Kinderen
alle pijlers
opvoeding ; dát zouden meer mensen moeten doen .
donderdag 22 november 2007 om 12:56
vrijdag 23 november 2007 om 20:35
Arwen,
Volgens mij hebben we het wel een beetje over twee verschillende dingen. Ik heb idd geen gedetailleerde kennis over een leiding aanleggen ofzo, maar ik verwacht ook niet dat iedereen hele gedetailleerde kennis over bijvoorbeeld de bijbel heeft.
Maar mijn standaard voor wat ik "algemene ontwikkeling" noem is kennelijk wel hoger dan de jouwe, begrijp ik uit onze discussie.
Ik vind dat je algemeen ontwikkeld bent als je eigenlijk in elk gezelschap een tafelgesprek kunt voeren, dus dat je als je je in een gezelschap vol Ajacieden begeeft net zo thuis bent als wanneer je je in een gezelschap vol academici bent (niet dat die twee mutually exclusive zijn, maar dat spreekt voor zich). Dat je je net zo thuis voelt in een bruine kroeg als in een sterrenrestaurant. Dat je kunt meelallen met André Hazes, maar ook een klassiek concert kunt waarderen. En dat je net zo geanimeerd over tuinieren kunt meepraten als over de tweede wereldoorlog. En alles daar tussenin.
Natuurlijk weet je over de onderwerpen waar je interesse liggen meer dan over de dingen waar je slecht in bent of die je gewoon niet zo boeiend vind, maar ik vind dat je in principe elke pagina van de krant zou moeten kunnen lezen én begrijpen waar het over gaat.
Volgens mij hebben we het wel een beetje over twee verschillende dingen. Ik heb idd geen gedetailleerde kennis over een leiding aanleggen ofzo, maar ik verwacht ook niet dat iedereen hele gedetailleerde kennis over bijvoorbeeld de bijbel heeft.
Maar mijn standaard voor wat ik "algemene ontwikkeling" noem is kennelijk wel hoger dan de jouwe, begrijp ik uit onze discussie.
Ik vind dat je algemeen ontwikkeld bent als je eigenlijk in elk gezelschap een tafelgesprek kunt voeren, dus dat je als je je in een gezelschap vol Ajacieden begeeft net zo thuis bent als wanneer je je in een gezelschap vol academici bent (niet dat die twee mutually exclusive zijn, maar dat spreekt voor zich). Dat je je net zo thuis voelt in een bruine kroeg als in een sterrenrestaurant. Dat je kunt meelallen met André Hazes, maar ook een klassiek concert kunt waarderen. En dat je net zo geanimeerd over tuinieren kunt meepraten als over de tweede wereldoorlog. En alles daar tussenin.
Natuurlijk weet je over de onderwerpen waar je interesse liggen meer dan over de dingen waar je slecht in bent of die je gewoon niet zo boeiend vind, maar ik vind dat je in principe elke pagina van de krant zou moeten kunnen lezen én begrijpen waar het over gaat.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 20:35
Het ís natuurlijk maar wat je basaal ( en belangrijk) vindt. Dat je kind weet wie de wijze uit het oosten zijn en een g sleutel weet te herkennen, of dat je je kind écht triviale zaken bijbrengt. Lijkt me niet dat er ook maar iemand wakker ligt als je kind geen noten kan lezen later. Vermits hij de ambitie heeft om naar het concervatorium te gaan natuurlijk :-)
Kijk, ik ben ook heel algemeen ontwikkeld opgevoed. Mét de vpro gids, en de volkskrant :-) En de enige programma's die wij als kind mochten zien waren het jeugdjournaal en het klokhuis. Geloof niet dat ik er echt anders van ben geworden, in vergelijking met mijn vriendinnen die wel met de DJ Cat show van de Sky channel wakker werden in het weekend ( mocht ik nou nooit, god wat een drama )
Maar ik denk wel dat je wel degelijk beinvloed wordt door je opvoeding en de kringen waarin je verkeerd. In mijn vriendenkring is iedereen wel hoger opgeleid en redelijk tot behoorlijk algemeen ontwikkeld.
Het gaat daarom deels vanzelf dat ik bepaalde normen en waarden overneem denk ik. Niet eens geheel bewust dus.
Kijk, ik ben ook heel algemeen ontwikkeld opgevoed. Mét de vpro gids, en de volkskrant :-) En de enige programma's die wij als kind mochten zien waren het jeugdjournaal en het klokhuis. Geloof niet dat ik er echt anders van ben geworden, in vergelijking met mijn vriendinnen die wel met de DJ Cat show van de Sky channel wakker werden in het weekend ( mocht ik nou nooit, god wat een drama )
Maar ik denk wel dat je wel degelijk beinvloed wordt door je opvoeding en de kringen waarin je verkeerd. In mijn vriendenkring is iedereen wel hoger opgeleid en redelijk tot behoorlijk algemeen ontwikkeld.
Het gaat daarom deels vanzelf dat ik bepaalde normen en waarden overneem denk ik. Niet eens geheel bewust dus.
vrijdag 23 november 2007 om 20:37
Slim zijn is idd verbanden kunnen leggen............. je in kunnen leven valt onder EQ .
Slim zijn is snel nieuwe dingen kunnen oppikken , nieuw geleerde dingen kunnen toepassen........een contactgestoord iemand kan héél slim zijn , iemand met een BLO diploma kan erg sociaal zijn .
Die dingen staan los van elkaar .
In mijn ogen kunnen zowel een gymnasiast als iemand van het VMBO een erg brede alemene ontwikkeling hebben al zal de eerste er nét even dieper op door kunnen gaan .( ivm verbanden leggen etc )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 23 november 2007 om 20:39
Het voorbeeld wat jij nu aanvoert Fash noem ik meer je goed kunnen aanpassen aan verschillende situaties en mensen. Mensenkennis, emphatie, en extravertheid kunnen dit vermogen vergroten, maar ik noem het nu niet bepaald algemene ontwikkeling.
Daarover praat je pas als je over veel uiteenlopende onderwerpen relatief veel weet. Onderwerpen als het nieuws, de politiek, het milieu, media, psychologie enz enz.
En dan geen oppervlakkige kennis, maar behoorlijke kennis dus.
Daarover praat je pas als je over veel uiteenlopende onderwerpen relatief veel weet. Onderwerpen als het nieuws, de politiek, het milieu, media, psychologie enz enz.
En dan geen oppervlakkige kennis, maar behoorlijke kennis dus.
vrijdag 23 november 2007 om 20:43
Precies, ik kan ook heel prima lekker meelullen met van alles en iedereen, ik denk echt dat je daar niet per definitie slim of mega algemeenontwikkeld voor hoeft te zijn. Lekker meelullen, en open zijn kan daar al heel prima aan bijdragen.
Ouwe jongens krentenbrood, dat idee.
Ik kom aardig weg met wat slap mee ouwehoeren in veel verschillende kringen, maar ik wijt dat meer aan mijn houding en karakter dan aan mijn slimheid of algemene kennis...
Ouwe jongens krentenbrood, dat idee.
Ik kom aardig weg met wat slap mee ouwehoeren in veel verschillende kringen, maar ik wijt dat meer aan mijn houding en karakter dan aan mijn slimheid of algemene kennis...
vrijdag 23 november 2007 om 20:44
wat hij me geleerd heeft is op een andere manier naar mensen kijken, of na te denken over wat ik deed en zelf vond. Heel simpel voorbeeld, ik luisterde daar altijd op de walkman naar bandjes, hij vroeg me een keer een liedje te vertalen voor hem, dus in gebarentaal, toen ik klaar was, wilde hij dat ik weer opnieuw begon, en mijn reactie was, ja, maar ik heb net hele liedje aan je verteld, en toen was zijn reactie, ja, maar jij luistert toch ook vaker dan 1 keer naar een liedje? Hij heeft me niks geleerd wat ik kan scharen onder algemene kennis, maar meer over geduld, andere zintuigen gebruiken, vriendschap, dat soort zaken. Ik moest aan hem denken omdat het in de discussie ging over domheid en algemene kennis. En hij kwam in me op omdat hij weinig algemene kennis had in de zin van algemene ontwikkeling, maar des te meer kennis over het leven. Kan het niet goed uitleggen, hoop dat het zo wat duidelijker is.
En je in kunnen leven vind ik toch ook een vorm van intelligentie, zorgen voor iemand anders, aan voelen wat iemand nodig heeft of waar iemand mee zit. Geen boeken intelligentie, maar wel een levensslimheid ofzo.
En je in kunnen leven vind ik toch ook een vorm van intelligentie, zorgen voor iemand anders, aan voelen wat iemand nodig heeft of waar iemand mee zit. Geen boeken intelligentie, maar wel een levensslimheid ofzo.
vrijdag 23 november 2007 om 20:49
Grappig, want dit vind ik dus juist typisch een hele kortzichtige visie. Want laten we wel wezen, die slimme doofstomme jongen in Kenia had veel meer aan die slimheid gehad als hij a) niet doofstom was, b) niet in Kenia was geboren, c) in rijkdom was opgegroeid en d) scholing had gehad.
Dit vind ik er dus 1 in de categorie: "zo leuk in Afrika, die mensen hebben niks, maar ze zijn zo gelukkig want ze lachen altijd..."
Natuurlijk maakt iedereen het beste van zijn leven binnen de randvoorwaarden die hij of zij heeft, maar je kan moeilijk ontkennen dat aangeboren slimheid of intelligentie een stuk beter floreert in een kansrijke omgeving als Nederland dan in een armoedige omgeving als Kenia. Iemand die in Kenia binnen alle beperkingen die geboren worden in Kenia nu eenmaal met zich meebrengt uitblinkt, was in Nederland misschien wel Nobelprijswinnaar of topsporter of professor ofzo geworden. Of gewoon iemand met een leuke baan, een lekker huis en een volle koelkast.
En dáár gaat het om als ik zeg dat voor mij in mijn opvoeding algemene ontwikkeling zo'n beetje het allerbelangrijkst is.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 20:54
dat hoor je mij toch ook helemaal niet zeggen, dat het niet dieptriest is dat hij daar geboren is en niet hier, en dat hij dan met zijn talenten die daar al zo overduidelijk aanwezig waren hier niet nog veel meer van zijn leven had kunnen maken. En die vergelijking met in afrika zijn ze gelukkig want lachen ze altijd, mijn god, je weet niet waar je hebt over hebt als je denkt dat ik zoiets zou kunnen zeggen.
Wat ik bedoelde is, dat hij, ondanks zijn gebrek aan opleiding en scholing en algemene kennis, een van de slimste personen is die ik heb leren kennen in mijn leven. En dat dat voor mij dus illustreert dat algemene ontwikkeling en slimheid los van elkaar staan.
vrijdag 23 november 2007 om 20:56
Wat ik trouwens ook heel belangrijk vind is dat mijn kinderen juist leren om es niks te moeten. Volgens mij raken steeds meer mensen in paniek als hun agenda niet bommetjevol staat. Mijn kinderen moeten naar school, dat is voor allebei niet het leukste dat er is, dus daarnaast moeten ze zo weinig mogelijk.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 23 november 2007 om 20:57
en wie weet had hij inderdaad meer aan die slimheid gehad als hij in nederland was geboren, niet doofstom was geweest of wel naar school was geweest, maar wat ik bedoelde is dat hij meer indruk op mij gemaakt heeft en dat ik meer van hem geleerd heb dan van heel veel mensen die zogenaamd zo ontwikkeld zijn en zoveel weten. Wat nou kortzichtige visie? ik vind de visie weinig algemene kennis is dom pas kortzichtig, en dat heb ik met mijn kenia voorbeeld proberen aan te tonen. En natuurlijk had hij veel meer aan zijn slimheid kunnen hebben in andere omstandigheden, maar dat is nou eenmaal niet zo.
vrijdag 23 november 2007 om 20:59
Wauw, Fash, 45 euro per jaar ? Voor AMV ????? Ik heb even gespiekt bij de gemeentelijke muziekschool, hier kost het voor kindjes in groep 2 en 3 van de basisschool 103 euro. Daar wil ik nog wel overheen stappen ná de zwemlessen van ongeveer vier euro per keer, maar de blokfluit gaat 288 euries kosten per jaar, en daar doe je toch óók twee jaar over (in mijn herinnering). Ik zal mijn kind dus niet pushen om een instrument te gaan bespelen, daar moet hij zelf al mee aan komen zetten. Trouwens wel leuk om op die site te lezen dat de blokfluitlessen nog steeds door dezelfde juf worden gegeven die ik vroeger óók heb gehad (twee jaar AMV en twee jaar blokfluit). Haar vader heeft mijn familie vroeger nog les gegeven, ik heb hem eens op een trouwerij ontmoet (waar inderdaad aan stijldansen werd gedaan).
Ik denk inderdaad dat het afhankelijk is van het milieu waar je zelf bent opgegroeid of je je kinderen sommige dingen wel of niet aan wilt leren.
Mijn vriend heb ik mee moeten sleeeeeeepen naar dansles, ik ben dankbaar dat we 2,5 cursus hebben afgemaakt, daarna kregen we er zo'n knetterende ruzie over dat we ermee stopten. En eerlijk is eerlijk, hij is achteraf blij dat hij een bepaalde basis mee heeft gekregen en weet dat hij "de dame" hoort af te staan als hem dat wordt gevraagd.
Kunnen de regels nog even gemoderniseerd worden en wordt dit voortaan aan "de dame" gevraagd ? Hij werd afgetikt door een piepklein mannetje, kabouterversie van Prince, zeg maar, opengeknoopt overhemd, gouden kettingen, gouden tand, enge snor AAAAAAAAAAHHHHHH. En mijn vriend maar lachen: "Jij wilde toch zonodig dansles ?"
vrijdag 23 november 2007 om 21:02
Nou, daar zeg je me iets. Ik probeer idd mijn zoon op te voeden op een manier dat als hij concertpianist zou willen worden, of astronoom, of werktuigbouwkundige, of profhonkballer, of IT-er, of wat dan ook, dat het in ieder geval niet aan mij heeft gelegen dat dat niet voor hem is weggelegd.
Ik begrijp écht niet, en wederom bedoel ik daar helemaal niets elitairs mee, dat je op jonge leeftijd al gewoon bij voorbaat deuren voor je kind zou willen dichtslaan. "ik vind muziekles totaal onbelangrijk en elitair". Da's flink balen als jouw kind nu net het talent van Wibi Soerjadi heeft, maar van jou nooit op muziekles hoefde. Of als jouw kind aan Idols mee zou willen doen, om het maar even bij popcultuur te houden.
Voor mijn zoon is wat mij betreft de sky de limit. Hij kan alles worden en mag alles worden wat hij wil. Maar niemand kan ontkennen dat je met een VWO diploma op zak ook nog timmerman kan worden, als dat is waar je hart ligt, maar dat het een stuk lastiger wordt om met het VMBO cardioloog te worden. Naar beneden kan altijd nog, het is een stuk makkelijker om op je 16e te besluiten dat je voor eeuwig je viool aan de wilgen hangt, dan om op je 16e te besluiten dat je alsnog naar het conservatorium wil. Dat kán dan gewoon niet meer.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 21:05
Haha Blijfgewoonbianca, dat herken ik, dat je dingen weet waarvan je zelf niet snapt hoe je ze weet. Ik kreeg bijvoorbeeld een keer bij Triviant de vraag wat de zoveelste naam van Beatrix is (de hoeveelste ben ik dan wel weer vergeten). Zonder te weten waarom zei ik 'Armgard' en dat bleek het goede antwoord. Dat soort dingen.
Over ontnuchterend en wat mensen niet blijken te weten of kunnen etc. Je hoort tegenwoordig zo vaak roepen dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo slecht spelt. Ik ben daar nogal op gespitst, op spelling, en het valt mij op dat ook héél erg veel mensen van mijn generatie (ik ben 40) en de generatie boven die van mij eveneens ontstellend slecht spellen (ook leraren!). Dus wordt er gewoon wat geroepen of is het waar?
En muziekles...
Ik kan heel veel instrumenten bespelen maar kan geen noot lezen. Ik heb mezelf leren blokfluiten en wilde niet naar de muziekschool. Mijn moeder wilde mij pianoles geven maar binnen een minuut hadden we altijd ruzie.
Achteraf vind ik dat wel heel jammer en ik overweeg de schade in te gaan halen. Om toch dat notenschrift onder de knie te krijgen en misschien ook pianoles te nemen.
Ook ik had op school wel wat muziekles, maar dat sloot dan weer totaal niet aan bij wat ik al kon en wat juist nog helemaal niet.
Ik wil mijn kinderen over een paar jaar daarom toch wel heel graag muziekles laten geven, als ze er maar enigszins voor openstaan. Als ze echt niet willen, ga ik ze er niet naartoe slepen.
xx lisa.
Over ontnuchterend en wat mensen niet blijken te weten of kunnen etc. Je hoort tegenwoordig zo vaak roepen dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo slecht spelt. Ik ben daar nogal op gespitst, op spelling, en het valt mij op dat ook héél erg veel mensen van mijn generatie (ik ben 40) en de generatie boven die van mij eveneens ontstellend slecht spellen (ook leraren!). Dus wordt er gewoon wat geroepen of is het waar?
En muziekles...
Ik kan heel veel instrumenten bespelen maar kan geen noot lezen. Ik heb mezelf leren blokfluiten en wilde niet naar de muziekschool. Mijn moeder wilde mij pianoles geven maar binnen een minuut hadden we altijd ruzie.
Achteraf vind ik dat wel heel jammer en ik overweeg de schade in te gaan halen. Om toch dat notenschrift onder de knie te krijgen en misschien ook pianoles te nemen.
Ook ik had op school wel wat muziekles, maar dat sloot dan weer totaal niet aan bij wat ik al kon en wat juist nog helemaal niet.
Ik wil mijn kinderen over een paar jaar daarom toch wel heel graag muziekles laten geven, als ze er maar enigszins voor openstaan. Als ze echt niet willen, ga ik ze er niet naartoe slepen.
xx lisa.
vrijdag 23 november 2007 om 21:07
Dat heb ik toch ook nergens ontkend. Ik heb juist al eerder in de discussie gezegd dat algemene ontwikkeling en goede manieren ervoor kunnen zorgen dat zelfs als je helemaal níet intelligent bent er tóch deuren voor je opengaan die anders gesloten zouden blijven. Dat geeft dus aan dat ik me er zeer van bewust ben dat intelligentie en algemene ontwikkeling losstaande entiteiten zijn.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 23 november 2007 om 21:08
ok, je doet hem dus op muziekles, maar waarom dan niet bijv op schaakles? misschien is het wel een meestertalent in schaken, alleen zal je dat nooit weten. Of waarom dan niet op turnen of op cursus kleding maken, want schuilt in hem een talent voor wereld ontwerper? Ik noem maar wat cursussen en clubjes die niet zo voor de hand liggen. Ik denk dat als een kind ergens talent voor heeft en iets leuk vind, dit er vanzelf uitkomt, het is aan de ouders om hier alert op te zijn en dit op te pikken. Een goede vriendin van me is zeer kunstzinnig, kunstacademie gedaan, kan schilderen als de beste, maakt de mooiste dingen en haar ouders hebben allebei 2 linkerhanden. Dus ze is er toch echt zelf mee gekomen als klein kind, en haar ouders hebben haar gewoon alle ruimte gegeven. En zo ken ik wel meer voorbeelden.