Vuurwerk...het zou verboden moeten worden!

09-12-2007 21:30 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
1. Het is gevaarlijk als je niet veilig werkt, de meeste mensen doen dat ook- maar elk jaar is het alsnog wel weer raak- zonde van de vingers, de ogen, de trommelvliezen en de gave huidjes. Tussen 24 december 2006 en 4 januari bezochten 960 vuurwerkslachtoffers de eerstehulpafdelingen. Van hen moest 10 procent wegens ernstig letsel worden opgenomen in het ziekenhuis. Drie personen kwamen om door twee ongevallen waarbij vuurwerk in het spel was.

2. Met name siervuurwerk is verschrikkelijk milieuvervuilend. Het hele jaar zijn we bezig om de uitstoot van troep te verminderen, maar dan op 1 januari pompen we effe in een geconcentreerde actie de lucht vol met barium, cadmium, zwavel en weet ik wat voor zware metalen niet al.

3. Veel (huis)dieren schieten er compleet van in de stress.

4. Het levert een enorme rotzooi op, die bakken en bakken met geld kost om weer op te ruimen.

5. Onveilige opslagplaatsen voor (il)legaal vuurwerk. Dnk bijvoorbeeld aan Enschede.

6. Mensen geven echt bélachelijk veel geld uit aan vuurwerk.

7. Laat de gemeente op diverse plaatsen in de stad gecontroleerd vuurwerk -op grote schaal- afsteken, dat scheelt een hoop ongelukken. En is veel mooier dan het lukrake geknal en gewoessssj op straat.

Toegegeven, een verbod op vuurwerk is moeilijk te handhaven, omdat de jeugd het dan toch wel illegaal gaat doen en de vuurwerkverkoop dan in het illegale circuit verdwijnt, wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En als landen zoals België niet meewerken is het verbod nog moeilijker te handhaven.

Ik ben er zelf dus nog niet helemaal van overtuigd of een verbod nu wel de beste oplossing is. Wat vinden jullie?
anoniem_53161 wijzigde dit bericht op 09-12-2007 23:05
Reden: stelling 5 aangepast...
% gewijzigd
roosvrouw schreef op 10 december 2007 @ 00:01:

Ik ga een tukje doen. Veel plezier met het aanhalen van de 'woon jij ook hier, wat leuk'-contacten. :-]

hihihi...beetje off topic he...

ik ga zo ook pitten..dus erg lang zal dat dus niet meer duren
Dat ie zo met die auto door het hek wilde knallen!

Daar moesten we toch wel erg om lachen!
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
yasmijn schreef op 10 december 2007 @ 00:00:

[...]

Dat vind ik toch zo frappant, van die pubers kan ik het nog wel begrijpen, maar volwassen kerels! Wat voor kick geeft dat nu?

O.o

Ik vind het óók leuk trouwens .

welke kick ? Eh........ ja, geen idee , ik vind het wél leuk , harde knallen .

Nou dorst ik het vroeger nooit af te steken en haal ik nu mijn schade in , maar jongetjes die het vroeger al machtig vonden raken dat vaak nooit meer kwijt .

Hoe oud is de zoon van je vriend, yasmijn ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik rook nog een peukje, nog een glaasje vino en dan ook plat. De arbeidsplicht roept morgen weer, helaas. Gewoon om 7 uur op ;-)
yasmijn schreef op 10 december 2007 @ 00:08:

Dat ie zo met die auto door het hek wilde knallen!

Daar moesten we toch wel erg om lachen!
hahha ja wij ook hoor. ach tis een 'sensatiezoeker' .... hij heeft zichzelf wel erg fraai in beeld gezet
Die is 14. Mijn eigen 19, maar die heeft er nooit wat om gegeven, ook niet voor de ramp.
anridama schreef op 10 december 2007 @ 00:10:

[...]

hahha ja wij ook hoor. ach tis een 'sensatiezoeker' .... hij heeft zichzelf wel erg fraai in beeld gezet

Tis die familie, he?

8-P
ach ieder zn ding he....

pril maar ook beks is een fraaie familie...heb ik bij in de klas gezeten...pffffffff

maar nu gaan we wel heeeeel off topic. ik hou het voor vandaag maar voor gezien. morgen komen de kiddo's weer rond 7 uur uit bed.....

ff hond eruit laten...mmmm kort nachtje weer dus
[quote]roosvrouw schreef op 10 december 2007 @ 00:01:

[...]

tuur ze bij 1 afgestoken rotje te vroeg van mijn part maar eens naar een 'praatsessie' (lees; confronteer maar eens met neus op mogelijke gevolgen bij leeftijdsgenoten) van de Brandwondenstichting.

[quote]

Dacht je dat die etterige rotjochies ( en bedankt ) geen voorlichting kregen van wijkagenten op school enzo ? En één klein onbeduidend vuurwerkdingetje iets te vroeg op oudjaarsdag en ze kunnen naar bureau HALT .

Pubers gaan altijd over elke grens heen ; hang een bordje op met " niet duiken " en ze denken "hé, jofel idee , zeg ! " ..........moet je een rotje meteen weg gooien houden ze 'm drie tellen vast ......... is altijd zo geweest zal altijd zo blijven . Hoe meer je het vuurwerk hier aan banden legt hoe groter de partijen illegaal vuurwerk uit buitenland zal zijn .
ben ook van mening BgB dat ze beter de regels in NL gelijk kunnen trekken met Belgie en duitsland (en de rest van EU)
Ik ben dat wel met BGB eensch.

Ook vraag ik mij af hoe die pubers zoveel geld bij elkaar sprokkelen om zoveel de lucht in te knallen.
Mijn kinderen zijn nu nog te klein om vuurwerk af te willen steken (gelukkig), en Fachatman heeft er ook een hekel aan. Tja en als mijn kinderen groter zijn zou ik het ze niet verbieden, maar het zeker wel ontmoedigen en ze zouden het bij mij thuis (buiten dan hé), ook niet mogen afsteken!

Ik snap die vuurwerkkick van volwassenen ook ab-so-luut niet!

BTW ik vind vuurwerk ook gewoon eng (jaja een watje wat dat betreft), het is best gezellig op straat, maar ik ben altijd bang dat er een pijl net bovenop mij belandt of zoiets. Vuurwerk afsteken heb ik al helemaal nooit gedurfd (ook de behoefte niet gehad trouwens)
Nu op het nieuws, vuurwerkramp in Sydney.
Fachat, ik durf niet eens een sterretje vast te houden ;-)
yasmijn schreef op 10 december 2007 @ 00:17:

Ik ben dat wel met BGB eensch.

Ook vraag ik mij af hoe die pubers zoveel geld bij elkaar sprokkelen om zoveel de lucht in te knallen.

Daar werken ze voor , hoor .

Of ze laten het meenemen uit België ; stuk voordeliger .
blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2007 @ 00:14:

[quote]

Pubers gaan altijd over elke grens heen ; hang een bordje op met " niet duiken " en ze denken "hé, jofel idee , zeg ! " ..........moet je een rotje meteen weg gooien houden ze 'm drie tellen vast ......... is altijd zo geweest zal altijd zo blijven . Hoe meer je het vuurwerk hier aan banden legt hoe groter de partijen illegaal vuurwerk uit buitenland zal zijn .
Daarom denk ik idd dat een verbod niet zal werken
anridama schreef op 10 december 2007 @ 00:16:

ben ook van mening BgB dat ze beter de regels in NL gelijk kunnen trekken met Belgie en duitsland (en de rest van EU)
Oja ? Vuurwerk uit België bijvoorbeeld is vele malen zwaarder ; een nederlands rotje in je hand doet hooguit pijn , een Belgische rukt je hand eraf .
blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2007 @ 00:21:

[...]

Oja ? Vuurwerk uit België bijvoorbeeld is vele malen zwaarder ; een nederlands rotje in je hand doet hooguit pijn , een Belgische rukt je hand eraf .
Ook dat nog. Dat zou in de EU gelijk getrokken moeten worden.
yasmijn schreef op 10 december 2007 @ 00:19:

Fachat, ik durf niet eens een sterretje vast te houden ;-)
haha, dat is nou het enige wat ik wel durf! En zelfs mijn zoontje van 4 mag van mij een sterretje vasthouden (na een heleboel instructies en mama of papa er vlak naast!) ;-)
ik zeg niet dat wij in NL ons aan moeten passen met belgie toch???

ik zeg enkel dat de regels gelijk getrokken moeten worden. dan is het gerace naar bijv belgie al minder!

illegaal en zwaarder spul zal bij sommigen altijd in trek blijven....ookal zouden wij in NL wel de regels van belgie aannemen. dan nog gaan er genoeg voor nog zwaarder vuurwerk....
Hoewel ik siervuurwerk erg mooi vind, vind ik het ook eng, dus wat mij betreft mag het afschaft worden, maar dat is natuurlijk niet te handhaven.

En over die ramp in Sydney, er is dus een vuurwerkfabriek (oid) onploft, waarbij ook andere bedrijven op dat bedrijventerrein in puin liggen. Zegt de nieuwslezer: "Er zijn veel gedupeerden die nu op zoek moeten naar een andere vuurwerkleverancier, zoals de stad Sydney". Waaaat, zijn dat de gedupeerden?? De gedupeerden zijn die andere bedrijven, het zal je toch maar gebeuren, dat je hele bedrijf gewoon ineens weggevaagd is! Het is nog een wonder dat er geen gewonden of doden gevallen zijn.

(en in dat kader natuurlijk ook de mensen die ineens hun huis kwijt waren in Enschede. Of hun geliefden.... Ik weet nog zo goed dat dat gebeurde, de moeder van een vriendin woonde toen in Enschede, gelukkig niet in dat gebied, maar daar kwamen we later pas achter, was er nog nooit geweest, maar wat een schrik zeg!)
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Zoals je weet ben ik sinds de ramp ook van het vuurwerk afgestapt Yasmijn. Mijn eerste vuurwerk wat ik weer zag was de afgelopen keer op de 4th of July en ik moet zeggen fraai. Zoals je weet was ik in het volkspark met sfo-zoon toen ik Enschede bezocht maar vond het maar niets. Dat mensen na al die jaren weer vuurwerk afsteken en bakken met geld uitgeven vind ik prima, dat is namelijk niet mijn probleem. Echter net zoals jij weet ik wat er kan gebeuren en bedank ervoor. Kijk dan ook maar liever naar een georganiseerd iets op een veilige afstand. Hier in California mogen we niets afsteken ivm brandgevaar echter ook hier is illegaal vuurwerk te krijgen.
fachat schreef op 10 december 2007 @ 00:20:

[...]

Daarom denk ik idd dat een verbod niet zal werken

Omdat pubers zich niet aan regels houden helemaal maar geen regels opstellen?! Lijkt mij een beetje een kromme redenering. Daargelaten of pubers inderdaad en masse regels overtreden omdat ze nu eenmaal puber zijn, vind ik een verbod op vuurwerk een duidelijk signaal dat vuurwerk ordinair gevaarlijk is.

Ik hou helemaal niet van vuurwerk, nu niet en als kind niet. Snap de lol er niet van en vind het ook niet mooi. Vooral die triljoenenklappers, of hoe die dingen ook maar mogen heten, zijn een totaal raadsel voor mij.
lilia schreef op 10 december 2007 @ 07:24:

Omdat pubers zich niet aan regels houden helemaal maar geen regels opstellen?! Lijkt mij een beetje een kromme redenering.

Ik zeg niet dat er geen verbod moet komen, ik ben alleen bang dat het niet zal werken. Het zal zelfs misschien wel meer ongelukken veroorzaken vanwege meer illegaal, gevaarlijk vuurwerk, geen voorlichtinbg meer over veilig vuurwerk afsteken, meer illegale, met meer gevaarlijke vruurwerk-opslagplaatsen.

En voor die verstandige puber die het nu al zeer veilig doet is zo;n verbod op zich ook niet noodzakelijk. Een signaal is prima, an sich mag het van mij ook verboden worden, de vraag is, heeft het ookzin?
lilia schreef op 10 december 2007 @ 07:24:

[...]

Omdat pubers zich niet aan regels houden helemaal maar geen regels opstellen?! Lijkt mij een beetje een kromme redenering. Daargelaten of pubers inderdaad en masse regels overtreden omdat ze nu eenmaal puber zijn, vind ik een verbod op vuurwerk een duidelijk signaal dat vuurwerk ordinair gevaarlijk is.

Er zijn toch regels zat voor ? Voor welk soort vuurwerk en op welke dagen.............. alle mensen die voor verbod zijn hebben er zelf niets mee ; ik heb nog nooit iemand zien schrijven ( en dit onderwerp komt élk jaar terug op het forum ) dat hij/zij het eigenlijk geweldig vindt , of wel lollig vindt , of er persoonlijk niet bang van is maar tóch wel voor een verbod is vanwege dit-of-dat . Omdat je er zelf niks mee hebt is geen reden .

Ik hou helemaal niet van vuurwerk, nu niet en als kind niet. Snap de lol er niet van en vind het ook niet mooi. Vooral die triljoenenklappers, of hoe die dingen ook maar mogen heten, zijn een totaal raadsel voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven