Goede boeken mindfulness - tips?

30-11-2010 12:55 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik een beetje in de knoop met mezelf en mijn negatieve houding. Nu ben ik door iemand gewezen op een cursus Mindfulness, waardoor ik best eens geholpen zou kunnen worden. Kritisch als ik ben, wil ik me daar eerst in verdiepen voordat ik een complete cursus ga volgen. Ik heb via Google al wat informatie gevonden, maar wil eigenlijk ook eens een boek hierover lezen. Heeft iemand tips voor boeken over mindfulness, die goed door te komen zijn :-)
Ik heb er één op mn nachtkastje liggen... geleend van een maatschappelijk werkster. Heb er eerlijk gezegd nog geen letter in gelezen, dus of het wat is kan ik je niet zeggen. Zal zo even kijken welke titel dat boek heeft.
Klik
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Zou even bij de bieb kijken. En bij Psychologie Magazine hebben ze een online training waar je een boek bij krijgt. Erover lezen is één ding maar als je er wat aaan wilt hebben, zul je het moeten toepassen.

http://www.psychologiemag ... -training-Mindfulness.htm
Zéker doen die cursus, misschien zelfs niet eens over lezen. Dan ga je er open in, ipv dingen te verwachten of proberen te linken aan wat je hebt gelezen.

Ik heb zelf ook een aantal boeken gelezen over mindfulness, maar 'snapte' het pas nadat ik het ervaarde in de cursus. Dus ik zeg: Doen!
Dag,

Mindfulness is tegenwoordig een hype en veel schrijvers, trainers en instellingen proberen dus een graantje mee te pikken. Er is veel kaf onder het koren.

Een heel goed boek over mindfulness is Handboek Meditatief ontspannen van Jon Kabat-Zinn, hij is de grondlegger van mindfulness. Het is wel pittig maar erg goed. Er wordt ook een 8-weeks programma in beschreven dat je volgen kunt. Als je een cursus wil doen let er dan op dat de trainers zelf al jaren ervaring hebben met meditatie. Voor een goede training voor de trainers is dat ook een vereiste. Sommige mensen/organisaties geven een training zonder dat de trainers goed opgeleid zijn. Dit gebeurt ook bij de "officiële" instellingen van maatschappelijk werk en de geestelijke gezondheidszorg, dus wees kritisch. Veel succes.
"Mindfulness en de bevrijding van depressies."
Ik sluit me bij Friezin aan, gewoon doen! Mij heeft het enorm geholpen. Waarom ook nog 'piekeren' over of je die cursus gaat doen?
Dat, en de boeken en cd's van David Dewulf. Heb jaren geleden een cursus gedaan, daarna d.m.v. boeken en oefeningen 'bij gebleven'. Het maakt een gigantisch verschil voor mij, in positieve zin. En dat terwijl ik een no-nonsense, beide-benen-op-de-grond meid ben (met wat depri neigingen ;))
Sluit me aan bij Friezin en Minoutje. Ik heb de cursus 2 weken geleden afgerond en heb er veel aan gehad.

Hieronder een website die, door heel Nederland, betrouwbare trainingen geeft.

klik!
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik wil de cursus wel doen, maar momenteel heb ik er even geen geld voor over. Vandaar dat ik ook met een boek wilde beginnen :-)
quote:siep1234 schreef op 30 november 2010 @ 15:34:

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik wil de cursus wel doen, maar momenteel heb ik er even geen geld voor over. Vandaar dat ik ook met een boek wilde beginnen :-)

Ik heb het cursus materiaal hier. Als je mij weet uit te leggen hoe ik die cdroms moet kopieren mag je er een kopie van hebben. Ik heb alleen geen cdroms maar als je die stuurt dan wil ik dat zeker voor je doen.

Oja, is cursus van GGZ, hier heten ze Psyq.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Misschien dat je kan kijken of je verzekering (een gedeelte) vergoed? Was bij mij wel het geval.

Succes!
quote:Tikker schreef op 30 november 2010 @ 15:57:

Misschien dat je kan kijken of je verzekering (een gedeelte) vergoed? Was bij mij wel het geval.

Succes!Bij mij was het dat het geheel werd verzekerd bij het "GGZ", alleen moest je 50 euro betalen voor die rot cdroms en cursusboek.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hey Siep,

Zou je ook met engelstalig materiaal uit de voeten kunnen? Ik kwam laatst langs deze pagina: http://www.getselfhelp.co.uk/act.htm (als onderdeel van een grotere site met self-help materialen). ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een therapie waarin mindfullness ook een grote rol speelt.

Er bestaat ook een soort 'basishandboek' ACT (get out of your head and into your life) dat in het Nederlands te verkrijgen is (uit je hoofd, in het leven).

De echte originele mindfullness is idd die van Kabat-Zinn, maar ACT heeft ook redelijk goede 'credentials' wat betreft evidence basedness etc. Ik heb zelf onlangs het engelstalige boek in PDF gedownload ergens.... het spreekt mij erg aan .
MV, wat een superlief aanbod! Ik ben alleen ook een echte computernitwit, dus ik weet niet hoe dat kopiëren moet. Ik ga nog heel even verder zoeken naar een alternatief, maar als dat niet lukt kom ik graag even bij je terug.

Bedankt ook voor jullie tips m.b.t. de verzekering. Ik ga ze morgen gelijk eens bellen.

Zeniiba, op zich is engels geen probleem, maar ik vind het toch wat relaxter lezen in het nederlands. Hoef ik niet zo na te denken Ik ga vrijdag eens bij de bieb neuzen, kijken wat ze daar aanbieden.
Volgens mij is het zo dat mindfulness wordt vergoed door de verzekering wanneer er voldoende indicatie is dat je dit op psychische gronden doet. Kortom, wanneer duidelijk is dat je psychische problemen ervaart.

GGZ instellingen die de cursussen aanbieden kunnen op basis daarvan de kosten laag houden. Vaak betaal je dan alleen voor het cursusmateriaal.

Op allerlei andere plekken worden ook mindfulnesscursussen aangeboden, op veel plekken zijn deze ook van goede kwaliteit. Echter, de kosten zijn soms wel veel hoger.
quote:Chardonnay schreef op 30 november 2010 @ 14:18:

"Mindfulness en de bevrijding van depressies."

Dit is een erg goed boek inderdaad. Begrijpelijk geschreven.

Hiernaast zijn er diverse boeken van Kabat-Zinn zelf die ook veel nuttige informatie bevatten.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven