Lijf & Lijn alle pijlers

waar zitten veel koolhydraten in???

14-11-2010 20:48 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo beste collegaforummelaars,



Ik zou graag wat willen afvallen. Daarnaast ben ik ben vaak moe na het de lunch en avondeten. Nu zei een vriendin tegen me dat het misschien iets is om te minderen met koolhydraten zodat ik me wat fitter voel én om wat af te vallen. Zij vertelde me dat ik dan pasta, rijst, aardappels en brood te skippen. Nou dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Maar.... heeft iemand een lijst van koolhydraatrijk eten. Echt ik word gek van al die ingewikkelde boeken, ik haak steevast af bij blz 30! En nog een vraag; hebben jullie dan een alternatief bij het eten en voor brood? (ipv rijst en aardappels etc)



Dank jullie wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lalie74 schreef op 14 november 2010 @ 23:49:

Van koolhydraatarm zoals dr Frank kan je schildklier van slag raken. Beter is het om te letten op wat je eet, en dan zal je zien dat heel veel 'slechte' dingen idd veel koolhydraten bevatten, zoals koek en witbrood, maar als je die weglaat en wel gewoon je volkorenboterham eet, zul je zien dat je ook afvalt. Misschien wel 10 kg in... een jaar!!

Stukken beter dan nu 10 kg in 10 weken en in november 2011 tóch vijf kilo zwaarder dan nu.



En geloof me. Ik ben ervaringsdeskundig. Alle dieten geprobeerd, en uiteindelijk heb ik het opgegeven en ben ik gewoon gaan eten. Eerst nog drie kilo extra aangekomen, en nu val ik ongeveer een kilo per maand af.

Echt, vertrouw erop dat je uiteindelijk het beste op gewicht komt door NIET te diëten.klopt meeste mensen willen liever snel resultaat, dat dat geen duurzaam resultaat is lijkt ze niet te deren, en dus is de vraag willen ze wel echt afvallen dan?
Alle reacties Link kopieren
Tip: Dikke Afvalboek van Ivan Wolffers. (ooit hier op het forum als tip gelezen:))

Hierin worden alle voor en nadelen van de meeste diëten uiteengezet. Uit onderzoek komt naar voren dat het niet uitmaakt of je dr frank, montignac of een van die andere diëten volgt. Je valt tijdelijk snel af, daarna is het niet meer vol te houden, en komen de meeste mensen gewoon weer aan.



Ook ik ben ervaringsdeskundige. in anderhalf jaar ben ik 20 kilo afgevallen, door gewoon volkoren boterhammen met mager beleg te eten. En ook de aardappels, volkoren pasta en rijst. daarbij veel groente, fruit en magere zuivel.



TO: Wat zijn je eetgewoontes op het moment? Zijn vast wel een paar dingen waar je op kunt letten en waardoor je wat kunt afvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lalie74 schreef op 14 november 2010 @ 23:49:als je die weglaat en wel gewoon je volkorenboterham eet, zul je zien dat je ook afvalt. Misschien wel 10 kg in... een jaar!!



Dat geldt niet voor iedereen.



En geloof me. Ik ben ervaringsdeskundig.



Dus? Jouw ervaring is precies wat het is: één ervaring. Dat maakt het niet universeel geldig. Medicijnen worden toch ook niet op één persoon getest en als die er beter van wordt dan is het een goed medicijn voor iedereen?

Voor andere mensen kan het wel degelijk zinnig zijn om koolhydraatbeperkt te eten. Let op wat er staat: koolhydraatbeperkt. Dat is iets anders dan koolhydraatloos, en dat is ook iets anders dan alleen maar de koekjes laten staan.

Voor mijn man en mij werkt dat goed, ook voor de Hba1c en de cholesterolwaarden. Al jaren. Met goedkeuring van de dietiste en de huisarts. Dus wij zijn ook "ervaringsdeskundig", als je dat zo'n veelzeggende term vindt.

Mensen en lichamen verschillen. Wat voor de een werkt om af te vallen en de suiker te reguleren, hoeft voor de ander niet te werken. Wat voor jou gewerkt heeft om af te vallen kun je niet zomaar aan iedereen voorschrijven onder het motto "ik ben ervaringsdeskundig dus luister naar mij".
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 09:35:

[...]

snormel als het zo is dat koolhydraatbeperkt voor sommige mensen wel goed zou zijn, dan zou dat ook uit de vele onderzoeken moeten blijven die gedaan zijn en dat is dus niet zo. Integendeel
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 15 november 2010 @ 13:31:

[...]



snormel als het zo is dat koolhydraatbeperkt voor sommige mensen wel goed zou zijn, dan zou dat ook uit de vele onderzoeken moeten blijven die gedaan zijn en dat is dus niet zo. IntegendeelDat is wel zo. Zie bv New England Journal of Medicine: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... 9293191304



Conclusie: bij bepaalde groepen suikerpatienten werkt een koolhydraatbeperkt beter om suikerwaarden en triglyceridenwaarden goed te houden dan een vetbeperkt dieet.



en Journal of the American Medical Association http://jama.ama-assn.org/cgi/content/ab ... 71/18/1421

met dezelfde conclusie.



Graag jouw links waaruit blijkt dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is. (en dan heb ik het dus over koolhydraatbeperkt, wat niet hetzelfde is als Atkins, en over voor niemand, dat het voor bepaalde mensen niet goed is geloof ik zo ook wel).
Alle reacties Link kopieren
En overigens: de gezondheidsraad stelt in dit document http://www.gezondheidsraa ... t/files/samenvatting%2001@19nR2.pdf



dat de eiwitconsumptie max 25% mag zijn, en de vetconsumptie voor gezonde personen tussen de 20% en de 40%. Dan blijft er dus 35-55% voor koolhydraten over.



Waar haal je dan vandaan dat mensen 60% koolhydraten nodig hebben?
Alle reacties Link kopieren
Nou Snormel, tuttuttut wat een toon. Maar volgens mij staan we helemaal niet zo lijnrecht tegenover elkaar.

Gezonder eten zal voor veel mensen een koolhydraatbeperking inhouden: veel van wat slecht is, zit bommetjevol kh's.

Maar de standaarddiëten werken niet. Echt niet, en daar is echt heeel veel onderzoek naar gedaan. Ja, korte termijn, maar op de lange termijn niet.



Kennelijk is er bij jou een medische conditie die het van je vraagt koolhydraatbeperkt te eten, of ben je onder goede begeleiding. Nou mooi, prima, houden zo. Maar TO wil gewoon wat afvallen en in het wilde weg kh schrappen. En dat lijkt me geen goed idee.



Dat ik ervaringsdeskundige ben, heb ik erbij gezet omdat op dit soort topics vaak wordt gereageerd door slanke dennen die nooit dik zijn geweest, en die dan vinden dat de dikkerdjes 'gewoon minder moeten eten'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 13:56:

[...]





Dat is wel zo. Zie bv New England Journal of Medicine: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... 9293191304



Conclusie: bij bepaalde groepen suikerpatienten werkt een koolhydraatbeperkt beter om suikerwaarden en triglyceridenwaarden goed te houden dan een vetbeperkt dieet.



en Journal of the American Medical Association http://jama.ama-assn.org/cgi/content/ab ... 71/18/1421

met dezelfde conclusie.



Graag jouw links waaruit blijkt dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is. (en dan heb ik het dus over koolhydraatbeperkt, wat niet hetzelfde is als Atkins, en over voor niemand, dat het voor bepaalde mensen niet goed is geloof ik zo ook wel).Tja een beetje triest om onderzoeken aan te halen die totaal irrelevant zijn aangezien dit gaat over diabetespatienten en het dieet tot doel heeft het glucosegehalte te beperken. Het gaat niet over afvallen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lalie74 schreef op 15 november 2010 @ 14:39:

Nou Snormel, tuttuttut wat een toon. Maar volgens mij staan we helemaal niet zo lijnrecht tegenover elkaar.



Tsja, ik vind het nogal hoogmoedig om te zeggen: voor mij werkt het DUS werkt het voor jou ook, en als je nou maar zus of zo doet val je heus wel af.

Zelf een bepaald doel bereikt hebben (afvallen, stoppen met roken, training of wat dan ook) veroorzaakt vaak dat mensen in hun voldoening daarover dat naar buiten gaan projecteren: kijk eens, ik heb dat gedaan, dus dan kan jij het ook als je doet wat ik doe.



Ik heb veel last gehad van mensen die zeiden: "als je nou maar zus of zo doet dan val je wel af, en geloof mij nou maar want als ik het zeg dan is het zo". Als ik dan datzelfde deed dan viel ik niet af. En ondertussen is de toon in de maatschappij dat als je te zwaar bent, dat dat dan te wijten is aan <vul willekeurige simpele oorzaak in>.

Ik ben fors afgevallen, maar ik kan niet zeggen dat dat voor iedereen dus op dezelfde manier zal werken.



Ik heb dan ook liever dat mensen uitspraken doen over zichzelf, over wat voor hun gewerkt heeft, of verwijzen naar goede bronnen die wat meer onderbouwing geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 15 november 2010 @ 16:16:

[...]



Tja een beetje triest om onderzoeken aan te halen die totaal irrelevant zijn aangezien dit gaat over diabetespatienten en het dieet tot doel heeft het glucosegehalte te beperken. Het gaat niet over afvallenLees eens terug Meds. Ik heb gezegd wat voor mij geldt. Jij hebt gezegd dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is. Ik heb mijn bewering onderbouwd, namelijk dat koolhydraatbeperkt eten gunstig kan zijn.

Ik lees graag de onderbouwing van jouw bewering dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is, en tevens de onderbouwing van je bewering dat voeding voor 60% uit koolhydraten moet bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 14 november 2010 @ 23:24:

[...]Je voedsel moet voor zo'n 60% uit koolhydraten bestaanDeze dus. Bron? Gezondheidsraad zegt nl van niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 16:20:

[...]





Lees eens terug Meds. Ik heb gezegd wat voor mij geldt. Jij hebt gezegd dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is. Ik heb mijn bewering onderbouwd, namelijk dat koolhydraatbeperkt eten gunstig kan zijn.

Ik lees graag de onderbouwing van jouw bewering dat koolhydraatbeperkt eten voor niemand goed is, en tevens de onderbouwing van je bewering dat voeding voor 60% uit koolhydraten moet bestaan.Hoe relateert jouw verhaal aan het bericht van TO? Jij bent blijkbaar suikerpatient. TO is een gezonde vrouw die wat kilo's kwijt wil, het is dan volledig out of the context om te beweren dat lowcard goed zou zijn voor bepaalde mensen, of je had daar al moeten zeggen dat voor jou als diabetes patient een uitzondering geldt
Alle reacties Link kopieren
Voor onderbouwing kan je ook even in geschiedenis kijken, ik heb zo vaak het gevaar van een low carb dieet onderbouwt met research materiaal, ben echter nu beperkt in de tijd.



Voor samenstelling voeding:

advies gezondheidsraad

Toonaangevend wereldwijd: mayo clinic over carbs
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen suikerpatient, maar had wel last van instabiele bloedsuikers. Huisarts en dietiste waren het eens met mijn aanpak.



Maar daar gaat het niet eens om. Of TO daar wel of niet ook last van hebt doet voor jouw bewering niet eens terzake. Jij zegt heel stellig dat "als koolhydraatbeperkt voor sommige mensen goed zou zijn was dat wel bewezen zijn, en dat is niet zo, integendeel". Zonder verdere bronnen.



Ik liet zien dat inderdaad bewezen is dat koolhydraatbeperkt voor sommige mensen goed is. Met bronvermelding van medisch vakbladen. Met andere woorden: je bewering klopt gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 15 november 2010 @ 16:38:Voor samenstelling voeding:

advies gezondheidsraadDaar staat 40 tot 45 %, geen 60.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 16:41:

[...]





Daar staat 40 tot 45 %, geen 60.

40 tot 70%

Mayo kliniek adviseert 65

En ik als sporter zit wel aan de 70
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 16:40:

Ik ben geen suikerpatient, maar had wel last van instabiele bloedsuikers. Huisarts en dietiste waren het eens met mijn aanpak.



Maar daar gaat het niet eens om. Of TO daar wel of niet ook last van hebt doet voor jouw bewering niet eens terzake. Jij zegt heel stellig dat "als koolhydraatbeperkt voor sommige mensen goed zou zijn was dat wel bewezen zijn, en dat is niet zo, integendeel". Zonder verdere bronnen.



Ik liet zien dat inderdaad bewezen is dat koolhydraatbeperkt voor sommige mensen goed is. Met bronvermelding van medisch vakbladen. Met andere woorden: je bewering klopt gewoon niet.Suikerbeperkt voor diabetes patienten heeft als doel de glucosespiegel te stabiliseren. Als je geen diabetes hebt het je ook geen instabiele suikerspiegel, bij gezonde mensen horen schommelingen er gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is koolhydraatbeperkt bij diabetespatienten ook omstreden en wordt eigenlijk niet meer toegepast
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 15 november 2010 @ 16:42:

[...]

40 tot 70%

Mayo kliniek adviseert 65

En ik als sporter zit wel aan de 70



In de tabel op die pagina staat 40 tot 45 %, behalve voor babies. De mayokliniek adviseert 40 tot 65 % staat in de link die je zelf gaf.

Je citeert gewoon slordig uit die sites.



Sorry, maar ik vind het gewoon niet zo zorgvuldig om wel heel stellig hier beweringen te doen, en die niet te onderbouwen of links te geven waar iets anders in staat.

En als je mij verwijt dat onderzoek over diabetici niet relevant is voor TO, datzelfde geldt natuurlijk ook voor wat intensieve sporters eten.
Alle reacties Link kopieren
ach joh... maar echt aan de lijn wil ik helemaal niet, gewoon een paar kilo kwijt EN niet een uur geeuwen na elke maaltijd en niet vooruit te branden zijn!



allemaal super bedankt voor de tips..
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 15 november 2010 @ 17:11:

[...]





In de tabel op die pagina staat 40 tot 45 %, behalve voor babies. De mayokliniek adviseert 40 tot 65 % staat in de link die je zelf gaf.

Je citeert gewoon slordig uit die sites.



Sorry, maar ik vind het gewoon niet zo zorgvuldig om wel heel stellig hier beweringen te doen, en die niet te onderbouwen of links te geven waar iets anders in staat.

En als je mij verwijt dat onderzoek over diabetici niet relevant is voor TO, datzelfde geldt natuurlijk ook voor wat intensieve sporters eten.Ik heb deze discussie al eerder met je gevoerd en de door jouw gewenste argumenten heb ik daar in den treure aangevoerd en onderbouwd, dat dansje ga ik niet weer doen. De riedel over glucoseintolerantie en zelf bedachte hypoglycemie ken ik nu wel. Als je mijn argumenten wilt nalezen zal ik het topic even voor je uppen
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 14 november 2010 @ 23:24:

[...]



Je voedsel moet voor zo'n 60% uit koolhydraten bestaan

Van wie moet dat?



We eten pas zo veel koolhydraten, sinds de landbouw is uitgevonden. Daarvoor leefde de mens op groente, fruit, vlees en vis.



Minder koolhydraten kan prima. Zeker als je een zittend beroep hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:StabiloBoss schreef op 16 november 2010 @ 10:36:

[...]



Van wie moet dat?



We eten pas zo veel koolhydraten, sinds de landbouw is uitgevonden. Daarvoor leefde de mens op groente, fruit, vlees en vis.



Minder koolhydraten kan prima. Zeker als je een zittend beroep hebt.

Neuh van oudsher zijn koolhydraten de hoofdbestanddelen van voeding. Het was maar af en toe dat er vlees was. Men at zaden, knollen, granen, noten, fruit (allemaal koolhydraten)

We hebben ook niet het spijsverteringsstelsel voor een eiwit eter. Eiwit eters hebben een kort darmstelsel, wij hebben lange darmen
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 16 november 2010 @ 00:09:

[...]Ik heb deze discussie al eerder met je gevoerd en de door jouw gewenste argumenten heb ik daar in den treure aangevoerd en onderbouwd, dat dansje ga ik niet weer doen.



Nou ja, mijn conclusie is dat je in deze thread diverse zeer stellige beweringen doet die je niet kunt of wilt onderbouwen, en dat je je er nu vanaf maakt met "dat heb ik ooit al in den treure gedaan". Is mij niet bekend overigens wanneer dat dan geweest moet zijn, maar als je daar net zo slordig en gebrekkig onderbouwd hebt kan het zijn dat ik het ook toen niet erg overtuigend vond.



TO moet zelf maar bepalen welke waarde ze daar aan hecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 16 november 2010 @ 11:40:

[...]Men at zaden, knollen, granen, noten, fruit (allemaal koolhydraten)Tuurlijk . Zaden en noten zijn koolhydraten. Vandaar de sesamzaadolie, de koolzaadolie, de lijnzaadolie, de walnootolie, de amandelolie........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven