Wat doe jij als je mensen uitnodigt voor een etentje?

11-10-2010 09:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v het topic over merkproducten voor je gasten, schoot me iets anders te binnen.



Wij (ik en mn vriend) hebben al meerdere malen meegemaakt dat als we bij vrienden thuis worden uitgenodigd voor een etentje ze vaak niet koken maar opeens uit eten willen. nou ja geen probleem, maar we mogen wel zelf betalen! Ik vind dat onbeschoft, wij rekenen daar helemaal niet op namelijk en ik verwacht als mensne mij uitnodigen voor eten dat ik dan niet vervolgens 50 euro in eenrestaurant uit hoef te geven. Want ze kiezen ook nooit de goedkoopste tenten uit en roepen dan altijd: zullen we lekker het 3-gangen verrassingsmenu nemen???



Ander voorbeeld: toen we laatst bij andere vrienden kwamen om te eten werden we daar al om 16:00 uitgenodigd. Maar er is de hele middag verder geen hapje of knabbeltje meer op tafel gekomen. Pas om 19:30 gingen we eten.

Ik weet niet of wij daar nou zo moeilijk in zijn ,maar ik ben van huis uit al gewend dat mn moeder altijd toastjes, hapjes, chipjes e.d. op tafel zette als er visite kwam!

Ik vond het echt een beetje gek dat we daar gewoon niks kregen terwijl ik op een gegeven moment echt honger had!



Nog een voorbeeld: was laatst bij een vriendin uitgenodigd. Kom ik daar: is er niks in huis! Maar dan ook echt niks. Ik kon een glas water krijgen of een glas melk, that's it. ze zei dat ze geen tijd meer had om boodschappen te doen na het werk.

Ik zou dat soort dingen dus nooit laten gebeuren, dan doe ik dus boodschappen in mn lunchpauze of al de dag ervoor of weet hoe ik het oplos. Sowieso heb ik eigenlijk altijd wel iets te drinken in huis.



Na al deze ervaringen ben ik t met mijn eigen gastvrijheid ook wat relaxter gaan nemen. Want wij hebben dus juist altijd van alles: hapjes bij de borrel, iets lekkers bij de koffie......en dan nog liep ik me altijd zorgen te maken of we wel genoeg hadden of de goede dingen. Maar ik geloof dat wij onze gasten nu wel al bovengemiddeld verzorgen dus ik maak me er minder druk om



wat vinden jullie normaal??
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen uitnodig betaal ik zelf. Vaak kook ik zelf en ben dan al weken van tevoren bezig met de voorbereidingen. Ik kook uitgebreid en inderdaad, van tevoren lekkere hapjes, toastjes, brood met tapenades etc. Ik vind het juist heerlijk om m'n visite te verwennen met allerlei lekkers. Daar sta ik om bekend, dus het zou een beetje raar zijn als ze niets te eten zouden krijgen Heb ook altijd koekjes, snoepjes, chocolade etc. in huis voor evt. onverwachte visite.
Alle reacties Link kopieren
Iemand hierboven schreef waarom ik dan zelf niet even aankaart of er geen hapjes op tafel kunnen komen, maar dat vind ik echt niet kunnen. Ja hooguit nog bij mn beste vriendin dat ik zeg: "joh ik sterf van de honger heb je iets?" maar bij vrienden die we minder vaak zien duik ik echt niet in de koelkast om zelf toastjes te gaan maken hoor!



Kan hooguit misschien wat vage hints geven maar ja....

Ben iig blij dat mijn voorbeelden niet de norm zijn (al vraag ik me dan wel af waarom wij dat zo bovengemiddeld vaak treffen....als vrienden bij ons komen, worden ze altijd uitgebreid verzorgd maar blijkbaar voelen ze omgekeerd niet die behoefte)
Alle reacties Link kopieren
Een goeie gastvrouw zijn is een kunst, maar een goede gast zijn net zo goed... Je gaat toch niet vragen of er niet wat hapjes op tafel mogen komen?
quote:Appelsientje schreef op 11 oktober 2010 @ 15:29:

Een goeie gastvrouw zijn is een kunst, maar een goede gast zijn net zo goed... Je gaat toch niet vragen of er niet wat hapjes op tafel mogen komen? Dat is een goede
Alle reacties Link kopieren
quote:Appelsientje schreef op 11 oktober 2010 @ 15:29:

Een goeie gastvrouw zijn is een kunst, maar een goede gast zijn net zo goed... Je gaat toch niet vragen of er niet wat hapjes op tafel mogen komen?Ja dat bedoel ik dus, vind ik ook echt niet kunnen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Bij goede vriendinnen ben ik niet te beroerd om zelf die tonijnsalade even in elkaar te flansen als ik trek heb hoor Ze doen het omgekeerd trouwens ook omdat ik wel altijd lekkere dingen in huis haal, maar ze vervolgens vergeet op tafel te zetten



Ik vind het voorbeeld van iemand uitnodigen om te komen eten en dan naar een restaurant trekken om de rekening te splitsen echt niet kunnen. Als we uit eten gaan spreken we dat altijd vooraf af en betaalt iedereen zijn deel (en nee, we gaan niet pp uitrekenen hoeveel ieder gerecht kostte ), maar als ik bij iemand ga eten verwacht ik ook dat ik daar eet.



Om dan te zeuren of het wel uitgebreid genoeg is en of er wel hapjes op tafel komen.... ik heb vriendinnen die een diepvriespizza op tafel gooien en er een glas water bij zetten. Dat weet ik gewoon van ze en omgekeerd krijgen ze bij mij altijd gewoon lekkere hapjes en een goede maaltijd (als ik het in huis heb én ze wel even vragen of ik het ook op tafel zet ) ik heb helemaal geen zin om dit zo af te meten...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens andersom. Dan ben ik ergens en komen er tig schaaltjes knabbels op tafel terwijl 1, hooguit 2 handjes nootjes echt genoeg is voor mij.



Verder vind ik de voorbeelden die jij noemt ook niet netjes. Mensen te eten uitnodigen en dan naar een restaurant gaan en ze zelf laten betalen: not done.

Ik zou er echt niet van gecharmeerd zijn, ik probeer juist te bezuinigen door niet te vaak uit eten te gaan en er geen gewoonte van te maken.



Andersom vind ik dat vriendschap niet afhangt van wat je bij de koffie krijgt. Als die ander geen boodschappen heeft kunnen doen, moet ze jou dan afbellen? (ja ze moet beter plannen, vind ik ook)



Ik word zelf soms een beetje wazig in mijn hoofd als ik te weinig gegeten heb en probeer daarom altijd iets bij me te hebben voor noodgevallen / slechte planning.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Leuke discussie!



Als ik vrienden uit nodig dan betaal ik.



In de zomer hebben we wel een spontane barbeques ofzo dan word er gezamelijk boodschappen gedaan, gekookt en ook de kosten gedeeld.



Ga ik zelf ergens onverwacht langs, dan probeer ik zelf vaak nog even wat lekkers mee te nemen (voor bij de koffie, borrel of weet ik wat). Dat meld ik vaak ook al bij aankondiging bezoek (ik bel toch vaak ff vantevoren of het uitkomt dat geef mensen toch ook nog gelegenheid om een kutsmoes te verzinnen zich te verontschuldigen en is anders dan wanneer we al op hun stoep staan.). "Hey, we zijn bij jullie in de buurt. Komt het uit/ vinden jullie het gezellig als we een kop koffie komen doen?" indien antwoord "ja, gezellig is!" is mijn antwoord "Okay, dan komen we er zo aan. Dan gaan we eerst nog even langs de bakker/ supermarkt voor wat lekkers voor bij de koffie". Geef ik meteen de gastheer/ vrouw de tijd om nog even als een tirade door het huis de ergste rotzooi wegwerken (althans daar heb ik zelf altijd behoefte aan als er onverwachts bezoek komt...).
Alle reacties Link kopieren
okee dan hier een tip; ga je op de koffie en weet je dat je er niks bij krijgt? Neem een doosje bonbons mee of lekkere koekjes. Opgelost!



Verder lees ik hier mensen zonder voorraad; en wat nou dat er iets gebeurd waardoor je een paar dagen niet naar de winkel kunt etc. Ik zou gek worden zonder voorraad.

Heb echt altijd van alles in huis, kan er zelfs een ongepland feestje meebouwen.
Alle reacties Link kopieren
@duploo; dezelfde gedachte
Alle reacties Link kopieren
quote:flatscreen schreef op 11 oktober 2010 @ 17:35:

okee dan hier een tip; ga je op de koffie en weet je dat je er niks bij krijgt? Neem een doosje bonbons mee of lekkere koekjes. Opgelost!

.



Ja, moeten ze die dan wel optrekken



Ik heb bij een vriendin waar ik vette hoofdpijn van haar Kaapse Pracht Aldiwijn kreeg, zo vaak met een fles wijn voor de deur gestaan voor bij het eten (hint hint), maar die verdween dan mooi in het wijnrek en de Kaapse Pracht werd weer opengerukt .
Ik ben zooo blij dat ik geen boodschappen doe, niet kook, en er altijd meer dan genoeg in huis is voor als Sinterklaas en de Koningin op bezoek komen EN daarbij de mensen om me heen het werkelijk geen hol interesseert of ze wat krijgen of niet, en zo niet, ze zelf weten waar de kasten staan en wde avondwinkel is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat ik ook niet echt een goede host ben qua onverwachts bezoek. Ik drink zelf altijd thee of water (soms sap, als ik uit de band wil springen ) en heb ook echt nooit lekkere dingen in huis. Ik weet gewoon van mijzelf dat ik dat binnen no time op heb, no way dat een plak chocola, cake of lekkere koeken het langer dan 2 dagen overleeft, ik ben bang dat zelfs de diepvries slagroomsoesjes van de bakker vrij snel verdwenen zijn. Het dieptepunt was wel toen ik onverwachts (mannen) bezoek had en t al overduidelijk was dat ik niks in huis had, ik het fantastische idee kreeg dat ik nog wel nootjes had en zijn ogen bijna uit zn kassen donderden toen ik met een heule verantwoorde bak ongebrande ongezouten notenmix aan kwam lopen. We hebben er wel om kunnen gelachen gelukkig



Als ik trouwens van te te voren weet dat er mensen komen zorg ik altijd dat ik zelf lekkere hapjes maak, iets lekkers bij de koffie, gebak, wijn en fris in huis heb. Ik ben dus eigenlijk van origine heel gastvrij .... maar omdat ik mezelf niet kan inhouden moet dat wel op afspraak
Alle reacties Link kopieren
@ flatscreen: ik heb genoeg gezonde dingen op voorraad, ook de flessen water waar nu zo enthousiast reclame voor wordt gemaakt ivm nationale veiligheid dus mocht er een "ramp" zijn dan zijn de buren iig verzekerd van een gezond lekker maal. Als het gas het tenminste doet



Trouwens als iemand spontaan voor de deur staat ben ik wel zo gezellig om even naar de bakker/supermarkt te fietsen. Als er iets open is wil ik wel herkansing om het gezellig te maken. Aan de andere kant, als ik onverwacht bij iemand voor de deur sta verwacht ik ook niet dat er een heel arsenaal aan heerlijkheden uit de kast wordt getoverd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit mee gemaakt dat ik bij een vriendin was uitgenodigd. Zij woonde aan de andere kant van het land. Dus daarheen. Kom ik na een lange reis aan, moeten we eerst naar de supermarkt. Nou dat vond ik al ongastvrij, maar ok. Komen we uit de supermarkt zegt ze tegen mij dat ze een bepaald bedrag krijgt!! Ik was zo verbaasd dat ik het nog gegeven heb ook!! Ik ben dat voorval ook nooit meer vergeten. Weet nog precies hoe en waar ik stond, wat we aanhadden enz.

En dan had ik ook nog mijn benzinekosten van ruim 200 km!!



Ik zorg altijd dat ik lekker kook. En ik zorg bv met mijn verjaardag dat ik meer dan genoeg heb. Liever te veel dan te weinig. En ook van alles wat.



Niks zo erg als ergens zijn en niets aangeboden krijgen (en dan kun je zelf bepalen of je iets neemt).
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen uitnodig dan zorg ik voor hapjes, drankjes en een lekkere maaltijd. Als ze onverwachts langskomen zullen ze het moeten doen met wat er is. En soms is dat niet meer dan een boterham met kaas en een glas karnemelk, thee of water
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizaar schreef op 11 oktober 2010 @ 18:56:

Ik ben bang dat ik ook niet echt een goede host ben qua onverwachts bezoek. Ik drink zelf altijd thee of water (soms sap, als ik uit de band wil springen ) en heb ook echt nooit lekkere dingen in huis. Ik weet gewoon van mijzelf dat ik dat binnen no time op heb, no way dat een plak chocola, cake of lekkere koeken het langer dan 2 dagen overleeft, ik ben bang dat zelfs de diepvries slagroomsoesjes van de bakker vrij snel verdwenen zijn. Het dieptepunt was wel toen ik onverwachts (mannen) bezoek had en t al overduidelijk was dat ik niks in huis had, ik het fantastische idee kreeg dat ik nog wel nootjes had en zijn ogen bijna uit zn kassen donderden toen ik met een heule verantwoorde bak ongebrande ongezouten notenmix aan kwam lopen. We hebben er wel om kunnen gelachen gelukkig



Als ik trouwens van te te voren weet dat er mensen komen zorg ik altijd dat ik zelf lekkere hapjes maak, iets lekkers bij de koffie, gebak, wijn en fris in huis heb. Ik ben dus eigenlijk van origine heel gastvrij .... maar omdat ik mezelf niet kan inhouden moet dat wel op afspraak Bij mij idem. Ik heb genoeg voorraad in huis om te kunnen eten, maar uit zelfbescherming zijn dat nooit lekkere dingen. Chips, koek en chocola komt er hier alleen op bestelling in zeg maar :-). Verder is iedereen welkom en dan heb ik altijd nog wel ranja, koffie thee en misschien een sapje, maar meer moet je hier niet standaard verwachten. Ik ben single dus heb in principe niet zo'n grote voorraad nodig en koop bovendien alleen datgene wat ik zelf ook echt lekker vind. Daar moeten spontane gasten het dan ook mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen uitnodig sloof ik me uit.



Hier is het zo dat mijn schoonfamilie vaak komt, op vrijdag of zaterdag. Als ik de dag van te voren hoor dat ze komen eten doe ik, ook al werk ik de bewuste dag, m'n best om wat lekkers op tafel te zetten, wat iedereen lust.

Chips en drinken is altijd genoeg in huis, dus dat is ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote bgb op mijn stukkie:



Ik vraag wel of ik nog even naar de supermarkt moet rennen als ze wat willen. Een goede gast zegt " welnee, joh ". Maar dat maakt jou nog geen heel goede gastvrouw.



En dan gaat die goede gast, die op het laatste moment aangegeven heeft dat ie langskomt heel hard lopen miepen, omdat ik niks in huis heb en ook niks ga halen, want dat hoefde niet. Ja dank je de koekoek zeg, als je iets wil, moet je het zeggen. Wat een keurslijf eigenlijk, gelukkig werkt het met mijn vrienden en familie niet zo. Als je iets hebt is dat fijn, als je iets niet in huis hebt, ook prima hoor!



En nee, ik ben geen perfecte gastvrouw, wel een goede vriendin en familielid en een hele goede gast.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare vrienden heb jij. Je spreek af om uit eten te gaan, dan ga je uit eten, maar als je iemand uinodigd voor een etentje, dan kook je toch lekker uitgebreid voor die mensen....

Komen er mensen langs, dan zet je al snel een knabbeltje etc. op tafel (heb ik altijd wel in huis, en heb ik geen boodschappen gedaan en zijn alle chipjes/ nootjes net op, kan ik altijd wel wat in elkaar flansen, uit de voorraadkast of uit de vriezer: dan gaat de frietpan aan hahahaha)
Alle reacties Link kopieren
enne.... heb ik iets niet in huis wat de gast wil (wat nogal eens het geval is met verse koffiemelk, heb wel creamer voor echt noodgevallen, maar verse kofiemelk is nu eenmaal lekkerder) dan bied de voorraadkast van de lieve buurtjes altijd een uitkomst andersom gebeurt dat natuurlijk ook wel eens
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg ongastvrij om mensen uit te nodigen bij je thuis en dan niets in huis te hebben. Nodig je mensen uit om bij je te eten en vervolgens naar een restaurant/ iets afhalen om de gasten laten te betalen vind ik ronduit asociaal.



Wanneer mensen langs komen vraag ik ze altijd wat ze willen hebben qua drinken en dat haal ik dan even samen met wat lekkers. Nodig ik ze uit voor het eten dan vraag ik of ze dat en dat lekker vinden en dan maak ik het. Ik vind het leuk als ik vrienden een plezier kan doen.
Wat een leuk topic.



Ik zou zelf nooit mensen bij mij thuis voor eten uitnodigen en als zij komen ineens naar een restaurant gaan, en dat zij zelf voor hun eigen eten moeten betalen. Dat vind ik echt niet netjes.



Iemand schreef hier in dit topic zo van dan sta je dan met een bloemetje en een fles wijn voor de deur, en dan ga je ineens op eigen kosten uit eten! En die persoon geef ik groot gelijk, je verwacht dat je gewoon bij die mensen thuis gezellig ontvangen wordt, omdat zij vroegen of je bij hun thuis komt eten. Het zou anders zijn als die kennissen van tevoren hadden gezegd zo van zullen we dan en dan afspreken en met zijn allen gezellig uit eten gaan? Maar bij TO gebeurde dit totaal onverwachts.



Ik heb weleens meegemaakt dat ik bij kennissen was, ik zou (kosten gedeeld) gaan lunchen, het was erg gezellig, en het liep uit. Het was ineens rond etenstijd, toen zei dat stel van leuk, zullen we daar en daar uit eten gaan? En zij hebben alles betaald! Ik voelde me er toen verlegen onder, maar zij zeiden zo van het was ons spontane idee om ineens uit eten te gaan, dus wij betalen. Dat vind ik achteraf gezien heel netjes en gastvrij.



In mijn studententijd heb ik weleens meegemaakt dat een vriendin spontaan langskwam. Van tevoren hadden wij niet afgesproken om samen te eten. Zij bleef plakken, en ineens riep ze van hé ik heb best wel zin in een lekkere pizza, zullen we bestellen? Ik zei okee, ik betaalde, ik vond het toen wel ontzettend duur, ik studeerde nog, en voor mezelf bestel ik nooit eten of zo. Nu trouwens nog steeds niet. En zij betaalde mij niets! En ik vond het krenterig staan om te zeggen van hé, ieder de helft hoor! Goed, het was wel bij mij thuis, dus ik ben de gastvrouw, maar het was haar spontane idee om ineens pizza te bestellen. Goed, ik heb er geen boterham minder om gegeten, maar zelf zou ik, als ik bij een vriendin thuis ben en ik ben degene die spontaan voorstelt om pizza te bestellen, gewoon de kosten delen.



In mijn studententijd heb ik ook weleens een vriendin te eten gehad, en zij wilde de helft van de kosten betalen. Op zich netjes, onder studenten bestaat ook de gewoonte om de kosten te delen, maar ik heb toen geweigerd, zij was bij mij uitgenodigd voor eten dus ik betaal dan ook. Later werd het bij haar gewoon wederzijds, de ene keer kwam zij (en later haar partner) hier eten, en ik de andere keer bij hun. En degene die de gastvrouw is, betaalt gewoon.



Als ik mensen uitnodig voor het eten, zorg ik ook voor voldoende drankjes en hapjes. Er is dan ook altijd een lekker wijntje. Een keer heb ik iets genants meegemaakt, zelf drink ik tegenwoordig geen cola meer, dus dat heb ik niet in huis. Wel had ik wijn, allerlei sapjes en andere frisdrank gekocht. Ik had een stel te eten, en hij vroeg: heb je niet eens cola in huis??? Goed, dat was een leer voor de volgende keer. Maar over het algemeen hoeven mijn gasten niet per se cola, en zijn blij met een wijntje, Crodino, tonic, bitter lemon, tomatensap of een ander sapje wat ik voor hun in huis haal...



Wel is het een goed idee om voor het geval dat een paar blikjes cola in huis te hebben...



Wat ik ook regelmatig heb meegemaakt als ik bij mensen thuis was uitgenodigd voor het eten, vooral als het een stel was, dat zij onder elkaar, wel zodat ik het net kon horen, aan het praten waren hoe dúúr bijvoorbeeld het vlees was wat zij bij de slager voor dit etentje hebben gekocht.... Zelf zeg ik dat nooit, ik nodig gewoon mensen uit, en ik vind het bezoek het geld echt waard. Mocht ik krap bij kas zitten, dan houd ik het gewoon eenvoudiger, maar ik ga echt niet tegen het bezoek zeggen dat ik voor hun zoveel kosten heb gemaakt...



Misschien een beetje of topic. Wat ik altijd lastig vind: als ik ergens voor eten of visite ben uitgenodigd neem ik minstens een bloemetje of een leuk plantje mee. Vaak hoor ik reacties van jij bent altijd zo attent...



Is het normaal dat ik een bloemetje of plantje koop voor mensen die mij uitnodigen? Ik doe dus nooit én een bloemetje of plantje, wijn en luxe chocolade/bonbons of zo. Meestal neem ik alleen een bloemetje of leuk plantje mee of zo, dus ik breng naar mijn mening mensen niet in verlegenheid of zo.



Zelf vind ik het gewoon een leuk gebaar, en mensen hoeven voor mij echt niet hetzelfde te doen. Kortom, is het raar dat ik wel altijd iets meeneem als ik ergens ben uitgenodigd? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet erg netjes om mensen uit te nodigen en dan opeens zeggen dat jullie maar even uit eten gaan!

Zelf zou ik zoiets nooit doen.



Als er mensen bij mij langs komen waarmee ik heb afgesproken, maak ik altijd wel wat lekkers. En als ik niks maak, dan hebben dan haal ik wel iets lekker zoals een cake of zo.

Ik vind het gastvrij om mensen wat aan te bieden als ze komen. Ik vind het zelf ook wat te krijgen als ik op visite ben, ook al is het alleen om het gebaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat ons opvalt in de reacties m.b.t. dit onderwerp is het vaak vergoeilijken van duidelijk ongastvrije en soms uitgekiende, egoïstische houdingen van uitnodigers. Ik kan ook feesten en partijen geven zonder daadwerkelijk er weinig voor in huis te halen. Ik ben wat dat betreft door de wol geverfd, lees maar.



Zo'n 4 à 5x hebben mijn partner en ik met oudejaar een flink aantal vrinden en kennissen uitgenodigd om de avond bij ons door te brengen. Let wel, voorzien van drankjes en hapjes. Wij boden dat aan. 't Viel ons altijd op dat maar zeer weinigen er aan dachten een leuke en/of kleine attentie mee te nemen, al was het maar een bloemetje of een simpele bijdrage aan het eten en drinken. Echter, toen wij het gezelschap een keer voorstelde om zo'n avond eens bij een ander te vieren, viel het in principe stil. Dat wás nogal een voorstel, zeg! De één wilde de volgende jaarwisseling nu eens bij familie vieren, de ander wilde 'ns een keer en petit comité zitten en het simpel houden (diegene was dus wel alle malen geweest en rolde altijd volgevreten en vierkant van de drank de trap af), weer een ander moest er goed over nadenken, enfin, het kwam er op neer dat mijn partner en ik de volgende jaren oudejaar samen vierden, óf in klein familieverband óf samen met hele goede vrinden in de kroeg. Nimmer ging de telefoon voor een leuke uitnodiging. Bij ons was het dus De Zoete Inval geweest, gratis.



Enkele jaren terug waren wij 25 jaar samen. Tijd voor een knalfeest. Was super, meer dan 130 gasten gaven acte de présence. Locatie afgehuurd, catering volop met eten en drinken.Het heeft ons kapitalen gekost, natuurlijk eigen keuze. Let wel: van slechts 4 (vier!) gasten hebben wij achteraf een bedankje gehad voor het geslaagde feest. Toen wij enkele genodigden later een keer spraken, hetzij telefonisch of in de stad, hoorden wij wel eens dat ook zij iets hadden gevierd. Toppunt was eveneens een 25-jarig samenzijn. "Nou, het was zó leuk, met wat vrinden, kennissen en de kinderen hebben we een leuke party gehouden. 't Was zó gezellig!". Wij konden niet nalaten te zeggen dat wij er graag bij waren geweest om een handje te schudden en om een presentje te kunnen geven. Reactie: "Ach ja, eigenlijk vergeten, sorry hoor, maar ja, zo'n feestje kost het nodige...". Achteraf bleek dat er meer dan 40 man/vrouw waren geweest. Nou, 2 personen extra had dan ook nog wel gekund o.i.



Vrinden van ons, een echtpaar met 2 jonge kinderen, gaan 's zomers elke maand juli naar een camping in Duitsland. Aangezien wij in Diemen wonen, en zij op de terugweg altijd langs Diemen terugrijden, ontstond er gedurende zo'n 5 jaar de gewoonte bij ons aan te komen, op afspraak voor de goede orde. Wij zorgden dan voor een uitgebreide borrel met de diverse hapjes en aangezien men altijd zo rond 15.00 uur arriveerde, zorgden wij tevens voor een uitgebreid en o.i. lekker avondeten. Want 't ging allemaal op. Ook hier viel het ons achteraf wel eens op dat er totaal geen enkele attentie werd meegebracht: een bloemetje nogmaals of een leuk (wat ons betreft klein) presentje uit Duitsland. Ook 's avonds, bij hun thuiskomst, nooit een telefoontje gehad in de trant van 'thanks voor de leuke middag en avond'. Men kwam immer met lege handen. Het ging ons na de laatste keer erg irriteren, want wederom kwam men gewoon met lege handen en vond men het vanzelfsprekend worden hun laatste vakantiedag bij ons al drinkend en etend door te brengen.Wij vonden e.e.a. erg onaangenaam. Enfin, wij stelden hen afgelopen juli voor, toen men ons vanuit Duitsland belde of ze 'ons weer een bezoekje op de terugweg konden brengen' bij ons te borrelen om daarna 'voor de verandering' met z'n allen naar de Chinees te gaan in Diemen, met daarbij tactisch aangegeven dat we de rekening gewoon zouden delen. Nou, dáárover moest worden nagedacht. En ja hoor, wij hadden het voorspeld, vanaf de snelweg ergens in Nederland kregen wij een telefoontje dat men eigenlijk liever rechtstreeks naar huis wilde, "want de kinderen waren erg moe". Gek, de voorgaande jaren waren ze nooit moe.



Kijk, drie voorbeelden - wij hebben er meerdere - die ons nu "ongastvrijer" hebben gemaakt. Het lijkt wel of de gierigheid c.q. krenterigheid hoogtij vieren en dat men te beroerd is om zélf eens een keer iets te organiseren. En al zette men voor ons maar een pan macaroni op tafel (lekker juist!). Bij een ander is het namelijk een stuk makkelijker, is blijkbaar de opinie. Wij zijn er nu harder in geworden; onze deur gaat niet meer zo snel open. Het heeft ons ook wat "vrinden" en "kennissen" gekost - men liet nooit meer iets van zich horen, maar of wij daarmee nu ongelukkig zijn...



Ik ben benieuwd naar dito ervaringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven