opvoeding ; dát zouden meer mensen moeten doen .

22-11-2007 12:56 353 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vast dingen die jij héél belangrijk vindt ( bij ons is dat bijvoorbeeld sport ) en waarvan jij niet snapt dat andere mensen dat hun kind niet ( persé ) mee willen geven.

Wat is dat in jouw geval ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb net even zitten googelen naar prijzen van kindertheater, maar ik vind het echt meevallen:

Jeugdtheater de krakeling, een voorstelling voor kindjes van 4 en ouder. Kindje kost 6 euro, volwassene 8,50. Tel daar een drankje en een treinkaartje bij op, ben je voor (pak em beet) 30 euro klaar voor 1 kind + 1 volwassene. Dat kan toch wel, 1 keer per jaar? Als ik weinig geld zou hebben, zou ik daarvoor sparen. Als je elke maand 5 euro in een potje stopt, heb je 60 euro per jaar voor cultureel gedoe.
Wat kun jij goed rekenen, Tila! ;-) En je hebt helemaal gelijk.

Het viel me al op dat argumenten om géén muziekles te stimuleren, begonnen bij 'zielig, want kinderen moeten kunnen spelen' daarna kwam 'ik heb het toch zélf ook nooit gemist' en 'ja zeg, kinderen hebben al zo'n druk agenda' en toen kwam uiteindelijk 'dat kan ik niet betalen'.

Allemaal argumenten die overboord werden gegooid. Zeg dan gewoon dat je daar geen zin in hebt.
ik vind muziek les gewoon niet belangrijk genoeg om het te stimuleren als mijn kind er zelf niet om vraagt. nooit een ander argument gebruikt. ik moet wel zeggen dat ik bijv peuter en kleuter dansen op muziek wel leuk vind en dat ook wel ga doen denk ik, mocht daar een of ander talent uit blijken en een hele grote interesse dan mag ze van mij op muziek les hoor. Misschien moet ik het anders zeggen, ik vind muziek wel belangrijk, maar niet het zelf kunnen bespelen van een instrument en het leren noten lezen. Dus waar ik niet perse vind dat ze dat moet leren, zal ik haar wel mee nemen naar concerten, theater en musicals bijv. Dat dan weer wel.
laat ik het anders formuleren, om van muziek te genieten en het te waarderen, in welke vorm dan ook, hoef je het niet perse zelf te kunnen maken. En waar ik het een dus wel zal stimuleren, zal ik zelf kunnen maken niet perse stimuleren, tenzij kind het graag wil of er interesse in heeft.
er heeft hier niemand geroepen 'dat kan ik niet betalen', bambi. er werd alleen geopperd dat het niet voor iedereen is weggelegd.

en ik zal ze geen strobreed in de weg leggen als ze wel op muziekles of dansles willen, maar ik verwacht niet dat het op mijn initiatief zal gebeuren.

ik vind muziek les gewoon niet belangrijk genoeg om het te stimuleren als mijn kind er zelf niet om vraagt. nooit een ander argument gebruikt.

Ik heb als kind ook nooit zelf gevraagd om bijvoorbeeld naar de bieb te mogen. Mijn paps heeft mij echter wel laten zien dat er een gelegenheid bestond waar mensen kunnen kiezen uit een enorme verzameling boeken, een gelegenheid waar als ik op een bepaald tijdstip kwam voorgelezen werd. Ik vond het geweldig. Ben nu nog een enorme leeswurm.

Dat jij je kind meeneemt naar concerten, theater of musicals vind ik heel goed. Zo laat je ze zien wat er te koop is, je ondekt snel genoeg waar de passie van je kind zit.

Mijn nichtje van 4 bijvoorbeeld is dol op dansen en muziek. Ze doet altijd dansjes. Gaat zelf op haar ''eigen podium'' staan en doet een dansje voor ons of zingt een liedje. Haar moeder vind dansen echter zelf niet leuk, muziek idem dus forget it dat nichtje straks op bewegen op muziek gaat of muziekles krijgt. En dat vind ik ontzettend jammer, vooral omdat zij uit zichzelf al zo duidelijk aangeeft dat daar haar interesse ligt.
ja maar dat is dus wat ik de hele tijd probeer te schrijven, ik hou bijv zelf ook totaal niet van sport, maar als blijkt dat ik een enorme sportbilly op de wereld heb gezet, mag ze van mij sporten wat ze wil, en je merkt vanzelf of je kind heel beweegelijk is en houdt van bijv balspelletjes. Als het een enorme geconcentreerde spelletjes liefhebber blijkt te zijn, zal ik haar bijv eens laten schaken met opa, vindt ze dat leuk, gaan we op zoek naar een schaakclub. Voor mij is juist de uitdaging om dat te vinden wat goed bij haar past, wat zij leuk vindt en waar zij plezier in heeft.
En toch vind ik de bibliotheek en liefde voor lezen en boeken van een ander kaliber dan zelf muziek les krijgen. Maar dat is waarschijnlijk puur persoonlijk. Ze hoeft van mij ook niet op schrijf les of poezie ontleed les of gedichten schrijf les, terwijl ik naar de bieb gaan, heel vanzelfsprekend vind.
arwen173 schreef op 23 november 2007 @ 12:12:

ik kan geen toonladder benoemen, en zeker niet zingen / spelen. Ondanks jaren muziekles. Beetje beperkt om dat meteen dom te noemen. Kan hoor, dat jij daar zoveel waarde aan hecht dat ik dom op je overkom, maar ik zie dat toch anders. Ik vind mensen die nooit een stap buiten de deur zetten en niks weten van hoe de wereld er buiten nederland uitziet behoorlijk dom overkomen, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met domheid of slimheid, maar met je eigen interesses en denkwereld.
Beetje laat en ws dikke mosterd, maar hear hear.
Ik wilde vroeger bij de majorettes, maar dát mocht dan weer niet ........ :) da's pas zielig !

toen ze jonger waren riep ik altijd dat dansles móest , maar toen ze er de leeftijd voor hadden waren ze te groot om ze tegenstribbelend onder mijn arm mee te nemen . Gelukkig krijgt de een dansles op school ( met moeite een zes ) en de ander lijkt een aangeboren ritmegevoel te hebben , waar hij overigens niets mee wil doen .
Ik heb voorgelezen tot ik schor was , boeken gekocht , ze mee naar de bieb genomen.................en de oudste heeft tot en met groep 8 heel veel gelezen ( de jongste ging liever eerder slapen dan het kwartiertje te gebruiken om te lezen ) en nu lezen ze alleen nog maar het sportkatern .
Star schreef op 23 november 2007 @ 17:50:

[...]

Beetje laat en ws dikke mosterd, maar hear hear.
Weet je wat het is: ik heb ook gewoon muziekles op school gekregen, zowel op alle basisscholen waar ik op gezeten heb (en dat zijn er nogal wat ivm veel verhuisd) als op de middelbare school. Dus ja, ik sta echt even met mijn oren te klapperen als een collega (dit is trouwens echt gebeurd) een g-sleutel gewoon totaal niet herkent en denkt dat het een logo voor het een of ander is. Net zoals ik echt met mijn oren sta te klapperen als je het bijvoorbeeld over Balthasar, Caspar en Melchior hebt en ik blijk gewoon de enige in het gezelschap die weet dat dat de wijzen uit het oosten zijn. Nou ja, zo klink ik heel erg pedant, daar ben ik me wel van bewust, maar het stomme is: zelf heb ik zoals gezegd geen enkele studie afgemaakt. Feitelijk ben ik dus op papier vaak de laagstopgeleide in het gezelschap en tja, de volwassenen uit mijn eigen omgeving die weten al die dingen gewoon. Toen ik eenmaal zelf volwassen was en toch met enig ontzag voor al die mensen die net zo oud waren als mijn ouders de werkvloer betrad, was het vaak een enorme deceptie hoe ontstellend dóm die mensen konden overkomen, omdat ze echt de meest basale dingen - wat ik dus onder basaal versta, omdat ik die dingen als kind al wist - gewoon echt niet weten.
Am Yisrael Chai!
Maar Fash , van een keertje de hele kinderBijbel voorlezen weet jouw zoon straks ook de namen van de zoons van Noach niet , of met wie David wou rolbezemen en wie hij daarvoor vooraan in de strijd liet vechten :) ( quizje doen ? ) ......... en als ik kijk naar wat ze voor Godsdienstles geven op bijv. katholiek onderwijs , met heel veel moeite weten mijn kinderen wie er met Pasen aan een kruis hing ( :) Goede vrijdag , weet IK ook wel ) ....... ik denk dat ik die dingen ook alleen weet omdat het onderwijs vroeger anders was én omdat er thuis elke dag na het lezen uit de grote-mensen-Bijbel werd voorgelezen .

Dus het is of je kind gortdroge feitjes voorschotelen ( in Triviant vorm ) , of het échte werk , Fash !
Muziekles heb ik nooit gehad op school..............ja , in de brugklas , maar dat stelde echt geen reet voor ; leerde je geen noten van lezen , of zoiets .

* ik kan ook nog blokfluiten , sttttttt tegen niemand zeggen *
blijfgewoonbianca schreef op 23 november 2007 @ 20:09:

Maar Fash , van een keertje de hele kinderBijbel voorlezen weet jouw zoon straks ook de namen van de zoons van Noach niet , of met wie David wou rolbezemen en wie hij daarvoor vooraan in de strijd liet vechten :) ( quizje doen ? ) ......... en als ik kijk naar wat ze voor Godsdienstles geven op bijv. katholiek onderwijs , met heel veel moeite weten mijn kinderen wie er met Pasen aan een kruis hing ( :) Goede vrijdag , weet IK ook wel ) ....... ik denk dat ik die dingen ook alleen weet omdat het onderwijs vroeger anders was én omdat er thuis elke dag na het eten uit de grote-mensen-Bijbel werd voorgelezen .

Dus het is of je kind gortdroge feitjes voorschotelen ( in Triviant vorm ) , of het échte werk , Fash !
Ghe. Mijn oma had vroeger alleen maar stomme boeken. Op 1 boek na, "mijn boek met bijbelverhalen." Ik heb het als kind echt verslónden. Altijd op religieuze scholen gezeten hielp natuurlijk ook wel.

Ik geloof best dat mijn zoon dat veel minder mee zal krijgen, Bianca, en dat hoeft in principe ook niet. Maar toch denk ik dat het veel scheelt of je in een omgeving opgroeit waar bepaalde dingen gewoon als "algemeen bekend" beschouwd worden, ik denk namelijk dat ik veel van de dingen die ik weet of ken gewoon onbewust heb opgepikt, omdat ze in de gesprekken met mijn ouders, of de gesprekken tussen mijn ouders, de boeken die in de kast stonden, de tv programmas die aanstonden, de lp's die gedraaid werden, de kranten die gelezen werden etcetera voorkwamen.
Am Yisrael Chai!
maar buiten dat , FV , als je het aan je broer vraagt lepelt hij dan ook de namen op ? Het grappige vind ik dat we thuis toch allemaal dezelfde opvoeding hebben gehad ( in principe ) en dat iedereen daar andere dingen heeft uitgehaald ....ik zal van de week eens een Bijbels quizje doen :)
Fash, begeef jij je alleen in kringen/onder mensen die dezelfde interesses/hetzelfde intellect/etc. hebben als jijzelf?

Het lijkt me namelijk ontzettend vermoeiend om veel mensen maar dom te vinden.
een g sleutel niet herkennen en dan met je oren klapperen? mijn hemel, moet je eens bij mij op het werk langskomen en met willekeurige patienten praten over hoe hun lichaam werkt en wat ziek zijn inhoudt. De onwetendheid die ik op dat gebied elke dag meemaak is ook om je broek van af te laten zakken. Maar toch vind ik dan niet dat die mensen dus dom zijn omdat ze dingen niet weten of snappen die voor mij zo basaal en logisch zijn (en dan heb ik het niet over ingewikkelde medische kennis, maar over feiten als dat eerst je slokdarm komt en dan je maag bijv).
Mijn broer heeft eigenlijk wel hele andere interesses dan ik, dat is idd zo. Tóch valt me ook bij hem op - en vertelde zijn schoonvader dat bijvoorbeeld heel trots aan ons bij zijn bruiloft - dat hij echt van de gekste dingen wel iets of zelfs veel weet.

Ik vind het trouwens wel heel amusant om te lezen dat jij een katholiek meiske bent.
Am Yisrael Chai!
wat star zegt, het is toch juist leuk om dingen van elkaar te leren? en al die basale kennis (in jouw ogen dan) is toch niet zo vanzelfsprekend. Voor mijn vriend is kennis van elektra, stopcontacten, leidingen leggen, stereo apparatuur en kennis van computer systemen en alles wat met buitensport te maken heeft basale kennis, voor mijn moeder is flora en fauna basale kennis,voor mij is kennis van andere culturen en landen basale kennis, maar zo hebben we daar allemaal een andere invulling voor, saaie boel is iedereen maar alles weet en zo enorm breed is opgeleid en ontwikkeld.
Star schreef op 23 november 2007 @ 20:20:

Fash, begeef jij je alleen in kringen/onder mensen die dezelfde interesses/hetzelfde intellect/etc. hebben als jijzelf?

Het lijkt me namelijk ontzettend vermoeiend om veel mensen maar dom te vinden.
Nee hoor, ken hele diverse mensen. En zo vermoeiend is het niet hoor, wel vaak ontnuchterend. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat het bij verliefdheid ofzo wel een hele grote rol speelt.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 23 november 2007 @ 20:20:

Mijn broer heeft eigenlijk wel hele andere interesses dan ik, dat is idd zo. Tóch valt me ook bij hem op - en vertelde zijn schoonvader dat bijvoorbeeld heel trots aan ons bij zijn bruiloft - dat hij echt van de gekste dingen wel iets of zelfs veel weet.

Ik vind het trouwens wel heel amusant om te lezen dat jij een katholiek meiske bent.

Nee, niet katholiek , zeg maar " licht " gereformeerd . ( qua " zwaarte " net zoiets als protestant )

Ik verbaas mezelf soms ; dat ik de stomste dingen weet en niet eens weet hoe het komt dat ik dat weet . Of er in ieder geval nooit moeite voor heb gedaan dat te onthouden . Veel lezen , waarschijnlijk . En daarom ook vind ik het jammer dat vooral mijn jongste dat niks vindt .
ik vind de koppeling veel algemene kennis hebben, of juist een gebrek daaraan, en dan dus dom gevonden worden zo vreemd. Een van de meest bijzondere en slimme mensen die ik ooit ontmoet heb was toen ik in kenia woonde. Daar heb ik een doofstomme jongen leren kennen die nooit naar school was geweest. Wist echt niet van het bestaan van de g sleutel en ik betwijfel of hij wist wie melchior, caspar en balthasar waren, sprak maar 1 taal, namelijk gebarentaal, maar heeft mij meer geleerd dan heel veel zogenaamd ontwikkelde mensen hier in nederland. Slim zijn is niet hetzelfde als heel veel dingen weten in mijn ogen. Slim zijn is verbanden kunnen leggen, je in kunnen leven, leren van je fouten, reflectief vermogen hebben en nadenken over wat je wil en doet en gedaan hebt. En heeft niks te maken wat voor clubjes je ouders je vroeger op gedaan hebben of wat voor krant er vroeger thuis gelezen werd.
Dat laatste ben ik dan weer met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven