gecarameliseerde popcorn

22-11-2010 21:05 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag lekkere gecarameliseerde popcorn maken.



Het poffen in de pan lukt heel goed, maar hoe krijg ik nou dat lekkere gecarameliseerde laagje er omheen?



Ik heb verschillende kooksites gecheckt, maar bij mij lukt het niet zo goed om de suiker te laten smelten en dit dan op de popcorns te krijgen.



Bij wie lukt het wel en kan het mij uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Popcorn uit de pan, flinke kwak suiker erin, laten smelten, de popcorn erdoorheen roeren, et voilà!
Alle reacties Link kopieren
popcorn niet uit de pan... meteen na het poffen een flinke bak suiker erover heen en dan door roeren, dan gaat het vanzelf (en snel) carameliseren... heerlijk! wel héét
Bij mij schrompelt de popcorn bij zo'n poging altijd in elkaar, dus ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Als de suiker eerst laat smelten, kan het bijna niet mislukken. Ik doe het in elk geval altijd zo, gaat nooit mis.
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik er trouwens een hele zware gietijzeren wok voor of een hele grote gietijzeren braadpan. Niet zo'n lullig tefal ding want dat werkt niet
Alle reacties Link kopieren
Oh krijg helemaal trek in die popcorn. Ben alleen een drama met koken Kan ik het ook ergens kopen
Alle reacties Link kopieren
Voor jou is er de ideale oplossing om popcorn te maken, Scuba. Het heet magnetronpopcorn!







Op de verpakking staat precies hoe lang je het in de magnetron moet leggen (en ook hoe!!). Pas dan wel op dat je je vingers niet verbrand aan de verpakking, deze wordt echt heet!!



Smakelijk
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
overigens is hij in 2 smaken te krijgen; zout en zoet.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een klein kopje suiker in een stalen steelpannetje, snufje zout erbij en genoeg water om de suiker nat te maken. Dan op rustig vuur laten smelten (suiker gaat eerst klonteren en dan pas smelten). Goed blijven roeren. Optioneel: als de suiker is gesmolten, een beetje laten afkoelen en dan roomboter in je caramel laten smelten. Mengsel over je popcorn gieten, goed mengen en klaar is je enorme klont plakpopcorn. Heerlijk!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
quote:miss dubbelfriss schreef op 22 november 2010 @ 21:25:

Voor jou is er de ideale oplossing om popcorn te maken, Scuba. Het heet magnetronpopcorn!



[afbeelding]



Op de verpakking staat precies hoe lang je het in de magnetron moet leggen (en ook hoe!!). Pas dan wel op dat je je vingers niet verbrand aan de verpakking, deze wordt echt heet!!



Smakelijk Ik weet het, maar ik wil nu door dit topic ook gecarameliseerde hahaha
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dat snufje zout? Doet dat iets met de suiker?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat maakt de smaak iets dieper. Maar je kunt het ook zonder zout doen, gewoon uitproberen wat je zelf het lekkerst vindt.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Popcorn maken is trouwens totaal niet moeilijk, Scuba, daar heb je echt geen dure magnetronzakjes voor nodig:

Grote pastapan op middelmatig vuur. Beetje olie in pan gieten. Vervolgens laagje maiskorrels op strooien, beetje roeren, zodat olie over de korrels wordt verdeeld. Dan deksel erop en even geduld hebben. Op een gegeven hoor je de popcorn poppen, als het poppen afneemt, pan van het vuur halen en goed schudden. De niet gepopte korrels zakken dan naar beneden. Weer laten poppen. Weer schudden, laten poppen, tot het poppen stopt. En klaar is je popcorn!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb altijd problemen met zelf popcorn maken! Ik heb een popcorn maker en dan poffen ze er vanzelf uit alleen tja dan zit er geen smaakje aan en ik krijg het dus nooit voor elkaar om ze knapperig te houden en bijvoorbeeld er boter of suiker ofzo door heen te roeren. Dan worden ze zacht en dus heel weeïg :(



Iemand DE gouden tip om de popcorn lekker krokant te houden???
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf nooit zo geprobeerd, maar dit vond ik op smulweb:

Pop de popcorn mbv de machine of doe een beetje olie in de pan, popcornmais erbij en deksel er op. Als het bijna niet meer popt is de popcorn klaar. LET OP: vuur niet te hoog, anders verbrand het.

- Wok op het vuur

- Klont boter in de wok en een flinke scheut poedersuiker erover.

- Popcorn erbij en blijven roeren tot de popcorn een lichtbruin laagje heeft.

- Popcorn direct overgooien in een bak (zodat het bakken stopt en het niet verbrand)

-Smullen maar
Alle reacties Link kopieren
*Zit met versgemaakte bak op schoot* Heeeerlijk, alleen; hoe krijg ik mijn pannetje karamel weer schoon? Kokend water werkte niet... Gewoon ouderwets krabben dan maar?





(Tip: hete popcorn+karamel niet uitschudden op een stuk keukenpapier... Probeer die stukjes er nog maar eens af te krijgen! Wat een helder licht ben ik ook.... Zucht.)
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ga het van de week meteen proberen!



Maylou al gelukt met je pan weer schoon te krijgen? Misschien weer opwarmen zodat de karamel weer zacht (en dus verwijderbaar) wordt???



Hahaha en thanks voor de tip het niet op een keukenpapiertje neer te leggen. Popcorn met papier lijkt mij niet zo'n goede combinatie haha ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven