Werk & Studie alle pijlers

werken wonen in istanbul

03-11-2010 12:40 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaat in juli naar Istanbul, om te werken daar.

Nu kan ik mee gaan, maar moet me werk en huis opzeggen hier.

Ik spreek de taal niet, eerste tijd misschien geen werk. Maar hoef niet per see te werken.. maar dan.. dan zit ik daar alleen de hele dag.

Iemand ervaring met zo'n situatie?
Dus daar een baan gaan zoeken?
This is not kosher!
werk voorbeelden en er is veel mer te vinden, als je nog niet zo nodig hoeft te werken dan zou ik lekker even Istanbul ontdekken, is echt een wereld stad en de meeste spreken goed engels.

Succes.
Turks is op zich geen moeilijke taal om te leren, de grammatica is best te doen.

En de mensen zijn super vriendelijk, dus ze helpen je wel.

Doe een cursus Turks daar, als je niet perse hoeft te werken.
Kijk eerst eens of je daar wel een verblijfs en/of werkvergunning krijgt.
Mag ik meeeee....kan vloeiend turks;)))

Ik ben zelf turks,maar vind Turks echt een moeilijke taal!IVind Nederlands makkelijker.Istanbul is zooo groot en mooi!Mensen zijn indd erg gastvrij,heb er veel familie wonen en je krijgt vaak veel hulp enz.

Succes met je keuze,lijkt me spannend.
Ik zou never nooit m'n huis en baan opzeggen voor 'n man. Hoelang moet ie daar blijven? Turkije is hartstikke goedkoop om naartoe te gaan, dus zou hem lekker laten gaan en af en toe 'n weekje op bezoek komen. Denk aan je eigen toekomst ipv je afhankelijk te maken van 'n relatie. Persoonlijk trekt het land/de cultuur mij ook nog 'ns totaal niet, dus dat zou voor mij de beslissing heel erg makkelijk maken.
quote:siensien schreef op 03 november 2010 @ 13:05:

Kijk eerst eens of je daar wel een verblijfs en/of werkvergunning krijgt.

Dat dus.

En vooral niet bij dat beruchte callcenter gaan werken voor 750 YTL per maand! Afzetterij!
Ik zou het wel weten, lijkt me geweldig!

Turks schijnt trouwens een van de makkelijkste talen te zijn om te leren, omdat het een nieuwe taal is met daardoor een gemakkelijke(re) grammatica.
quote:rammie schreef op 03 november 2010 @ 13:08:

Mag ik meeeee....kan vloeiend turks;)))

Ik ben zelf turks,maar vind Turks echt een moeilijke taal!IVind Nederlands makkelijker.Istanbul is zooo groot en mooi!Mensen zijn indd erg gastvrij,heb er veel familie wonen en je krijgt vaak veel hulp enz.

Succes met je keuze,lijkt me spannend.

Nederlands leren is veeeeel moeilijker dan turks. Turks is namelijk veel systematischer en met hele duidelijke regels(geen rare dingen als ´de´ en ´het´ etc)

Ik zou niet vergeten dat wonen in istanbul iets heel anders is dan op vakantie gaan in istanbul.

Wij overwegen zelf ook de stap te nemen(maar idd waar vind je werk etc? voordeel is dat ik wel al een aardig woordje turks spreek) maar volgens mij hebben veel mensen echt een te romantisch beeld van wonen in istanbul.
Ik vind Istanbul een geweldige stad. Zou er best willen wonen. Heb 2 vriendinnen die er jarenlang gewoond hebben. De ene vond het verschrikkelijk, de ander zou kruipend terug willen.

Ligt er toch maar net aan wat je er zelf van maakt en hoe je er tegenover staat in een andere cultuur te wonen?
Spannend hoor! Kijk ook even hier over ervaringen wel/niet werken, mee met iemand etc..

Expat vanaf jan 2011
quote:siensien schreef op 03 november 2010 @ 13:17:

Ik vind Istanbul een geweldige stad. Zou er best willen wonen. Heb 2 vriendinnen die er jarenlang gewoond hebben. De ene vond het verschrikkelijk, de ander zou kruipend terug willen.

Ligt er toch maar net aan wat je er zelf van maakt en hoe je er tegenover staat in een andere cultuur te wonen?

O.a. nu is Istanbul best wel westers en modern op veel vlakken.

Maar het ligt ook erg aan je persoonlijke wensen en je omstandigheden. Heb je moeite nieuwe vrienden te maken? Waar ga je wonen? (Als je behoefte aan rust hebt is het centrum een heel slecht idee) Hoe makkelijk leer je de nieuwe taal? Hoe verschilt het werkklimaat met dat van nederland? Kun je uberhaupt werk vinden? (geen werk, betekent voor zover ik begrepen heb dat je een visum voor 90 dagen hebt en dus elke 90 dagen even het land uit moet) Heb je heimwee? etc etc etc etc.
Hé jakkie. Turkije.
quote:fleurtje schreef op 03 november 2010 @ 13:10:

Ik zou het wel weten, lijkt me geweldig!

Turks schijnt trouwens een van de makkelijkste talen te zijn om te leren, omdat het een nieuwe taal is met daardoor een gemakkelijke(re) grammatica.Hoe kom je daar bij?
Ruza, dat bedoel ik. Het ligt aan je eigen wensen en verwachtingen of het een geweldige ervaring wordt of een zwarte bladzijde. En natuurlijk aan je eigen inzet, eenmaal ter plekke.
Ik heb 2 jaar in Turkije gewerkt en vond het geweldig. En ik vond de taal redelijk makkelijk om te pikken. Je moet er wel wat voor doen natuurlijk en je er wel toe zetten, maar het is te doen. Ik heb ook een poging gedaan om Grieks te leren, maar dat heb ik snel op gegeven, dat was moeilijk.

Verder vind ik het een heerlijk land en als je er echt woont en werkt, en echt de bevolking leert kennen, dan maak je er makkelijk vrienden.
quote:womanizer schreef op 03 november 2010 @ 13:22:

Hé jakkie. Turkije.Lekker onderbouwd
Moet dat dan?

Edit: Hé bah. Turkije. Vind het irritant en opdringerig volk en ik was er nog geen hele dag. Goeie eerste indruk die nooit meer weg gaat. Het Turkije van Nederland staat me ook niet aan.
quote:womanizer schreef op 03 november 2010 @ 13:26:

Moet dat dan?Dat is wel fijn ja. Want op deze manier had je beter helemaal niks kunnen zeggen.

Moet dat dan?

Edit: Hé bah. Turkije. Vind het irritant en opdringerig volk en ik was er nog geen hele dag. Goeie eerste indruk die nooit meer weg gaat. Het Turkije van Nederland staat me ook niet aan.

Kortom: je lult uit je nek.

Je bent er nog nieteens een hele dag geweest.

Moet dat dan?

Edit: Hé bah. Turkije. Vind het irritant en opdringerig volk en ik was er nog geen hele dag. Goeie eerste indruk die nooit meer weg gaat. Het Turkije van Nederland staat me ook niet aan.Surprise surprise.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:lexis schreef op 03 november 2010 @ 13:23:

[...]

Hoe kom je daar bij?Van Turken gehoord, van Nederlanders gehoord, meegekregen tijdens studie, meegekregen door Turkse media etc.
quote:fleurtje schreef op 03 november 2010 @ 13:30:

[...]

Van Turken gehoord, van Nederlanders gehoord, meegekregen tijdens studie, meegekregen door Turkse media etc.Hm wat de reden ervan is weet ik niet. Maar ik vind turks ook een relatief makkelijke taal om te leren omdat de grammatica gewoon heel duidelijk is. Het is net wiskunde, vaste regels waar bijna nooit van afgeweken wordt.
De cultuur in Istanbul is wel dat je geen 40 urige werkweek hebt, meestal werk je 6 dagen en ben je zondags vrij, overuren draaien is vereist en hoort bij the job, je krijgt er niks extra's voor.

Je zal een auto moeten hebben of met het OV gaan, reistijden zijn er lang ivm files en gewoon lange woon/werk afstanden.

Je zal en je vriend dus regelmatig dagen van 7.30 tot 21.00 maken.

En je baas is ook echt een baas, je kan bijv. niet met je baas samen lunchen of je of jijen, er wordt zelfs verwacht dat medewerkers de lift uitstappen als de baas de lift in wil, dus niet samen.

Daarin tegen is de werkdruk erg laag iv met NL en het is een wereldstad, dus alles is heel lang open, eten buiten de deur relaftief er goedkoop en heeeel erg lekker en sneeuw in de winter en super warme zomers.

Je kan op je vrije dagen heerlijk gaan skieen in Uludag en in de zomer gewoon heerlijk genieten.

Persoonlijk zal ik zelf nooit in Istanbul willen wonen, maar dat is omdat ik een gezin heb en ik het voor kinderen ongeschikt vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven