Actueel
alle pijlers
Vuurwerk...het zou verboden moeten worden!
zondag 9 december 2007 om 21:30
1. Het is gevaarlijk als je niet veilig werkt, de meeste mensen doen dat ook- maar elk jaar is het alsnog wel weer raak- zonde van de vingers, de ogen, de trommelvliezen en de gave huidjes. Tussen 24 december 2006 en 4 januari bezochten 960 vuurwerkslachtoffers de eerstehulpafdelingen. Van hen moest 10 procent wegens ernstig letsel worden opgenomen in het ziekenhuis. Drie personen kwamen om door twee ongevallen waarbij vuurwerk in het spel was.
2. Met name siervuurwerk is verschrikkelijk milieuvervuilend. Het hele jaar zijn we bezig om de uitstoot van troep te verminderen, maar dan op 1 januari pompen we effe in een geconcentreerde actie de lucht vol met barium, cadmium, zwavel en weet ik wat voor zware metalen niet al.
3. Veel (huis)dieren schieten er compleet van in de stress.
4. Het levert een enorme rotzooi op, die bakken en bakken met geld kost om weer op te ruimen.
5. Onveilige opslagplaatsen voor (il)legaal vuurwerk. Dnk bijvoorbeeld aan Enschede.
6. Mensen geven echt bélachelijk veel geld uit aan vuurwerk.
7. Laat de gemeente op diverse plaatsen in de stad gecontroleerd vuurwerk -op grote schaal- afsteken, dat scheelt een hoop ongelukken. En is veel mooier dan het lukrake geknal en gewoessssj op straat.
Toegegeven, een verbod op vuurwerk is moeilijk te handhaven, omdat de jeugd het dan toch wel illegaal gaat doen en de vuurwerkverkoop dan in het illegale circuit verdwijnt, wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En als landen zoals België niet meewerken is het verbod nog moeilijker te handhaven.
Ik ben er zelf dus nog niet helemaal van overtuigd of een verbod nu wel de beste oplossing is. Wat vinden jullie?
2. Met name siervuurwerk is verschrikkelijk milieuvervuilend. Het hele jaar zijn we bezig om de uitstoot van troep te verminderen, maar dan op 1 januari pompen we effe in een geconcentreerde actie de lucht vol met barium, cadmium, zwavel en weet ik wat voor zware metalen niet al.
3. Veel (huis)dieren schieten er compleet van in de stress.
4. Het levert een enorme rotzooi op, die bakken en bakken met geld kost om weer op te ruimen.
5. Onveilige opslagplaatsen voor (il)legaal vuurwerk. Dnk bijvoorbeeld aan Enschede.
6. Mensen geven echt bélachelijk veel geld uit aan vuurwerk.
7. Laat de gemeente op diverse plaatsen in de stad gecontroleerd vuurwerk -op grote schaal- afsteken, dat scheelt een hoop ongelukken. En is veel mooier dan het lukrake geknal en gewoessssj op straat.
Toegegeven, een verbod op vuurwerk is moeilijk te handhaven, omdat de jeugd het dan toch wel illegaal gaat doen en de vuurwerkverkoop dan in het illegale circuit verdwijnt, wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En als landen zoals België niet meewerken is het verbod nog moeilijker te handhaven.
Ik ben er zelf dus nog niet helemaal van overtuigd of een verbod nu wel de beste oplossing is. Wat vinden jullie?
anoniem_53161 wijzigde dit bericht op 09-12-2007 23:05
Reden: stelling 5 aangepast...
Reden: stelling 5 aangepast...
% gewijzigd
zondag 9 december 2007 om 23:11
Ik heb zelf helemaal niks met vuurwerk, nooit gehad ook en doe de lamellen dicht als de hele buurt zich uitleeft hier, heb er geen enkele interesse in. Maar ik gun een ander zijn lolletje, tis maar even immers dus tegen een verbod.
Wel erger ik me aan figuren die een ander vuurwerk nagooien ed maar zoals eerder gezegd, dat heeft niet zoveel met het vuurwerk te maken maar met de manier van er mee omgaan.
Enschede vind ik een ander verhaal, kan mij heel goed yasmijns reactie voorstellen als je er zelf midden in zat. Afschuwelijk.
Wel erger ik me aan figuren die een ander vuurwerk nagooien ed maar zoals eerder gezegd, dat heeft niet zoveel met het vuurwerk te maken maar met de manier van er mee omgaan.
Enschede vind ik een ander verhaal, kan mij heel goed yasmijns reactie voorstellen als je er zelf midden in zat. Afschuwelijk.
zondag 9 december 2007 om 23:11
zondag 9 december 2007 om 23:14
Anridama, zat jij er ook middenin dan?
Ik wel, hoewel ik niet in die wijk woonde, maar ik was er op visite bij vrienden. At the time woonde ik in zuid en het heeft ons na de grote explosie 3 uur gekost om bij mijn huis te komen, met een volgeladen auto met mensen, want iedereen wilde weg, weg, weg.
En wat ik onderweg gezien heb, dat gaat nooit meer van mijn netvlies af. En de grootste explosie, ik werd 10 meter achteruit geslingerd en je voelde door de ernorme druk je ingewanden rammelen in je lichaam.
En één van de omgekomen brandweermannen was mijn eerste vriendje. En ik heb 2 dagen geleden nog gesproken met mensen (zijn vrienden van vrienden) die hun zoon hebben verloren die verdomde dag.
Dan kijk je er wel anders tegenaan.
En ik kende veel mensen die alles, alles kwijt waren.
Het was letterlijk en figuurlijk een zwarte dag.
Ik wel, hoewel ik niet in die wijk woonde, maar ik was er op visite bij vrienden. At the time woonde ik in zuid en het heeft ons na de grote explosie 3 uur gekost om bij mijn huis te komen, met een volgeladen auto met mensen, want iedereen wilde weg, weg, weg.
En wat ik onderweg gezien heb, dat gaat nooit meer van mijn netvlies af. En de grootste explosie, ik werd 10 meter achteruit geslingerd en je voelde door de ernorme druk je ingewanden rammelen in je lichaam.
En één van de omgekomen brandweermannen was mijn eerste vriendje. En ik heb 2 dagen geleden nog gesproken met mensen (zijn vrienden van vrienden) die hun zoon hebben verloren die verdomde dag.
Dan kijk je er wel anders tegenaan.
En ik kende veel mensen die alles, alles kwijt waren.
Het was letterlijk en figuurlijk een zwarte dag.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
zondag 9 december 2007 om 23:15
@ Yasmijn: Ja maar nu mag je ook helemaal geen vuurwerk afsteken. Dus wat let je de politie te bellen?
En sorry Yasmijn voor wat jij hebt mee gemaakt, maar er gebeuren wel meer erge dingen op de wereld, waarna er ook geen verboden komen. Legio voorbeelden zijn al genoemd, zoals een vliegtuig dat neerstort, of wat dacht je van de brand in het Hemeltje in Volendam. Kerstversiering en feesten dan ook maar verbieden? Nee toch.
En sorry Yasmijn voor wat jij hebt mee gemaakt, maar er gebeuren wel meer erge dingen op de wereld, waarna er ook geen verboden komen. Legio voorbeelden zijn al genoemd, zoals een vliegtuig dat neerstort, of wat dacht je van de brand in het Hemeltje in Volendam. Kerstversiering en feesten dan ook maar verbieden? Nee toch.
zondag 9 december 2007 om 23:15
daarvan staan dus ook velen er veel te dicht bij. niet allemaal natuurlijk maar vele wel. let maar es op hoe dicht iedereen erop wil/gaat staan.
ik zorg er ten ale tijde voor dat ik op een veilige afstand sta met goed overzicht. zodat als dr wat gebeurt ik kan handelen....
nogmaals het is niet in alle gevallen zo...maar vaak dus wel.
zondag 9 december 2007 om 23:17
Ik heb een enorme hekel aan vuurwerk en dacht ook altijd dat je als toeschouwer geen risico loopt .Not dus!
Drie jaar geleden is er een vuurpijl door onze ruit naar binnen gekomen terwijl we lekker zaten te proosten op het nieuwe jaar Onze ruit klapte eruit [dubbelglas] en we zijn ons rot geschrokken .Gaf een enorme knal en glas overal .Hadden gelukkig allemaal niets maar heb wel een potje zitten janken .
Leuk begin van het nieuwe jaar !
Drie jaar geleden is er een vuurpijl door onze ruit naar binnen gekomen terwijl we lekker zaten te proosten op het nieuwe jaar Onze ruit klapte eruit [dubbelglas] en we zijn ons rot geschrokken .Gaf een enorme knal en glas overal .Hadden gelukkig allemaal niets maar heb wel een potje zitten janken .
Leuk begin van het nieuwe jaar !
zondag 9 december 2007 om 23:20
jep .... woonde vlak achter de supermarkt nieuwe weme. vriendin van mij was zelfs 3 huizen kwijt. ze woonde nog niet zo heel lang op zichzelf, had nog spullen bij moeders(iets verderop) en had net een huisje met dr nieuwe vriend.....
wij waren gelukkig niet thuis..wie weet hadden we dan niet meer geleefd....maar reden op de singel. je hoeft mij dus niks te vertellen...weet wat voor hel het was.
zondag 9 december 2007 om 23:22
Scooters afschaffen ; die kutjeugd voert ze toch maar op en heeft schijt aan verkeersregels.
bushokjes afschaffen ; die kutjeugd mollen ze toch maar .
alcohol afschaffen ; die kutjeugd kan toch geen maat houden.
zwembaden afschaffen ; die kutjeugd wil persé bommetjes maken of duiken waar het niet mag .
Jeugd afschaffen ? Zijn we van héél veel problemen af ..........
bushokjes afschaffen ; die kutjeugd mollen ze toch maar .
alcohol afschaffen ; die kutjeugd kan toch geen maat houden.
zwembaden afschaffen ; die kutjeugd wil persé bommetjes maken of duiken waar het niet mag .
Jeugd afschaffen ? Zijn we van héél veel problemen af ..........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 9 december 2007 om 23:24
Lot, jouw vuurpijl snap ik.
Mijn exman en zoon hadden/hebben ook niks met vuurwerk, gelukkig.
Maarrrrr.... nu woon ik weer samen en raad eens, mijn vriend is dol op vuurwerk en zijn zoontje ook. Ze komen niet uit Enschede, dus ze weten het niet goed. Maar ik heb vriend al voor het één en ander gewaarschuwd!
Erg jammer voor ze! Niet in mijn huis!
Mijn exman en zoon hadden/hebben ook niks met vuurwerk, gelukkig.
Maarrrrr.... nu woon ik weer samen en raad eens, mijn vriend is dol op vuurwerk en zijn zoontje ook. Ze komen niet uit Enschede, dus ze weten het niet goed. Maar ik heb vriend al voor het één en ander gewaarschuwd!
Erg jammer voor ze! Niet in mijn huis!
zondag 9 december 2007 om 23:26
zondag 9 december 2007 om 23:29
zondag 9 december 2007 om 23:29
Ja, ik ga het ze verbieden. Als vriend (ik denk niet dat zijn zoon bij ons is met oud en nieuw) toch vuurwerk wil afsteken, dan heeft ie een heel groot probleem.
Hij heeft ook het boek over de ramp gezien en de films. Hij is een paar keer op uitzending geweest en vond het rampgebied net een oorlogsgebied.
Beiroet kwam aardig in de buurt ja.
Dus ik denk dat ie mijn wens wel respecteert.
En anders.....
Hij heeft ook het boek over de ramp gezien en de films. Hij is een paar keer op uitzending geweest en vond het rampgebied net een oorlogsgebied.
Beiroet kwam aardig in de buurt ja.
Dus ik denk dat ie mijn wens wel respecteert.
En anders.....
zondag 9 december 2007 om 23:31
Ik kan overal goed mee omgaan, dat weet Lotje ook wel, maar die ramp....het blijft bij me.
Ik kan alles van me afschudden en heb ook de houding van life goes on, maar dit raak ik niet kwijt en ik word er altijd weer emotioneel van.
Heel debiel.
Ik kan het gedicht van Wilmink niet lezen zonder te janken
Ik kan alles van me afschudden en heb ook de houding van life goes on, maar dit raak ik niet kwijt en ik word er altijd weer emotioneel van.
Heel debiel.
Ik kan het gedicht van Wilmink niet lezen zonder te janken