kattenallergie

14-12-2010 17:04 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,



Ik woon nu een tijdje samen, maar nu lijkt het mijn vriend een leuk idee om een huisdier te nemen, en dan het liefst een kat.

Nu vind ik dit echt een heel leuk idee alleen heb ik een nogal flinke kattenallergie. Toen ik jong was hadden mijn ouders ook twee katten die direct het huis uit moesten omdat ik er zo'n erge last van had.

Nu heb ik weleens gehoord dat je bij een hondenallergie, speciale honden hebt waar je ook met zo'n allergie tegen kunt.

Maar bestaat er ook een soort kat waar ik dan tegen zou kunnen, en nee geen naakt kat, want volgens mij gaat het meer om de huidschilfers van een kat dan om de haren volgens mij toch?



Groetjes mij
Ik ben zelf ook erg allergisch voor katten, dus ik lees mee!
Bij mij gaat het trouwens wel om de haren geloof ik,

want de enige hond waar ik tegen kan, is idd die met die ' mensenharen' .
Alle reacties Link kopieren
Nee, die bestaat niet. Ik las dat ze in Amerika bezig zijn zo'n kat te fokken, maar die is natuurlijk nog niet hier (en dat zal behoorlijk prijzig zijn). Een naaktkat is ook niet je oplossing, omdat je zelf al zegt: huidschilfers.



Misschien ben je over je allergie heen gegroeid? Heb je last als je bij mensen op visite bent die een kat hebben? Kun je om te testen een tijdje op een kat passen, een week of twee, als de baasjes op vakantie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Blauwe rus schijnt een ras te zijn met weinig tot geen allergische reactie.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Op Animal Planet heb je hele interessante programma's zoals "101 dogs" en "101 cats", en toen het dus over katten ging, is er inderdaad een ras genoemd dat een gen bij zich draagt dat maakt dat mensen die allergisch zijn, minder of niet op ze reageren. Alleen ben ik vergeten wat voor kat dat was.



In tegenstelling tot je zou denken, want het niet een kortharige kat, maar een langharig.

Mensen zijn nameljk niet allergisch voor de haren, maar voor de huidschilfers en iets in het speeksel van de kat. En bij dit bepaalde ras zou veel minder sprake van zijn.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij was dat de Siberische kat. Heel langharig en heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gezocht:

http://animal.discovery.com/tv/cats-101/



http://animal.discovery.c ... gies/hypoallergenic-pets/

With cats, it's a little trickier since the allergen is transmitted through their saliva, and their shedding patterns and hair length don't necessarily dictate or diminish the frequency of their personal grooming. However, there are some breeds that produce less of the allergy-inducing Fel D1 protein, such as the Balinese, or those with shorter and less fur, such as the Devon Rex, that may prove to be better choices.



Regardless of the breed, with both cats and dogs, maintaining a regular grooming routine (including brushing, trimming and bathing) can also help decrease the amount of dander in the fur, on the skin, or in the air, helping pet allergy suffers to perhaps breathe a little easier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 14 december 2010 @ 17:37:

volgens mij was dat de Siberische kat. Heel langharig en heel mooi.Die is inderdaad ter sprake gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 14 december 2010 @ 17:37:

[...?



Die is inderdaad ter sprake gekomen.



Zijn er meer dan die een minder allergische reactie veroorzaken?



(oh, nog even beter lezen, ja dus, ik wist het alleen van de Siberische kat)
Alle reacties Link kopieren
off-topic

en ik maar denken dat de naaktkat voor allergische mensen is...die is dus voor mensen die niet elke dag willen stofzuigen...

weer wat geleeerd




Volgens mij kun je hier niet allergisch voor zijn
Hallo Cassas,



Je schrijft 'toen ik jong was',

Als ik jou was, zou ik via de huisarts een verwijzing naar een dermatoloog aanvragen en vervolgens een allergietest ondergaan.

Sommige allergien kunnen volgens mij over gaan, dat je 'er overheen' groeit.



Misschien ben je wel helemaal niet (meer) allergisch!



Sukses hoor,



Beter Laat
quote:gelukkigmeisje schreef op 14 december 2010 @ 17:47:

off-topic

en ik maar denken dat de naaktkat voor allergische mensen is...die is dus voor mensen die niet elke dag willen stofzuigen...

weer wat geleeerd Of misschien dus toch wel....
Alle reacties Link kopieren
Je bent inderdaad niet allergisch voor de haren, maar voor een bepaald eiwit dat in het speeksel van de kat zit. Aangezien de kat zich met haar tong wast, komt dit eiwit op de haren terecht en reageer je ook daarop. Hierdoor heb je zelfs de kans om allergisch te zijn aan naaktkatten (stom hé )



Ze zijn inderdaad een kat aan het manipuleren zodat ze een ras kunnen ontwikkelen dat dit eiwit niet meer heeft... maar of je zover wil gaan om een genetisch gemanipuleerde kat te kopen moet je zelf weten natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer lees ik eerst de rest, mijn uitleg was blijkbaar al gegeven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog iets gevonden wat relevant voor je is:

http://www.facebook.com/group.php?gid=113354228706373

Information



De meeste mensen met kattenallergie weten niet dat er Raskatten bestaan waarmee ze geen allergische problemen krijgen. Enkele raskatten met deze speciale eigenschappen zijn o.a. de Cornish - en de Devon Rex.

Zij hebben de eigenschap dat ze eigenlijk geen haar verliezen (verwaarloosbaar) en geen huidschilfers verliezen.



Je hebt 3 soorten kattenallergie:

-Je kan allergisch zijn aan het (opgedroogde) speeksel van een kat.

-Je kan allergisch zijn aan de huidschilfers van de kat.

-Je kan allergisch zijn aan de haren van de kat.



Wat nu?

Om te weten of je allergisch aan katten laat je je best eerst eens testen bij de huisarts of in het ziekenhuis.

LAAT JE STEEDS APPART TESTEN OP DE 3 SOORTEN KATTENALLERGIE!!!



Houdt rekening mee dat de meeste Dokters zelf niet weten dat er meerdere soorten kattenallergien bestaan. Hierdoor krijg je niet altijd de juiste en / of voldoende Informatie.



Wij hebben dit net zoals vele anderen aan de lijve ondervonden. Veelal raden ze je aan een ander huisdier te zoeken en / of katten te vermijden.



Je kan dan eventueel medicatie krijgen om deze allergie te onderdrukken. Het is ook mogelijk om een soort therapie te volgen om de allergische reacties te verminderen.



Doch Wat Velen niet Weten is dat er ook katten bestaan waar sommigen geen allergische reacties van krijgen.



Welke kattenrassen komen hiervoor in aanmerking?



Voor de mensen die allergisch zijn voor kattenspeeksel is er geen echt alternatief.

Als je allergisch bent aan de huidschilfers of aan de haren van de kat bestaan er enkele kattenrassen die een oplossing kunnen geven. Het zijn katten die van nature uit een ietwat vettere huid hebben en tevens zijn (bijna) geen haar verliezen (verwaarloosbaar).



-Zo heb je de Sphynx ook wel de naaktkat genoemd is ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en in minder mate voor de huidschilfers.

-De Cornish Rex met licht gegolfd haar is ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en de huidschilfers

-Er bestaat dan ook de Devon Rex met ietsjes langer gegolfd tot gekruld haar is ook ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en de huidschilfers
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne reacties dank jullie wel !

En als een naaktkat de enige optie zou zijn tegen een allergie , dan zou ik toch maar van een kat nemen afzien. wat een lelijke beesten zijn dat (sorry als er iemand mee leest die toevallig een naaktkat bezit).

Ik ga morgen even een afspraak maken bij de ha om te kijken of ik ergens terecht kan voor zo'n test.

Want ik heb een tijd geleden wel een test gedaan bij de dermatoloog maar dit was voor oppervlakkige allergieen niet voor katten/honden haren, huisstofmijt en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 14 december 2010 @ 18:09:

Ik heb nog iets gevonden wat relevant voor je is:

http://www.facebook.com/group.php?gid=113354228706373

Information



De meeste mensen met kattenallergie weten niet dat er Raskatten bestaan waarmee ze geen allergische problemen krijgen. Enkele raskatten met deze speciale eigenschappen zijn o.a. de Cornish - en de Devon Rex.

Zij hebben de eigenschap dat ze eigenlijk geen haar verliezen (verwaarloosbaar) en geen huidschilfers verliezen.



Je hebt 3 soorten kattenallergie:

-Je kan allergisch zijn aan het (opgedroogde) speeksel van een kat.

-Je kan allergisch zijn aan de huidschilfers van de kat.

-Je kan allergisch zijn aan de haren van de kat.



Wat nu?

Om te weten of je allergisch aan katten laat je je best eerst eens testen bij de huisarts of in het ziekenhuis.

LAAT JE STEEDS APPART TESTEN OP DE 3 SOORTEN KATTENALLERGIE!!!



Houdt rekening mee dat de meeste Dokters zelf niet weten dat er meerdere soorten kattenallergien bestaan. Hierdoor krijg je niet altijd de juiste en / of voldoende Informatie.



Wij hebben dit net zoals vele anderen aan de lijve ondervonden. Veelal raden ze je aan een ander huisdier te zoeken en / of katten te vermijden.



Je kan dan eventueel medicatie krijgen om deze allergie te onderdrukken. Het is ook mogelijk om een soort therapie te volgen om de allergische reacties te verminderen.



Doch Wat Velen niet Weten is dat er ook katten bestaan waar sommigen geen allergische reacties van krijgen.



Welke kattenrassen komen hiervoor in aanmerking?



Voor de mensen die allergisch zijn voor kattenspeeksel is er geen echt alternatief.

Als je allergisch bent aan de huidschilfers of aan de haren van de kat bestaan er enkele kattenrassen die een oplossing kunnen geven. Het zijn katten die van nature uit een ietwat vettere huid hebben en tevens zijn (bijna) geen haar verliezen (verwaarloosbaar).



-Zo heb je de Sphynx ook wel de naaktkat genoemd is ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en in minder mate voor de huidschilfers.

-De Cornish Rex met licht gegolfd haar is ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en de huidschilfers

-Er bestaat dan ook de Devon Rex met ietsjes langer gegolfd tot gekruld haar is ook ideaal voor mensen met een allergie voor de haren en de huidschilfers



Via Google vond ik het volgende:

Allergie



Een wijdverbreid misverstand is dat Rexkatten geschikt zouden zijn voor mensen met een kattenallergie. Dit berust op het feit dat een aantal Rexkattenrassen minder verharen dan katten met een normale gladharige vacht. Een kattenallergie ontstaat echter niet alleen door de haren van een kat, maar kan ook ontstaan door de huidschilfers, talg, bloed en ontlasting van de kat. Slechts een klein aantal mensen met een kattenallergie blijkt geen of weinig reactie te hebben van Rexkatten, waarbij de mate van reactie kan verschillen per ras en per individueel dier.



Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Rexkat



Jammer, ik ben nl ook allergisch voor katten en wil er toch graag 1.
Dan blijft de Blauwe Rus over, want daar hoor ik goed resultaten over (trouwens ook over Rexen), maar hou er rekening mee dat dit vaak een wat bangige afstandelijke kat is die erg op zijn rust gesteld is en niet van andere katten houdt (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).
Alle reacties Link kopieren
of ga even bij iemand langs met een kat om te kijken of je allergisch bent...



scheelt weer wat testen..
Alle reacties Link kopieren
Laat je het weten in hoeverre je allergisch bent? Want ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt tegen allergie een desensibilisatiekuur doen, alleen weet ik niet of dat voor iedereen geschikt is. Moet je steeds prikken halen bij de huisarts voor een jaar ofzo (of nog langer). Er komen wel eens mensen bij ons in het asiel een paar uur in een kennel zitten als onderdeel van hun kuur, moet dan van de arts.

Schijnt goed te werken. Dierverzorger bij ons bleek allergisch als een gek en nu met kuur geen centje pijn.
Alle reacties Link kopieren
Wel of niet allergisch voor haren........ of wat dan ook....

Mijn vriend heeft ook een katten allergie. Zodra hij ook maar langer dan 10 min. een kat in zijn nabijheid heeft dan krijgt hij een allergische aanval. Hij begint te piepen als hij ademt, hij moet niezen en krijgt het spaans benauwd....



Hij heeft van alles gedaan om het te onderdrukken, maar niets hielp... zelfs injecties !



Nu hebben we sinds 3 jaar 2 lieve sphinxen. Ze zijn nogal prijzig en hebben veel behoefte aan aandacht.



Maar ze zijn het drie dubbel waard. De eerste 3 weken had hij lichte allergische verschijnselen maar deze verdwenen al snel. .....
Hier een ervaringsdeskundige. Uiteraard is ieder persoon verschillend, dus wie weet gaat het bij jou anders, maar hier mijn ervaring.



Ben altijd zwaar allergisch geweest voor katten, kon er nog geen 5 minuten bij in de buurt zijn zonder flinke klachten. Omdat ik de laatste paar jaar bij vrienden met katten merkte dat ik geen allergie tabletten meer nodig had (had er dan wel een klein beetje last van), was ik er toch over na gaan denken om katjes te nemen. Heel toevallig had familie een nestje en daarvan zijn er 2 katjes hier in huis gekomen.



De eerste paar weken ben ik aan het snotteren en benauwd geweest en heb ik op de allergie pillen geleefd, tot ik merkte dat het minder werd. Ben toen met de allergie pillen gestopt en inmiddels gaat het al zo'n 2 maanden helemaal perfect. Het enige waar ik last van heb is dat ik iets heftiger reageer op krabben van de kat. Ik krijg dan allemaal bultjes op de plek van krabben, maar dat trekt meestal met een half uur weer weg. Daarnaast merk ik dat als ze in een knuffelbui zijn en in mijn gezicht gaan likken, neusje-neusje doen of kopjes geven dat ik op die plekken rood uitsla en jeuk krijg. Ook dat trekt met een half uur weer weg.



Ik zou dus zeggen probeer gewoon uit of je een avond zonder pillen bij katten in de buurt kan zijn. Gaat dat goed, dan kun je verder kijken. Zou wel goed testen bij meerdere mensen/katten voor je overgaat op aanschaf. Er heeft bij mij ruim 4 jaar gezeten tussen merken dat ik de pillen niet nodig had en het daadwerkelijk aanschaffen van een kat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven