Kinderen
alle pijlers
Kruidvat Kunstvoeding
donderdag 16 augustus 2007 om 16:39
Ik geef nu nog BV, maar ben me wel vast aan het orienteren voor als ik straks over ga op KV. Ik wil bij 5 maanden beginnen met rustig aan afbouwen, dat wil zeggen elke week 1 BV vervangen voor KV.
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
donderdag 29 november 2007 om 15:39
ja maar kreng, je hebt toch 9 maanden om je te verdiepen in dingen? pas gaan lezen erover als je half uitgescheurd en doodmoe in je bebloede kraambed ligt, lijkt mij wat laat. Het is geen zaak van schuld of domme moeders, maar meer van beetje goede voorbereiding van te voren. Mijn hemel, nieuwe ouders kunnen weken bezig zijn met het uitkiezen van geboortekaartje, kleur van de wagen en behangetje voor de kinderkamer. Dat vind ik nou net wat minder belangrijk dan dingen als voeding, slapen en gezondheid. Daar wist ik van te voren namelijk niks over, en de rest boeide me echt zoveel minder.
donderdag 29 november 2007 om 15:41
Labyrint, ik vind dat zo apart van die TSR. Mijn oma vertelde me laatst dat op de dag dat haar vader overleed, de bv (paar weken na de bevalling) accuut ophield. Ik vraag me eigenlijk af hoe dat precies komt.
Fijn dat het goed gaat met je vader, al is het dan naar omstandigheden. Is hij blij en trots met zn kleinkind?
Fijn dat het goed gaat met je vader, al is het dan naar omstandigheden. Is hij blij en trots met zn kleinkind?
donderdag 29 november 2007 om 15:42
donderdag 29 november 2007 om 15:46
Ah, zo bedoelde je.
Maar ook dat heb ik niet gedaan. Het stomme is, ik vind dat soort dingen wel leuk om ze nu, dus achteraf, te lezen. Net als met reisgidsen, die vind ik ook leuker als ik weer thuis ben.
(En als ik iets écht niet wist, dan mailde/smste ik een vriendinnetje dat vijf weken vóór mij bevallen was )
donderdag 29 november 2007 om 15:47
Dat denk ik wel ja krokus, als je totaal achter je keuze staat, hoef je niet zo fel te reageren. Ik heb me namelijk nooit verdedigd of schuldig gevoeld over feit dat dochter eerste maanden bij ons in bed sliep, ondanks alle adviezen hierover en waarschuwingen hiertegen. Voor ons werkte dit het beste en ik stond achter deze keuze. Waarbij ik overigens ook erg blij was dat ze op een gegeven moment wel in haar eigen bedje ging slapen hoor.
Toen mijn partner en ik samen met de kraamhulp vanalles hadden geprobeerd om de bv op gang te krijgen hebben we met de kraamhulp besloten een lactatiekundige in te huren.
Maar wat is dat moeilijk zeg! Wij zeiden op een gegeven moment tegen elkaar: het lijkt wel alsof we euthenasie op ons kind willen laten plegen! We moesten toestemming hebben van die en van die, een schriftelijke bevesting van daar, gebeld worden door X, aanmelden via Y, etc etc. En dat terwijl we het gewoon zelf betalen! Mijn partner is bijna een dag bezig geweest om een lact.kundige naar ons huis te krijgen!
En dat, vind ik, zou een eerste goede stap zijn: maak een lact.kundige toegankelijk voor IEDEREEN! Geef een vrouw standaard de eerste dag een paar minuten met een lact.kundige (langer hadden wij niet nodig om het aanleggen te leren) en maak een centraal nummer waar je als vrouw naar kunt bellen met bv vragen!
Als vrouw ben je je vaak niet bewust van het feit dat bv niet iets is wat zomaar vanzelf gaat. Dat is dus al tegenslag nummer 1! Als het dan vervolgens helemaal niet lukt en je kindje heeft honger en jij raakt gefrustreerd, dan wil je niets liever dan hulp. En als die dan bijna niet te krijgen is...
Maar wat is dat moeilijk zeg! Wij zeiden op een gegeven moment tegen elkaar: het lijkt wel alsof we euthenasie op ons kind willen laten plegen! We moesten toestemming hebben van die en van die, een schriftelijke bevesting van daar, gebeld worden door X, aanmelden via Y, etc etc. En dat terwijl we het gewoon zelf betalen! Mijn partner is bijna een dag bezig geweest om een lact.kundige naar ons huis te krijgen!
En dat, vind ik, zou een eerste goede stap zijn: maak een lact.kundige toegankelijk voor IEDEREEN! Geef een vrouw standaard de eerste dag een paar minuten met een lact.kundige (langer hadden wij niet nodig om het aanleggen te leren) en maak een centraal nummer waar je als vrouw naar kunt bellen met bv vragen!
Als vrouw ben je je vaak niet bewust van het feit dat bv niet iets is wat zomaar vanzelf gaat. Dat is dus al tegenslag nummer 1! Als het dan vervolgens helemaal niet lukt en je kindje heeft honger en jij raakt gefrustreerd, dan wil je niets liever dan hulp. En als die dan bijna niet te krijgen is...
ontopic: sinds dat ik een maand geleden ongv. ziek ben geweest ben ik gaan bijvoeden met kv. eerst had ik kruitvat merk maar dat vond toch wel erg zoet smaken. en het zat me juist niet lekker dat juist zo goed koop was. mijn neefje ging ook er ook erg van spugen. dus ben ik toch maar over gestapt op nutrilon daarvan weet ik uit mijn werk dat het erg goede voeding is. dat is dus mijn ervaring.
donderdag 29 november 2007 om 15:48
In de voorbeelden waar ik het over heb wel, ja: als je eerst roept dat je al die info niet wilt omdat je toch gewoon gaat doen wat goed voelt en geen behoefte hebt aan adviezen van de mafia, dan tamelijk snel overstapt op kv want daar worden ze ook groot van en niemand had me gezegd dat bv zo zwaar was, en maanden later (soms ook sneller) zegt dat je zo weinig begeleiding hebt gehad, tsja, dan had je het misschien toch beter anders aan kunnen pakken. En dan bedoel ik niet op het moment dat je in je kraambed ligt, maar al daarvoor.
Natuurlijk loopt het in lang niet alle gevallen zo, maar hier op het forum komt het opvallend vaak langs. Sommige vrouwen kunnen gewoon fysiek geen bv geven, bij sommigen zitten de omstandigheden dusdanig tegen dat het niet haalbaar is, sommigen krijgen verkeerd advies, en weer anderen doen helemaal niks en geven achteraf de buitenwereld de schuld. Ik had het alleen over die laatsten, en verbaas me er wel eens over hoeveel er dat zijn: wel heel hard nadenken over wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap, en nog veel harder over de kleur van het kinderkamertje, maar niet stilstaan bij voeding voor je kind na de geboorte.
donderdag 29 november 2007 om 15:49
Fleurtje, volgens mij ben je een vrouw die erg sterkt in haar schoenen staat, maar ik ben af en toe een behoorlijke onzekere miep.
Daarom was voor mij een goede voorbereiding het halve werk. Daardoor kon ik opmerkingen van mensen die het goed bedoelen maar slechte adviezen geven heel goed naast me neerleggen.
Naast het feit dat ik versteld stond dat ik zo van de bv heb genoten is dat ik me als moeder helemaal niet zo onzeker voel. Ik ken mijn jochie het beste en voel gevoelsmatig aan wat er aan de hand is en wat voor hem het beste is. Ik volg mijn gevoel en tot nu toe gaat dat me goed af.
Daarom was voor mij een goede voorbereiding het halve werk. Daardoor kon ik opmerkingen van mensen die het goed bedoelen maar slechte adviezen geven heel goed naast me neerleggen.
Naast het feit dat ik versteld stond dat ik zo van de bv heb genoten is dat ik me als moeder helemaal niet zo onzeker voel. Ik ken mijn jochie het beste en voel gevoelsmatig aan wat er aan de hand is en wat voor hem het beste is. Ik volg mijn gevoel en tot nu toe gaat dat me goed af.
donderdag 29 november 2007 om 15:56
Haha, had je gedacht. Alleen is/was bv nou zo ongeveer het enige waar ik niet onzeker over ben (geweest). Maar voor de rest.... (en nu heb ik het niet zozeer over kinderen krijgen/hebben, maar in het algemeen). Wat dat betreft is zwanger zijn, bevallen en 'hebben' erg goed (geweest) voor mijn zelfvertrouwen...
donderdag 29 november 2007 om 15:59
Nou, ben eerlijk gezegd toch wel blij met de info op dit forum, want als ik hier nooit op gekeken had, was ik gewoon flesvoeding gaan geven net als mijn moeder. Want dat is toch normaal?
Nu wil ik het wel proberen.
Volgens mij ligt het inderdaad ook een beetje aan de slechte informatievoorziening. Toen ik nog kind was en wij op bezoek waren bij vrienden van mijn ouders, zag ik die vrouw dus borstvoeding geven. Ik vond dat toch zo gek! Daar heb je toch een flesje voor. Bizar eigenlijk nu ik er zo over nadenk.
Ben nog even gaan zoeken naar dat bv vragen topic. Maar kan het niet vinden. Hoorde namelijk ook eens van een kennis: Oh nee, ga geen borstvoeding geven hoor. Dan moet je zo gaan letten op wat je eet. Mag je geen pittig eten enzovoorst. Ik neem toch aan dat dat ook een fabeltje is? Vrouwen in India / China geven ook borstvoeding. Maar kan het hier dus even niet vinden.
Vind zelf ook bijvoorbeeld dat sommige mensen er wel erg mee bezig zijn hoor. Geen americain filet of brie mee, want we proberen zwanger te worden!
Nu wil ik het wel proberen.
Volgens mij ligt het inderdaad ook een beetje aan de slechte informatievoorziening. Toen ik nog kind was en wij op bezoek waren bij vrienden van mijn ouders, zag ik die vrouw dus borstvoeding geven. Ik vond dat toch zo gek! Daar heb je toch een flesje voor. Bizar eigenlijk nu ik er zo over nadenk.
Ben nog even gaan zoeken naar dat bv vragen topic. Maar kan het niet vinden. Hoorde namelijk ook eens van een kennis: Oh nee, ga geen borstvoeding geven hoor. Dan moet je zo gaan letten op wat je eet. Mag je geen pittig eten enzovoorst. Ik neem toch aan dat dat ook een fabeltje is? Vrouwen in India / China geven ook borstvoeding. Maar kan het hier dus even niet vinden.
Vind zelf ook bijvoorbeeld dat sommige mensen er wel erg mee bezig zijn hoor. Geen americain filet of brie mee, want we proberen zwanger te worden!
donderdag 29 november 2007 om 16:07
Jeetje, wat leuk om te horen dat je het wil proberen!
Wat dat eten betreft, valt heel erg mee hoor. Je kan ook eens kijken bij de site van het Voedingscentrum. Ik kijk enkel uit met uien en heeeeeeeel heet eten (ahum, dat was een lange nacht met dochter).
En wat dacht je van: ' ik ben vanochtend gestopt met de pil, dus drink ik maar geen roseetje vanavond' ......
donderdag 29 november 2007 om 16:07
Chi-caatje, wat leuk dat je door dit topic toch overweegt om bv te gaan geven. Ik was nogal preuts aangelegd en vond daarom borstvoedende vrouwen een beetje 'raar'. Ik keek er dus ook zoals jou tegenaan. En nu....ik heb het afgelopen jaar gewoon in het openbaar bv gegeven.
Wat dat aangepaste eten betreft. Volgens hoef je niet perse rekening te houden. Als je in je zwangerschap al gevarieerd eet of met pittige kruiden, dan went je kindje er ook al aan.
Zelf kon ik alles eten en heeft mijn jochie er geen last van gehad. Maar nu heb ik wel heel erg geluk gehad, want hij was er eentje van de klok (leek wat dat betreft net een kv-baby) en sliep zelfs na 8 weken door.
Wat dat aangepaste eten betreft. Volgens hoef je niet perse rekening te houden. Als je in je zwangerschap al gevarieerd eet of met pittige kruiden, dan went je kindje er ook al aan.
Zelf kon ik alles eten en heeft mijn jochie er geen last van gehad. Maar nu heb ik wel heel erg geluk gehad, want hij was er eentje van de klok (leek wat dat betreft net een kv-baby) en sliep zelfs na 8 weken door.
donderdag 29 november 2007 om 16:12
Dat komt, lieve Bird, omdat ik op het forum alleen reageer op topics waar ik wél iets over meen te weten, of op topics waar ik alleen iets liefs hoef te zeggen
Op topics over bv 'spreidbroekjes' of 'dieten' zul je me niet snel vinden :-)
Chica, wat je eet heeft wel invloed op bv. Ik heb een keer chili con carne gegeten, dat heeft baby geweten. Toffe reactie van je, trouwens! Gaat allemaal wel goedkomen.
Op topics over bv 'spreidbroekjes' of 'dieten' zul je me niet snel vinden :-)
Chica, wat je eet heeft wel invloed op bv. Ik heb een keer chili con carne gegeten, dat heeft baby geweten. Toffe reactie van je, trouwens! Gaat allemaal wel goedkomen.
donderdag 29 november 2007 om 16:14
Bird het kan verkeren hoor ;) Mijn dochter was er ook zo een. Kwam echt op de klok, sliep met 3 weken door, met 8 weken sliep ze het klokje rond en met 3 maanden zat ze op 4 voedingen. Dat laatste is dan wel weer dodelijk voor je productie en in combi met na 6 weken al ongesteld zijn was dat ook het begin van mijn bv-probleem toendertijd. Maa wat doorslapen enz betrof een modelbaby.
Zoontje is heel anders. Nu 11 weken, nog nooit minder dan 2 voedingen in een nacht gehad en dat was positief gerekend. Komt meestal nog zo'n 8/9 keer, gister zelfs weer eens 11 keer. Dus aan doorslapen denken we de eerste maanden nog maar niet
Zoontje is heel anders. Nu 11 weken, nog nooit minder dan 2 voedingen in een nacht gehad en dat was positief gerekend. Komt meestal nog zo'n 8/9 keer, gister zelfs weer eens 11 keer. Dus aan doorslapen denken we de eerste maanden nog maar niet