Opruimtips gevraagd

29-10-2010 18:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hoi,



ik ben op zoek naar een manier om mijn kinderen te laten opruimen.

Aan het eind van de dag weigeren ze het gewoon. Ik heb al stickers geprobeerd, samen doen, positief belonen, op de gang.. niets helpt.



Hoe pakken andere moeders dit aan?

Ze zijn 3 & 4 jaar
Ik dacht dat je opruimen in het algemeen bedoelde. Want dan heb ik wel een tip:



Gooi. Zoveel. Mogelijk. Weg.



Echt, opgeruimd hoofd, opgeruimde geest.



Maar voor je kids... Een paar grote felgkleurde plastic bakken (op wielen!), waar ze alles in moeten gooien aan het einde van de dag? Misschien dat je daar dan nog een spelletje van kunt maken? En de speelgoedberg uitdunnen op z'n tijd, helpt ook goed.
Je kan je kinderen zeggen dat je alles wat ze niet opgeruimd hebben, wordt weggegooid. Als je daar een keer een voorbeeld in stelt, dan is het snel afgelopen met de tegenzin.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: niet ineens aan het einde van de dag. Tussendoor opruimen. Stoppen ze met de Lego en willen ze over op de Playmobil? Prima, maar dan eerst de Lego opruimen.

Zo blijft het wat beter te overzien, kunnen ze meestal ook beter spelen (gerichter) en is het aan het einde van de dag -moe- niet teveel.

En wanneer is het einde van de dag? Hier word meestal opgeruimd tijdens het koken, na het eten word er eigenlijk niet meer gespeeld maar is het voorleestijd.
Samen doen. Ze zijn nog te klein om de chaos te kunnen overzien die na het spelen is ontstaan. Niet zeggen dat je wilt dat ze opruimen, maar samen de spullen in de juiste bakken doen.
Alle reacties Link kopieren
Snappen ze wel wat je bedoelt met opruimen? Is voor kinderen vaak nog moeilijk om te bedenken wat ze dan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze nog te klein om het te snappen.

Wij "parkeerden" met opruimen altijd de autootjes in de kist, de diertjes gingen na het spelen slapen in de plastic box
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het geen rommel worden van de hele dag spelen. Als ze met bv de blokken willen spelen, prima, maar eerst het vorige speelgoed opruimen.



En ik heb ze meteen van jongs af aan geleerd dat opruimen erbij hoort. Net zolas ze zelf hun kleding in de wasmand gooien. Ze weten niet beter.



Als jij zegt dat ze moeten opruimen, en ze doen het niet, ga jij het dan zelf uiteindelijk opruimen? Want daar ga je de fout in. Ze moeten gewoon luisteren, jij bent toch hun mama? Zo niet, dan wordt er geen tv gekeken of geen ander speelgoed gepakt of iets dergelijks.



Mijn kinderen zijn 3 en 5.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat mijn zoon laat liggen ruim ik op.

In de kliko.
quote:Snormel schreef op 29 oktober 2010 @ 18:29:

Snappen ze wel wat je bedoelt met opruimen? Is voor kinderen vaak nog moeilijk om te bedenken wat ze dan moeten doen.dat ja. Opruimen is te veelomvattend voor hen. Benoem wat ze moeten doen: lego in de kist stoppen, boekjes in de boekenkast etc. En zelf meehelpen hè.
Alle reacties Link kopieren
Lekker muziekje aan op de achtergrond, en samen opruimen.



Met gekleurde bakken of een opbergmeubel zoals hieronder kun je ze spelenderwijs helpen om te leren opruimen.

Barbies gaan in de gele, autootjes in de groene, et cetera.

Zo'n kast werkte hier als een tierelier, ineens werd opruimen leuk en overzichtelijk.



Laat het opruimen elke dag op hetzelfde moment terugkomen.

Bijvoorbeeld voordat de tv aangaat, ruimen we de kamer op.

(Dan wordt het ook interessanter voor ze, want anders gaat de tv niet aan.)



Om het leuk te maken:

Veel herhalen, een zelfverzonnen opruimliedje met groot applaus voor de opruim-superhelden als ze klaar zijn.

Wie is de grootste opruim-superheld vandaag? kun je ook spelen.





The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 29 oktober 2010 @ 18:07:

Ik dacht dat je opruimen in het algemeen bedoelde. Want dan heb ik wel een tip:



Gooi. Zoveel. Mogelijk. Weg.



Eens!
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
Doe het stukje bij beetje. Laat ze tussendoor ook wat opruimen bijvoorbeeld elk uur 5 minuten zoveel mogelijk in de bakken doen.

Zeg niet: "Nu het speelgoed opruimen"! Dat is teveel en te groot. Jij kunt toch ook niet van spel opeens het hele huis opruimen? Zeg eens: "Nu gaan we alle autootjes in de mand doen." Laat ze daarna alle poppenkleren in de koffer doen. Alle kleurpotloden en stiften in de bak.
Alle reacties Link kopieren
Wedstrijdje doen wie het snelst kan opruimen? Mijn dochter van bijna 4 is erg van de wedstrijdjes op het moment.



(o en opruimen vindt ze leuk, ze kan niet tegen rommel, van wie zou ze dat hebben )
Alle reacties Link kopieren
Op kdv zingen ze een liedje: ópruimen, niet meer spelen. Gaat ze hier ook zingen, werkt als een trein.
Alle reacties Link kopieren
misschien een leuke tip die mijn broer gebruikt bij zijn kinderen, hij plakt samen met hen van die kleine ronde stickertjes op het speelgoed. Niet bij de lego ofzo maar de rest van het speelgedoe.



Hij heeft van die grote bakken waar dus hetzelfde kleur stickertje op zit.



Dus speelgoed opruimen is een spelletje voor ze.
Mijn kinderen zijn net 4 en bijna 2 en weten heel goed wat het begrip opruimen betekent. Als de dames met wat nieuws beginnen dan vraag ik ze eerst het andere op te ruimen. Dit willen ze niet altijd natuurlijk. De ene keer doen we het samen en de andere keer dan doen ze het alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als regel dat ze 1 ding mag laten staan, dus als ze met de duplo speelt en wil tekenen, dan mag dat, maar als ze dan weer wat anders wil doen, moetze eerst weer iets opruimen.

Wat ook helpt is dat ik aan het einde van de dag het 'opruimmuziekje' aan doe, dan gaan we zo snel mogelijk alles opruimen wat er nog ligt, werk ook goed.

mn dochter is 4 (beeb maakt nog geen troep, maar haar spullen ruimen we ook op, zoals rondslingerende spuugdoekjes, vieze l uiers die perongeluk nog bij het aankleedkussen liggen etc).

Succes!
Alle reacties Link kopieren
wij hebben die standaard ikea kast. Ze spelen met een bak, zijn ze daar klaar mee,dan kunnen ze het er terug in doen en dan een nieuwe pakken. Bakken zijn echt duidelijk gesorteerd, ze weten ook heel goed welke er zijn. ( op zolder staat ook zo n kast, wisselen we soms om, daar vragen ze dan gericht naar).



Spelletjes en puzzles staan in een andere kast. Ze mogen pas een nieuw spelletje als het andere weg is. De ouste ( bijna 4 ) houdt zich daar uitstekend aan. De jongste ( bijna 2) heeft er soms nog een handje van heel veel tegelijk te pakken. Ik help hem dan zelf gewoon even, vaak helpt hij vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kinderen vanaf het begin af aan geleerd dat het iets is wat erbij hoort. Zonder dat ik ze het gevoel wil geven dat het MOET (want voor moeten zijn ze allergisch ) en zonder ze het gevoel te geven dat het een supervervelend klusje is. We doen het altijd samen, hoewel ik merk dat mijn dochter het nu heel goed alleen kan (en daar prijs ik haar dan uitbundig voor). Toen ze nog kleiner waren deed ik het altijd met een liedje wat we bij muziek op schoot hadden geleerd: het speelgoed in de mand, het speelgoed in de mand, heja vicoria het speelgoed in de mand.... Verder hier in de ruimte onder de trap vier grote manden, twee voor hem en twee voor haar. Daar moet alles in gemikt worden. (hmmm ik klink als een 'zijen-sokken' mama als ik dit teruglees
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met wat Jaimie zei!



In deze tijd lijkt het alsof het niet meer vanzelfsprekend is dat een kind gewoon naar zijn ouder moet luisteren. En de ouders moeten alles uit de kast halen om hun kinderen maar iets te laten doen. Dat lijkt me onnodig, omslachtig en heel vermoeiend!



Op die leeftijd kunnen ze gewoon naar je luisteren hoor, prima zelfs! En ze hebben gewoon te luisteren naar je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven