Kinderen
alle pijlers
opvoeding ; dát zouden meer mensen moeten doen .
donderdag 22 november 2007 om 12:56
vrijdag 23 november 2007 om 15:19
Muziekles via het CKV wat elke gemeente in Nederland heeft kost tussen de 4 en 8 euro ongeveer per les. Daar kun je ook allerlei informatie over allerlei onbekende theatergroepen, concerten en weet ik veel wat vinden. Net als in de bieb trouwens.
Ik ben met mijn zoon nu al een paar keer naar een peutertheaterfestival geweest, daar waren de voorstellingen een paar euro of sommige dingen zelfs gratis. Maar ja, als je je nooit in dat soort activiteiten verdiept, weet je inderdaad ook niet wat er te halen is.
Zo vind ik het bijvoorbeeld tekenend dat elke keer als ik het irl met iemand - andere ouders - over het CKV heb, dat ze daar negen van de tien keer nog nooit van gehoord hebben en niet weten wat dat is. Maar dan wel zeggen dat ze geen geld hebben voor muziekles of toneelles of zangles of jazzballet ofzo.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 15:19
Golvendanser, ik denk dat je nog raar staat te kijken. Het voorbeeld dat ik noemde is idd voor ons vrij extreem, maar helaas wel de realiteit. En echt niet alleen gangbaar op zogenaamde ''zwarte scholen'' in achterstandswijken. Er zijn helaas nog genoeg kinderen die nog nooit in een bieb zijn geweest. Geen sport (kunnen) beoefenen of instrument (kunnen) leren spelen. Dit is niet alleen een kwestie van geld maar soms helaas ook van instelling of tijd. De ouders zien er soms het nut er niet van in of zeggen geen tijd te hebben.
Vandaar ook dat het hele begrip ''brede school'' nu ook weer om de hoek komt kijken en er veel initiatieven op dit gebied worden gestart.
Vandaar ook dat het hele begrip ''brede school'' nu ook weer om de hoek komt kijken en er veel initiatieven op dit gebied worden gestart.
vrijdag 23 november 2007 om 15:20
En inderdaad, geld speelt ook een rol. Ik heb niet eens geld om zélf naar theater of zelfs maar naar de film te gaan momenteel, dus ik kan me zo voorstellen dat er genoeg gezinnen zijn, zeker als ze meer dan 1 kind hebben, waar én zwemles, én muziekles, én sport gewoon teveel van het goede is.
En ja, daar zijn potjes voor bij de gemeente, maar alleen als je onder of op het bijstandsniveau zit. Als je gewoon beiden werkt en nét boven alle grenzen uitkomt om ergens recht op te hebben, dan heb je pech gehad.
En ja, daar zijn potjes voor bij de gemeente, maar alleen als je onder of op het bijstandsniveau zit. Als je gewoon beiden werkt en nét boven alle grenzen uitkomt om ergens recht op te hebben, dan heb je pech gehad.
vrijdag 23 november 2007 om 15:25
Je moet me geen woorden in de mond leggen. Ik zei dat het iets anders is dan je kind op een sport doen of op muziekles. En dat kinderen gewoon met activiteiten meemoeten waar het hele gezin aan deelneemt, zoals dus kerk, bezoekjes aan opa en oma en dus ook uit eten bijvoorbeeld.
Ik vind het alleen pusherig als je je kind verplicht een instrument laat uitkiezen en verplicht op een sport doet, verplicht naar het theater stuurt enzovoorts.
Dat is iets anders dan je kind in aanraking brengen met alle dingen waar jij zelf interesse in hebt. Dat doet namelijk iedereen en dat gaat vanzelf. Juna ziet mij ook lezen, gaat ook mee naar de bieb, hoort ook naar welke muziek ik luister. Dat valt niet onder pushen, dat gaat vanzelf.
Daarom heb ik er ook alle vertrouwen in dat ook zónder dat ik haar tot van alles verplicht het ook wel goed komt. Ze ziet wat wij doen en ik denk nog steeds dat dat het allerbelangrijkste is.
vrijdag 23 november 2007 om 15:25
Eowynn, je hoeft geen potje van de bijstand aan te spreken om naar een goedkope theatervoorstelling te gaan.
Voor de grap: leuk voorbeeldje. Het pleintheater in Amsterdam. Moet je eens zien wat voor mogelijkheden er zijn!
Voor de grap: leuk voorbeeldje. Het pleintheater in Amsterdam. Moet je eens zien wat voor mogelijkheden er zijn!
vrijdag 23 november 2007 om 15:26
Eowynn,
Ik heb het absoluut niet breed en ben alleenstaand, maar toch kan ik dat soort dingen wél bekostigen. Waar ligt dat dan aan, dat ik wél 4 euro per week voor zwemmen over heb, en binnenkort 5 euro voor muziekles?
Ik vind het zo raar, op deze pijler lees je wel dat mensen zonder blikken of blozen 1000 euro voor een kinderwagen neertellen, maar 45 euro per jaar voor muziekles kan er dan weer niet vanaf.
Ik heb het absoluut niet breed en ben alleenstaand, maar toch kan ik dat soort dingen wél bekostigen. Waar ligt dat dan aan, dat ik wél 4 euro per week voor zwemmen over heb, en binnenkort 5 euro voor muziekles?
Ik vind het zo raar, op deze pijler lees je wel dat mensen zonder blikken of blozen 1000 euro voor een kinderwagen neertellen, maar 45 euro per jaar voor muziekles kan er dan weer niet vanaf.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 15:27
Waarom is het dan pushen als ik mijn kinderen meeneem naar het theater of een restaurant? Ik wil daarheen, ik kan ze niet thuislaten, dus gaan ze mee. Ik z`org voor een enigszins aangepast programma (qua voorstelling of eten), en dat is opeens pushen? En naar de kerk gaan valt onder de noemer bezoekje aan opa en oma?
Dat snap ik echt niet.
Dat snap ik echt niet.
vrijdag 23 november 2007 om 15:30
Omdat ik het niet héb Fash. Ik heb óók geen kinderwagen van 1000 euro, en ik ben zelf ook geen lid van de sportschool vanwege het geld. Ik ben al blij als aan het einde van de maand alle rekeningen betaald zijn en ik ook nog geld over heb om van te eten.
En Tila, da's leuk, in Amsterdam, maar om in Amsterdam te komen moet ik toch wel een flink stuk reizen. Wordt het alsnog een duur grapje. En hier hebben ze dat soort dingen gewoon niet. Af en toe is er een voorleesuurtje in de bieb voor kleintjes, maar theater en dat soort dingen is er gewoon niet.
En Tila, da's leuk, in Amsterdam, maar om in Amsterdam te komen moet ik toch wel een flink stuk reizen. Wordt het alsnog een duur grapje. En hier hebben ze dat soort dingen gewoon niet. Af en toe is er een voorleesuurtje in de bieb voor kleintjes, maar theater en dat soort dingen is er gewoon niet.
vrijdag 23 november 2007 om 15:32
CKV is Centrum Kunstzinnige Vorming, dat heeft elke gemeente en dat wordt ook gesubsidieerd door het rijk volgens mij. Dat is dus bedoeld om elke Nederlander in staat te stellen om aan kunstzinnige vorming te doen. Je kunt in een CKV theatercursussen, muzieklessen, zanglessen, danslessen en dergelijke doen, eigenlijk alles wat onder kunstzinnige vorming valt.
In mijn gemeente begint het aanbod aan cursussen qua leeftijd vanaf 2 jaar.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 15:32
Eowynn, er zijn ook gratis voorstellingen zie bijvoorbeeld:
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=102&showItem=1036
Als je in A'dam woont kun je - als je aan de criteria voldoet - een stadpas aanvragen waar je korting krijgt op musea, de dierentuin, theater. Soms kun je zelfs gratis naar binnen.
Zie: http://www.stadspas.nl/
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=102&showItem=1036
Als je in A'dam woont kun je - als je aan de criteria voldoet - een stadpas aanvragen waar je korting krijgt op musea, de dierentuin, theater. Soms kun je zelfs gratis naar binnen.
Zie: http://www.stadspas.nl/
vrijdag 23 november 2007 om 15:34
Ik ben erg van de eigen keuze, en zal dat dus ook bij zoon handhaven gok ik. Ik ben nog nooit in het Rijks-of daaraan gelijkgesteld museum geweest. Mijn moeder liet me altijd de keus, en ik wilde niet. Nog steeds wil ik niet, want er lijkt me niets aan. (ik ben wel in het Allard Pierson museum geweest maar dat was meer omdat ik mummies zo vreselijk interessant vond en vroeg of we daar een keertje heengingen, hetgeen dus ook gebeurde.)
Ik ben echter niet wereldvreemd daardoor, sterker, ik weet heel veel van kunstgeschiedenis, omdat ik er op een gegeven moment zelf in geinteresseerd raakte, en het in mijn examenpakket nam.
Maar nog had ik als ik terugdenk, toen de behoefte niet om dat in een groot museum met bergen tegelijk te gaan bekijken. En was blij dat het niet hoefde van mijn moeder, dat zij mij de keus liet. Ik zal dat dus bij mijn zoon ook niet doen. Als hij het wil, mag hij, maar van mij hoeft hij niet. Als het zijn interesse later pakt, dan vind ik het prima, maar het hoeft niet.
Ik vind het verder niet veel zeggen of iemand wel of niet in een theater is geweest, mij zegt dat niets, in ieder geval.
Theater kom ik niet zeker niet jaarlijks, ben wel naar verschillende musicals geweest, maar toneelstukken of cabaret niet. Ik vind dat gewoon niet leuk, allebei niet trouwens.
Als ik overigens zie dat je voor een kaartje voor een musical al gauw een berg geld kwijt bent, dan snap ik dat sommige mensen ervoor kiezen om niet een weekbudget eraan te spenderen.
Ik ga overigens wel met mijn zoon naar Nijntje in het theater, omdat hij Nijntje zo leuk vindt, en uit zn dak ging bij een stukje van de voorstelling op Youtube. Hij vindt, t leuk, nou dan gaan we, klaar. Hij geeft t zelf wel aan wat ie leuk vindt, en als dat in mijn straatje is dan is t alleen maar leuk
Ik ben echter niet wereldvreemd daardoor, sterker, ik weet heel veel van kunstgeschiedenis, omdat ik er op een gegeven moment zelf in geinteresseerd raakte, en het in mijn examenpakket nam.
Maar nog had ik als ik terugdenk, toen de behoefte niet om dat in een groot museum met bergen tegelijk te gaan bekijken. En was blij dat het niet hoefde van mijn moeder, dat zij mij de keus liet. Ik zal dat dus bij mijn zoon ook niet doen. Als hij het wil, mag hij, maar van mij hoeft hij niet. Als het zijn interesse later pakt, dan vind ik het prima, maar het hoeft niet.
Ik vind het verder niet veel zeggen of iemand wel of niet in een theater is geweest, mij zegt dat niets, in ieder geval.
Theater kom ik niet zeker niet jaarlijks, ben wel naar verschillende musicals geweest, maar toneelstukken of cabaret niet. Ik vind dat gewoon niet leuk, allebei niet trouwens.
Als ik overigens zie dat je voor een kaartje voor een musical al gauw een berg geld kwijt bent, dan snap ik dat sommige mensen ervoor kiezen om niet een weekbudget eraan te spenderen.
Ik ga overigens wel met mijn zoon naar Nijntje in het theater, omdat hij Nijntje zo leuk vindt, en uit zn dak ging bij een stukje van de voorstelling op Youtube. Hij vindt, t leuk, nou dan gaan we, klaar. Hij geeft t zelf wel aan wat ie leuk vindt, en als dat in mijn straatje is dan is t alleen maar leuk
vrijdag 23 november 2007 om 15:35
En als je wil weten of er een CKV in je gemeente is, ( ik dacht echt dat dat iets vanuit het rijk is wat je overal hebt, net als bibliotheken, maar goed, ik kan me daarin vergissen) dan moet je het gemeentehuis bellen. Meestal zit een CKV in hetzelfde pand of in de buurt van de bibliotheek.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 15:43
Eowynn, zelfs in het durp waar ik ben opgegroeid hadden ze tal van (gratis) activiteiten. Mijn ouders hadden het namelijk ook niet breed. Vaak hangen ze posters met dergelijke activiteiten ook op in de bieb of gemeentehuis. Ga eens kijken.
Trouwens m.i. is het dwang als je dat kind krijsend en schoppend onder je arm mee moet nemen en dwingt een instrument te spelen of sport te beoefenen waarvan hij/zij duidelijk aangeeft dit niet leuk te vinden. De meeste kinderen vinden het echter heel erg leuk. Bij muziekles stonden we vroeger te dringen: de ene had sterke voorkeur voor de trommel, de ander vond de xylofoon machtig mooi, weer een ander vond de bekkens waanzinnig en er was altijd wel 1 die de triangel fascinerend vond. Het gaat letterlijk om verschillende instrumenten aan te reiken en de lol om uiteindelijk zelf een keuze uit het aanbod te maken.
Trouwens m.i. is het dwang als je dat kind krijsend en schoppend onder je arm mee moet nemen en dwingt een instrument te spelen of sport te beoefenen waarvan hij/zij duidelijk aangeeft dit niet leuk te vinden. De meeste kinderen vinden het echter heel erg leuk. Bij muziekles stonden we vroeger te dringen: de ene had sterke voorkeur voor de trommel, de ander vond de xylofoon machtig mooi, weer een ander vond de bekkens waanzinnig en er was altijd wel 1 die de triangel fascinerend vond. Het gaat letterlijk om verschillende instrumenten aan te reiken en de lol om uiteindelijk zelf een keuze uit het aanbod te maken.
vrijdag 23 november 2007 om 15:44
Zo'n CKV heb je op de meeste plaatsen wel, ook in mijn woonplaats. Maar het is niet zomaar voor iedereen weggelegd daar cursussen te volgen, er hangt wel een prijskaartje aan. Het wordt voor een groot deel gesubsidieerd, maar dan nog. En ook moeten de ouders van de kinderen zelf daarop gericht zijn. Ik denk dat veel ouders, als ik hier op straat zou rondvragen, bij ons dit CKV niet kennen.
In mijn gemeente is daarom een "culturele marktplaats" in het leven geroepen; die zorgt dat vraag en aanbod op gebied van kunst en cultuur voor het onderwijs bij elkaar komen, simpel gezegd. Alle kinderen van 4 tot 18 jaar komen zo in elk geval minimaal één keer in hun schoolcarrière bij alle lokale culturele instellingen binnen en leren zo kennen wat daar gebeurt. Dat werkt enorm drempelverlagend natuurlijk. Ook bieden we een basisprogramma aan de scholen en een keuzeprogramma. (ik zeg 'we' omdat ik bij die marktplaats werk) Enzovoort, teveel om op te noemen, ik bedoel te zeggen dat dit soort 'marktplaatsen' op veel plekken in het land bestaan. In elk geval in Brabant overal.
Daarnaast kunnen ouders natuurlijk zelf veel doen aan de culturele en kunstzinnige vorming van hun kinderen. Maar er zijn heel veel gezinnen waar men daar totaal niet mee bezig is.
Veel geld hoeft het ook niet altijd te kosten; er is ook veel te doen op wijkgebied vaak dat geen drol kost. Maar goed, je moet ervoor open staan en mee bezig zijn om dit ook te weten.
xx lisa.
In mijn gemeente is daarom een "culturele marktplaats" in het leven geroepen; die zorgt dat vraag en aanbod op gebied van kunst en cultuur voor het onderwijs bij elkaar komen, simpel gezegd. Alle kinderen van 4 tot 18 jaar komen zo in elk geval minimaal één keer in hun schoolcarrière bij alle lokale culturele instellingen binnen en leren zo kennen wat daar gebeurt. Dat werkt enorm drempelverlagend natuurlijk. Ook bieden we een basisprogramma aan de scholen en een keuzeprogramma. (ik zeg 'we' omdat ik bij die marktplaats werk) Enzovoort, teveel om op te noemen, ik bedoel te zeggen dat dit soort 'marktplaatsen' op veel plekken in het land bestaan. In elk geval in Brabant overal.
Daarnaast kunnen ouders natuurlijk zelf veel doen aan de culturele en kunstzinnige vorming van hun kinderen. Maar er zijn heel veel gezinnen waar men daar totaal niet mee bezig is.
Veel geld hoeft het ook niet altijd te kosten; er is ook veel te doen op wijkgebied vaak dat geen drol kost. Maar goed, je moet ervoor open staan en mee bezig zijn om dit ook te weten.
xx lisa.
vrijdag 23 november 2007 om 16:23
Ik ben ervan overtuigd, net zoals al eerder gezegd, dat als je wílt, je allerhande mogelijkheden kunt vinden om je kind met muziek en beweging in aanraking te brengen, zelfs als je zeer weinig geld hebt. En verder is het natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten. Natuurlijk zijn er mensen bij wie er werkelijk geen geld is voor wat dan ook extra naast eten, maar bij een grote groep heb ik echt het idee dat het een kwestie van keuzes is. En ja, ik vind dit soort dingen zodanig belangrijk dat ik er andere dingen voor zou laten, moest dat nodig zijn. Voor mij hoort dit daadwerkelijk bij wat ik onder een goede opvoeding, het geven van een goede basis voor mijn kinderen, versta.
Maar goed, dat dat niet voor iedereen geldt lijkt nu wel duidelijk.
Maar goed, dat dat niet voor iedereen geldt lijkt nu wel duidelijk.