digitale piano

01-09-2010 21:32 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan een digitale piano aan te schaffen. Wie heeft er één en hoe bevalt dat? Is het een aanrader? Ik begin nu net met lessen en om dan gelijk zo'n dure vleugel te kopen... Vandaar dat ik dus voor digitaal wil kiezen. Ik zag op internet de Steinfort mp110. Weet iemand waar ik het over heb? En is het iets?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt natuurlijk altijd anders dan een piano met snaren.
Alle reacties Link kopieren
Ja, weet ik. Daarom twijfel ik ook. Maar ik krijg wel les op een piano met snaren. Alleen zijn die krengen zo duur... En oefenen met koptelefoon lijkt me voor mijn omgeving ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig bestaan er ook akoestische piano's met een silent systeem. Kijk hier. Alleen jammer genoeg zijn ze aardig aan de prijs.
Alle reacties Link kopieren
wat grappig dat er nu net op Viva reclame word gemaakt voor een digitale piano rechtsboven



misschien vind je hier dus meer info:

http://www.digitalclassic.nl/
Alle reacties Link kopieren
Het is echt zonde van je geld om dit soort dingen nieuw te kopen, zo verschrikkelijk veel mensen beginnen met spelen en houden er weer mee op, dus er is altijd veel aanbod in goede tweedehands instrumenten.

Wat je in elk geval wilt: Dat je digitale piano aanslaggevoelig is, en liefst wil je ook gewogen toetsen (het belangrijkste verschil qua spelen tussen een keyboard en een digitale piano is dat een keyboard dunne plastic toetsjes heeft die heel licht aanslaan, en een digitale piano met dikke toetsen de zware aanslag van een pianomechaniek imiteert. En dat wil je, want daarmee is meer en makkelijker verschil te maken tussen hard en zacht aanslaan).



2 tips: Zoek een toetsenisten- of pianoforum, en daar vind je waarschijnlijk zo 10 topics over 'welke digitale piano kan ik het best aanschaffen als beginner'. Lees die allemaal, dan heb je al een goed beeld van wat leuk spul is. Ga dan naar een winkel met veel voorraad en probeer uit, en blijf dan Marktplaats afspeuren tot wat je wilt hebben voor een leuke prijs voorbij komt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:_coffee schreef op 01 september 2010 @ 21:37:

Ja, weet ik. Daarom twijfel ik ook. Maar ik krijg wel les op een piano met snaren. Alleen zijn die krengen zo duur... En oefenen met koptelefoon lijkt me voor mijn omgeving ook niet verkeerd.

Duur?

het stikt van de tweedehandse piano's die nog goed zijn, die nog te stemmen zijn, maar die niets meer opbrengen. De mensen komen er niet van af.
Alle reacties Link kopieren
Een goede akoestische piano is idd best betaalbaar als je geen geweldig mooie dure piano wil. Bruine piano's zijn bijvoorbeeld tegenwoordig uit de mode en zijn écht goedkoper dan witte en zwarte. Ik heb zelf een goede bruine Rippen voor nog geen 900 euro gekocht. Maar achteraf gezien was een elektrische misschien wel makkelijk geweest. Qua oefenen moet ik altijd rekening houden met mijn buren en huisgenoten, 's avonds oefenen e.d. kan dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een digitale piano, niet vanwege de kosten, maar vanwege de buren.

Geen seconde spijt van gehad, hoewel ik natuurlijk het allerliefste een mooie vleugel zou hebben.



Hou bij de aanschaf rekening met de aanslaggevoeligheid en ga beslist proefspelen. Voor de opnames in een digitale piano zijn vaak concertvleugels genomen waarvan het geluid nu in jouw piano is gestopt. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als wanneer je echt een akoestische piano met klankkast hebt. Het blijft een benadering. Ik kan instellen of ik een vol geluid wil of een helderder geluid (piano 1 en 2) en nog wat meer dingen.

Maar vooral aanslaggevoeligheid is een hele belangrijke. Je wilt wel forte als je forte bedoelt. En geen egaal gepingel.



Ik vind het een voordeel dat ik m een klein beetje kan bijstemmen. Ik begeleid soms mensen op andere instrumenten en mocht een blaasinstrument niet goed af te stemmen zijn, dan ka ik altijd nog even de piano een beetje bij'draaien'.

En in plaats van een studiepedaal heb ik nu een koptelefoon. Een stuk fijner dan het doffe geluid van een studiepedaal, vind ik zelf...
Ik heb beide. Als ik 's avonds of lang achter elkaar wil spelen speel ik op m'n elektrische. Voor het mooie geluid speel ik altijd

akoestisch.

Let op aanslaggevoeligheid bij een elektrische!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Weet iemand of de Steinfort mp110 gewogen toetsen heeft?

Heb ook nog de Entrada gezien op Marktplaats voor 399 euro (nieuw). Dat is 200 euro goedkoper dan de Steinford. Weet iemand waar dat verschil in zit?
Alle reacties Link kopieren
De Steinfort mp110 heeft gewogen toetsen. Ik ben in de winkel (in Gouda) geweest en heb erop gespeeld. Het verbaasde mij hoe goed het als een piano klinkt, ik had echt veel minder verwacht. Ik raad je wel aan om dat ook te doen, want dan weet je of het aan je verwachtingen voldoet. Ik heb ook op de mp120 gespeeld en twijfel heel erg tussen die twee, vooral omdat ik de mp110 uiterlijk mooier vind, maar de mp120 mooier vind klinken. Ze zijn erg aardig in die winkel en je mag uitgebreid uitproberen.



Het verschil in prijs zit hem vaak in de aanslag, de klank, de verschillende opties (kun je bijvoorbeeld je spel opslaan en evt. meerdere stukken tegelijk opslaan), maar ook in de versterker en speakers. Dat zijn ook verschillen tussen de mp110 en mp120: de mp120 heeft een sterkere versterker, dus beter geluid. Als je niet veeleisend bent, is de mp110 prima hoor! Ziet er mooi uit ook.



Als je met koptelefoon op speelt, maakt het niet zoveel uit hoe sterk de versterker of speakers zijn, want die hoor je dan toch niet.



In die winkel in Gouda hebben ze verschillende merken staan, dus je kunt ook het verschil horen en voelen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kattree schreef op 15 september 2010 @ 16:40:

De Steinfort mp110 heeft gewogen toetsen. Ik ben in de winkel (in Gouda) geweest en heb erop gespeeld. Het verbaasde mij hoe goed het als een piano klinktheb ik inmiddels ook gedaan en ik ben enthousiast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven