Prikpil... wie denkt er even mee?

24-11-2010 21:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
3 weken geleden heb ik bij de dokter om te prikpil gevraagd. Eerder vree ik óf met condoom óf niet..

Maar nu heb ik een vaste relatie en wilde ik toch eens verder kijken.



Meestal menstrueer ik vrij onregelmatig, maar ik was ongeveer een week voor mijn dokterbezoek ongesteld. Dus dat feest kan elk moment weer beginnen.



De dokter zei dat ik gelijk de volgende dag, met de prik die ik bij de apotheek heb opgehaald, kon langskomen... dan zou de assistente hem zetten.

Maar thuis aangekomen zocht ik eventjes op internet en daar stond dat zo'n eerste prik in 1 van de eerste dagen van een menstruatie gegeven moet worden. Dat vertelde ik dus de volgende dag aan de assistente.

De assistente zei dat ze nog nooit een 'eerste prik' had gezet en zette vervolgens haar leesbril op, ging zitten en ging uitgebreid (!!) de bijsluiter lezen om vervolgens tot dezelfde conclusie te komen. Inderdaad; de prikpil moet in de eerste week van de menstruatie gezet worden.

Dus kon ik weer gaan, want mijn menstruatie was net een paar dagen voorbij.



Eigenlijk was ik best wel verbaasd en had ik de assistente van de huisarts ietsje professioneler verwacht. Helemaal doordat het iets normaals als een prikpil betreft.





Een heel verhaal; maar daar komt mijn vraag vandaan.

De assistente vertelde dat ik, zodra die prik gezet is, gewoon onbeschermde seks met mijn vriend kan hebben.

Op internet kan ik daar weinig informatie over vinden en over de professionaliteit van de assistente heb ik mijn twijfels.





Wat kunnen jullie mij vertellen over de prikpil... en vanaf wanneer zou ik onbeschermd seksueel contact met mijn vriend kunnen hebben?

Want laten we eerlijk wezen... stel dat ik blind op het advies van de assistente af ga, en ze heeft het niet bij het rechte end... zit ik met de gebakken peren. En ik zit echt nog niet op een kind te wachten.
Alle reacties Link kopieren
De prikpil wordt niet zo vaak voorgeschreven, dus ik kan me voorstellen dat ze even de bijsluiter erbij pakte. Maar ja, voor jou is dat niet zo'n veilig idee, dat snap ik ook wel.



Als je de prikpil hebt gehad, ben je gewoon beschermd, net als dat je met de gewone pil begint. Als je start met de gewone pil ná je menstruatie, moet je een week lang extra anticonceptie gebruiken (condoom). Dat zal ook gelden voor de prikpil. Je had m gewoon kunnen krijgen, maar dan had je nog een week extra met condoom moeten vrijen (en nu dus drie weken extra :p)
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Je kan op ieder moment starten, maar dan is ie niet meteen veilig. Als je start op de eerste dag van je menstruatie is ie wel meteen veilig.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Als de eerste prik tijdens de eerste vijf dagen van een natuurlijke menstruatie wordt gegeven, is de prikpil direct betrouwbaar. Wordt de prik op een ander tijdstip gegeven, dan duurt het 14 dagen voordat deze betrouwbaar is en beschermt tegen zwangerschap
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij is het baarmoederslijmvlies in die 14 dagen braaf aan het opbouwen. Met als gevolg dat je vaker last hebt van kleine bloedingen, waar je, als je in de eerste dagen van je menstruatie geprikt bent, geen of in ieder geval veel minder last van zal hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 november 2010 @ 21:34:

Als de eerste prik tijdens de eerste vijf dagen van een natuurlijke menstruatie wordt gegeven, is de prikpil direct betrouwbaar. Wordt de prik op een ander tijdstip gegeven, dan duurt het 14 dagen voordat deze betrouwbaar is en beschermt tegen zwangerschapPfoei, had ik bijna een zwangerschap op mn geweten :S
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Zo gewoon is de prikpil niet hoor, wordt maar zeer weinig gebruikt. En dat een assistente iets naleest, pleit in mijn ogen alleen maar vóór haar professionaliteit.



Verder kan ik je niets technisch vertellen, daarvoor verwijs ik je naar, jawel, diezelfde bijsluiter.



Ben je je er overigens van bewust dat de prikpil niet beschermd tegen soa's? Zijn jij en je vriend beiden getest?
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt ook zo te zijn dat je die prikpil maar 2 jaar mag gebruiken omdat het osteoporis kan veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb er zeker iets aan!



Voor soa's ben ik niet bang. We hebben alletwee braaf op elkaar gewacht, dus zijn elkaars eerste sexpartner.
Kijk maar uit dat je niet binnen 'n half jaar 30 kilo aankomt en 'n opgeblazen michelenpoppetje wordt van vastgehouden vocht. De prikpil is echt pure rotzooi. Naast dat soort zware bijwerkingen kan 't ook nog zorgen voor 'n uitgedroogde kut en depressieve gevoelens. Niet echt sekslustbevorderend alles bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Is dat echt zo erg?

Of is dat alleen in sommige gevallen?
Alle reacties Link kopieren
sommige gevallen. Ik ben er geen kilo door aangekomen en verder ook geen bijwerkingen. Maar EN heeft zo haar stokpaardjes en denkt al snel dat dat dan voor iedereen geldt...
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:123Lies schreef op 30 november 2010 @ 20:30:



We hebben alletwee braaf op elkaar gewacht, dus zijn elkaars eerste sexpartner.quote:123Lies schreef op 24 november 2010 @ 21:18:

Eerder vree ik óf met condoom óf niet..

huh? Iets klopt hier niet....
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik had niet wat Elninjoo had aan bijwerkingen. Ik ben wel een half jaar lang volcontinu ongesteld geweest. Moest een curretage en een ruim een jaar geen hormonen weer aan t e pas komen voordat het weer een beetje normaal was.



Ik kan em iedereen afraden, die prikpil.
Alle reacties Link kopieren
De prikpil is inderdaad een vorm van anticonceptie waar je niet al te vaak (eens in de 3 maanden) aan hoeft te denken.



Een nadeel hiervan is dat als je eenmaal STOPT met de prikpil, het best wel weer lang kan duren voordat je weer voor het eerst ongesteld wordt en dus weer vruchtbaar bent (het kan soms wel een jaar duren voordat het weer op gang komt). Dus als je 'ineens' kinderen wil dan kan dat wellicht niet op korte termijn nadat je bent gestopt.

(Vraag ik mezelf dan weer af at voor troep het eigenlijk is dat het alles zo lang stil legt... )
Alle reacties Link kopieren
Jullie zetten me wel aan het denken, zeg.



Heb nog even op verder op internet gezocht, en de ervaringen zijn inderdaad niet al te best.



Ik heb iets overgewicht en tot 30 kilo erbij aankomen zit ik niet op te wachten. Daarbij heb ik een hartafwijking en daar staan ook enge verhalen over.





Wat zouden jullie adviseren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou adviseren het erover te hebben met he huisarts en geen verhalen op het internet te googelen. Daar staan alleen de negatieve dingen, want iemand die hem naar tevredenheid gebruikt opent er geen topic over.



Oh en je maakt mij niet wijs dat je van een prikpil 30 kilo 'zomaar' aankomt. Dat zal toch echt iets te maken hebben met hoeveel (en wat) je eet en hoeveel je beweegt. Ik heb dat ook nog nooit iemand horen zeggen behalve ElNinjoo. Ze zegt het wel heel hard en heel vaak, maar daarvan wordt het niet vanzelf waar.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Ben nog wel benieuwd hoe het nou zat dat je eerst alleen vree met condoom en later zei allebei elkaars eerste sekspartner te zijn..?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 30 november 2010 @ 23:33:

Ben nog wel benieuwd hoe het nou zat dat je eerst alleen vree met condoom en later zei allebei elkaars eerste sekspartner te zijn..?Ook benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 30 november 2010 @ 22:02:

[...]





[...]



huh? Iets klopt hier niet....

Inderdaad krom getypt.

Ik doel op het sexueel contact met mijn huidige vriendje.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Lies, ik weet niet hoe oud je bent maar je klinkt nog heerlijk naïef. Niets mis mee, want zo zijn de meeste mensen als ze jong zijn en onervaren met seks.

Maar laat je allebei testen op soa voor je het condoom weggooit.

Misschien durft hij je niet helemaal op te biechten of hij ooit als eens eerder met iemand iets heeft gedaan. Een test is niet zo ingrijpend. Kom, als jij die hele prikpil kan halen, kunnen jullie ook voor elkaar zo'n test doen. Allebei even naar de huisarts. Aangezien jij toch nog dingen met hem wil bespreken zit jij er toch al, dus dat kan dan mooi in een moeite door.



Kleine moeite, groot plezier.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 30 november 2010 @ 23:32:

Ik zou adviseren het erover te hebben met he huisarts en geen verhalen op het internet te googelen. Daar staan alleen de negatieve dingen, want iemand die hem naar tevredenheid gebruikt opent er geen topic over.



Oh en je maakt mij niet wijs dat je van een prikpil 30 kilo 'zomaar' aankomt. Dat zal toch echt iets te maken hebben met hoeveel (en wat) je eet en hoeveel je beweegt. Ik heb dat ook nog nooit iemand horen zeggen behalve ElNinjoo. Ze zegt het wel heel hard en heel vaak, maar daarvan wordt het niet vanzelf waar.

Ik was voor het gebruik van de prikpil nog nooit te zwaar geweest. Hooguit 5 kilo dat ik wat op en neer schommelde. Maar dan opeens in zeer korte tijd heel veel aankomen en dan ook heel veel vocht: opgezette voeten en 'n bolle opgeblazen kop. Dat was er gelukkig ook weer heel snel terug af toen ik er weer mee stopte trouwens. Al ben ik vanaf dat moment wel met m'n gewicht gaan sukkelen. En idd geldt dit probleem niet voor iedereen, want 'n vriendin van me werd er alleen maar depri van maar niet dik. Zij is er overigens ook mee gestopt wegens haar klachten en zij zweert nu bij de mirena.

Helaas had ik niet 't geluk dat mijn menstruatie wegbleef na stopzetten van prikpil. Ik werd al na 'n maand weer ongesteld jammergenoeg. Dát is nu 'n bijwerking die ik graag gehad had willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de pp al een aantal jaren maar geen last, Ben na ca een jaar gebruik wel aangekomen maar rond 40 (nu gepasseerd), gestopt met roken (1.5 jaar) en teveel gegeten en veel alcohol gedronken(elk pondje...)

Nu weer goed afgevallen en gebruik de pp nog steeds dus ik zoek de oorzaak van het aankomen bij mezelf(weet dat het daaraan ligt!)
Alle reacties Link kopieren
Lies! Btje off-topic hier, maar is 'vaste vriend' msn-maatje?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de prikpil een tijd gebruikt omdat ik nogal een warhoofd kan zijn en de pil wel eens vergat. Het was veel makkelijker vond ik.



Mijn ervaringen;

Ik ben toen ik de prikpil gaan gebruiken 3 kilo aangekomen. Dat gebeurde ook toen ik begon met de gewone pil dus dat was niet schokkend. Ik werd niet meer ongesteld (heerlijk), maar had het gevoel boordevol hormonen te zitten. Vooral als de prik net gezet was.



Verder had het geen invloed op mijn libido. En binnen 2 maanden na het stoppen zat ik weer automatisch op een regelmatige cyclus. Zo kan het dus ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven