Eiken kastje vermommen als 60-er jaren teak meubeltje

31-10-2010 21:12 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een eiken kastje graag de kleur geven van een 60-er jaren teak meubel (het zgn. deens design).



Ik vraag me af of dit kan.

Ik weet wel dat je onbehandeld vurenhout met beits bijvoorbeeld een eiken of mahonie kleur kan geven door het met beits in de gewenste houtsoort-kleur te schilderen.



Maar is een grootmoeders kastje van eikenhout schuren en daarna met beits in teak kleur ook mogelijk of komt de eigenlijke kleur er doorheen?



Of liever: is het de moeite waard om hier veel tijd en materiaal in te steken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog een rondje kringloop doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel erg zonde van het kastje.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 31 oktober 2010 @ 21:24:

Ik zou nog een rondje kringloop doen.Ja precies! Of marktplaats: het eikenhouten kastje verkopen aan een liefhebber (echt, die zijn er) en zelf een authentiek jaren 60-kastje kopen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Maar een standaard eikenhouten kastje (Bijvoorbeeld: ) kan er toch niet uitzien als 'Deens Design' ( tenzij het al 'Deens Design' is?! Ik bedoel, Deens Design gaat toch vooral over functionaliteit, gebruik van materiaal, heeft een vrij specifiek vormentaal, en dat gaat je grootmoederskastje volgens mij nooit redden met alleen een beits. (Tenzij het nou al die heel specifieke kenmerken al heeft)
Alle reacties Link kopieren
Wat Hanna zegt dus! (soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nl. al een 60-er jaren wandmeubeltje van teak hout, maar zoek nog iets in die stijl om mijn tv op te zetten.

Nu zag ik dus een perfect eiken kastje, ook uit de jaren 60, maar dat staat echt niet bij de rest qua kleur.

Bovendien wil ik ook binnenkort een eethoek kopen in dezelfde stijl als het wandmeubeltje.



Bij de kringloop kom ik regelmatig, ik sla tegenwoordig geen week over. Heb er al verschillende leuke dingen vandaan zoals een houten pindaschal in de vorm van een blad (ook teak) en bloempotten en een vaas uit de 60 jaren. Verder ben ik bezig om arcopal servies te verzamelen en speur ik tussen de oude lappen naar 70-er jaren vitrages.

Kortom, ik waan me soms echt terug in de tijd.



Misschien koop ik het kastje en zet ik het in de hal. Daar hebben de sixties nog niet toegeslagen. Ik zoek nog steeds iets om handschoenen, sjaals en mutsen in op te bergen.
Alle reacties Link kopieren
@ Hanneke, de onderste lijkt idd op de mijne, maar dit is volgens mij meer palissanderhout.



En het bovenste is echt heel anders dan 'mijn' eiken kastje. Dit noem ik (excuseer) de doodskistenstijl. Waar ik het over heb is meer grootmoeders tijd (mijn grootmoeder dan, ik heb zelf de leeftijd van een jonge oma)
Alle reacties Link kopieren
Ikea heeft de laatste tijd ook weer wat spullen in die stijl volgens mij. Zoals de Stockholmtafel (klik), die ik zelf erg mooi vind. Misschien kun je daar ook wel iets van je gading vinden?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Maar ehm.. ik snap de link "grootmoederstijd" en "jaren 60" dan niet zo? Als het kastje al een jaren 60 kastje is, en je andere meubels ook, dan kan je het toch ook bij elkaar laten passen door accessoires enzo? De meubels in mijn huis (ook veel jaren 60) zijn echt niet allemaal van dezelfde houtsoort/kleur, maar door de vorm, aankleding, stoffering en andere stijlkenmerken kan het wel bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik het nalees staat het er idd een beetje verwarrend.

Het wandmeubeltje is 60-er jaren modern, en het 60-er jaren nog op te knappen kastje wat meer voor de oma's uit die tijd. Wel schuin weglopende pootjes, maar niet zo fijntjes. En waar bij de een een strak richeltje als greep voor een laadje dient, zit er bij de ander een sierlijk randje.



Ik denk dat je wel een punt hebt dat niet alles exact eender van houtsoort hoeft te zijn, dat uitstraling en de sfeer waarin het staat het geheel kan maken. Ik koop het kastje en kijk of het erbij past, en zo niet ga ik niet schuren maar krijgt het een andere bestemming.



Elke tijd heeft zijn eigen modern en zijn eigen oubolligheid, dat is natuurlijk wel zo.



@ Dana: dit is zeker een leuke tafel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven