Werk & Studie alle pijlers

HELP!! Studiestress, loop helemaal vast...

11-10-2010 14:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Ik ben zo iemand die de lat voor prestaties enorm hoog legt...helaas weet ik dat maar al te goed. Het lukt me alleen niet om deze lat lager te leggen waardoor ik nu totaal vastloop met het schrijven van een essay, van slechts 5 blz...



Ik ben net weer begonnen met studeren en kom mij hier keihard tegen. Pijn in mijn buik, uitstellen, aan andere dingen denken maar nu KAN ik gewoon niet meer uitstellen. Het moet morgen af. En ik heb nog geen zinnig woord op papier staan.

Als ik dit wel al heb dan gaat het echt nergens over en haal ik het weer weg, om vervolgens weer te denken 'ik kan het toch niet'.



Zoo frusterend... Ben nu al vanaf 9uur bezig en kom gewoon geen stap verder, dit is al het hele weekend zo. Help! Iemand tips voor mij om het licht opeens te zien?



Ik moest dit eventjes kwijt, ben echt gespannen bah...En ik denk nu 'als ik maar eeen voldoende haal', maar zelfs die gedachte kan er niet voor zorgen dat ik weer helder kan nadenken...



Ik zie het echt somber in. Blijkbaar kan ik het dus toch niet. Hopelijk hebben jullie wat kalmerende, opbeurende tips voor mij...



Alvast bedankt! Ik ga weer verder worstelen...
Alle reacties Link kopieren
Joker, wat voor mij altijd heeft geholpen is het maken van een "structuurschets", dus eerst een korte samenvatting van wat je gaat schrijven. Voorbeeld:



1. Inleiding

1.1. inleidend praatje

1.2. vraagstelling

1.3. opbouw



2. Feiten en achtergrond

2.1. [...]

2.2. [...]

2.3. [...]



3. Toepassing van de feiten en achtergrond op de vraagstelling

3.1. [...] etc.



4. Samenvatting en conclusie



Ik zette dan altijd achter ieder kopie in een paar woorden wat ik er ongeveer wilde gaan vertellen. Vervolgens is het een kwestie van beginnen. Zelf schrijf ik (wellicht wat vreemd) die inleiding altijd als laatste, gewoon beginnen bij wat je wel weet: de feiten en achtergrond.



Verder: adem in, adem uit je bent nu al je energie aan het steken in het NIET schrijven van het essay, en je druk maken over de gevolgen. Zonde van je tijd en energie. Eerst maar dat essay schrijven, als je de eerste ruwe versie helemaal op papier hebt staan, dan pas gaan aanpassen.



Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met je studie-adviseur. Er zijn cursussen beschikbaar om te 'leren' schrijven en om te leren omgaan met druk.



Weet uit ervaring dat je compleet vast kunt lopen. En weet uit ervaring dat hulp zoeken en gewoon beginnen het best is. En nu schrijf ik -zonder problemen- mijn proefschrift...
Alle reacties Link kopieren
Jammer genoeg herken ik dit.

Enige tip die ik heb is: lekker eten en drinken pakken, eventueel muziekje en dan gewoon beginnen...zodra je eenmaal op gang bent, gaat het waarschijnlijk goed.

Maar ja, als dat niet lukt...ik heb geen idee.

Wel wil ik je veel succes wensen!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou chocobo's aanpak proberen. Zo zijn ook al de blanco pagina's verdwenen
Alle reacties Link kopieren
Begin inderdaad met de indeling. Zorg dat dat er goed uitziet. het oog wil ook wat...:-)



Ga dan schrijven. Als je ergens vastloopt, ga dan naar volgende punt. Ik bedoel ook letterlijk: gewoon gaan schrijven wat in je opkomt. Later kan je altijd nog weghalen.



Als je bij laatste punt bent, kijk je wat je hebt, op hoeveel bladzijden je zit en wat je nog kunt aanvullen. Je zult zien dat het je al rust geeft dat je uberhaupt wat hebt en in ieder geval bent begonnen. Lees het nog eens door. Kijk of het goed loopt en in elkaar overgaat enz.



Ik heb wel eens in een boek een verhaal gelezen van een leraar die een leerling ongezien een hoog cijfer gaf. Die was ook erg perfectionistisch. Vervolgens kreeg hij de opdracht om zijn opdracht in een week helemaal te verbeteren en te verfijnen. Vervolgens vergeleken de leraar en student de werkstukken. De student was verbaasd dat het eigenlijk niet eens zoveel scheelde. Natuurlijk is dit verhaal aangedikt, maar je begrijpt de strekking.



Bedenk ook: goed is goed genoeg.



Ga nu eerst de indeling maken. Neem even pauze/ neem wat frisse lucht. Ga wat wandelen zodat je minder gestresst en gespannen raakt en dan weer met frisse moed verder.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties!



Ik heb in ieder geval wel al een structuur...maar daar stopt het ook. Probeer echt mijn gedachtes/dingen die ik wel weet op papier te zetten, maar heb daar zoveel moeite mee.

Ik heb dit bij mijn vorige studie nooit zo ervaren. Maar wellicht komt het omdat ik 2 boeken met elkaar moet vergelijken en mijn eigen visie hier op geven....Dus het is niet echt overnemen van informatie, maar meer mijn visie geven met argumenten uit boeken. En dat vind ik dus heel erg lastig.



Maar ik stop nu inderdaad al mijn energie en frustatie in het niet schrijven....Krijg er spontaan spanningshoofdpijn van... Ik zal zo blij zijn als ik het af heb, maar zie dat voorlopig nog niet gebeuren vrees ik.



Aaaarhg, frusterend!



In ieder geval bedankt voor tips! En het is misschien wel handig om hier een training in te volgen of iets, aangezien we om de 5 weken een essay moeten inleveren :S...
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het om een vergelijkbaar essay te lezen.



En ook om even iets geheel anders te doen, een wandeling bijv.



Succes ermee
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
De enige manier om te schrijven is het gewoon te gaan doen. Zitten en schrijven. Als er maar iets staat. Dus begin maar met boek 1 te beschrijven en je mening erover en dan boek 2 en zo komt er steeds meer op papier te staan.



Je kunt het echt!
Alle reacties Link kopieren
quote:joker schreef op 11 oktober 2010 @ 15:02:

Bedankt voor jullie snelle reacties!



[...]



Dus het is niet echt overnemen van informatie, maar meer mijn visie geven met argumenten uit boeken. En dat vind ik dus heel erg lastig.



[...]...



Kee, helpt het dan als je voor jezelf zeg 3 punten kiest waarop je de boeken kunt vergelijken? Ik heb een volledig andere studie gedaan, dus vergeef het me alsjeblieft als ik nu iets doms zeg, maar stel je kiest ervoor om de spanningsopbouw, de ontwikkeling van de hoofdpersonen en de manier waarop de schrijver het verhaal heeft verteld (ik-vorm, of derde persoon) te vergelijken. Helpt het dan om in een hoofdstuk eerst apart per boek een omschrijving te geven van die aparte zaken, en ze dan per onderwerp te vergelijken? Dan hak je het voor jezelf in hapklare brokken. Ook makkelijk voor pauzemomentjes



Mijn voorbeeld was erg gesimplificeerd, maar kan natuurlijk op bijna ieder stuk worden toegepast.



en als de boeken juist wetenschappelijk zijn, dus stel je vergelijkt twee boeken over "de onrechtmatige daad" met elkaar (beetje stom voorbeeld maargoed, beroepsdeformatie) dan is het wellicht weer makkelijker om juist de punten waar de schrijvers het oneens zijn met elkaar te vergelijken, dus eerst weergeven wat de ene schrijver zegt, dan wat de andere schrijver zegt, die twee tegen elkaar afzetten, en dan het overige (grootste) gedeelte wijden aan jouw mening.



Okee. Sorry. Nu laat ik je al je energie steken in het lezen van mijn enorme lappen tekst



Ga schrijven jij, hup!
Alle reacties Link kopieren
Hee Joker,



Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik heb het ook altijd gehad met essays en nu nog steeds, ben nu op dit moment ook al de hele dag bezig met een werkstuk en het perfectionisme slaat weer toe, terwijl ik nu 'maar' mbo doe en die lat echt niet zo hoog hoeft als tijdens mijn universitaire studie. En dit is nog maar de proefversie ook. Ik relativeer me rot, maar het helpt niks.



De tip om maar gewoon te gaan schrijven vind ik goed. Die heb ik zelf ook gebruikt voor mijn scripties op de universiteit. En als je niet verder komt, door naar het volgende punt. De punten waar je niet verder kwam, vul je dan later aan.



Je zegt dat je je eigen visie moet geven op basis van een boekenvergelijking. Ik heb ooit ook een soortgelijke opdracht gehad. Ik heb toen de belangrijkste punten uit boek 1 en 2 tegenover elkaar gezet en daar mijn visie over gegeven. Deels is het dus wel informatie overnemen want je moet je mening toch op die 2 boeken baseren. Ik zou dus eerst kijken wat boek 1 zegt en de argumenten puntsgewijs opschrijven, vervolgens hetzelfde bij boek 2 en dan kijken waar je het mee eens bent en waar niet en waarom. Dat betoog wordt je essay, de opgeschreven punten gebruik je voor je eigen overzicht.



Heel veel succes!!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
iemand gaf mij ooit de tip om een werkstuk in te leveren waarvan ik vond dat het onvoldoende was. Of onvoorbereid naar een tentamen te gaan, zodat ik een onvoldoende zou krijgen. Dat is ontzettend moeilijk als je perfectionistisch bent. Maar het grappige is dat als je eenmaal een onvoldoende hebt gehaald, dat je merkt dat het allemaal niet zo erg is. Je krijgt namelijk je werkstuk terug met punten die je kunt verbeteren. Dus dan kun je gericht aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Hm..aparte tip Tama, aangezien een onvoldoende bij mij juist enorm demotiverend werkt. Nja, tenzij ik er niets aan heb gedaan natuurlijk. Ik ga het in ieder geval (nog) niet uitproberen, wil wel met een beetje een goed gevoel naar een tentamen gaan.

Maar over het essay, tja ben nu nog steeeds aan het typen. Er staat wel al 1 deel, moet nog een klein deel typen en dan de conclusie en inleiding nog. Moet om 17.00 af zijn en dit gaat me ook echt wel lukken. Ik baal alleen van het resultaat wat ik heb, ben er totaal niet tevreden over, totaal geen samenhang etc. Maaaar ik lever tenminste wel wat in en hier krijg ik feedback op, dus als het onvoldoende is, weet ik wel wat ik moet verbeteren.

Ik baal er gewoon van dat ik het zo enorm heb uitgesteld. Ben ook al 2 dagen niet naar college geweest, vanwege dit stomme verslag. Moet echt niet gekker worden en dit moet ook echt anders de volgende keer. Beinvloed helemaal mijn humeur en krijg echt zo'n negatieve inslag, wat echt niet tof is.

Maar zoals gezegd, ik lever wel wat in. En dat is nu even belangrijker.. En misschien is het wel beter dan ik denk...tja voor deze perfectionist kan het natuurlijk nooit goed genoeg zijn..



Nogmaals bedankt voor alle tips! Heb ik zeker wat aan gehad en heb ik ook wat aan voor de volgende keren.

Zal het jullie laten weten wat voor cijfer ik heb....
Alle reacties Link kopieren
Wat voor cijfer had je, Joker?
Alle reacties Link kopieren
Niet meer relevant voor dit essay, maar wellicht voor een volgende keer: ik moest mezelf er altijd toe dwingen tijdens mijn studie om alles stap voor stap te doen. Kleine overzichtelijke stapjes.

Zag altijd eerst die gigantische opdracht voor me, als iets overweldigends, waardoor de moed je gelijk in de schoenen zakt en je denkt, dit lukt me nooit.

Maar als je iets opdeelt in overzichtelijke speciefieke taken (al is het iets kleins als een email sturen), dan loop je minder risico dat de stress je 'paraliseert' zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een 6,5 voor mijn vorige essay...Alleen was ik daar toch weer niet tevreden mee haha...Ondanks dat het een voldoende was.



Ben nu weer aan het worstelen met mijn 2de essay, maar ben hier wel een stuk minder gefrustreerd onder, blijkbaar kan ik het toch wel een beetje. Omdat ik over mijn vorige essay totaal niet tevreden was en toch een voldoende had gehaald ligt de lat ietsie lager ofzo.



In ieder geval bedankt voor al jullie tips! Heb er veel aan gehad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven