Interieuradvies voor de woonkamer gevraagd

18-10-2010 13:40 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik wonen al een paar jaar samen, maar onze woonkamer is nog altijd een samenraapsel van door ons beiden ingebrachte spullen en haastig gekochte accessoires. Gevolg: weinig samenhang en gezelligheid. Nu de koude wintermaanden er weer aan komen wil ik daar eindelijk eens iets aan doen.

De situatie: we hebben (en houden ) muren in gebroken wit, een grote zandkleurige leren bank met bijpassende fauteuil, een glazen salontafel en een houten (licht eiken) eettafel met roomkleurige leren stoelen. De meubels zijn allemaal redelijk strak en modern.

Ik wil graag aanschaffen kussenhoezen (voor de kussens op de bank), een vloerkleed en lampenkappen en ben ook best bereid om een muur (die nu ook al een afwijkende kleur heeft t.o.v. het standaard gebroken wit) over te schilderen.

Maar wat koop en schilder ik in welke kleur? Zoals gezegd wil ik graag samenhang en gezelligheid, we houden van natuurlijke kleuren, maar een niet al te felle accentkleur is ook prima. En met welke accessoires kan ik de boel verder opleuken?

Ik hoor graag jullie ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees detoneert de glazen salontafel. Kan die er nog uit?

In de categorie accessoires beveel ik mooie planten aan.
Een glazen salontafel en leren banken....brr.. nee sorry advies lukt dus niet.
Wij hebben paars als accentkleur. Alle muren zijn wit, op eentje na. Die is een soort van koper/lila achtig metalic kleur. Verder paarse kussentjes en paarse (en witte) kaarsen en theelichthoudertjes. En het vloerkleed is ook paars (wel een donkere kleur). Kan je goed combineren met wit en bruin (en eventueel beige).



Ik heb veel dingen van de Hema (kussenhoesjes) en V&D (andere kleur kussenhoesjes). Verder witte bloempotten (ikea). En wat ik zelf ook heel mooi vind is dimbare verlichting. We hebben twee behoorlijk opvallende lampen. Eentje boven de eetkamertafel met allemaal klein lampjes en kraaltjes in krullen van metaaldraad. Die geeft heel mooi licht en een mooi effect op de muur. En bij de zithoek hebben we zo'n overhangende bolle lamp aan een kromme stang.
Wij hebben trouwens ook leren banken (creme) maar een glazen salontafel vind ik meestal niet zo gezellig...
Alle reacties Link kopieren
Glas en leer, dat zijn allebei wel materialen zonder veel textuur. Ik denk dat het mooi zou zijn als je dat zou veranderen.



Ik hou ook erg van wit: een wit behangetje met textuur zou mooi zijn op een muur. Zoiets als dit:

behang



En dan inderdaad, iets met grote planten. Een hele grote groene pant doet veel voor een huis.



En ook belangrijk: wat heb je op de vloer en wat voor gordijnen heb je? Veel mensen gaan vaak klooien met accessoires om de boel wat op te leuken, maar met als gevolg dat het nog rommeliger wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevieve schreef op 18 oktober 2010 @ 14:07:

Als ik dit zo lees detoneert de glazen salontafel. Kan die er nog uit?

In de categorie accessoires beveel ik mooie planten aan.Over de salontafel ben ik eigenlijk wel tevreden; hij is niet zo groot dus ook niet heel dominant aanwezig. We hebben al mooie planten, die ook qua grootte prima in de huiskamer passen (niet te ielig zeg maar).
Alle reacties Link kopieren
quote:kaetje schreef op 18 oktober 2010 @ 14:18:

Wij hebben paars als accentkleur. Alle muren zijn wit, op eentje na. Die is een soort van koper/lila achtig metalic kleur. Verder paarse kussentjes en paarse (en witte) kaarsen en theelichthoudertjes. En het vloerkleed is ook paars (wel een donkere kleur). Kan je goed combineren met wit en bruin (en eventueel beige).

Aan wat voor kleur paars moet ik precies denken? Richting aubergine? En hebben jullie overal dezelfde kleur paars gebruikt of verschillen in tint?
Heb je geen foto? als je die niet wilt plaatsen ivm privacy snap ik dat natuurlijk ook

Is heel erg moeilijk te beoordelen, het is mn smaak ook niet maar heb er nu geen goed beeld bij!
Alle reacties Link kopieren
quote:SjakieAfhakie schreef op 18 oktober 2010 @ 15:41:

Glas en leer, dat zijn allebei wel materialen zonder veel textuur. Ik denk dat het mooi zou zijn als je dat zou veranderen.



Ik hou ook erg van wit: een wit behangetje met textuur zou mooi zijn op een muur. Zoiets als dit:

behang



En dan inderdaad, iets met grote planten. Een hele grote groene pant doet veel voor een huis.



En ook belangrijk: wat heb je op de vloer en wat voor gordijnen heb je? Veel mensen gaan vaak klooien met accessoires om de boel wat op te leuken, maar met als gevolg dat het nog rommeliger wordt.



We hebben een houten vloer en voile-achtige gordijnen in een heel zachtgroene tint.



Ik vind jouw suggestie van textuur wel een interessante! Behang is niet echt een optie vanwege de structuur van de muren, maar misschien dat dat op een andere manier ook zou kunnen (bijv. met een 'grof' wollen vloerkleed of kussenhoezen van verschillende materialen)?
We hebben twee lichtere kussentjes en twee donkere. En het kleed is ook donker. De kaarsen zijn gewoon zoals je ze koopt eigenlijk, bij de Hema of de AH. En ik bedenk me net dat we ook nog een fleecedekentje hebben van de Action. Af en toe een nieuwe orchidee in een paarstint, dat soort dingetjes. Geen dure dingen dus en ook niet in een bepaalde kleur paars.



Heb je allemaal dezelfde (stijl) bloempotten? Veel verschillende bloempotten maakt het ook rommelig.
Groen is ook een mooie kleur! Hoewel ik paars ook wel goed bij zachtgroen vind kunnen. En inderdaad een paar verschillende soorten kussens (groot en klein, harig of juist glad en glanzend).



Bij de Hema hebben ze nu trouwens een nieuwe serie spulletjes in paars en in limegroen. Poefjes, mandjes, lampjes, kussendingetjes etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:isa26 schreef op 18 oktober 2010 @ 17:25:

[...]





We hebben een houten vloer en voile-achtige gordijnen in een heel zachtgroene tint.



Ik vind jouw suggestie van textuur wel een interessante! Behang is niet echt een optie vanwege de structuur van de muren, maar misschien dat dat op een andere manier ook zou kunnen (bijv. met een 'grof' wollen vloerkleed of kussenhoezen van verschillende materialen)?





Lichtgroen is mooi. Ik zou daar geen andere kleur meer bijkiezen, je hebt ook al de bruine bank toch? Lichtgroen, bruin en wit, met misschien nog wat wit/zilverkleurige accessoires. Je kunt trouwens wel de structuur van je muur wegwerken door eerst te behangen met een glasvliesbehang.



Ik zou ook alle accessoires die je nu hebt weghalen, en dan alleen een voor een de dingen terugzetten die je echt heel mooi vind.



Verlichting doet ook heel veel.



En qua tapijt: ik vind dit soort dingen prachtig: (goedkoop is anders)
Alle reacties Link kopieren
@Isa26 ik zou idd ook doorgaan op de kleur van je gordijnen, anders word het te druk. Door een mooi tapijt te nemen en leuke kussentjes en accessoires in dezelfde kleur krijg je al meer een eenheid in je interieur. Wat Sjakie zegt over materialen met structuur te kiezen, dit helpt ook om je interieur een warmer en knusser gevoel bij te geven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een mooie spiegel in je huiskamer hangen? Dat geeft ook altijd een ruimtelijk effect vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Nog een laaste tip: maak zelf een moodboard
Een algemene tip: kies niet voor 1 accentkleur maar voor een reeks accentkleuren. Kies je bijvoorbeeld voor groen, probeer dan niet om alles (wand, kussens kleed, enz) in dezelfde kleur groen te doen, maar gebruik verschillende tinten groen en wissel het af met neutrale tinten wit/crème/beige/grijs en kies idd verschillende structuren uit voor de stoffen. Op die manier creëer je wel eenheid, zonder dat het direct heel erg gemaakt lijkt.
Veel verschillende kleuren groen lijkt me weer erg druk worden. Wij hebben zelf ook cremekleurige muren, glazen tafels van gebroken glas, een stoffen bank in het bruin (met verschillende kleuren bruin. Donker, licht en creme door elkaar zeg maar) en dan als accentkleur limegroen. We hebben een kleed, kussentjes, kaarsen en bloempotten in die kleur. De gordijnen hebben we bruin gehouden. Als accentkleur zou ik het alleen met assecoires doen eigenlijk. Dus geen muur in die kleur ofzo. Zo kan je het nog eens snel vervangen als je het zat bent.

Verder vind ik een glazen tafel met een leren bank helemaal niet verkeed. Wij hadden dit ook. Gebroken glazen salontafel met een zwarte leren bank. En nee, het werd helemaal geen hoerige look of mannenhuis ofzo. Het was zelfs knus en gezellig in ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Groen lijkt me zelf heel mooi, maar ik zou niet zo snel gaan voor lime (net iets te fel). Is groen met het zandkleurige van de bank niet net iets te....ehm...camouflagepak-achtig?

Vind de suggestie van nummerzoveel om af te wisselen met neutrale kleuren ook wel een goede, anders wordt het inderdaad zo bedacht. En die verschillende texturen zijn een blijvertje, daar ga ik me eens in verdiepen.

Hebben jullie trouwens nog suggesties voor woon- en/of webwinkels waar ik wat inspiratie op kan doen en eventueel tot aanschaf over kan gaan? We wonen in de Randstad.

In ieder geval alvast bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn warmere accenten dan wat minder camouflage-achtig zoals paars en donkerrood, maar er zijn veel verschillende soorten groen dus dat moet ook wel lukken. Ik heb trouwens zelf goede ervaringen met fashion4home. Daar heb ik laatst een afbeelding voor aan de muur gekocht en ben er nog steeds super blij mee! Het kijken zeker even de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mee met nummerzoveel wat betreft accentkleuren: niet één kleur maar variaties op een tint.

Dit betekent niet dat je alle soorten groen in huis moet halen. Maar als je een tint kiest (bijv. mosgroen) dan passen lichtere of meer felle varianten daarvan ook mooi in je interieur, omdat het variaties van één tint zijn blijft het een eenheid.



Voorbeeld: dit zijn verschillende tinten (naast elkaar) met verschillende variaties (boven elkaar).





Koraalkleuren staan denk ik ook mooi, zeker gecombineerd met donkerbruin. Welke kleur is de vloer? Als alles licht van kleur is wordt een koraalkleur misschien te zoet, gecombineerd met een donker vlak (kleed, muur) kan het wel. Ik ga even plaatjes zoeken van kamers in creme + accenten.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Niet allemaal in de juiste verhoudingen en stijeln, maar het gaat om de kleurencombinaties.



Creme + lichtblauw + donkerroze:





creme + grijgroen + oker





creme + wit + bruin (kan best nog een kleur bij, beetje saai zo)





creme + bruin + groen (+geel)





creme + hout + paars





creme + oranje (hier zou ik dus een donkere kleur bij doen, donkergroen of bruin)

What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, dank voor de kleurstalen. Ik vind het (verticale) rijtje tweede van links wel erg mooi! Heel fris maar niet te fel. Kan me voorstellen dat die kleuren ook heel mooi zijn met gebroken wit.



Vloer is van hout, zie link voor een benadering van de kleur (al is die van ons geen kersenhout).
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij erg geholpen heeft voor de inrichting van de woonkamer, is een kleurenthema. Je hebt bij elke doehetzelf zaak van die kleurenstaaltjes, kijk eens wat jij een leuke combo vinden.

Flexa heeft bijv. ook een kleurenschema monaco, long island, kenia en nog een aantal. Kijk daar ook eens tussen, wat je mooie kleuren vind.

Gebruik 1 van deze kleuren voor de muur en koop was accesoires in andere tinten van deze kleur. Het hoeft allemaal niet zo precies, maar het is wel een makkelijke manier om wat samenhang te creeeren.



Ik zou ook wat meer textuur aanbrengen, dus bijv. stoffen kussens of een sprei/deken over (gedeelte van) de bank.



Kaarsen zijn natuurlijk ook altijd een makkelijke manier om het wat gezelliger te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven