Heerlijk met Havermout!

11-11-2010 08:52 350 berichten
quote:Havermout is een voedingsmiddel dat rijk is aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Verder is het rijk aan vezels waardoor het een lage Gi-waarde heeft en dus langzaam verteert. Mensen die regelmatig havermout eten, vertonen lagere pieken in hun bloedsuikerspiegel.



De grote hoeveelheid vezels levert tevens een positieve bijdrage aan de darmwerking. Ook verlaagt het regelmatig eten havermout (icm andere gezonde voeding) het slechte cholesterolgehalte. Havermout bevat gluten en is daardoor niet geschikt voor een glutenvrij dieet.



Waarom is dit ideaal als je wilt afslanken?

Havermout verbrandt langzaam en de vezels absoberen veel water waardoor je langer vol zit. Je lichaam wordt langduring van energie voorzien waardoor je minder spierafbraak hebt als je eten uitstelt en je grijpt minder snel naar snoep of koekjes. Havermout is heerlijk als ontbijt en je kunt er de hele ochtend mee doorkomen.



Voedingswaarde havermout

Gemiddelde droge havermout zonder toevoegingen bevat per 100 gram: 67 gram koolhydraten, 16 gram eiwit, 6 gram vet en 10 gram vezels. Natuurlijke havermout bevat slechts 1 gram suiker per 100 gram.



Havermout is niet alleen gezond, maar ook lekker, heb ik onlangs ontdekt. Het werkt 'n stuk verzadigender dan producten met tarwe als basis en 't heeft de juiste bite waardoor ik er niet alleen door verzadigd raak, maar ook smaaktechnisch bevredigd.



Vorige week heb ik op internet 'n receptje gevonden voor hartige havermout, wat ik inmiddels geheel naar eigen smaak heb aangepast en ik heb er zelf ook 'n zoete variant op verzonnen. Deze recepten zal ik hieronder plaatsen.



Feel free om jullie succesrecepten op basis van havermout toe te voegen!
Havermout-kaas koekjes



Ingrediënten:

1 ei

50 ml magere melk

80 gram havermout

15 gram zonnepitten

5 gram lijnzaad

100 gram geraspte oude kaas

20 gram parmesan kaaspoeder

70 gram spinazie ala creme deelblokjes

chilipeper

sesamzaad

zonnebloemolie



Bereiding:

Klop het ei met de melk los. Voeg de havermout er aan toe en roer dit goed door. Roer daar de zonnepitten, lijnzaad, kaas en ontdooide spinazie doorheen en maak op smaak met chilipeper.

Verhit de olie in de koekenpan, leg er ‘n paar dotjes van het deegmengsel in en druk deze plat. De bovenkant bestrooien met sesamzaad en daarna om en om bakken tot ze mooi bruin zijn.



goed voor 3 porties



-------------------------------------



Havermout-vruchten koekjes



Ingrediënten:

1 ei

50 ml magere melk

100 gram havermout

20 gram zonnepitten

5 gram lijnzaad

30 gram donkere basterd suiker

20 ml honing

1 geraspte appel

10 gewelde abrikozen in stukjes gesneden

5 gewelde pruimen in stukjes gesneden

kaneel

sesamzaad

zonnebloemolie



Bereiding:

Klop het ei met de melk los. Voeg de havermout er aan toe en roer dit goed door. Roer daar de zonnepitten, lijnzaad, suiker, honing, geraspte appel, stukjes abrikoos en pruim doorheen en maak op smaak met kaneel.

Verhit de olie in de koekenpan, leg er ‘n paar dotjes van het deegmengsel in en druk deze plat. De bovenkant bestrooien met sesamzaad en daarna om en om bakken tot ze mooi bruin zijn.



goed voor 5 porties
Alle reacties Link kopieren
Ik vind havermout ook handig op op een crumble te gebruiken.



Zelf ben ik meer van de havermout-pap als ontbijt.

havermout met melk. 2 min in de magnetron. 10 min laten staan en dan smullen.
Alle reacties Link kopieren
Gatver havermout,laatst weer eens gekocht omdat ik dat vroeger vaak at en lekker vond maar ik kreeg het nu niet meer weg..

Al lijken me die koekjes nog wel te doen,heb Nigella volgens mij ook ooit zoiets zien maken op tv.
Alle reacties Link kopieren
Die koekjes lijken me lekker!
Alle reacties Link kopieren
whaha toen ik al zag staan 'heerlijk met havermout!' dacht ik meteen dat MOET elninjoo zijn maar 't klinkt allemaal wel lekker hoor!
quote:tandpasta schreef op 11 november 2010 @ 09:05:

whaha toen ik al zag staan 'heerlijk met havermout!' dacht ik meteen dat MOET elninjoo zijn maar 't klinkt allemaal wel lekker hoor!

haha!

en zoveel heb ik 't er toch nog niet over gehad? heb 't pas sinds vorige week herontdekt
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:tandpasta schreef op 11 november 2010 @ 09:05:

whaha toen ik al zag staan 'heerlijk met havermout!' dacht ik meteen dat MOET elninjoo zijn maar 't klinkt allemaal wel lekker hoor!

hahaha ik ook, en ik lees niet eens mee op lijf&lijn



Ik vind zelf havermout echt jakkiebah, ik hou niet van granen (dus ook niet van brood of meusli). Het liefst zou ik 3 keer per dag warm eten maar dan groei ik tonnetjerond!



Ik lees dus toch maar mee, want ik moet mn granen wel binnen krijgen, en als het dus aan mij ligt op een manier dat ik er niks van proef!
Alle reacties Link kopieren
Pasta met havermout crumble (uit het koppie dus kan wat details missen)



Voor de crumble: Snijd drie tot vier knoflookteentje klein en laat in een anti aanbak pannetje een flinke scheut olijfolie warm worden. Laat de knoflook eventjes sudderen en doe er ongeveer 75 gram havermout bij. Voeg naar smaak zout en paprikapoeder toe. Op een gegeven moment gaat het erg lekker ruiken (naar versgebakken cake) en dan haal je het van het vuur. Pas op dat het niet aanbrandt!



Voor de pasta:

Penne koken,

Saus maken van een pakje gezeefde tomaten, flink wat zout en peper, slagroom en italiaanse kruiden, eventueel als vlees wat chorizo of salami toevoegen.



In een pannetje cherrytomaatjes met een beetje zout en peper laten aansudderen tot ze gaar en zacht zijn.



Feta in kleine blokjes snijden.



Grote schaal met penne en de saus vullen, goed doorroeren en de feta er doorheen. Cherrytomaatjes verdelen over de schotel. Vervolgens over de bovenkant de crumble strooien.



Eventueel nog een lekkere salade erbij.
Alle reacties Link kopieren
Havermout is inderdaad heerlijk, maar ik eet het alleen als pap en dan met honing erdoor.



Misschien toch maar een keer die koekjes proberen, ik ben wel van plan om dit een keer te maken;



Ontbijtrepen (Nigella Lawson)

Ingrediënten

1 blik gecondenseerde melk van 397 gram

250 gram havermoutvlokken (geen instant)

75 gram geraspte kokos

100 gram gedroogde cranberry's

125 gram gemengde zaden (pompoen, zonnebloem, sesam)

125 gram ongezouten pinda's



.Bereiden

Verwarm de oven voor op 130 ˚C, gasovenstand 1/2, en vet een bakblik van 23 x 33 cm en 4 cm diep in met olie, of gebruik zo'n weggooi ding van aluminiumfolie.



Warm de gecondenseerde melk op in een grote pan.



Meng intussen alle andere ingrediënten.



Roer er met een rubber of houten spatel de warme gecondenseerde melk door.



Spreid het mengsel uit in het bakblik en druk het aan met de spatel en strijk het oppervlak glad.



Zet het bakblik een uur in de oven, haal het dan uit de oven en snijd, na ongeveer 15 minuten, 16 brokkelige repen uit het gebak.



Laat ze volledig afkoelen.



Overigens weet iemand wat 'Havervlokken geen instant' betekent? (En dan gaat het vooral om dat geen instant). Ik heb altijd de havervlokken van Quaker en dat is volgens mij geen instant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst havermoutpannenkoekjes gemaakt. Ze waren heerlijk. Maar vraag me niet om het recept, want ik heb maar wat gedaan met havermout, beetje tarwebloem, wat melk en een ei. Beetje stroop eroverheen en smullen!
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Alle reacties Link kopieren
Is brinta t zelfde?
Alle reacties Link kopieren
Brinta zit k nu namelijk te eten met een schep honing.........
quote:kiss86 schreef op 11 november 2010 @ 10:08:

Is brinta t zelfde?Nee, dat is tarwe.
Alle reacties Link kopieren
Ow dus ook niet t zelfde effect?
quote:kiss86 schreef op 11 november 2010 @ 10:12:

Ow dus ook niet t zelfde effect?

Het is zeker niet ongezond, maar veel mensen krijgen snel trek na 't eten van tarwe/volkoren producten. Persoonlijk ervaar ik dat dat met havermout 'n stuk minder is.

Komt ook door de samenstelling van de graanproducten.

Brinta volkoren heeft bijv. 5,6 gram eiwitten tegen Havermout 11!

Ook bevat Brinta 81 gram koolhydraten per 100 gram, tegen 62 van Havermout.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgenmuffins

Gerookte zalm op havermoutpannenkoekjes met room

Havermoutstengels

Havermout met kwark en grapefruit



http://www.hohavermout.nl/recepten_overzicht.php



Vooral de muffins zijn erg lekker en in te vriezen voor een snel ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boekje van Patty Harpenogwat besteld met havermout recepten. Blijkbaar kun je je op de site ook aanmelden om elke 3 weken een recept in je mail te krijgen. Verder stonden deze er nog op bij winnende recepten:

Appelkwak.

Fruitige havermoutkoekjes.

Apple Crumble taart.

Zoete kruidige cake zonder suiker.



Volgende link staan ook nog oatmeal recepten op. Heel veel lekkere dingen op die website. Echte engelse/amerikaanse taarten etc.: http://www.joyofbaking.co ... m/SconesIntroduction.html



Als je op de beginpagina kijkt: http://www.joyofbaking.com zie je mjam mjam foto's...Succes met bakken en koken.



(Bij de weg geen eerste reageerder (spam of zo), maar andere nick moeten aanmaken ivm met lange afwezigheid en vergeten gegevens.)
Ik ben iemand die graag brinta eet, maar havermout is misschien een goed alternatief.



Kan je havermout net als Brinta ook gewoon koud eten, of moet je dit eerst opwarmen? Ik stop brinta namelijk in de jus 'd organe voor extra vezels. Kan dat ook met havermout?
Volgens mij kun je 't gewoon laten weken in melk/sap/water en kan 't ook koud gegeten worden. Heb dat nog niet geprobeerd. Maar als ik m'n deegprutje maak voor de baksels hierboven dan ziet de structuur er eetbaar uit (alleen eet ik dat dan niet rauw op omdat er 'n ei doorheen zit)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vaak havermoutpap als ontbijt, en dat is nog lekkerder met sojamelk ipv koemelk. En ik gebruik het inderdaad voor in de crumble (die ik vanavond, geïnspireerd door dit topic, ga maken ).
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi trouwens ook altijd een paar lepels door

M'n ontbijtsmoothie. Krijgt het iets meer bite door, en is goed voor de vezels.
Recept voor koud ontbijt? Stond een tijd als recept op het pak. Misschien dat deze nog ergens op een site staan. Hoewel er ook een actie is geweest om te sparen voor een speciaal kookboek.



Kopje havermout, met rozijnen en een kopje melk in de koelkast en een nacht laten staan.

's Morgens 3 scheppen kwark en een halve appel of peer in stukjes gesneden en eventueel kaneel toevoegen.



Behalve rozijnen kan je ook andere zuidvruchten nemen en afhankelijk van de grootte van het bakje kan er meer vers fruit worden toegevoegd. Als het niet zoet genoeg is kan er honing bij.



Inderdaad is dit een ontbijt met langzame koolhydraten. Ik neem het meestal als ik ga sporten.
Warm: 1 kopje havermout, 2,5 kopje melk, roeren en 3 min. op 800 watt in de magnetron. Stukjes fruit (en gedroogde zuidvruchten) toevoegen en 5 minuten laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven