwam had ie wel geleerd om brok te eten. Maar bij mij thuis vertikte hij dat de 1e week.

IK heb hem toen bambix gegeven (mag met melk maar ook met water) En toen ie dat wel op at steeds een paar brokjes er in laten zacht worden en toen ie dat at , steeds meer brokjes toegevoegd , later alleen nog water met brokjes en weer een week later vrat ie gewoon brok.

Met een kitten/kat kan dat volgens mij ookBij katten geen melk geven, hooguit kittenmelk. Gewone koemelk kunnen ze niet goed tegen!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
AD is een speciaal blikvoer van het merk Science Diet (zie bijvoorbeeld hier). Ik weet niet of ze het ook in Belgie verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga straks eens naar de supermarkt lekkere dingen zoeken voor kitten (en vriend naar de dierenwinkel sturen om speciaal voer te halen). Hopelijk slaat hij snel aan het eten.
Alle reacties Link kopieren
probeer hem iniedergeval speciale kittenmelk te laten drinken. Daar halen ze iniedergeval al veel energie uit.

Probeer misschien ook iets zachts? Zoals de mouse van gourmet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nestje gehad van 4. Een daarvan wilde altijd al met moeite drinken bij de moeder en toen het moedermelk af was wilde hij geen kattenvoer eten en dat is nog steeds zo tot op de dag van vandaag.



Onze kat (we hebben ze overigens allemaal gehouden...) krijgt daarom brintapap/ bambix gemengd met kattenmelk want gewone melk kunnen ze idd. niet tegen, gesneden broodbelegvlees zoals ham of kalkoenfilet in kleine porties en kip.
Alle reacties Link kopieren
Nat voer even warm maken. Dan komt er extra geur vrij wat aantrekkelijk kan zijn voor je kitten.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
als je de kat met eten insmeert zal hij het er grotendeels vanaf schudden maar dat wat blijft zitten zal hij wegpoetsen. Op die manier krijgt hij dus toch eten binnen.
Degene die schreef dat drinken belangrijker dan eten is heeft het helaas mis, want katten en zeker kittens MOETEN eten, anders komt hun spijsverteringskanaal plat te liggen en kunnen ze dood gaan. Je DA is dus ook te makkelijk geweest.



Wat kun je doen om hem te laten eten?

- kittenbrokjes met lauwwarm water nat maken, dan komen de geuren vrij;

- kattenmouse met wat lauwwarm water vloeibaarder maken, zodat hij het op kan likken;

- bambix met kattenmelk met een snufje zout en suiker geven, dit geeft hem extra energie;

- dwangvoeren als hij uit zichzelf niet eet. Dit doe je door de vloebare kattenmouse in een spuitje zonder naald te doen en dit via de zijkant van zijn bek met kleine beetjes naar binnen te gieten.



Probeer alles uit en kijk op welke manier hij gaat eten, want zoals ik al zei: dit is van levensbelang!!
Alle reacties Link kopieren
Ja.....leververvetting....
Precies Equus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of het kitten inmiddels gegeten heeft.



Wat betreft het feit dat niet eten heel slecht is voor katten (en drinken dus belangrijker zou zijn): dit zei mijn dierenarts ook toen een van mijn katten opeens niert meer wilde eten. Ze moest binnen 3 dagen weer gaan eten en toen ze dat niet deed zijn we ook gaan dwangvoeren. Uiteindelijk is ze gelukkig weer uit zichzelf gaan eten.



Nu is onlangs een van de andere katten ontsnapt (nooit eerder buiten geweest) en ruim twee weken zoek geweest. Gelukkig heb ik hem uiteindelijk weer gevonden, maar hij was zwaar vermagerd en heeft waarschijnlijk al die tijd niets gegeten, wel gedronken. Toen ik mijn dierenarts vroeg of dat niet heel schadelijk was voor zijn organen, zei ze dat dat met name geldt voor kleine huisdieren, zoals konijnen en cavia's, maar dat het voor katten niet zo erg zou zijn. Dus nu weet ik het ook niet meer. Gelukkig is hij inmiddels weer behoorlijk opgeknapt en in gewicht aangekomen, maar toch ben ik bang dat zijn organen misschien toch beschadigd zijn...



Maar goed, dwangvoeren levert ook de nodige stress op, dus het is toch te hopen dat het kitten snel weer uit zichzelf gaat eten. Ik zou er toch even mee langs de dierenarts gaan mocht hij morgen nog niet eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou morgen ook met hem naar de dierenarts gaan. Dit duurt te lang. Gelukkig is hij lekker vrolijk, maar 3-4 dg niet veel eten kan de verkeerde kant uit gaan. Tijd om aan de bel te trekken! Als hij niet eet, dwangvoeren met bijv Hill's A/D (zoals eerder genoemd) of Royal Canin recovery (dit vind ik iets makkelijker te dwangvoeren).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven