Hangop

03-12-2010 21:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil als toetje hangop met bosvruchten of framboosjes maken,,

Nu weet ik hoe je hangop moet maken, maar hoeveel moet je gebruiken? Er lekt natuurlijk heel wat vocht weg dus neem aan dat je niet 1 liter over houdt als je 1liter yoguht neemt..

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Als je volle yoghurt gebruikt en deze 24 uur laat uitlekken houd je iets meer dan een halve liter over. Doe je er ook geklopte slagroom doorheen? Hangop is natuurlijk machtiger, helemaal met de slagroon, dus je eet ook minder.
Voor hoeveel mensen wil je het maken? Inderdaad alleen maar volle producten gebruiken, geen magere.

Hangop is trouwens ook heel erg lekker met appel-kaneelcompote of stoofpeertjes. Je kunt zelfs nog wat suiker op de hangop doen en deze branden. Krijg je een caramellaagje.
Ik wil het voor 6 volwassene en 1 kind maken..

Goed van de volle yoghurt, ik had zo magere gebruikt!

Zal zo eens kijken hoeveel in de glazen past waarin ik het wil maken..

appel kaneelcompote gebruiken kan ook ja.. Peer word hem niet, daar hou ik niet zo van..

Ik heb hem van de zomer zelf met aardbeien/rabarber compot op, die was ook zo lekker..
Ik gebruik voor 4 tot 6 mensen altijd 2 liter boerenyoghurt, al doe ik er ook nog slagroom etc doorheen.
ik heb laatst voor het eerst hangop gegeten met kletskoppen en aardbeien, heerlijk! kan iemand opschrijven hoe je het moet maken? volle yoghurt laten uitlekken dus maar wat voor doek gebruik je hiervoor? en moet je verder nog wat doen?
Vroegah, bij mijn ouders was een pak yoghurt en een bekertje slagroom veuls te kort. (Dat we de rest van de avond de knoop van onze broek los hadden, geen koek, kop koffie of wat dan ook meer lustte telt niet mee natuurlijk)
quote:Elizaar schreef op 03 december 2010 @ 23:07:

ik heb laatst voor het eerst hangop gegeten met kletskoppen en aardbeien, heerlijk! kan iemand opschrijven hoe je het moet maken? volle yoghurt laten uitlekken dus maar wat voor doek gebruik je hiervoor? en moet je verder nog wat doen?

Ik vind het altijd handig om instructievideo's te zien, makkelijker dan wat ingrediënten op een papiertje of op het scherm.

Hier heb je een site die ik vaak bezoek als ik wil zien hoe je het moet maken of voor tips. Je kunt zelf kiezen wat voor fruit of toevoegingen je wil gebruiken. Ik gebruik zelf wat zoeter fruit, omdat yoghurt al een beetje een zure smaak heeft.

Oh ja, de slagroom klop je op en doe je rustig door de overgebleven yoghurtmassa heen.

klik
Laatst hoorde ik dat je als je de yoghurt in een dichte kussensloop oid in een slacentrifuge doet het heel wat wachttijd scheelt (moet er bij vermelden dat ik het niet zelf heb uitgeprobeerd hoor)
ik gebruik 2 liter yoghurt voor 4 tot 6 personen.

ik maak het meestal met aardbeien of ananas.
dank voor het filmpje! ik zit alleen nu te internetten op de telefoon en dat filmpje kan ik dus even niet openen. ga het morgen bekijken!

hoe maak je een lekkere frambozen"sap"? ik zat te denken aan een doosje bevroren frambozen en dat langzaam laten koken, wat suiker en gelatine erdoor? ik verzin maar wat, ben echt een ei in koken helaas.
quote:Elizaar schreef op 04 december 2010 @ 00:35:

dank voor het filmpje! ik zit alleen nu te internetten op de telefoon en dat filmpje kan ik dus even niet openen. ga het morgen bekijken!

hoe maak je een lekkere frambozen"sap"? ik zat te denken aan een doosje bevroren frambozen en dat langzaam laten koken, wat suiker en gelatine erdoor? ik verzin maar wat, ben echt een ei in koken helaas.

Ah ik denk dat je het hebt over een frambozencoulis,

250 gr ontdooide frambozen

25 gr witte basterdsuiker

Kook de frambozen met de suiker tot je een mooi glad mengsel hebt. Haal het mengsel door een zeef en laat de saus dan afkoelen.

Je zou het zelfs nog gewoon koud kunnen pureren, dus alleen de frambozen met misschien wat poedersuiker en wat citroensap.

Wel altijd even zeven, deze variant maak ik alleen in de zomer.
Yogurt? Je moet karnemelk gebruiken.
Yogurt is een beetje de gemakzuchtige versie van hangop. Kussensloop van linnen is een goede tip en zeker een nacht laten hangen.

karnemelk is veel zachter dan yogurt, want dat blijft namelijk gewoon yogurt alleen wat dikker dan
2 tot 3 liter gebruiken
lekker hoor, maar ik maak het niet in de winter, vind het echt een zomerdessert
Bedankt allemaal voor jullie tips..!

Met Karnamelk..? Nog nooit gedaan/gehoord, maar ik lust geen karnemelk ben bang als ik daar hangop van maak dat ik dat niet zo lekker ga vinden. Die dominante smaak blijft wel aanwezig denk ik?

Als ik vanavond de yoguht in een theedoek laat uitlekken kan ik morgen middag toch wel de glazen gaan opmaken?
tip: spatel door de hangop een kwart liter geklopte slagroom (suiker naar smaak).

Persoonlijk vind ik hangop nogal "zwaar". Door de toevoeging van slagroom wordt het wat lobbiger...

Mmmmmmm.
@framboosje Hangop lijkt niet op karnemelk. Hangop van Yogurt is gewoon dikke yogurt, maar karnemelk is veel dunner, het residu smaakt echt anders dan de wei. Geen slagroom erdoor, Hangop moet fris en licht zijn
quote:meds schreef op 04 december 2010 @ 02:08:

Yogurt? Je moet karnemelk gebruiken.

Meds, Karnemelk?! Ik heb verdorie sinds 14h 2 liter volle yoghurt in een theedoek in de koelkast hangen Uhm, heb ook al een paar keer in die doek gehengeld en ik vind er nog helemaal niks aan qua smaak, zuur, niet fris zoals in het restaurant waar ik t toen heb gegeven. Nouja een bak volle slagroom erbij moet wonderen doen, slagroom maakt bijna alles wel lekker. Hoop ik

Hoeveel karnemelk heb je dan nodig voor 4 personen? Het lijkt mij dat daar veel meer vocht in zit dan in yoghurt dus dan heb je behoorlijk wat nodig toch?
Hmm nou ik moet het toch even kwijt ook al was ik de laatste die in dit topic reageerde. Ik vond het helemaal niet lekker. Nouja de hangop van yoghurt dan, de kletskoppen en de coulis waren heerlijk . Volgende keer dus eens proberen met karnemelk, ben benieuwd.
Mijn toetje is zeer in de smaak gevallen bij de anderen! Was wel erg machtig zeg,..

Ga het de volgende keer wel met karnemelk maken, kijken hoe dat wordt..

Nog bedankt voor jullie tips..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven