Kinderen
alle pijlers
Kruidvat Kunstvoeding
donderdag 16 augustus 2007 om 16:39
Ik geef nu nog BV, maar ben me wel vast aan het orienteren voor als ik straks over ga op KV. Ik wil bij 5 maanden beginnen met rustig aan afbouwen, dat wil zeggen elke week 1 BV vervangen voor KV.
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
donderdag 29 november 2007 om 16:19
Sunemom, oeps daar ben ik onbewust een beetje huiverig voor.
We zijn bezig voor een tweede (is helaas ook de reden om te stoppen met de bv ivm de hormonen die ik moet spuiten). Ik zeg regelmatig zo moeizaam als het voortraject is geweest, zo veel geluk had ik met de zwangerschap en zo makkelijk is mijn jochie. Een tweede kan daardoor bijna alleen maar tegenvallen.
We zijn bezig voor een tweede (is helaas ook de reden om te stoppen met de bv ivm de hormonen die ik moet spuiten). Ik zeg regelmatig zo moeizaam als het voortraject is geweest, zo veel geluk had ik met de zwangerschap en zo makkelijk is mijn jochie. Een tweede kan daardoor bijna alleen maar tegenvallen.
donderdag 29 november 2007 om 16:24
Bird dat was ik ook inderdaad. En hoewel het in de zin van doorslapen tegenvalt, ik kan heel slecht tegen slaapgebrek, geniet ik eigenlijk veel meer van hem dan ik toendertijd van dochter kon. Gewoon doordat het onzekere eraf is, je weet al dat je een kindje kunt verzorgen, het hele enge nieuwe is eraf en je durft wat meer op jezelf te vertrouwen. Dus ondanks dat hij 'moeilijker' is in een bepaalde zin, gaat het zo veel soepeler.
Succes met je pogingen trouwens ik hoop dat het snel raak mag zijn voor jullie.
Succes met je pogingen trouwens ik hoop dat het snel raak mag zijn voor jullie.
donderdag 29 november 2007 om 16:25
donderdag 29 november 2007 om 16:30
Jules, helemaal met je eens. Op een paar puntjes na. Want heel eerlijk: als je maar een paar minuutjes nodig had met de lactatiekundige, vind ik eigenlijk dat je kraamhulp je daar mee had moeten kunnen helpen.
Een centraal telefoonnummer waar je met vragen terecht kan, is er al: dat van de vbn en de lll. Vrijwilligers, ervaringsdeskunidgen die een gedegen opleiding hebben gekregen en die je met heel veel vragen al kunnen helpen.
En ik denk dat er voor verloskundigen ook een rol is weggelegd: als die moeders adviseren om een goed boek over bv te lezen, zijn die moeders al een stuk minder makkelijk in paniek te krijgen.
donderdag 29 november 2007 om 16:32
Chaicaatje, leuk dat je het nu toch wilt gaan proberen!
Het bv-vragentopic is een beetje verdwenen, lijkt het. Zie modtopic, de angels zijn het nu aan het zoeken. Ik hoop dat het nog terug te vinden is, want er staat een schat aan informatie in.
Qua eten: ik zou lekker alles eten waar je trek in hebt. Alsje kindje erop reageert, merk je dat vanzelf. Men roept hier uien en heet eten, of chili, maar mijn kinderen reageerden daar totaal niet op.
Wel op asperges en Jommetje helaas op melk. Maar preventief op dieet? nee hoor, niet nodig!
donderdag 29 november 2007 om 16:39
donderdag 29 november 2007 om 16:49
Nee. Er zijn vrouwen die er wel last van hebben, maar dat is slechts een heel klein percentage.
Ik vind de hele IVF-behandeling reuze meevallen. Het zelf spuiten had ik ook geen moeite mee. Wat ik erger vond is dat ik tijdens de hormonen totaal geen zin meer had in sex. Het spontane is er dan wel af. En ja, de hormonen hebben ook invloed op je humeur (arme lief). Maar dat heb ik er wel voor over. 't is maar een paar weken op je leven tenslotte.
Tuurlijk is het vervelend, maar geestelijk is het zwaarder. Althans in het 1e traject was dat zo. Nu voelt het anders. Ik ben mama en ik vind de wens voor een 1e of een 2e wel heel anders. Maar nu dwaal ik af.
Ik vind de hele IVF-behandeling reuze meevallen. Het zelf spuiten had ik ook geen moeite mee. Wat ik erger vond is dat ik tijdens de hormonen totaal geen zin meer had in sex. Het spontane is er dan wel af. En ja, de hormonen hebben ook invloed op je humeur (arme lief). Maar dat heb ik er wel voor over. 't is maar een paar weken op je leven tenslotte.
Tuurlijk is het vervelend, maar geestelijk is het zwaarder. Althans in het 1e traject was dat zo. Nu voelt het anders. Ik ben mama en ik vind de wens voor een 1e of een 2e wel heel anders. Maar nu dwaal ik af.
donderdag 29 november 2007 om 16:52
Je kent mijn verhaal een klein beetje. Ik sta nog steeds volledig achter mijn keuze om te stoppen met de borstvoeding na 3 weken. Toch kwetst het me ergens wel dat er makkelijk gezegd wordt dat je niet voldoende doorzettingsvermogen zou hebben en dat het zo'n dooddoener is om te zeggen "ik kon het niet aan". Ik was zo iemand die het niet aan kon door verschillende omstandigheden. Vreselijk heb ik dat gevonden, en ik kan me er dan wel kwaad om maken dat iemand hier heel makkelijk roept dat ik niet doorgezet heb. Hoewel ze daar natuurlijk op zich gelijk in hebben. Ik heb destijds niet doorgezet, met reden.
Je kunt nooit in andermans keukentje kijken. Dat probeer ik me altijd maar voor ogen te houden.
donderdag 29 november 2007 om 17:02
Nou, nou, wat een leuke reacties. En nou komt het: ik ben dus zo'n muts die nog niet eens zwanger is, maar wel graag van alles wil weten alvast, maar het wel weer overdreven vind om maar meteen geen wijntje, brie of filet te nuttigen als je het alleen nog maar aan het proberen bent.
Dus.. Maar goed. Vriendin is afgelopen zomer bevallen en zodoende begonnen de babykriebels te komen en ging ik steeds meer en meer lezen. Vooral hier dus.. En nu nog meer, want ik maak mijn pakje strippen op en dan beginnen wij ook. Dat is dus volgens mij in maart. En ik was dus altijd pro flesvoeding. Lekker makkelijk enzovoorts. Vooral omdat ik alle nadelen (fabeltjes) hoorde zoals:
1. je moet je kind elke keer wegen na het voeden om te weten of het genoeg heeft
2. vreselijke verhalen over tepelkloven, ontstekingen en schijven of zoiets en nog veel meer enge benamingen waarvan ik niet weet en niet eens wil weten wat dat nou weer is.
3. oud-collega's altijd heel veel grapjes maakten over het feit dat ze geen tiet meer hadden na de borstvoeding. Eerder theezakjes en aangezien mijn moeder geen borstvoeding had gegeven en nog hele mooie strakke, niet uitgelebberde borsten had, ik dat dus voor een feit aannam.
4 je niet meer alles kunt eten. special dingen moet eten enz...
Dus, vandaar eigenlijk. Maar ik heb hier veel gelezen. Ook vandaag op die website gekeken, gelezen waarom het zo goed is en proberen kan geen kwaad. En het is inderdaad iets heel natuurlijks, dus waarom niet? En het is natuurlijk ook nog eens gratis!
Dus.. Maar goed. Vriendin is afgelopen zomer bevallen en zodoende begonnen de babykriebels te komen en ging ik steeds meer en meer lezen. Vooral hier dus.. En nu nog meer, want ik maak mijn pakje strippen op en dan beginnen wij ook. Dat is dus volgens mij in maart. En ik was dus altijd pro flesvoeding. Lekker makkelijk enzovoorts. Vooral omdat ik alle nadelen (fabeltjes) hoorde zoals:
1. je moet je kind elke keer wegen na het voeden om te weten of het genoeg heeft
2. vreselijke verhalen over tepelkloven, ontstekingen en schijven of zoiets en nog veel meer enge benamingen waarvan ik niet weet en niet eens wil weten wat dat nou weer is.
3. oud-collega's altijd heel veel grapjes maakten over het feit dat ze geen tiet meer hadden na de borstvoeding. Eerder theezakjes en aangezien mijn moeder geen borstvoeding had gegeven en nog hele mooie strakke, niet uitgelebberde borsten had, ik dat dus voor een feit aannam.
4 je niet meer alles kunt eten. special dingen moet eten enz...
Dus, vandaar eigenlijk. Maar ik heb hier veel gelezen. Ook vandaag op die website gekeken, gelezen waarom het zo goed is en proberen kan geen kwaad. En het is inderdaad iets heel natuurlijks, dus waarom niet? En het is natuurlijk ook nog eens gratis!
donderdag 29 november 2007 om 17:08
Ik ga voor je duimen tegen die tijd. Hoewel de wens voor een tweede misschien anders is vind i het toch wel iets heel moois de interactie tussen twee kinderen. Heel mooi om mee te maken als het je gegund is.
Ik vind het trouwens wel knap van je dat je zo nuchter tegen IVF aankijkt. Ik heb met mijn ex 5 jaar geprobeerd en ondanks een extreem sterke kinderwens dus nooit die stap durven/willen zetten. Uiteindelijk, mede daardoor, uit elkaar gegaan ook omdat wij die weg dus niet samen aandurfden.
donderdag 29 november 2007 om 17:11
chica, echt hoor, dat is allemaal zo'n onzin over bv, de enige keer dat ik mijn kind extra gewogen heb, was omdat ik na een week of wat dacht dat ze misschien wel te veel was aangekomen. Ook onzin trouwens. Alles gegeten tijdens de bv, behalve osseworst, werd ze enorm winderig van. Ik heb alleen een ontzettende stuwing gehad op dag 4, echt verschrikkelijk, pijn, koorts en ellende, maar verder nooit iets van kloven, ontstekingen, of die ellende. En zo ongeveer alles aan mijn lichaam is lelijker geworden na de zwangerschap en de bevalling, behalve... tatatata de jongens!! nog altijd fier en stevig.
Probeer het gewoon, lees je van te voren goed in, bereid je voor op mogelijke problemen, wees overtuigd van het feit dat het goed is voor je kind en alle begin moeilijk is en overtuig jezelf ook van het gemak, altijd bij je, snachts je bed niet uit, goed voor je kind, geen geklooi met hoeveelheden, maximum, minimum, goed voor je eigen herstel, papa kan ook echt een flesje geven en je kan ook echt wel savonds weg, etc etc. Succes!
Probeer het gewoon, lees je van te voren goed in, bereid je voor op mogelijke problemen, wees overtuigd van het feit dat het goed is voor je kind en alle begin moeilijk is en overtuig jezelf ook van het gemak, altijd bij je, snachts je bed niet uit, goed voor je kind, geen geklooi met hoeveelheden, maximum, minimum, goed voor je eigen herstel, papa kan ook echt een flesje geven en je kan ook echt wel savonds weg, etc etc. Succes!
donderdag 29 november 2007 om 17:15
het grappige is, als de bv eenmaal goed loopt en je bent de eerste onzekerheden kwijt (maar heb je die niet sowieso met een verse baby?) is bv zo veeeeel makkelijker dan fv. Al dat geklooi met verschillende soorten voeding, hongerige babies, spugende babies, babies met verstopping, etc etc. De bv moet wel goed gaan dan natuurlijk, en ik heb het ook niet over kolven als je weer gaat werken, want dat vond ik behoorlijk ruk. Wel gedaan, maar niet fijn.
donderdag 29 november 2007 om 17:19
krokus, je kunt ook inderdaad niet in andersmans keuken kijken, feit is alleen wel dat veel vrouwen bv snel opgegeven met argumenten die niet gelden als ze bijv zwanger willen worden, of zwanger zijn. Dan is niks te gek en niks te veel moeite, maar als de baby er is, krijgt de bv de schuld van alles, vermoeidheid, huilbabies, krampjes, onzekerheden, slecht slapen, etc etc. En natuurlijk bepaalt ieder haar eigen grens en kan een ander dat niet voor je bepalen, maar sommigen geven gewoon snel op, door slechte voorlichting, slechte begeleiding en onwetendheid. (of doordat kraamvisite nou eenmaal belangrijker is dan voeding van je baby en echt, dit voorbeeld verzin ik niet)
donderdag 29 november 2007 om 17:56
Chicaatje, ik ben na de bevalling begonnen met borstvoeding, had me wel voorbereid (voorlichtingsavond), maar ik begon met de instelling dat ik het de kraamweek graag wilde volhouden, en daarna zou ik wel zien. Ik wilde niet ondanks alles borstvoeding gaan geven.
Na de bevalling moest ik een aantal dagen in het ziekenhuis blijven (koorts), en ondanks dat het ziekenhuis een WHO-certificaat had mbt borstvoeding kreeg ik er nauwelijks begeleiding in. Dochter heeft dan ook anderhalve dag fles- (nou ja, via een spuitje) voeding gehad. Gelukkig lukte het behulp van de kraamhulp wel. Uiteindelijk ging het zo goed dat ik het meer dan 6 maanden heb volgehouden, sindsdien wilde dochter niet meer, en ik moet zeggen dat ik het nu zo'n enorm gedoe vind, met die flesjes. Daarbij zit je meer op te letten en te tellen of ze genoeg binnenkrijgt, flesjes moeten afgewassen worden, spenen gesteriliseerd, voeding in huis, schepjes tellen etc etc. Alleen al om deze redenen zou ik iedereen borstvoeding aanbevelen (weegt zelfs op tegen het kolven op het werk).
Wat betreft de vooroordelen, ik kon inderdaad merken aan dochter dat ik chinees gegeten had (krampjes), maar verder eigenlijk niets, en na de borstvoeding krijgen je borsten meestal het oude formaat terug. Het schijnt in ieder geval niet veroorzaakt te worden door het geven van borstvoeding, maar door de zwangerschap zelf...
Na de bevalling moest ik een aantal dagen in het ziekenhuis blijven (koorts), en ondanks dat het ziekenhuis een WHO-certificaat had mbt borstvoeding kreeg ik er nauwelijks begeleiding in. Dochter heeft dan ook anderhalve dag fles- (nou ja, via een spuitje) voeding gehad. Gelukkig lukte het behulp van de kraamhulp wel. Uiteindelijk ging het zo goed dat ik het meer dan 6 maanden heb volgehouden, sindsdien wilde dochter niet meer, en ik moet zeggen dat ik het nu zo'n enorm gedoe vind, met die flesjes. Daarbij zit je meer op te letten en te tellen of ze genoeg binnenkrijgt, flesjes moeten afgewassen worden, spenen gesteriliseerd, voeding in huis, schepjes tellen etc etc. Alleen al om deze redenen zou ik iedereen borstvoeding aanbevelen (weegt zelfs op tegen het kolven op het werk).
Wat betreft de vooroordelen, ik kon inderdaad merken aan dochter dat ik chinees gegeten had (krampjes), maar verder eigenlijk niets, en na de borstvoeding krijgen je borsten meestal het oude formaat terug. Het schijnt in ieder geval niet veroorzaakt te worden door het geven van borstvoeding, maar door de zwangerschap zelf...
donderdag 29 november 2007 om 18:15
Dat was bij mij ook zo. Mijn moeder was dood, en nog geen maand later werd mijn zoon opgenomen met uitdroging en ondervoeding. Wat bleek: al die tijd had hij wel 'gedronken' aan de borst, maar bij mij kwam er geen druppel meer uit. En door zijn allergie weigerde hij alle andere voeding. Tijdens mijn moeders begrafenis heeft mijn zoon zelfs bij mijn nicht aan de borst gelegen, want met name in die eerste week was het echt acuut weg, op, droog. De weken erna dacht ik dat de borstvoeding weer enigszins op gang gekomen was ( ik weet de droogte aanvankelijk aan het grote gewichtsverlies van mezelf door de stress, maar volgens het ziekenhuis was het een reactie die ook zonder gewichtsverlies voorkomt).
Gelukkig heb ik na die ziekenhuisopname - vanwege de omstandigheden was er bij ons voor gekozen om mij ook een bed (ipv het normale stretchertje) te geven in het ziekenhuis en mijn vader en de huisarts hadden zonder dat ik het wist erop aangedrongen dat ik daar ook rust moest krijgen, dus ik hoefde zelf niets anders te doen dan naast mijn zoon slapen en kolven - kunnen relacteren en met een maand of anderhalf na haar overlijden was mijn productie weer op peil. Zoon heeft uiteindelijk tot 2 jaar en 10 maanden borstvoeding gehad.
Am Yisrael Chai!
donderdag 29 november 2007 om 18:24
Grappig dit. Ik was altijd pro-pro-pro BV. Vantevoren een goede cursus gevolgd. Ik heb geen tepelkloof of ontsteking gehad. En ik heb gewoon altijd alles gegeten, echt alles en mijn dochter had geen darmkrampjes. Ideale randvoorwaarden. En toch.... Ik heb mijn dochter bijna 5,5 mnd BV gegeven en ik vond die hele periode in een woord ruk.
Ik heb BV gegeven omdat ik voor haar het beste wilde en schoot daarin veel te ver door. Ik voelde me slecht als ik zou stoppen, maar ik vond het echt verschrikkelijk. Die enorme claim die altijd maar op mij gelegd werd. Altijd moest IK overal-en-altijd die tiet maar weer tevoorschijn toveren. Te pas en te onpas. Ik vond voeden ergens anders dan thuis, in een andere omgeving helemaal afschuwelijk. In het vliegtuig, op Schiphol, in de bus, ik heb overal gevoed, maar ik vond het heel onhandig. Mijn dochter word heel onrustig van drukte om zich heen en spartelde aan de borst, waar ik weer gestresst van raakte. Je baby in allerlei onhandige houdingen aan de borst houden. Met voeden was ik minstens een half uur bezig. En mijn kind die nog honger had, terwijl mijn borsten leeg waren, omdat ik bijv. vergeten was genoeg te drinken.... En dan heb ik het nog niet eens over die k*tkolfperiode op het werk (ca. 3,5 uur p/d), die ik dagelijks -vaak jankend van ellende- gedaan heb. Mijn voeding kwam blijkbaar erg traag.
Ik ben nu 2 weken gestopt, wat een verademing !!! Wat heerlijk, wat relaxed !!! Met een flesje voeden duurt maar 5 min. Is veel gezelliger. Altijd genoeg op voorraad. Ik kan het 'uitbesteden'. Ik ervaar alleen maar voordelen. Ik ben weer superrelaxed.
Neeee.... bij een evt. volgend kindje ga ik dit héél anders doen....
Ik heb BV gegeven omdat ik voor haar het beste wilde en schoot daarin veel te ver door. Ik voelde me slecht als ik zou stoppen, maar ik vond het echt verschrikkelijk. Die enorme claim die altijd maar op mij gelegd werd. Altijd moest IK overal-en-altijd die tiet maar weer tevoorschijn toveren. Te pas en te onpas. Ik vond voeden ergens anders dan thuis, in een andere omgeving helemaal afschuwelijk. In het vliegtuig, op Schiphol, in de bus, ik heb overal gevoed, maar ik vond het heel onhandig. Mijn dochter word heel onrustig van drukte om zich heen en spartelde aan de borst, waar ik weer gestresst van raakte. Je baby in allerlei onhandige houdingen aan de borst houden. Met voeden was ik minstens een half uur bezig. En mijn kind die nog honger had, terwijl mijn borsten leeg waren, omdat ik bijv. vergeten was genoeg te drinken.... En dan heb ik het nog niet eens over die k*tkolfperiode op het werk (ca. 3,5 uur p/d), die ik dagelijks -vaak jankend van ellende- gedaan heb. Mijn voeding kwam blijkbaar erg traag.
Ik ben nu 2 weken gestopt, wat een verademing !!! Wat heerlijk, wat relaxed !!! Met een flesje voeden duurt maar 5 min. Is veel gezelliger. Altijd genoeg op voorraad. Ik kan het 'uitbesteden'. Ik ervaar alleen maar voordelen. Ik ben weer superrelaxed.
Neeee.... bij een evt. volgend kindje ga ik dit héél anders doen....
What matters most is how you see yourself