Actueel
alle pijlers
Wat doe jij voor het milieu? Of niet?
zondag 25 november 2007 om 15:13
- Hoe hoog staat jouw verwarming? En als je niet thuis bent of 's nachts?
- Heb je overal je verwarming aan staan?
- Gebruik je spaarlampen? Voor alle lampen?
- Heb je overal dubbel glas?
- Heb je een hoogrendement-ketel?
- Is je dak geïsoleerd?
- Gebruik je een droger? Hoe vaak?
- Op wat voor temperatuur doe je de was?
En eerlijk antwoorden, ajb!!!
zondag 25 november 2007 om 15:36
Meestal op 20, soms op 21 en als we niet thuis zijn en 's nachts staat de verwarming op 15.
Nee.
Ja, overal.
Ja.
Ja.
Ja.
Nee.
Handdoeken en ondergoed op 60 graden, de rest meestal op 30 of 40.
Ik weet nog wel een paar vragen:
Rijd je een zuinige auto?
Hoeveel kilometers rijd je met de auto?
Reis je vaak met het vliegtuig?
Ik zal ook zelf antwoorden
We rijden twee auto's, de een helemaal niet zuinig (groot en zwaar) en de ander wel (klein en licht). We rijden met beide auto's bij elkaar tussen de 20.000 en 25.000 km per jaar. Ik reis altijd met het OV naar mijn werk, dus dat scheelt een stuk.
Ik heb in mijn leven 3 keer gevlogen (2x Londen en 1x Barcelona), dus dat valt ook wel mee.
zondag 25 november 2007 om 15:46
Sorry ben in een opstandige bui. Boeit me eigenlijk niet of en waarom je het wilt weten, wil best antwoorden geven want je vraagt niet naar iets heel privé's ofzo.
Goed, mijn antwoorden:
* 18C/19 C, als ik het héél koud heb zet ik 'm weleens op 20. 's Nachts staat ie vooralsnog uit en als ik niet huis ben ook.
* Nee alleen in de woonkamer, en als ik in bad ga dan zet ik 'm in de badkamer ook ff aan.
* Nee. Die passen ook niet in veel van de lampen die ik hier heb, trouwens.
* Nee, was het maar zo'n feest!
* Nee, heb een oude ketel uit 1981 en gelukkig doet 'ie het nog steeds, als 'ie kapot gaat dan koop ik wel een HR denk ik. Maar beter gaat 'ie voorlopig niet kapot want ketels zijn dúúr!
* Pfoe dat weet ik niet maar ik denk het wel.
* Ja. Als ik me er een keer toegezet heb om de was te doen, dan gaat die was daarna in de droger. Ben nogal lui dus dat is niet al te vaak heb hier altijd volle wasmanden.
* 30 - 35 C bij spijkerbroeken, ondergoed, bedrukte shirts enzo en 40 - 45 C voor sokken, oudere T-shirts zonder prints, witte was etc.
Wat ik doe voor het milieu:
Glas in de glasbak (af en toe smokkelen als het heel hard regent en ik maar een paar kleine glasdingen heb en geen zin om naar de g.b. te lopen),
Oud papier apart inzamelen
Weinig chemische middelen gebruiken
Ben heel zuinig met water want ik doe niet vaak de afwas en ik sop ook niet vaak
Probeer geen hardhout te gebruiken, als er alternatieven zijn gebruik ik die
Wat ik niet doe:
Ben lui, gemakzuchtig etc dus ik gebruik héél vaak de auto
Ik plemp weleens batterijen in de grijze container, foei foei
Ik vergiftig de dampkring want ik rook
Goed, mijn antwoorden:
* 18C/19 C, als ik het héél koud heb zet ik 'm weleens op 20. 's Nachts staat ie vooralsnog uit en als ik niet huis ben ook.
* Nee alleen in de woonkamer, en als ik in bad ga dan zet ik 'm in de badkamer ook ff aan.
* Nee. Die passen ook niet in veel van de lampen die ik hier heb, trouwens.
* Nee, was het maar zo'n feest!
* Nee, heb een oude ketel uit 1981 en gelukkig doet 'ie het nog steeds, als 'ie kapot gaat dan koop ik wel een HR denk ik. Maar beter gaat 'ie voorlopig niet kapot want ketels zijn dúúr!
* Pfoe dat weet ik niet maar ik denk het wel.
* Ja. Als ik me er een keer toegezet heb om de was te doen, dan gaat die was daarna in de droger. Ben nogal lui dus dat is niet al te vaak heb hier altijd volle wasmanden.
* 30 - 35 C bij spijkerbroeken, ondergoed, bedrukte shirts enzo en 40 - 45 C voor sokken, oudere T-shirts zonder prints, witte was etc.
Wat ik doe voor het milieu:
Glas in de glasbak (af en toe smokkelen als het heel hard regent en ik maar een paar kleine glasdingen heb en geen zin om naar de g.b. te lopen),
Oud papier apart inzamelen
Weinig chemische middelen gebruiken
Ben heel zuinig met water want ik doe niet vaak de afwas en ik sop ook niet vaak
Probeer geen hardhout te gebruiken, als er alternatieven zijn gebruik ik die
Wat ik niet doe:
Ben lui, gemakzuchtig etc dus ik gebruik héél vaak de auto
Ik plemp weleens batterijen in de grijze container, foei foei
Ik vergiftig de dampkring want ik rook
zondag 25 november 2007 om 15:49
O en de auto:
mijn auto is níet zuinig, het is een erfstuk dus ik ben er erg aan gehecht maar hij zuipt ontzettend veel. Hij heeft wel een katalysator. Ik rij ong 400 km/week dus das redelijk veel ja. Vliegen doe ik niet vaak want vakanties zijn duur en dan moet ik weer mensen charteren om op de katten te passen. Tot nu toe in m'n leven 3x gevlogen: twee maal Can. Eilanden, één maal Samos.
mijn auto is níet zuinig, het is een erfstuk dus ik ben er erg aan gehecht maar hij zuipt ontzettend veel. Hij heeft wel een katalysator. Ik rij ong 400 km/week dus das redelijk veel ja. Vliegen doe ik niet vaak want vakanties zijn duur en dan moet ik weer mensen charteren om op de katten te passen. Tot nu toe in m'n leven 3x gevlogen: twee maal Can. Eilanden, één maal Samos.
zondag 25 november 2007 om 15:56
Hoe hoog staat jouw verwarming? En als je niet thuis bent of 's nachts?
20 / 21 graden denk ik. 's nachts gaat ie uit en als we niet thuis zijn ook.
Heb je overal je verwarming aan staan?
Nee, alleen huiskamer en badkamer
Gebruik je spaarlampen? Voor alle lampen?
Nee
Heb je overal dubbel glas?
Ja, overal
Heb je een hoogrendement-ketel?
Ja
Is je dak geïsoleerd?
Ja
Gebruik je een droger? Hoe vaak?
Ja, alleen voor handdoeken en spijkerbroeken enzo
Op wat voor temperatuur doe je de was?
meestal op 30, handdoeken en ondergoed en sopdoekjes op 60.
Verder geen auto en vooral: geen kids. Midas Dekkers rekende ooit uit dat als je geen kids hebt je mega kan gaan vervuilen en dat je dan nog steeds milieuvriendelijker bent dan iemand met kind.
20 / 21 graden denk ik. 's nachts gaat ie uit en als we niet thuis zijn ook.
Heb je overal je verwarming aan staan?
Nee, alleen huiskamer en badkamer
Gebruik je spaarlampen? Voor alle lampen?
Nee
Heb je overal dubbel glas?
Ja, overal
Heb je een hoogrendement-ketel?
Ja
Is je dak geïsoleerd?
Ja
Gebruik je een droger? Hoe vaak?
Ja, alleen voor handdoeken en spijkerbroeken enzo
Op wat voor temperatuur doe je de was?
meestal op 30, handdoeken en ondergoed en sopdoekjes op 60.
Verder geen auto en vooral: geen kids. Midas Dekkers rekende ooit uit dat als je geen kids hebt je mega kan gaan vervuilen en dat je dan nog steeds milieuvriendelijker bent dan iemand met kind.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
zondag 25 november 2007 om 16:01
ik eet vegetarisch, heb geen auto en ook geen kinderen. Heet en lang wassen vind ik een beetje zonde van mijn kleren en tijd.
Ik geloof dat dit zulke grote besparingen voor het mileu zijn, dat ik mijn hele leven hoog mag stoken in mijn huis zonder dubbel glas, dagelijks uren in bad mag liggen en dan ook nog geen spaarlampen gebruiken.
Ik geloof dat dit zulke grote besparingen voor het mileu zijn, dat ik mijn hele leven hoog mag stoken in mijn huis zonder dubbel glas, dagelijks uren in bad mag liggen en dan ook nog geen spaarlampen gebruiken.
zondag 25 november 2007 om 16:06
Ik denk eigenlijk meer aan mijn eigen portemonee dan aan het millieu. Maar eigenlijk doe ik onbewust toch veel voor het millieu!
- Ik heb een zuinige, lichte auto waar ik alleen in rij als het nodig is.
- De verwarming staat bij mij op 18-19 graden. 's Nachts uit ook als ik niet thuis ben.
- Ik heb bijna overal spaarplampen in
- Ik droog de was buiten en heb dus geen droger.
- Ik rook niet.
- Ik doe aan afvalscheiding.(alleen glas en batterijen)
- Ik heb ook GEEN kinderen en dat is toch wel de grootste besparing voor het millieu!
- Ik heb een zuinige, lichte auto waar ik alleen in rij als het nodig is.
- De verwarming staat bij mij op 18-19 graden. 's Nachts uit ook als ik niet thuis ben.
- Ik heb bijna overal spaarplampen in
- Ik droog de was buiten en heb dus geen droger.
- Ik rook niet.
- Ik doe aan afvalscheiding.(alleen glas en batterijen)
- Ik heb ook GEEN kinderen en dat is toch wel de grootste besparing voor het millieu!
zondag 25 november 2007 om 16:30
Om te beginnen: ik woon in een zgn. 'wooncabin' voor studenten. Ik heb geen CV maar een airco-unit die ook als verwarming gebruikt wordt. Deze wooncabin bestaat uit 1 ruimte waar ik leef een slaap. Ook is er een kleine badkamer met een elektrische boiler (helaas heb ik dat dus niet zelf voor het zeggen). De airco-unit hangt in de leef-slaapruimte, de badkamer kan dus niet verwarmd worden.
Ik weet niet of mijn dak geïsoleerd is, er staat trouwens nog wel zo'n cabin bovenop de mijne
Mijn verwarming (die airco-unit dus) staat meestal op 20 of 22 graden. 's Nachts is 'ie uit, en tja... als ik overdag niet thuis ben staat 'ie ook wel eens aan. Als ik bijv. rond 19u thuis kom dan heb ik 'm op de timer om 16u aan laten gaan. Het duurt namelijk een poos voordat het warm is.
Momenteel heb ik 3 spaarlampen. De overige gloeilampen worden door spaarlampen vervangen als ze kapot gaan. Nu al weggooien terwijl ze niet kapot zijn lijkt me ook niet goed voor het milieu. 's Avonds heb ik wel vaak kaarsjes aan met dit gure weer. Dan heb ik maar 1 of 2 lampjes aan. Ook geven die kaarsjes natuurlijk weer wat warmte af dus kan de verwarming weer lager.
Dubbel glas: check!
Wassen draai ik altijd op 40 graden. Ik was nooit halve trommels en ja, nu in de winter gebruik ik de droger. Ik heb weinig tot gaan plek voor een wasrekje. Zodra het kan hang ik mijn was buiten te drogen. Ik draai 1 keer in de week een was: handdoeken, kleding, theedoeken e.d. Eén keer in de twee weken was ik mijn beddegoed, dus dat is een extra was.
En wat ik nog meer voor het milieu doe?
Ik gebruik de helft van de dosering van het wasmiddel. Ik heb een laptop. De tv staat nooit standby. Ik heb geen rijbewijs en fiets zoveel mogelijk. Ik plug de oplader van mijn telefoon en laptop alleen in als het nodig is. Ik heb een nee/nee-sticker op mijn brievenbus. Minimaal 1 keer per week eet ik vegetarisch. Ik spaar m'n afwas wel eens op
En wat mijn zwakke punten zijn?
Ik heb de neiging om onnodig lang te douchen. Gelukkig heb ik hier dus een boiler en is het water redelijk snel 'op'.
Ook scheid ik mijn afval niet goed. Batterijen houd ik wel apart en gft wordt helaas niet in A'dam ingezameld, ook heb ik geen ruimte voor een eigen composthoop. Maar ik heb mij laten wijsmaken dat ons afval -dat overigens wordt opgehaald door een particulier bedrijf ipv de gemeente- nadat het opgehaald is gescheiden wordt. Ik gooi dus papier en glas (dat laatste heb ik zelden) gewoon bij in het andere vuilnis.
Maar als ik het echt goed wil doen dan moet ik natuurlijk wel netjes m'n papier naar de papierbak brengen en het glas naar de glasbak...
Ik weet niet of mijn dak geïsoleerd is, er staat trouwens nog wel zo'n cabin bovenop de mijne
Mijn verwarming (die airco-unit dus) staat meestal op 20 of 22 graden. 's Nachts is 'ie uit, en tja... als ik overdag niet thuis ben staat 'ie ook wel eens aan. Als ik bijv. rond 19u thuis kom dan heb ik 'm op de timer om 16u aan laten gaan. Het duurt namelijk een poos voordat het warm is.
Momenteel heb ik 3 spaarlampen. De overige gloeilampen worden door spaarlampen vervangen als ze kapot gaan. Nu al weggooien terwijl ze niet kapot zijn lijkt me ook niet goed voor het milieu. 's Avonds heb ik wel vaak kaarsjes aan met dit gure weer. Dan heb ik maar 1 of 2 lampjes aan. Ook geven die kaarsjes natuurlijk weer wat warmte af dus kan de verwarming weer lager.
Dubbel glas: check!
Wassen draai ik altijd op 40 graden. Ik was nooit halve trommels en ja, nu in de winter gebruik ik de droger. Ik heb weinig tot gaan plek voor een wasrekje. Zodra het kan hang ik mijn was buiten te drogen. Ik draai 1 keer in de week een was: handdoeken, kleding, theedoeken e.d. Eén keer in de twee weken was ik mijn beddegoed, dus dat is een extra was.
En wat ik nog meer voor het milieu doe?
Ik gebruik de helft van de dosering van het wasmiddel. Ik heb een laptop. De tv staat nooit standby. Ik heb geen rijbewijs en fiets zoveel mogelijk. Ik plug de oplader van mijn telefoon en laptop alleen in als het nodig is. Ik heb een nee/nee-sticker op mijn brievenbus. Minimaal 1 keer per week eet ik vegetarisch. Ik spaar m'n afwas wel eens op
En wat mijn zwakke punten zijn?
Ik heb de neiging om onnodig lang te douchen. Gelukkig heb ik hier dus een boiler en is het water redelijk snel 'op'.
Ook scheid ik mijn afval niet goed. Batterijen houd ik wel apart en gft wordt helaas niet in A'dam ingezameld, ook heb ik geen ruimte voor een eigen composthoop. Maar ik heb mij laten wijsmaken dat ons afval -dat overigens wordt opgehaald door een particulier bedrijf ipv de gemeente- nadat het opgehaald is gescheiden wordt. Ik gooi dus papier en glas (dat laatste heb ik zelden) gewoon bij in het andere vuilnis.
Maar als ik het echt goed wil doen dan moet ik natuurlijk wel netjes m'n papier naar de papierbak brengen en het glas naar de glasbak...
zondag 25 november 2007 om 17:24
en dan moet ik er nog aan toevoegen,
dan ben ik nog steeds mileuvriendelijker dan al die mensen die dagelijk met de auto naar de super gaan en daar voor elke dag hun portie vlees voor zichzelf en de kids halen.
Nee, ik heb niet eens een bad, ik heb zoveel haast dat ik nooit langer dan 5 minuten douche, een heel warm huis vind ik erg onprettig.
Maar, ik heb enkel glas en geen spaarlampen, simpelweg omdat ik in een particulier huurhuis woon waar de huisbaas dat gewoon voor mij bepaald heeft.
Vegetarisch en mileu vriendelijk: De consumptie van dierlijke eiwitten belast het milieu namelijk veel meer dan het eten van plantaardige eiwitten.
meer energie dan die van plantaardige. Dierlijk voedsel levert ook meer milieuvervuiling op dan de productie van plantaardige voeding.
Vooral de indirecte energie van het product (de energie die de totale productie vergt) en de milieu-effecten van veehouderij en visserij (overbevissing en schade aan zee-ecosystemen) voeren de milieubelasting op. Veehouderij ledit tot bodemverzuring en mestproblematiek. Visserij is verantwoordelijk voor overbevissing en schade aan ecosystemen in de zee.
Vlees
De consumptie van vlees belast het milieu veel meer dan het eten van plantaardige eiwitten omdat voor 1 kilo vlees 2 tot 5 kilo plantaardig veevoer nodig is. Veevoer kost veel energie, water, land en grondstoffen. Daarnaast veroorzaakt de Nederlandse intensieve veehouderij milieuproblemen door de overmatige mestproductie en ammoniakemissie en de uitstoot van broeikasgassen. Zie voor meer informatie: Vleesproductie.
Vis
Vis brengt weer andere problemen met zich mee. Veel soorten worden overbevist, en dreigen uit te sterven. Door veel onbedoelde bijvangsten sterven veel meer zeedieren dan er gegeten worden.
Ook kweek vis is milieubelastend wanneer de vissen gevoerd worden met vismeel van wilde vis, in plaats van plantaardig voer. Er zijn gelukkig ook vissoorten waarvan de vangst of kweek weinig schade aan het milieu berokkent. Zie voor een overzicht van goede vissoorten www.goedevis.nl
even uit luiheid geknipt en geplakt van mileucentraal.nl
dan ben ik nog steeds mileuvriendelijker dan al die mensen die dagelijk met de auto naar de super gaan en daar voor elke dag hun portie vlees voor zichzelf en de kids halen.
Nee, ik heb niet eens een bad, ik heb zoveel haast dat ik nooit langer dan 5 minuten douche, een heel warm huis vind ik erg onprettig.
Maar, ik heb enkel glas en geen spaarlampen, simpelweg omdat ik in een particulier huurhuis woon waar de huisbaas dat gewoon voor mij bepaald heeft.
Vegetarisch en mileu vriendelijk: De consumptie van dierlijke eiwitten belast het milieu namelijk veel meer dan het eten van plantaardige eiwitten.
meer energie dan die van plantaardige. Dierlijk voedsel levert ook meer milieuvervuiling op dan de productie van plantaardige voeding.
Vooral de indirecte energie van het product (de energie die de totale productie vergt) en de milieu-effecten van veehouderij en visserij (overbevissing en schade aan zee-ecosystemen) voeren de milieubelasting op. Veehouderij ledit tot bodemverzuring en mestproblematiek. Visserij is verantwoordelijk voor overbevissing en schade aan ecosystemen in de zee.
Vlees
De consumptie van vlees belast het milieu veel meer dan het eten van plantaardige eiwitten omdat voor 1 kilo vlees 2 tot 5 kilo plantaardig veevoer nodig is. Veevoer kost veel energie, water, land en grondstoffen. Daarnaast veroorzaakt de Nederlandse intensieve veehouderij milieuproblemen door de overmatige mestproductie en ammoniakemissie en de uitstoot van broeikasgassen. Zie voor meer informatie: Vleesproductie.
Vis
Vis brengt weer andere problemen met zich mee. Veel soorten worden overbevist, en dreigen uit te sterven. Door veel onbedoelde bijvangsten sterven veel meer zeedieren dan er gegeten worden.
Ook kweek vis is milieubelastend wanneer de vissen gevoerd worden met vismeel van wilde vis, in plaats van plantaardig voer. Er zijn gelukkig ook vissoorten waarvan de vangst of kweek weinig schade aan het milieu berokkent. Zie voor een overzicht van goede vissoorten www.goedevis.nl
even uit luiheid geknipt en geplakt van mileucentraal.nl
zondag 25 november 2007 om 17:43
Vegetarisch voedsel kost minder energie/kunstmest/ hectares land etc om het te produceren. En is daarom milieuvriendelijker (maar zie debatten over het kappen van bossen voor de productie van soja).
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die geen spaarlampen gebruiken, in sommige landen is er geloof ik al een verbod op gewone lampen. Hoewel ik in de gangkast wel gewone heb, want als een lamp korter dan 3 minuten brandt gaat het niet op geloof ik.
De verwarming staat hier altijd laag, 18 graden, en gaat uit als er niemand thuis is. Ik doe eerst een extra trui aan voordat ik de verwarming aan zet.
Ik heb alleen geen dubbel glas omdat ik in een huurhuis zit en het te duur is voor mij om te vervangen.
Ik gebruik geen droger, en was alleen op korte programma's op 40 graden. De afwasmachine gebruik ik alleen als hij helemaal vol zit.
Wat ik voor de rest doe: (Biologische) groenten van het seizoen en van dichtbij geproduceerd eten (kost minder kunstmest = N2O uitstoot en ik geloof verder niet in biologishce groenten die vanaf de andere kant van de wereld ingevlogen zijn. Dan liever onbiologische van een boer uit de buurt)
Als ik vlees eet, 'lokaal' vlees eten
Geen bedreigde vissoorten eten
Geen auto rijden, alleen als het echt niet anders kan er eentje huren
Geen dingen kopen die ik niet nodig heb, maar als ik ze wel nodig heb tweedehands kopen (zoals boeken, DVD's etc)
Alleen zoveel water koken als ik nodig heb ik de ketel
Ik heb 100% duurzame energie van mijn provider
Mijn spaargeld zit bij een bank die niet in louche zaken investeerd en in fondsen voor duurzame energie en bouwprojecten (triodos bank)
Gebruik alleen milieuvriendelijke schoonmaak producten en cosmetica
Geen onnodige zaken op standby en opladers uit het stopcontact
Niet teveel verpakkingsmateriaal kopen (zoals van die vieze sandwiches in plastic driehoeks verpakkingen en al die onzin flesjes spa blauw, zo veel plastic dat we verspillen)
Zelf een eigen tas meenemen naar de supermarkt
Alles wat recyclebaar is recyclen
Alles wat ik print op voor en achterkant printen (nadat ik eerst heb bedacht of het wel nodig is om te printen)
En ik koop niks van bedrijven waarvan ik weet dat ze er een dubieuze bedrijfsvoering op na houden (voor zover je dat kan weten natuurlijk, maar goed), maar koop dingen zoals 'eerlijke' chocola en koffie en thee.
Hmmmmm.....Nu ik dit zo zie lijkt het wel alsof ik misschien heel erg gefrustreerd hiermee bezig ben , maar ik vind zelf van niet. Ik mis helemaal niks. Het is niet dat ik dit doe omdat ik vind dat ik het zou moeten doen, maar omdat ik niet anders wil doen. Klinkt een beetje vaag, sorry. Ik heb het er ook niet veel over met anderen, want ik wil absoluut niet overkomen als een vervelende betweterige hippie, hahaha . Het is gewoon voor mezelf dat ik niet mijn geld uit wil geven aan dingen waar ik niet achter sta.
Mijn grote zonde is dat ik wel heel erg met vliegen ben, ben dit jaar al een paar keer voor mijn werk over de wereld gevlogen, maar goed, je kan niet alles goed doen.
zondag 25 november 2007 om 18:00
ohja heejhallo, die was ik helemaal vergeten, mijn enorme spaarrekening bij een lieve bank.
Ik doe eigenlijk veel meer dan in mijn eerste berichtje. De wasmasjien is overvol, altijd. Ik ben een smeerpoets, dus 2x in de week een afwasje met de hand is voldoende. die gescheiden afvaldingen doe ik ook standaard, behalve groenafval want dat is in mijn straat niet mogelijk. Wel heb ik heel veel bomen in de tuin staan. En ik bladerblow nooit. etc.
Wat ik niet doe: ik woon heel ver bij mijn werk vandaan, al dat fijnstof van de trein is niet zo goed voor t milieu geloof ik.
Ik doe eigenlijk veel meer dan in mijn eerste berichtje. De wasmasjien is overvol, altijd. Ik ben een smeerpoets, dus 2x in de week een afwasje met de hand is voldoende. die gescheiden afvaldingen doe ik ook standaard, behalve groenafval want dat is in mijn straat niet mogelijk. Wel heb ik heel veel bomen in de tuin staan. En ik bladerblow nooit. etc.
Wat ik niet doe: ik woon heel ver bij mijn werk vandaan, al dat fijnstof van de trein is niet zo goed voor t milieu geloof ik.
zondag 25 november 2007 om 20:22
Oke,mijn lijstje:
- Mijn verwarming staat op 20 graden als ik er ben, op 15,6 's nachts en als ik er niet ben.
- De verwarming staat alleen beneden aan, boven staat hij uit.
- Ik gebruik voor bijna alle lampen spaarlampen en gaat er 1 stuk, wordt hij vervangen voor een spaarlamp
- Ik heb bijna overal enkel glas en op sommige plekken voorzetglas, maar ga alles vervangen voor dubbel glas.
- Ik heb een hoogrendementketel
- Mijn dak is niet geïsoleerd, maar dat gaat wel gebeuren
- Ik gebruik wel een droger, zo'n 4 á 5 keer per week.
- Ik was op 40 graden, slabbers, ondergoed, vaatdoekjes op 60 graden
- Mijn auto rijdt op benzine, ik tank euro 95, en hij rijdt 1 op 14.
- Wij rijden ongeveer 12.000 km per jaar, gaan beiden met het ov naar werk en doen voor de rest veel op de fiets.
- Wij eten zo'n 3 keer per week vegetarisch
- Ik gebruik eco-luiers en eco-luierdoekjes
- Ik doe aan gescheiden afval (papier, gft en glas)
- Ik heb geen afwasmachine
- Ik koop veel tweedehands
- Ik gebruik oplaadbare batterijen
- Ik vlieg nooit
- Ik sta veels te lang onder de douche (daarentegen douche ik niet elke dag!)
- Ik laat altijd opladers, etc in het stopcontact zitten en laat vaak dingen op stand-by staan
- Ik laat vaak onnodig lichten branden
- Oh ik heb ook 2 kinderen, erg slecht van mij, lees ik net....
zondag 25 november 2007 om 20:36
Wat ik voor het milieu doe?
Binnen mijn mogelijkheden draag ik mijn steentje bij om aan te tonen dat veel van wat verkocht wordt als 'goed voor het milieu' je reinste oplichterij is.
Wat weer niet wil zeggen dat ik niet vind dat we zuinig moeten zijn op 'onze' grondstoffen, en oog moeten hebben voor alternatieven. Maar die 'Religieus-Groene' lobby, waarin het meer om 'goede bedoelingen' gaat dan oplossingen, daar heb ik mijn buik wel een beetje vol van.
Binnen mijn mogelijkheden draag ik mijn steentje bij om aan te tonen dat veel van wat verkocht wordt als 'goed voor het milieu' je reinste oplichterij is.
Wat weer niet wil zeggen dat ik niet vind dat we zuinig moeten zijn op 'onze' grondstoffen, en oog moeten hebben voor alternatieven. Maar die 'Religieus-Groene' lobby, waarin het meer om 'goede bedoelingen' gaat dan oplossingen, daar heb ik mijn buik wel een beetje vol van.
zondag 25 november 2007 om 20:47
Oh nee?
Wij hebben veel spaarlampen, 's nachts de kachel uit, geisoleerd dak, dubbele ramen laten zetten, we vliegen nooit want daar zijn we te schijterig voor, we werken allebei aan huis of gaan er met de bus naar toe, we scheiden ons afval braaf en stinken een uur in de wind omdat ik geen zin heb om te wassen!
Wij hebben veel spaarlampen, 's nachts de kachel uit, geisoleerd dak, dubbele ramen laten zetten, we vliegen nooit want daar zijn we te schijterig voor, we werken allebei aan huis of gaan er met de bus naar toe, we scheiden ons afval braaf en stinken een uur in de wind omdat ik geen zin heb om te wassen!
zondag 25 november 2007 om 21:00
Nog beter zou zijn als je helemaal niet leeft. Stel je toch eens voor dat er geen mensen zouden rondlopen. Wie écht iets voor het milieu wil doen, kan dus maar het beste óf geen kinderen nemen óf zichzelf voor een trein werpen. Sjongejonge wat kunnen sommige lieden toch met vreemde uitspraken komen!