Werk & Studie alle pijlers

werkzaam in nieuwe functie op oude contract

22-11-2010 19:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
HI,



sinds enkele weken heb ik binnen het bedrijf een andere functie ( niet geheel vrijwillig), nu zit ik daar echt niet op mijn plek ( functie-inhoud is anders dan voorgeschoteld en de managementstijl op die afdeling is op z'n zachtst gezegd verschrikkelijk)

Duidelijk is voor mij dat ik daar niet gelukkig ga worden.

Nu heb ik nog geen ander contract gezien en dus ook niet ondertekend. Officieel hoor ik dus nog niet bij de nieuwe afdeling.



Ik denk er over om deze week mijn boeltje te pakken en weer bij mijn oude collega's te gaan zitten. Verder gaan waar ik gebleven was zeg maar.



iemand enig advies over hoe dit aan te pakken en wat mijn rechten/plichten zijn gezien ik nog geen enkel contract getekend heb.



alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je rechten en plichten zijn, maar ben je niet met reden op een andere functie gezet? Ik kan me voorstellen dat de organisatie dan niet blij wordt als je gewoon op je oude afdeling gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
de reden van de verplaatsing is dat mogelijk in de toekomst mijn eerdere afdeling gaat verdwijnen of op een andere manier zal worden ingericht. Staat los van mijn functioneren.



Nu bestaat de afdeling nog en is het aannemelijk dat een andere collega binnen afzienbare tijd ergens anders gaat werken.



Ik denk ook niet dat het bedrijf blij wordt als ik aangeef de nieuwe functie niet te zien zitten, maar het is in mijn ogen niet alleen mijn probleem, ook dat van het bedrijf. Zeker gezien ik nog gewoon mijn oude contract heb.



Vind het erg lastig hoe hiermee om te gaan
Nou, je boeltje pakken en weer op je oude plek gaan zitten lijkt mij niet echt een goed idee. Ga in gesprek met degene die deze overplaatsing heeft geregeld (of anders met P&O) om te bespreken dat jij je op je nieuwe plek niet thuis voelt en overleg wat de alternatieven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je kwaad bloed wil zetten, moet je inderdaad zomaar op je oude afdeling gaan zitten.



Ben je bekend met het fenomeen communiceren? Je hebt van alles in je hoofd, maar dat zijn geen beslissingen die een werknemer eenzijdig neemt (tenzij je de directeur bent).



Vraag een gesprek aan met degene die hier over beslist, maak vantevoren voor jezelf duidelijk wat je aan wil geven en gebruik hier geen 'nonsens' argumenten voor. Beargumenteer waarom je terug wil naar je oude afdeling en vraag wat de mogelijkheden zijn. Dan ben je net een wijs werknemer die serieus genomen gaat worden. Op de door jou genoemde manier word je de risee van je werkgever. Jouw keus.
Alle reacties Link kopieren
boeltje pakken zonder overleg staat er idd ietwat te eenzijdig. Ik ga eerst bij mijn nieuwe manager aangeven dat ik niet meer daar wil werken en vervolgens naar oude manager of P&O voor alternatieven.



Feit blijft wel dat ik voor mezelf besloten heb om niet op de nieuwe afdeling te blijven, omdat ik er nu al doodongelukkig van ben. Daar heeft het bedrijf uiteindelijk nog minder aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij wat te willen over de plek waar je werkt? Heb je niet een contract als functie X bij bedrijf Z, of staat er echt dat je op die en die afdeling werkt?



Met eenzijdig besluiten dat je niet meer op die afdeling gaat werken omdat je er niet gelukkig bent, maak je jezelf niet echt populair (understatement).



Heb je de CAO er op nageslagen?

Heb je een 'proeftijd' overeen gekomen voor de nieuwe afdeling?

Wat is er gezegd tijdens het gesprek over je overplaatsing?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt wel besluiten om iets niet meer te willen, maar houd er rekening mee dat aanhoudende 'werkweigering' een dringende reden geeft voor een ontslag op staande voet.



Geef gewoon eerst eens aan dat jij je niet prettig voelt op de nieuwe plek en geef hen de gelegenheid om dit in goed overleg met jou op te lossen. Komen jullie er niet uit, dan is het altijd nog vroeg genoeg om je harder op te stellen.



Sluiting van een afdeling kan een ontslag tot gevolg hebben. Jouw werkgever probeert dat nu echter te voorkomen door jou intern een andere baan aan te bieden. Daarmee toont jouw werkgever zich een goede werkgever en voldoet deze aan de zorgplicht. Wellicht voelt dat voor jou anders omdat je het nu niet naar je zin hebt, maar dat is vast niet de intentie van je werkgever geweest.



De kunst is nu dat jij je als een goed werknemer opstelt en dat jij dus in gesprek gaat. Doe je dat niet, dan kan dat in de toekomst tegen je gebruikt worden als het toch op ontslag uitdraait. Wees dus voorzichtig met wat je nu doet en hoe jij je opstelt. En als je daar onzeker over bent, schakel dan hulp in via bijvoorbeeld de rechtsbijstand, de vakbond of het juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
ik vind je wel heel dwingend overkomen in de 2 posts die je hier geplaatst hebt.



Zie je evt mogelijkheden op andere afdelingen? Misschien kun je je voorbereiden door aan te geven dat een functie op een andere afdeling beter bij je past? En dan met een gerichte functie komen?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 22 november 2010 @ 20:50:

Heb jij wat te willen over de plek waar je werkt? Heb je niet een contract als functie X bij bedrijf Z, of staat er echt dat je op die en die afdeling werkt?



Met eenzijdig besluiten dat je niet meer op die afdeling gaat werken omdat je er niet gelukkig bent, maak je jezelf niet echt populair (understatement).



Heb je de CAO er op nageslagen?

Heb je een 'proeftijd' overeen gekomen voor de nieuwe afdeling?

Wat is er gezegd tijdens het gesprek over je overplaatsing?



ik werk nu in functie A op afdeling B, terwijl op mijn contract nog staat dat ik functie C op afdeling D uitoefen.

Ik werk bij een bedrijf dat af en toe nogal los met regels om gaat qua arbeidsrecht. Sprake van een gesprek over overplaatsing is er eigenlijk niet geweest ( meer in de trant van je kunt in die functie beginnen, maandag)



Ik snap dat eenzijdig besluiten nemen niet in mijn voordeel werkt, maar ik ben nu al een tijdje als speelbal gebruikt en ben er nu wel klaar mee.

Ik heb idd al nagedacht over een alternatieve functie ( waar ik ook de opleiding voor heb) en hoop dat ze daar iets mee kunnen.



Manager waar ik nu onder val komt uit India en gaat met mensen om alsof we nog een kaste-systeem toepassen. Daarbij komt dat de daadwerkelijke functie-inhoud niet overeenkomt met de aangeboden functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven