Actueel
alle pijlers
Vuurwerk...het zou verboden moeten worden!
zondag 9 december 2007 om 21:30
1. Het is gevaarlijk als je niet veilig werkt, de meeste mensen doen dat ook- maar elk jaar is het alsnog wel weer raak- zonde van de vingers, de ogen, de trommelvliezen en de gave huidjes. Tussen 24 december 2006 en 4 januari bezochten 960 vuurwerkslachtoffers de eerstehulpafdelingen. Van hen moest 10 procent wegens ernstig letsel worden opgenomen in het ziekenhuis. Drie personen kwamen om door twee ongevallen waarbij vuurwerk in het spel was.
2. Met name siervuurwerk is verschrikkelijk milieuvervuilend. Het hele jaar zijn we bezig om de uitstoot van troep te verminderen, maar dan op 1 januari pompen we effe in een geconcentreerde actie de lucht vol met barium, cadmium, zwavel en weet ik wat voor zware metalen niet al.
3. Veel (huis)dieren schieten er compleet van in de stress.
4. Het levert een enorme rotzooi op, die bakken en bakken met geld kost om weer op te ruimen.
5. Onveilige opslagplaatsen voor (il)legaal vuurwerk. Dnk bijvoorbeeld aan Enschede.
6. Mensen geven echt bélachelijk veel geld uit aan vuurwerk.
7. Laat de gemeente op diverse plaatsen in de stad gecontroleerd vuurwerk -op grote schaal- afsteken, dat scheelt een hoop ongelukken. En is veel mooier dan het lukrake geknal en gewoessssj op straat.
Toegegeven, een verbod op vuurwerk is moeilijk te handhaven, omdat de jeugd het dan toch wel illegaal gaat doen en de vuurwerkverkoop dan in het illegale circuit verdwijnt, wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En als landen zoals België niet meewerken is het verbod nog moeilijker te handhaven.
Ik ben er zelf dus nog niet helemaal van overtuigd of een verbod nu wel de beste oplossing is. Wat vinden jullie?
2. Met name siervuurwerk is verschrikkelijk milieuvervuilend. Het hele jaar zijn we bezig om de uitstoot van troep te verminderen, maar dan op 1 januari pompen we effe in een geconcentreerde actie de lucht vol met barium, cadmium, zwavel en weet ik wat voor zware metalen niet al.
3. Veel (huis)dieren schieten er compleet van in de stress.
4. Het levert een enorme rotzooi op, die bakken en bakken met geld kost om weer op te ruimen.
5. Onveilige opslagplaatsen voor (il)legaal vuurwerk. Dnk bijvoorbeeld aan Enschede.
6. Mensen geven echt bélachelijk veel geld uit aan vuurwerk.
7. Laat de gemeente op diverse plaatsen in de stad gecontroleerd vuurwerk -op grote schaal- afsteken, dat scheelt een hoop ongelukken. En is veel mooier dan het lukrake geknal en gewoessssj op straat.
Toegegeven, een verbod op vuurwerk is moeilijk te handhaven, omdat de jeugd het dan toch wel illegaal gaat doen en de vuurwerkverkoop dan in het illegale circuit verdwijnt, wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En als landen zoals België niet meewerken is het verbod nog moeilijker te handhaven.
Ik ben er zelf dus nog niet helemaal van overtuigd of een verbod nu wel de beste oplossing is. Wat vinden jullie?
anoniem_53161 wijzigde dit bericht op 09-12-2007 23:05
Reden: stelling 5 aangepast...
Reden: stelling 5 aangepast...
% gewijzigd
zondag 9 december 2007 om 23:35
zondag 9 december 2007 om 23:35
Oud&Nieuw in huize Yasmijn:
Een gezellig etentje. Een goed gevulde tafel, met overheerlijke wijn.
Daarna gezellig samen op de bank. Vriend schenkt nog een glas in een Yasmijn geniet, wordt soezerig en valt in een heerlijke slaap.
Vriend snelt naar buiten en gaat zich compleet te buiten aan het afsteken van vuurwerk, om vervolgens een snelle douche te nemen.
Hij tilt Yasmijn in bed en kruipt er lekker naast. Kust haar wakker en daar komt Yasmijns eigen (hier wegens se(x)cuur niet in detail weer te geven) vuurwerk.
Een gezellig etentje. Een goed gevulde tafel, met overheerlijke wijn.
Daarna gezellig samen op de bank. Vriend schenkt nog een glas in een Yasmijn geniet, wordt soezerig en valt in een heerlijke slaap.
Vriend snelt naar buiten en gaat zich compleet te buiten aan het afsteken van vuurwerk, om vervolgens een snelle douche te nemen.
Hij tilt Yasmijn in bed en kruipt er lekker naast. Kust haar wakker en daar komt Yasmijns eigen (hier wegens se(x)cuur niet in detail weer te geven) vuurwerk.
zondag 9 december 2007 om 23:37
Yasmijn, ik kan me heel goed indenken dat je een ongekende téringhekel aan vuurwerk hebt en dat je dat nog als 'mild omschreven' zou kunnen bestempelen.
Alleen, wat levert een verbod ons daadwerkelijk op? Die klote kotertjes blijven net zo hard met hun -waarschijnlijk illegale- vuurwerk door etteren. (hier hebben ze al weken de behoefte om rond een uurtje of 3/4 's nachts als ze uit de kroeg komen even 'leuk' wat van die lawaaimakers in een ondergrondse garage-inrit te gooien. Ik zit elke keer weer tegen het plafond) Vuurwerk afsteken lossen we er ook niet mee op als je ziet hoe veel ton men nu al afsteekt aan illegale troep.
Rampen lossen we er niet mee op. Bij SE Fireworks lag van alles wat niet 'helemaal in de haak' was, om het maar even heel mild te zeggen. Was daarnaast het ook niet een wijk waar 'later' woningen bij in de directe omgeving kwamen? Ook daar heb je al een vet punt; we moeten willen investeren (cash, tijd en eventueel opleverend ongemak) in het verplaatsen van opslag-gelegenheden ruim buiten de wijken etc. SE Fireworks kon niet zo'n ramp veroorzaken als het deed als er niet een hoop 'niet helemaal in de haak' was. Voor mij zit dáár de clue; overtreden van wetgeving die niet bepaald verzonnen is om eens leuk 'burgertje te pesten'. Kortom; controleren die handel!
Alleen, wat levert een verbod ons daadwerkelijk op? Die klote kotertjes blijven net zo hard met hun -waarschijnlijk illegale- vuurwerk door etteren. (hier hebben ze al weken de behoefte om rond een uurtje of 3/4 's nachts als ze uit de kroeg komen even 'leuk' wat van die lawaaimakers in een ondergrondse garage-inrit te gooien. Ik zit elke keer weer tegen het plafond) Vuurwerk afsteken lossen we er ook niet mee op als je ziet hoe veel ton men nu al afsteekt aan illegale troep.
Rampen lossen we er niet mee op. Bij SE Fireworks lag van alles wat niet 'helemaal in de haak' was, om het maar even heel mild te zeggen. Was daarnaast het ook niet een wijk waar 'later' woningen bij in de directe omgeving kwamen? Ook daar heb je al een vet punt; we moeten willen investeren (cash, tijd en eventueel opleverend ongemak) in het verplaatsen van opslag-gelegenheden ruim buiten de wijken etc. SE Fireworks kon niet zo'n ramp veroorzaken als het deed als er niet een hoop 'niet helemaal in de haak' was. Voor mij zit dáár de clue; overtreden van wetgeving die niet bepaald verzonnen is om eens leuk 'burgertje te pesten'. Kortom; controleren die handel!
vandaag ga ik van alles kunnen
zondag 9 december 2007 om 23:40
zondag 9 december 2007 om 23:43
RV, het is nooit opgelost, wat er werkelijk is gebeurd, of het door menselijk falen kwam of opzet, of onveilige opslag, het is nooit aan het licht gekomen.
Natuurlijk hebben wij onze gedachten daarover. De klusjesman (die ik goed kende ) en die na de ramp naar een andere stad is gevlucht en die middag op het terrein was, merkwaardig.
De wijk is inmiddels totaal herbouwd, dure nieuwe huizen, hoewel er nog panden met schade staan. 7 jaar na dato. Dat was in NY wel anders, daar was alles zo weer opgebouwd.
Het was een arme oude wijk, dat is nu wel even wat anders.
Een geluk bij een ongeluk, zeg maar. Cynisch maar het is wel zo.
Arnidama, neen, van 1 fles val ik niet in slaap
Natuurlijk hebben wij onze gedachten daarover. De klusjesman (die ik goed kende ) en die na de ramp naar een andere stad is gevlucht en die middag op het terrein was, merkwaardig.
De wijk is inmiddels totaal herbouwd, dure nieuwe huizen, hoewel er nog panden met schade staan. 7 jaar na dato. Dat was in NY wel anders, daar was alles zo weer opgebouwd.
Het was een arme oude wijk, dat is nu wel even wat anders.
Een geluk bij een ongeluk, zeg maar. Cynisch maar het is wel zo.
Arnidama, neen, van 1 fles val ik niet in slaap
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
zondag 9 december 2007 om 23:48
Yas, ik weet dat er veel (te veel, als je het mij vraagt) onduidelijk is gebleven. Vergis ik me nu ernstig, of klopt mijn 'zeker weten' -ga zo ongeveer acuut aan mezelf twijfelen - dat er wel onomstotelijk bewezen is dat de klap dusdanig groot geweest is dat er regels overschreden moeten zijn m.b.t. hoeveelheid vuurwerk en/of (waarschijnlijk eerste, volgens mij) en de zwaarte van het vuurwerk om dergelijke schade aangericht te kunnen hebben? Dus nog even los van dat hele 'is het nu wel of niet aangestoken'.
zondag 9 december 2007 om 23:50
zondag 9 december 2007 om 23:51
maandag 10 december 2007 om 00:00
Dat vind ik toch zo frappant, van die pubers kan ik het nog wel begrijpen, maar volwassen kerels! Wat voor kick geeft dat nu?
Mijn broer is er ook zo een, die knalt zelfs met carbid, tot mijn grote ergenis. En met de ramp stond hij ook met de snufferd vooraan. We moesten allemaal rennen voor ons leven.
Dus dan snap ik het al helemaal niet.
Ik was daar die middag met mijn exman en zoon en de gedachte ging door me heen: we zijn met ons 3en hier, en we gaan nu met ons 3en dood.
Mijn zoon was 11 toen en leek stoicijns. Na 6 maanden werd ik door de juf gebeld, hij maakt alleen maar tekeningen van vuur. Dat kwam er toen pas uit.
Voor verwerking wilden ze dat we met hem door de kijkgaten gingen kijken, die er toen waren. Mijn exman ging met hem, ik kon het helemaal niet aan.
Daarna was het voor mijn zoon ook klaar.
Toen mijn vriend enkele maanden geleden bij mij in Enschede kwam wonen, ging ik met hem door het rampgebied. Ik wilde van alles aanwijzen zovan: hier was bakkerij Sterkt, waar ik als kind ijsjes haalde.
Ik vond de plaats waar die bakker was helemaal niet terug, ik kende echt niks meer terug en ik ben daar opgegroeid, zo tot mijn 14de.
Weird.
Wat nog steeds een gevleugelde uitdrukking is hier ( en dat zal Arnidama ook wel weten:
Wat wot hier verzweg'n!!
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
maandag 10 december 2007 om 00:01
Amen qua helaas.
Dit is ook net het probleem voor mij qua vuurwerk. Het overschrijden van wetgeving. Controleren die hap! Incl. die etterige rotjochies. Stuur ze bij 1 afgestoken rotje te vroeg van mijn part maar eens naar een 'praatsessie' (lees; confronteer maar eens met neus op mogelijke gevolgen bij leeftijdsgenoten) van de Brandwondenstichting.
Ik ga een tukje doen. Veel plezier met het aanhalen van de 'woon jij ook hier, wat leuk'-contacten.